Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
In het eerste hoofdstuk bieden de auteurs een theoretisch kader aan waarin de vraag "wat is nieuws?" centraal staat. Zij leggen hiermee het fundament voor de journalistieke wetenschap, een in het Nederlands taalgebied nog nauwelijks ontgonnen terrein. Het tweede hoofdstuk gaat in op de eigen aard van de nieuwsteksten voor de radio. Behalve theoretische noties biedt dit hoofdstuk ook veel voorbeelden uit de praktijk, opdrachten en oefenmateriaal, o.a. ontleend aan de telexinformatie van het ANP. De nieuwsteksten voor tv komen in het derde en laatste hoofdstuk aan de orde. Ook hier een mix van theorie en praktijk. Boeiend zonder meer is het concrete verslag van de auteurs over hoe het toegaat bij het NOS-journaal, Achter het Nieuws en een documentaire reportage van Frank Diamand, tv-programma's waarvan zij de makers letterlijk enkele dagen op de voet gevolgd hebben.
teksten schrijven --- radiojournalistiek --- televisiejournalistiek --- Dutch language --- Stilistics --- Mass communications --- 82.08 --- 316.773.3:654.19 --- #SBIB:309H519 --- #SBIB:309H1520 --- #SBIB:309H513 --- #A91M2 --- #KVHA:Journalistiek --- Literaire activiteiten. Literaire technieken --- Omroepprogramma's: communicatie--(communicatiesociologie); z.o. {654.19} --- Praktische handleidingen i.v.m. schrijven en spreken --- Radio en/of televisieprogramma’s: algemene werken (functies, genres, taalgebruik, historiek) --- Verbale communicatie: leesbaarheidsonderzoek --- Radiojournalistiek --- Televisiejournalistiek --- Radiojournalistiek. --- Televisiejournalistiek. --- 316.773.3:654.19 Omroepprogramma's: communicatie--(communicatiesociologie); z.o. {654.19} --- 82.08 Literaire activiteiten. Literaire technieken
Choose an application
In Van kijkvoer tot koopwaar vertelt journalist Huib Dejonghe het (persoonlijke) verhaal van een halve eeuw leven met televisie. In 1960 opende hij in De Standaard-Het Nieuwsblad de allereerste televisierubriek in ons land en dat was het begin van een levenslange passionele verhouding met het medium. Zijn belangstelling ging daarbij vooral uit naar de sociaal-culturele impact van televisie op mens en maatschappij en dit vooral via het programma-aanbod. Jarenlang heeft de auteur alles gezien wat televisie te bieden had, in eigen land en op alle grote buitenlandse programmacompetities. Hij bezocht televisiecentra in Europa en de Verenigde Staten, leerde boeiende en creatieve televisiemensen kennen over de hele wereld en praatte met mediamagnaten als Ted Turner en Silvio Berlusconi (voor deze laatste in de politiek ging). In dit boek vertelt de auteur in zijn vlotte journalistieke stijl over zijn vele ervaringen en ontmoetingen, over wat en wie hem heeft getroffen en wat hem is bijgebleven. Maar Van kijkvoer tot koopwaar is ook een kritische analyse van een almaar commerciëler wordend medium én een warm pleidooi voor de 'betere' televisie, gemaakt in dienst van de kijkgemeenschap zonder politieke of commerciële belangen. Bron: http://www.boekenbank.be
Televisie --- Geschiedenis. --- TV (televisie) --- Mass communications --- Television --- History --- Television broadcasting --- Influence --- #SBIB:309H1513 --- #SBIB:309H1520 --- 692 Omroep --- 316.773.3:654.19 --- 316.773.3:654.19 Omroepprogramma's: communicatie--(communicatiesociologie); z.o. {654.19} --- Omroepprogramma's: communicatie--(communicatiesociologie); z.o. {654.19} --- Geschiedenis en/of organisatie van de radio en/of televisie: algemeen en per land (met inbegrip van de rol van de omroep in de ontwikkelingsproblematiek) --- Radio en/of televisieprogramma’s: algemene werken (functies, genres, taalgebruik, historiek) --- Geschiedenis --- Media --- Programmabeleid --- Televisieprogramma's --- Sociologie --- Cultuursociologie --- Televisieprogramma --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Onderzoek --- Geweld --- Verpleegkunde
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|