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Godsdienst --- Egypt --- 266 : 282 (54.8) --- 281.83 (54.8)
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Godsdienst --- Egypt --- Eglise syrienne --- Kerk (Syrische) --- 281.83 (09) (082)
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Histoire ecclésiastique --- Kerkgeschiedenis --- Irak --- Iraq --- 281.83 (09)
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Godsdienst --- Egypt --- Eglise syrienne --- Syrische Kerk --- 281.83
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Godsdienst --- Egypt --- Eglise syrienne --- Syrische Kerk --- 281.83
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281.83 --- 281.83 Jacobitische monofysitische Kerk --- Jacobitische monofysitische Kerk --- Providence and government of God. --- Syrische Kirchen. --- Vorsehung. --- Cyriacus, --- Kyriakos,
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Syrian Church --- Oriental Orthodox churches --- Eglise syrienne --- Eglises monophysites --- History. --- Histoire --- Syriac Orthodox Church --- #GGSB: Oecumene --- 281.83 --- Jacobitische monofysitische Kerk --- 281.83 Jacobitische monofysitische Kerk --- Syrian churches --- Syrian Orthodox Church. --- Oecumene
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Around the year 1180, Michael the Great, patriarch of Antioch of the Syrians (1166-1199) wrote to the copts of Egypt, upon their request, two books on the confession of sins in order to arbitrate the conflict between Ibn-al-Qunbar, a coptic priest promoter of private confession, and the coptic patriarch Mark III (1166-1189) along with the bishops of Lower Egypt who support the traditional confession over the censer. The first of two books of the patriarch of Antioch is a refutation of Ibn al-Qunbar's errors while the second is an apologetic defense of the private confession of sins addressed to the coptic bishops and people. External and internal indices allowed us to consider the "Book of [33] chapters" as the second of Michael the Great's two works, despite the opposite view of G. Graf who attributed it to an anonymous coptic author. The edition, translation and analysis of the book allowed us to highlight an original theological approach of the confession of sins in relation to the earlier syriac tradition. The author presents the confession of sins as an actualization of baptism lived in the relation of a disciple to a master, following the model of spiritual guidance as practiced in the eastern monastic tradition. Moreover, confession recapitulates in itself instruments of salvation that are defined by the christian tradition : humility, obedience, poverty in Spirit, returning to the childhood state, seeking advice, etc. In addition to these themes, like most arabic christian writings, the LC33 devotes the first chapter to the Trinity and the second one to Christ's economy of salvation. Biblical and patristic quotations which constitute almost two thrids of the book are a wealth of information for the study of the history of texts and arabic translations of the Church fathers as well as for the research of middle arabic. Vers 1180, Michel le Grand, patriarche d'Antioche des Syriens (1166-1199), écrit aux coptes d'Egypte, sur leur demande, deux livres sur la confession des péchés afin d'arbitrer le conflit qui opposa Ibn-al-Qunbar, prêtre copte promoteur de la confession privée, au patriarche Marc III (1166-1189) et aux évêques de la Basse-Egypte, partisans, eux, de la traditionnelle confession sur l'encensoir. Le premier des deux livres du patriarche d'Antioche est une réfutation des erreurs d'Ibn al-Qunbar, le second, une apologie de la confession privée des péchés, adressée aux evêques et au peuple coptes. Des indices externes et internes nous ont autorisé à considérer le "Livre des [33] chapîtres"comme la seconde des deux oeuvres de Michel le Grand, malgré l'avis opposé par G. Graf qui l'attribuait à un auteur copte anonyme. L'édition, la traduction et l'analyse du livre nous ont permis de mettre en lumière une approche théologique originale de la confession des péchés, par rapport à la tradition syriaque antérieure. L'auteur présente la confession des péchés comme une actualisation du baptême vécue dans la relation d'un disciple à un maître, dans le sillage de la direction spirituelle pratiquée dans la tradition monastique orientale. Par ailleurs, la confession récapitule en elle les instruments du salut définis par la tradition chrétienne : humilité, obéissance, pauvreté en esprit, conversion à l'état d'enfance, demande de conseil, etc. Outre ces thématiques, le LC33 comme la plupart des écrits arabes chrétiens, consacre son premier chapitre à la Trinité et le deuxième à l'économie salvifique du Christ. Les citations bibliques et patristiques qui constituent près de deux tiers du livre sont une mine d'informations pour l'étude de l'histoire des textes et des traductions arabes des Pères de l'Eglise ainsi que pour les recherches sur le moyen arabe.
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Histoire ecclésiastique --- Kerkgeschiedenis --- Theologie --- Théologie --- Tritheism --- Petrus, --- 281.83 --- Academic collection --- Christian heresies --- Godhead (Mormon theology) --- Trinity --- Jacobitische monofysitische Kerk --- History --- Petrus Callinicus, Patriarch of Antioch --- 281.83 Jacobitische monofysitische Kerk --- Peter, --- Drie-eenheid. --- Monophysites --- Monophysites. --- Tritheism. --- Église jacobite --- Église syrienne --- Ouvrages de controverse. --- Damien, --- Pierre de Callinique, --- Pierre de callinique (patriarche d'antioche, -591 --- Biographie. --- Petrus Callinicensis --- Petrus, - Callinicus, Patriarch of Antioch, - -591
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