Listing 1 - 10 of 33 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
VLP --- Zesde staatshervorming --- 312.1 Staatshervorming na 1988
Choose an application
Choose an application
Internal politics --- Wallonia --- België --- Staatshervorming --- Communautaire problemen --- politiek --- 312.1 Staatshervorming na 1988
Choose an application
Law reform --- Federal government --- Constitutional law --- Droit --- Fédéralisme --- Droit constitutionnel --- Réforme --- 371 Duitse Gemeenschapsraad --- 312.1 Staatshervorming na 1988 --- E-books
Choose an application
Om aan de tekortkomingen van de traditionele classificatie tegemoet te komen, stelt dit boek een moderne benadering van de bevoegdheidsverdeling voor. Een modern bevoegdheidskwalificatieproces past het exclusiviteitsbeginsel niet strikt toe. Door bevoegdheidssamenloop theoretisch te omkaderen, biedt dit boek een alternatief voor de duale reflex om bij normoverlap terug te grijpen naar een enkelvoudige bevoegdheidskwalificatie. Op die manier kan de moderne benadering van de bevoegdheidsverdeling op basis van de starre, duale fundamenten toch een flexibel, dynamisch en waardengericht federalisme bouwen.
212 Federalisme. --- 2401. --- 312.1 Staatshervorming na 1988. --- autonomie. --- coöperatief federalisme. --- duaal federalisme. --- Fédéralisme --- Droit constitutionnel --- Compétence (droit) --- Divisions politiques et administratives --- Fédéralisme coopératif --- Belgique
Choose an application
BHV. Drie letters joegen jarenlang de emoties de hoogte in. Brussel-Halle-Vilvoorde moest worden gesplitst (al vijftig jaar eigenlijk). BHV zou echter nooit gesplitst geraken, zei men. BHV werd gesplitst. En BHV is voor al een symbolische kwestie, slechts een onderdeel uit de veel ruimer zesde staatshervorming.Als staatssecretaris bevoegd voor Staatshervorming maakte Servais Verheirstraeten de zesde staatshervorming niet alleen mee op de eerste rij, maar zat hij ook in de machinekamer van de politiek. In zijn boek vertelt hij, in een scherpe analyse en met anekdotes uit die 'machinekamer', hoe de zesde staatshervorming tot stand kwam, wat ze voor gevolgen heeft en hoe ze past in die lange geschiedenis van de ombouw van het unitaire tot het federale België waarin nu de deelstaten belangrijker worden dan de unie.Verherstraeten legt uit hoe de verschillende lagen van de staatsstructuur passen op de verschillende lagen van onze identiteit. Onder andere in gesprekken met Leo Tindemans, Wilfried Martens, Jean-Luc Dehaene, Yves Leterme en Wouter Beke, toont hij aan dat de auteurs van de bestuurlijke herinrichting van ons land vooral christendemocraten waren en zijn.Bron : http://www.davidsfonds.be
Internal politics --- Belgium --- C8 --- staatshervorming --- grondwetsherziening --- CD&V (1968-) --- 312.1 Staatshervorming --- zesde staatshervorming --- belgie --- reforme de l'etat --- Ideologie en politiek --- belgique --- Politiek --- België --- Binnenlandse politiek --- 312.1 Staatshervorming na 1988 --- #gsdb8 --- Constitutional history --- Federal government --- History --- Maatschappij --- Film
Choose an application
Na vijftig jaar staatshervorming hebben de debatten over de toekomst van het Belgische federalisme nood aan een nieuwe wind. Hoe kan het Belgische federalisme de efficiëntie van het overheidsbeleid verbeteren en beter de democratische principes waarborgen? Waar ligt de ideale balans tussen deelstatelijke autonomie en federale cohesie? Heeft de Belgische staatsstructuur baat bij een vorm van asymmetrisch federalisme? Blijven staatshervormingen het resultaat van nachtelijke kasteeldiscussies tussen partijvoorzitters, of dringt een nieuwe, meer democratische methode zich op? Is het überhaupt nog mogelijk om de noodzakelijke tweederdemeerderheden te vinden in de huidige context van toenemende polarisering? Dit verzamelwerk bundelt verschillende bijdragen die inspiratie bieden voor een volgende staatshervorming. Enerzijds gaat dit project in op de vraag of de klassieke methode van de staatshervorming voorbijgestreefd is, en zo ja, of er dan betere alternatieven zijn. Anderzijds buigt dit project zich ook over enkele hete hangijzers van de Belgische bevoegdheidsverdeling, in het bijzonder het klimaatbeleid en justitie.
Public law. Constitutional law --- staatsstructuur --- staatsrecht --- grondwet --- Belgium --- Fédéralisme --- Droit constitutionnel --- Politique et gouvernement --- Belgique --- Réforme. --- Canada --- 2302. --- 312.1 Staatshervorming na 1988. --- 313.1 Bevoegdheidsconflicten. --- STRADALEX. --- Law reform --- Federal government --- Constitutional law --- Droit --- Droit constitutionel --- Réforme
Choose an application
staatshervorming --- Political philosophy. Social philosophy --- Internal politics --- binnenlandse politiek --- Belgium --- 342.4.04 <493> --- #A0306A --- 312.1 Staatshervorming na 1988 --- Staatshervorming 342.4.011.8STA --- politiek --- belgie --- Grondwetsherziening. Staatshervorming--België --- reforme de l'etat --- politique --- belgique --- 342.4.04 <493> Grondwetsherziening. Staatshervorming--België
Choose an application
Public law. Constitutional law --- Colloques --- Colloquia --- Europese Unie --- Politicologie --- Politologie --- Union européenne --- Public law --- Constitutional law --- Droit public --- Droit constitutionnel --- Congresses --- Comparative studies --- Congrès --- Etudes comparatives --- Réforme de l'Etat Staatshervorming --- International Internationaal --- Gestion publique Overheidsbeheer --- Décentralisation Decentralisatie --- BPB0609 --- 310 Staatsinrichting. België --- 311 Staatsrecht --- 312.1 Staatshervorming na 1988 --- 401 Administratief recht --- 342.4.04 --- Grondwetsherziening. Staatshervorming --- 342.4.04 Grondwetsherziening. Staatshervorming --- Congrès --- Congresses. --- Acqui 2006
Listing 1 - 10 of 33 | << page >> |
Sort by
|