Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
In dit Engelstalige boek, met een inleidend hoofdstuk van Keith Roe en bijdragen van belangrijke andere Europese en Canadese auteurs als o.a. David Buckingham en Stephen Kline, wordt de relatie tussen kinderen en media vanuit verschillende disciplines en met een verscheidenheid aan methoden benaderd. Naast bijdragen uit communicatiewetenschap, ontwikkelingspsychologie en sociologie komen ook cultuurhistorische en pedagogische benaderingen aan bod. Aan de hand van kwalitatief en kwantitatief empirisch onderzoek en theoretische analyses worden zeer diverse topics behandeld, zoals: kindercultuur; kinderen als mediagebruikers en consumenten; media en actieve socialisatie van kinderen; hoe ouders van kleuters omgaan met agressie op TV; zelfbeeld, conflict en communicatie in het gezin in relatie tot de ervaring van kinderen over de wijze waarop hun ouders hen begeleiden bij het gebruik van diverse media; diversiteit en intensiteit van mediagebruik en communicatiepatronen in het gezin; en de mogelijkheden en moeilijkheden van informatieen communicatietechnologie in lagere scholen. Doorheen het boek wordt de nadruk gelegd op de perceptie en ervaringen van kinderen. Kinderen zijn geen passieve ontvangers van boodschappen, maar evenmin creëren zij ervaringen en betekenissen die volledig los zouden staan van de hen omringende omgeving. Kinderen beïnvloeden hun omgeving en de omgeving beïnvloedt hen; precies door deze actieve en wederzijdse uitwisseling ontstaat het proces van betekenisverlening of 'actieve socialisatie'. (Bron: www.garant.be) In dit Engelstalige boek, met een inleidend hoofdstuk van Keith Roe en bijdragen van belangrijke andere Europese en Canadese auteurs als o.a. David Buckingham en Stephen Kline, wordt de relatie tussen kinderen en media vanuit verschillende disciplines en met een verscheidenheid aan methoden benaderd. Naast bijdragen uit communicatiewetenschap, ontwikkelingspsychologie en sociologie komen ook cultuurhistorische en pedagogische benaderingen aan bod. Aan de hand van kwalitatief en kwantitatief empirisch onderzoek en theoretische analyses worden zeer diverse topics behandeld, zoals: kindercultuur; kinderen als mediagebruikers en consumenten; media en actieve socialisatie van kinderen; hoe ouders van kleuters omgaan met agressie op TV; zelfbeeld, conflict en communicatie in het gezin in relatie tot de ervaring van kinderen over de wijze waarop hun ouders hen begeleiden bij het gebruik van diverse media; diversiteit en intensiteit van mediagebruik en communicatiepatronen in het gezin; en de mogelijkheden en moeilijkheden van informatieen communicatietechnologie in lagere scholen. Doorheen het boek wordt de nadruk gelegd op de perceptie en ervaringen van kinderen. Kinderen zijn geen passieve ontvangers van boodschappen, maar evenmin creëren zij ervaringen en betekenissen die volledig los zouden staan van de hen omringende omgeving. Kinderen beïnvloeden hun omgeving en de omgeving beïnvloedt hen; precies door deze actieve en wederzijdse uitwisseling ontstaat het proces van betekenisverlening of 'actieve socialisatie'. Door zijn multien interdisciplinair opzet brengt dit boek de rijkdom aan schakeringen van een dergelijk perspectief bij de studie van kinderen in relatie tot media, bijzonder fraai tot uiting. De auteurs hopen dat dit boek mede een aanzet zal zijn om ook op andere gebieden een dergelijk perspectief van kinderen ruimer aan bod te laten komen.Uit de inhoud:Children's culture(s) in consumer so [...]
Mass media and children. --- Ontwikkelingspsychologie --- Handboeken en inleidingen. --- Sociale en morele ontwikkeling. --- Age group sociology --- media --- kinderen --- Mass communications --- Mass media and children --- Violence in mass media --- Children and violence --- 433.5 --- Audiovisuele vorming --- Kinderen en televisie --- Kinderen --- Media --- Mediaopvoeding --- 120552.jpg --- Kinderen en media --- Academic collection --- #PBIB:2001.1 --- #PBIB:gift 2001 --- #SBIB:309H402 --- #SBIB:316.356.2H2350 --- #SBIB:316.356.2H2500 --- 316.77 --- 663 Jeugd --- 690 Media, mediarecht --- #A0102A --- Children and mass media --- Children --- 316.77 Communicatiesociologie --- Communicatiesociologie --- Audiovisuele opvoeding --- Media en publiekgroepen: gebruik van de boodschap, effecten van de media, .. --- Gezin en communicatiemedia --- Gezinsorganisatie en besluitvorming --- Kinderen en jeugd --- Geweld --- Beïnvloeding --- Informatieverwerking --- Ouder-kindrelatie --- Relatie ouder - kind --- Media en publiekgroepen: gebruik van de boodschap, effecten van de media, . --- Media en publiekgroepen: gebruik van de boodschap, effecten van de media, --- Kind --- Jeugd --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere --- Violence --- Family --- Education --- Television --- Internet --- Book --- Communication
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|