Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (1)

EHC (1)

Hogeschool Gent (1)

Hogeschool West-Vlaanderen (1)

KBR (1)

KU Leuven (1)

TPC (1)

UAntwerpen (1)

UCLL (1)

UGent (1)

More...

Resource type

book (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2009 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Book
Filosofie van de pedagogische wetenschappen : een inleiding
Author:
ISBN: 9789033473500 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek bespreekt Stefaan E. Cuypers, hoogleraar aan de KU Leuven, de ontwikkelingen van de hedendaagse wetenschapsfilosofie om zo op zoek te gaan naar het wetenschappelijk statuut van de opvoedkunde. Na een orinterende inleiding bespreekt de auteur de moderne logica, de inductivistische methode, het funderingsdenken, het logisch positivisme, de falsificatieleer, de paradigmathese en het coherentisme. Daarna wordt ruim aandacht besteed aan de methodestrijd in de sociologie (het holisme en het sociaal determinisme tegenover het humanistisch individualisme). Verder is er aandacht voor de spanning tussen 'erklren' en 'verstehen', twee benaderingen die voor een duidelijke opdeling zorgen tussen de empirisch-formele wetenschappen en de hermeneutische wetenschappen. Ten slotte plaatst Cuypers de pedagogiek binnen dit geheel. Het resultaat is een degelijke inleiding tot de filosofie van de pedagogische wetenschappen. Het boek geeft geen definitieve antwoorden, maar biedt wel een denkkader En richt zich zo vooral tot studenten filosofie en pedagogiek. Verlucht met enkele schema's. Wetenschap is - volgens een klassiek ideaal - theoretisch en waardevrij. De pedagogische wetenschappenzijn echter praktijkgericht en waardegebonden. Hoe wetenschappelijk kan de pedagogiek dan zijn als ze noodgedwongen haar handen vuil moet maken? Wat is haar relatie tot de natuurwetenschappenen de andere sociale wetenschappen? Dit boek behandelt het statuut van de opvoedkunde als wetenschap. Ook de logische en epistemologische uitgangspunten voor een filosofische reflectie over de rationaliteit van de (opvoedings)wetenschappen komen aan bod. Als inleiding richt het zich niet uitsluitend tot studenten filosofie, studentenpedagogiek en pedagogen in de praktijk, maar tot iedereen die genteresseerd is in het wetenschappelijk karakter van de opvoedkunde

Listing 1 - 1 of 1
Sort by