Listing 1 - 10 of 32 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Mens en Samenleving : Gedragswetenschappen voor managers
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789463938044 9789463938051 Year: 2022 Publisher: Gent Owl Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Toekomstige economisten, marketeers, accountants, HR-managers, public managers en beleidsvoerders moeten inspelen op de noden en verwachtingen van de mensen met wie en voor wie ze werken. Voor een goede analyse en besluitvorming zijn basisinzichten rond de mens, zijn gedrag en zijn plaats in de samenleving noodzakelijk. In Mens en samenleving onderzoekt Adelien Decramer de wetenschappelijke denkkaders en stromingen in de gedragswetenschappen. In negen hoofdstukken bespreekt ze de volgende thema’s: motivatie, emotie, perceptie en rationeel denken, persoonlijkheid, welzijn, cultuur, leren en werk, ongelijkheid en verandering. Dit handboek combineert met andere woorden inzichten uit twee vakgebieden: enerzijds de psychologie, die zich toelegt op de mens zelf, en anderzijds de sociologie, die de maatschappij bestudeert. Op deze manier legt de auteur het snijvak en het spanningsveld tussen individuen, groepen en maatschappij bloot.

Keywords

Gedrag --- Managers --- Wetenschappen --- organisatie --- 005.32


Book
Uniting talent : grondpatronen voor mensen en organisaties
Author:
ISBN: 9789089241412 Year: 2010 Publisher: Antwerpen Houtekiet

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Uniting Talent is bedoeld voor alle mensen die het beste bij zichzelf en bij anderen naar boven willen halen. Voor de toepassing maakt het niet uit waar je werkt, of het nu het onderwijs, de bouw, een ziekenhuis of een bank is. Dit boek toont hoe je als collegas elkaar kunt opzoeken vanuit je ruimere maat. Het geeft een basis om anders te kijken en inzichten en handvatten vanuit verschillende grondpatronen. Elkaar aanspreken op het beste wat je hebt, zet een proces in gang waar de hele organisatie profijt van heeft. In het boek zijn ervaringen verwoord van mensen die vanuit dit versterkende principe werken.Uniting Talent spreekt de lezer aan op zijn eigen verantwoor­de­­lijkheid om zichzelf, anderen en de organisatie waarin hij functioneert te versterken. Een organisatie kun je niet veranderen. Wel kun je het beste van jezelf en van anderen samen brengen en dat concreet omzetten naar betere resul­taten. Je kunt de organisatie van binnenuit versterken en verder ontwikkelen zonder hulp van buitenaf als je de juiste aandacht hebt voor wat onopgemerkt in de organisatie aanwezig is: het potentieel en de talenten van de mensen. Het behalen van resultaten en een goede samenwerking gaan dan hand in hand.


Book
Volgen voor gevorderden
Author:
ISBN: 9789400505698 9400505698 Year: 2015 Publisher: Amsterdam Levboeken

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als er één thema dominant is in de managementliteratuur van de afgelopen decennia, dan is het wel leiderschap. Logisch. Onze wereld is er niet rustiger op geworden. Alles verandert, stuitert op en neer, maakt het oude in één klap achterhaald. Onze behoefte aan richting en leiderschap is dus niet zo gek. Die leiderschapsmedaille heeft twee kanten: daar waar geleid wordt, wordt immers ook gevolgd. Dit boek benadert het thema `volgerschap vanuit allerlei invalshoeken. Dat levert inzichten op waar je iets aan hebt als je leiding ontvangt. En óók als je leiding geeft. Sterke volgers zijn leidende volgers: hun volgen is niet slaafs of passief, ze kiezen bewust voor hun positie en geven tegendruk vanuit een goed functionerend innerlijk kompas. Krachtige leiders geven volgers de ruimte om hun positie in te nemen. Door het gezamenlijk doel centraal te stellen. Door feedback te vragen. Door te luisteren en aan te sluiten. Goede leiders zijn dus ook volgende leiders. Volgen voor Gevorderden laat zien dat volgerschap minstens zo belangrijk is als leiderschap. Het boek verrast, laat je meedenken, is humoristisch en verdiepend en zit vol verhalen en voorbeelden.Bron : http://www.bol.com


Book
Weetnietkunde : ontspannen omgaan met onzekerheid en ongemak : voor leiders en andere vakmensen
Authors: ---
ISBN: 9789085601173 9085601177 Year: 2021 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is geen lege dummy over Weetnietkunde. Het is een serieuze, nieuwsgierige ontdekkingstocht over een opvallend onderwerp. De werkelijkheid duwt ons met de neus op feiten die we niet kennen of niet begrijpen. Dat ervaren we in ons werk en privé en het voelt ongemakkelijk. De meeste mensen hebben een hekel aan onzekerheid, ze houden van controle. Maar als je onzekerheid en niet-weten verbeten te lijf gaat, wordt het alleen maar beroerder en soms zelfs overweldigend. Onze zoektocht kan helpen, de complexe wereld waarin we leven en werken met meer ontspanning tegemoet te gaan. Het herkennen van mechanismen en patronen waar we in stappen ? als individu en als groep of team ? is een eerste stap. Vervolgens zoeken en vinden we mogelijkheden, om die reacties te vervangen door een andere kijk. Dat maakt het mogelijk met een open blik in de werkelijkheid te zijn zoals die zich aandient, in plaats van in de werkelijkheid die je graag zou willen. Wij menen dat dit gezond is, voor wie je ook bent en wat je ook doet. Niet weten is een blijvend thema. Dit boek nodigt je uit actief de Weetnietkunde te beoefenen!https://www.swpbook.com/boeken/41/organisatie-en-management/2330/weetnietkunde


Book
Invloed : de zes geheimen van het overtuigen
Author:
ISBN: 9789024404728 902440472X Year: 2019 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
De brug bouwen terwijl je erover loopt : een gids voor leidinggeven bij verandering
Author:
ISBN: 9052614849 9789052614847 Year: 2004 Publisher: Den Haag Academic Service

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studie over de eigenschappen en vaardigheden die van bedrijfsleiders worden gevergd bij diepgaande veranderingen binnen ondernemingen.


Book
Nice girls don't get the corner office : adviezen voor vrouwen die willen groeien in hun werk
Author:
ISBN: 9789022584682 9789402311402 Year: 2018 Publisher: Amsterdam Boekerij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het ultieme carrièreboek voor vrouwen in een prachtige nieuwe uitvoeringWerk jij altijd non-stop door zonder pauze ? Maak je je zorgen of je anderen niet beledigt met je feedback ? Vraag je collega's altijd om raad voordat je een beslissing neemt ? Of wil je gewoon dat iedereen je aardig vindt ? Als je een van de bovenstaande vragen met ja hebt beantwoord, is volgens Lois P. Frankel de kans groot dat er regelmatig een promotie aan je neus voorbijgaat en dat het je meestal niet lukt om je dromen & ideeën waar te maken.Lois P. Frankel is coach en bedrijfstrainer. Vijfentwintig jaar lang runde ze een praktijk voor psychotherapie waar ze voornamelijk werkende vrouwen behandelde. Nice girls don't get the corner office is het resultaat van al die praktijkervaring. Het gaat over de meest gemaakte fouten van vrouwen op hun werk, het doet suggesties om grip te krijgen op je carrière en het beschrijft manieren waarop je jezelf in de weg zit bij het benutten van al je talenten. De praktische adviezen zijn onderverdeeld in zes thema's: hoe je het spel speelt; hoe je je gedraagt; hoe je denkt; hoe je jezelf op de markt brengt; hoe je klinkt; hoe je eruitziet en hoe je reageert.Bron : http://www.bol.com


Book
Brand you
Authors: ---
ISBN: 9789043013956 Year: 2007 Publisher: Amsterdam Pearson Education

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Welke stage of welke baan wil je eigenlijk? Dit boek helpt de student bij het beantwoorden van deze vragen, en benadert dit onderdeel van het studieloopbaanproject vanuit een marketingperspectief. In Brand You staat de student centraal: hij kijkt naar zichzelf als een product en stelt in fases een persoonlijk marketingplan op. ZO leert de student zichzelf te positioneren als een A-merk.


Book
Psychologie van gedrag in organisaties
Author:
ISBN: 9789089538406 Year: 2017 Publisher: Amsterdam Boom onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kun je het gedrag van mensen in organisaties sturen? Je team motiveren of stimuleren proactiever te zijn? De samenwerking in je team verbeteren, leiderschap ontwikkelen of innovatie ontwikkelen. Organisatiepsychologie is een veelbesproken onderwerp. Dit boek gaat uit van de meest recente wetenschappelijke kennis over gedrag. Nieuwe perspectieven zoals evolutionaire psychologie, netwerkanalyses en big data, spelen hierbij een belangrijke rol. Samenwerking verbeteren, leiderschap ontwikkelen, innovatie stimulerenPsychologie van gedrag in organisaties geeft de nieuwste inzichten in de onderliggende psychologische mechanismen van menselijk gedrag in organisaties. En het laat zien hoe dat gedrag te beïnvloeden is. In elk hoofdstuk komen de volgende vier stappen terug: 1. Vraagstuk. Bijv: Hoe motiveer je medewerkers?, 2. Onderliggende psychologische mechanismen. Bijv: Hoe werkt motivatie?, 3. Vraagstuk bekijken vanuit kennis. Bijv: Wat is bepalend voor motivatie in organisaties? En 4. Specifiek vraagstuk. Bijv: Hoe stimuleren we proactiviteit? Bij elke stap gaat de student zelf actief aan de slag: Reflectie: psychologische tests en reflectie op eigen ervaring stimuleren begrip van onderliggende psychologische mechanismen, Casuïstiek: vraagstukken en fenomenen geïllustreerd aan de hand van praktijkvoorbeelden en Opdrachten: studenten passen kennis toe op casuïstiek of voorbeelden uit eigen praktijk. 1 De factor mens2 Emotie en fundamentele belangen3 Houding en motivatie4 Individuele verschillen5 Individuele prestatie6 Ontwikkeling7 Zelfmanagement8 Samenwerking en netwerken 9 Prestaties in teams10 Macht, gezag en leiderschap11 Cultuur en waarden12 Organisatieverandering en ontwikkelingUniek aan dit boek is dat het de nieuwste theorieën over gedragswetenschappen (van hersenwetenschappen tot psychologie) behandelt en dat de praktijkgerichte aanpak aantrekkelijk is voor studenten.Extra materiaal is te vinden op de aanvullende website met daarop toetsvragen, casuistiek, Powerpointpresentaties en filmpjes. Het boek is bedoeld voor hbo-studenten (bachelor): commerciële economie, bedrijfseconomie, bedrijfskunde MER en communicatieBron : http://www.bol.com


Book
Gedrag in organisaties
Authors: --- ---
ISBN: 9789001876937 9001876935 9001876943 Year: 2018 Publisher: Noordhoff Uitgevers BV

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gedrag in organisaties is hét handboek van de organisatiepsychologie. Op inspirerende wijze beschrijven Alblas en Wijsman het gedrag van mensen in organisaties en geven zij mogelijke verklaringen hiervoor. Ze geven bovendien aan hoe deze kennis gebruikt kan worden bij het leiding geven aan organisaties. Het boek is daarmee geschikt voor een groot scala aan opleidingen, zowel voor het hoger economisch- als hoger technisch- en hoger sociaal onderwijs. Aan bod komen onder andere: Wederzijdse beïnvloeding van individu en organisatie, Motiveren van mensen, - Functioneren van mensen in groepen, Communicatie en informatieoverdracht, Macht en leidinggeven, Overleg en besluitvorming, Structuur van organisaties, Cultuur en organisatieverandering, Stress en conflicthantering. Kranten en webartikelen voorzien van foto's en illustraties maken toepasbaarheid van de theorie in de praktijk duidelijk zichtbaar. Dankzij de toegankelijke taal, duidelijke samenvattingen, de casuïstiek en de oefentoetsen op de website is dit boek heel geschikt voor zelfstudie.

Listing 1 - 10 of 32 << page
of 4
>>
Sort by