Listing 1 - 10 of 32 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
398 --- internationaal recht --- religieuze symboliek --- publieke ruimte --- recht --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht
Choose an application
BMLIK
jeugd --- Social problems --- Age group sociology --- armoede --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht --- jongeren --- Participatie --- Jeugd --- Kinderen --- Armoede --- Vertrouwen --- Diversiteit --- Kinderarmoede --- Methodiek --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Inclusie --- Maatwerk --- Jongere
Choose an application
Baukje Prins plaatst vraagtekens bij de groeiende eensgezindheid over de waarde van het realisme en het daaruit voortvloeiende monoculturalisme. Verhalen over de werkelijkheid zijn immers niet zo 'onschuldig', ze beïnvloeden die werkelijkheid op hun beurt. Na een heldere analyse van de diverse stemmen tegen het realisme bespreekt de auteur een nieuwe, heterogene benadering die zich in het multiculturele debat aftekent. Hierin bestaat ruimte voor verhalen die met elkaar botsen, elkaar tegenspreken, elkaar onderuithalen, voor het niet-onschuldige karakter van elke discussie over multiculturaliteit.
Sociology of minorities --- Politics --- Philosophy --- Netherlands --- Multiculturalism --- -#SBIB:316.7C140 --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht --- 304 <492> --- 351.756 <492> --- 342.71 <492> --- #A0010A --- 668.6 Multiculturele samenleving --- Cultural diversity policy --- Cultural pluralism --- Cultural pluralism policy --- Ethnic diversity policy --- Social policy --- Anti-racism --- Ethnicity --- Cultural fusion --- Cultuursociologie: cultuur en globale samenlevingen --- Government policy --- migratie --- Nederland --- Multiculturalism. --- #SBIB:316.7C140 --- Nederland.
Choose an application
In de Grondwet staat dat alle Belgen gelijk zijn voor de wet en dat alle rechten en vrijheden zonder discriminatie moeten worden verzekerd. Tal van problemen dienen zich echter aan wanneer men deze principes in de praktijk wil toepassen. Hoe kun je bijvoorbeeld als burger bewijzen dat je gediscrimineerd wordt? Wie kan de discriminatie aanklagen wanneer het slachtoffer dat niet zelf durft? Kan de rechter straffen uitspreken? In welke omstandigheden is het juist wel toegelaten burgers ongelijk te behandelen? Wanneer kan in plaats van de antidiscriminatiewet de antirascismewet worden ingeroepen? Hoe zit het met de persvrijheid? Kun je als persoon met een handicap aanpassingen eisen? Op welke bescherming kun je rekenen als je de werkgever aanklaagt? De antidiscriminatiewet van 25 februari 2003 geeft een antwoord op deze - en nog vele andere - vragen. Op Vlaamse niveau wordt de wet overigens aangevuld door het decreet van 8 mei 2002 houdende evenredige participatie op de arbeidsmarkt. Daardoor Wordt het mogelijk doeltreffend op te treden tegen discriminaties. De antidiscriminatiewet heeft betrekking op discriminaties op grond van geslacht, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, fortuin, leeftijd, geloof of levensbeschouwing, huidige of toekomstige gezondheidstoestand en een handicap of fysieke eigenschap. In dit boek wordt voor het grote publiek de antidiscriminatiewet stap voor stap uitgelegd aan de hand van vele voorbeelden
discriminatie --- racisme --- Human rights --- Administrative law --- mensenrechten --- Belgium --- Discriminatie --- Discrimination --- Législation --- Wetgeving --- 342.722 --- 657 Vrouwenemancipatie --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht --- gelijke kansen --- S2003507.JPG --- burgerlijk recht --- Burgerlijke en politieke gelijkheid --- 347 --- 301.17 --- 325 --- wetgeving --- 342.722 Burgerlijke en politieke gelijkheid --- wetgeving. --- Wetgeving. --- Provincie West-Vlaanderen --- Handbooks --- Anti-discrimination laws --- Book
Choose an application
Op dit boek staat van begin tot eind in grote letters het woord 'lef' geschreven. De auteur beseft dat maar al te goed en kondigt in zijn inleiding meteen aan dat hij niet altijd even subtiel te werk zal gaan. Met zijn dertig lentes is Schinkel een zeer recent gekroond academisch hoofd (doctoraat in 2005) om al meteen de hele sociologische praktijk rond het integratiedebat onder vuur te nemen. Maar dat is precies wat hij doet in dit keetschoppende en stimulerende boek. Schinkel doet heel veel tegelijkertijd in zijn 500 bladzijden lange analyse. Hij klaagt het navelstaren van de academische sociologie aan, geeft een overzicht van het sociologische en sociaal-filosofische denken over gemeenschap en veegt bovendien de vloer aan met zowel de manier waarop 'integratie' (vooral niet) wordt gethematiseerd in sociologisch onderzoek als met de manier waarop het sociale beleid vorm geeft aan 'integratie'. Dat hij zijn casussen daarvoor vooral in Nederland haalt, maakt zijn boek niet minder relevant voor de Belgische situatie.Enorm verfrissend aan dit boek is de directe toon. Schinkel houdt niet van nonsens en maakt in een boeiende stijl duidelijk dat 'integratie' in feite een lege doos is, een woord zonder betekenis waarmee vaak wordt geschermd om allerhande lauwe beleidsmaatregelen te verantwoorden. In de loop van zijn betoog openen zich zeer veel sporen voor zijdelingse aanvallen op de nieuwe plaag van politieke correctheid, het uitwijsbeleid, de integratiepolitiek, nationalisme, de strijd tegen nationalisme en de manier waarop het differentiedenken zich vastrijdt in intellectuele culs de sac. Dat is allemaal zeer vermakelijk en slaat vaak de spijker op de kop. Toch moeten er ook een aantal bedenkingen worden gemaakt. Veel van wat Schinkel met zoveel branie poneert, komt deze lezer alvast niet als bijster revolutionair over. Veel van zijn argumenten zijn common sense. In die zin maakt Schinkel te veel lawaai om een probleem aan te kaarten (de onder- en overbepaaldheid van 'integratie') dat zich misschien beperkt tot de sociologie en (veel minder onschuldig) de politiek. Ten tweede gaat hij soms kort door de bocht, met name in de overweldigende eruditie die hij tentoonspreidt, maar die soms uit secundaire bronnen is geput en bij gelegenheid ook al te vlot uit zijn pen rolt, wat natuurlijk onvermijdelijk is in een overzicht waarin complexe redeneringen op drie bladzijden moeten worden samengevat. Ronduit irriterend is de manier waarop hij 'integratie' constant tussen vierkante haakjes plaatst om aan te tonen dat dit begrip eigenlijk geen referent heeft. Hij maakt zijn punt op een indrukwekkende manier in zijn analyse en hoeft het dus niet typografisch te visualiseren (al kunnen we niet uitsluiten dat hij hier tongue in cheek een parodie ten beste geeft van gelijkaardige praktijken in het Franse differentiedenken).Ongeacht de kritieken waar het boek ongetwijfeld kwetsbaar voor is, kan men er niet omheen dat Schinkel erin is geslaagd om vele lijnen van kritiek op het huidige sociologische en filosofische denken over gemeenschap te koppelen aan een analyse die ook praktische implicaties heeft. [Christophe Van Eecke]1-2-2008 - Copyright (c) Vlabin-VBC - bron: De Leeswolf
Political philosophy. Social philosophy --- Sociology of culture --- Sociale filosofie --- integratie --- maatschappijtheorieën --- sociologie --- Sociale filosofie. --- S2007613.JPG --- Social integration. --- Samenleving --- Social integration --- Sociology --- sociale filosofie --- #SBIB:316.7C120 --- 316.32 --- Inclusion, Social --- Integration, Social --- Social inclusion --- Belonging (Social psychology) --- 316.32 Globale samenlevingsvormen --- Globale samenlevingsvormen --- Philosophy --- 301.17 --- 1 --- 301 --- Cultuursociologie: algemene en theoretische werken --- Hulpwetenschappen --- Philosophy. --- sociologie. --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht
Choose an application
Jaar na jaar publiceren de Belgische en Europese overheden armoedestatistieken op basis van de EU-SILC Survey, een grootschalige enquête naar de inkomsten en levensomstandigheden van gezinnen in Europa. Niettegenstaande de schat aan gegevens die EU-SILC oplevert, liggen er ook addertjes onder het gras: selectieve non-respons bij kansarme groepen, en zelfs a priori uitsluiting van groepen zoals daklozen en mensen zonder papieren.Wat is de mogelijke vertekening in de armoedestatistieken als gevolg hiervan? Op welke manier kunnen deze cijfers rechtgetrokken worden? En wat zijn dan de levensomstandigheden van deze groepen in vergelijking met andere armen in België?
Poverty --- Control --- Poor --- Government policy --- Research --- Belgium --- European Union countries --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht --- Academic collection --- #SBIB:316.8H15 --- Welzijns- en sociale problemen: sociale ongelijkheid en armoede --- Armoede --- Sociale uitsluiting --- Onderzoek --- Kansarmen --- Thuislozen --- Mensen zonder papieren --- Levensomstandigheden --- Zigeuners --- Asielzoekers --- Kansarme --- Dak- en thuisloosheid --- Roma --- Asielzoeker --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Roma (volk) --- Onderzoek (wetenschap) --- Verzoeker om internationale bescherming
Choose an application
One of the aims of the United Nations Convention on the Rights of the Child is to accord due recognition to the fact that 'the child, by reason of his phsyical and mental immaturity, needs special safeguards and care, including appropriate legal protection, before as well as after birth'. However, a question mark hangs over the extent to which 'special safeguards and care' can negatively impact on the rights of the child and result in discrimination against the child in the guise of 'his physical and mental immaturity'. This volume explores the extent to which children's rights are secured at the national level; and the reasons why children's rights have or have not been recognised and secured by various states at the level of domestic law. It also explores the difficulties inherent in the accordance of rights to children in order to ascertain whether they do in fact derive from the particular nature of children or whether they mask a reluctance of states to fulfil their domestic and international rights obligations to children, and whether such reluctance constitutes 'discrimination against children'. The volume thus explores the theoretical and legal underpinnings of gender and race discrimination, at both the domestic and international level, and examines the extent to which these may be applied to the area of children's rights.
Children's rights --- Age discrimination --- Enfants --- Discrimination selon l'âge --- Droits --- Children's rights. --- Age discrimination. --- Discrimination selon l'âge --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht --- Child rights --- Children's human rights --- Rights of children --- Rights of the child --- Lebensalter --- Menschenrecht --- Internationaler Vergleich --- Children --- Human rights --- Discrimination --- Civil rights --- Law and legislation --- Legal status, laws, etc. --- Kind --- Age group sociology --- Enfants - Droits
Choose an application
Aandacht voor kwetsbare groepen en de samenleving hierop attent blijven maken behoort tot de taak van de Koning Boudewijnstichting. Daarom werd binnen het programma Sociale Rechtvaardigheid in 2002 het luisternetwerk opgestart. Deze verhalenbundel verzamelt een selectie van getuigenissen uit dit luisternetwerk en wil een weerklank geven aan verhalen van levens die verglijden. Dit in de hoop er toe bij te dragen dat de meest kwetsbaren in onze samenleving meer aandacht krijgen. Hoe bekomen? (Bron: website Koning Boudewijnstichting)
Social problems --- Social policy --- armoede --- sociale uitsluiting --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- vierde wereld --- erfgoed --- Samenleving --- Kansarmoede --- Sociale relatie --- Eenzaamheid --- Uitsluiting --- 666.1 Kansarmoede --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht --- Armoede --- Brochure --- Marginalen --- Sociale ongelijkheid --- 364.2 --- Communicatie --- Hulpverlening --- Instellingen --- Integratie --- Ouderen --- Personen met een handicap --- Sociale voorzieningen --- sociale ongelijkheid --- 339.1 --- 301.17
Choose an application
Sociale agogiek --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- Social policy and particular groups --- Netherlands --- Armoede --- Kinderen --- Kansarme kinderen --- Jeugd --- Children --- Poor children --- 465 --- Kansarmoede --- Nederland --- Onderwijs --- Oudercontacten --- Relatie ouder - school --- Schoolcultuur --- Sociaal-emotionele problemen --- #SBIB:316.8H15 --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht --- Children of the poor --- Economically disadvantaged children --- Childhood --- Kids (Children) --- Pedology (Child study) --- Youngsters --- Age groups --- Families --- Life cycle, Human --- Social conditions --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Welzijns- en sociale problemen: sociale ongelijkheid en armoede --- Economic conditions --- Kind --- Kansarmoede, Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Tarik Fraihi is bekend geworden met enkele scherpe opiniestukken over de "integratie-industrie". Ook in dit boek sabelt hij het integratiebeleid neer, het is een "klungelbeleid", en het heersend concept van integratie komt neer op een "zuiveringsproces", "een opgelegd ontwikkelingstraject dat de allochtoon moet doorlopen om in de gratie te vallen van de autochtone meerderheid". Fraihi wil een alternatief, een diversiteitsbeleid. Daartoe verkent hij eerst en ruim (drie hoofdstukken) wat 'het verschil' is, of liever, hoe er in de huidige maatschappij met verschillen wordt omgegaan: stereotypen, vooroordelen, islamofobie, cultureel racisme, etnocentrisme, onverschilligheid. Ook het cultuurrelativisme, dat aan de meeste ideeën over [lees meer] multiculturalisme ten grondslag ligt, wordt bekritiseerd omdat het mensonwaardige praktijken verdoezelt omwille van de cultuur van de ander. Fraihi pleit voor een cultuurrealisme. Cultuurverschillen zijn er, maar mogen niet als absoluut of onveranderlijk worden beschouwd, en cultuur speelt een even belangrijke rol als economie of politiek. Culturen kunnen en moeten dus veranderen -- en Fraihi spreekt zich heel duidelijk uit tegen extremistische, vrouwonvriendelijke en conservatief-isolerende tendensen in de moslimgemeenschap -- maar mogen niet het onderwerp zijn van een vernietigend assimilatiebeleid. In zijn voorstellen voor een beter beleid benadrukt Fraihi het, aan de kant van de overheid, wegwerken van discriminaties in de arbeids- en onderwijssectoren, en, aan de kant van de minderheden, het stimuleren van de emancipatie via sterke zelforganisaties. Deze vrij voor de hand liggende voorstellen komen minder goed uit de verf dan zijn kritiek op de huidige toestand, en hij wordt soms behoorlijk moralistisch (dit moet en dat moet...) en naïef-hoopvol (een cultuurpluralistische samenleving als een pointillistisch schilderij...). Fraihi is eerder een filosoof dan een politicus, dat merk je aan zijn scherp vermogen tot cultuurkritiek, maar ook bv. aan een interessante redenering, schatplichting aan Richard Rorty, waarin hij minderheden presenteert als hefbomen voor meer stabiliteit in de samenleving. [Chris Bulcaen] Copyright (c) Vlabin-VBC2004Bron: http://www.deleeswolf.be
Sociology of minorities --- multiculturele samenleving --- Sociology of culture --- Equality --- Minorities --- Multiculturalism --- 316.7 --- beeldvorming --- etnisch-culturele minderheden --- sociologie, cultuur --- 313 --- Intercultureel --- Moslim --- Multiculturele samenleving --- Ongelijkheid --- Vooroordelen --- sociale ongelijkheid --- minderheden --- allochtonen --- culturele identiteit --- interculturaliteit --- vooroordelen --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht --- 668.6 Multiculturele samenleving --- #A0408A --- 316.7 Cultuursociologie --(algemeen) --- Cultuursociologie --(algemeen) --- Egalitarianism --- Inequality --- Social equality --- Social inequality --- Political science --- Sociology --- Democracy --- Liberty --- Rassen- en minderhedenvraagstuk - Vluchtelingenvraagstuk --- 325 --- 301.17 --- rassen-, minderheden- en vluchtingenvraagstukken --- Minderheden --- Cultuurverschillen --- Uitsluiting --- Ongelijkheden --- Multiculturele samenleving. --- Minderheid --- Cultuurverschil --- multiculturalisme
Listing 1 - 10 of 32 | << page >> |
Sort by
|