Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Cette étude de la pratique citationnelle de Montaigne commence sous l'égide de l'histoire littéraire pour finir à l'enseigne de la philologie. Si la citation assurait une variété de fonctions dans l'arsenal rhétorique des Anciens, chez les premiers artisans de l'Humanisme - de Pétrarque à Du Bellay - elle servait surtout d'instrument d'enrichissement et d'"illustration" des langues vernaculaires de l'Europe. Or, avec l'avènement des Essais, la citation est appelée pour la première fois à se plier aux exigences d'une nouvelle écriture personnelle et, pour tout dire, de la modernité. Refoulés loin derrière leurs textes, les auteurs anciens, évoqués le plus souvent sous l'anonymat dans le livre de Montaigne, sont regroupés en une compagnie commune, qui transcende les frontières tant nationales que temporelles. Par "son art de citer sans citer" (J.-P. Camus), Montaigne ramène au statut d'une matière première les paroles des grands Anciens que, d'ores et déjà, il moule et manie, en toute liberté, à l'égal des siennes. C'est ainsi que la démarche citationnelle des Essais - "jeu à part" si jamais il en fut - devient élément de composition et principe de créations autonomes. Par l'entremise de Michael Metschies, et de son traducteur, Jules Brody, le lecteur français est rendu témoin de cette rencontre passionnante de la culture antique et du plus original de ses médiateurs modernes.
Choose an application
Classical Greek and Latin literature --- Allusions in literature --- Christian literature, Early --- Classical literature --- Quotations in literature --- Quotations --- Criticism. --- History and criticism --- Classical literature - History and criticism - Congresses --- Christian literature, Early - History and criticism - Congresses --- Quotations in literature - Congresses --- Allusions in literature - Congresses
Choose an application
001 --- General Knowledge --- Quotations in literature --- Citations --- Citations dans la littérature --- Citations dans la littérature --- French literature (outside France) --- Non-fiction --- Quotations --- Dictionaries --- French --- Dictionnaires français --- French.
Choose an application
Parmi les formes d'intertextualité dont Gérard Genette fait la typologie à l'ouverture de Palimpsestes (1982), c'est-à-dire parmi les formes de «présence effective d'un texte dans l'autre», nous nous sommes intéressés au plagiat, «emprunt non déclaré mais encore littéral», dont l'avatar moderne est le copier-coller. C'est dans la même optique que Genette que les auteurs des articles ici rassemblés envisagent la pratique du réemploi: sans a priori négatif, comme un procédé de composition et d'écriture. Les articles que l'on trouvera dans ce volume montrent qu'au lieu d'être le signe d'une absence de créativité, l'extraction et le réemploi sont, à l'époque envisagée, des activités non seulement habituelles, mais bien les vecteurs de la création, tant pour les écrivains que pour les acteurs du marché du livre. Le plagiat engage alors à considérer dans toute leur complexité les notions d'œuvre et d'auteur.
Plagiat --- Quotations in literature --- Plagiarism in literature --- Creation (Literary, artistic, etc.) --- Imitation in literature. --- Literary ethics --- Citations -- France --- Plagiat -- France --- Actes de congrès --- Ouvrages de référence --- Citations --- Plagiarism --- French literature --- Intertextuality --- Book industries and trade
Choose an application
Drama --- Quotations in literature --- Théâtre (Genre littéraire) --- Citations dans la littérature --- History and criticism --- Histoire et critique --- Théâtre (Genre littéraire) --- Citations dans la littérature --- Drama - History and criticism --- Théâtre (genre littéraire) --- 1970-2000 --- Citations
Choose an application
The love songs of Occitan troubadours inspired a rich body of courtly lyric by poets working in neighboring languages. For Sarah Kay, these poets were nightingales, composing verse that is recognizable yet original. But troubadour poetry also circulated across Europe in a form that is less well known but was more transformative. Writers outside Occitania "ed troubadour songs word for word in their original language, then commented upon these excerpts as linguistic or poetic examples, as guides to conduct, and even as sources of theological insight. If troubadours and their poetic imitators were nightingales, these "ation artists were parrots, and their practices of excerption and repetition brought about changes in poetic subjectivity that would deeply affect the European canon. The first sustained study of the medieval tradition of troubadour "ation, Parrots and Nightingales examines texts produced along the arc of the northern Mediterranean—from Catalonia through southern France to northern Italy—through the thirteenth century and the first half of the fourteenth. Featuring extensive appendices of over a thousand troubadour passages that have been "ed or anthologized, Parrots and Nightingales traces how "ations influenced the works of grammarians, short story writers, biographers, encyclopedists, and not least, other poets including Dante and Petrarch. Kay explores the instability and fluidity of medieval textuality, revealing how the art of "ation affected the transmission of knowledge and transformed perceptions of desire from the "courtly love" of the Middle Ages to the more learned formulations that emerged in the Renaissance. Parrots and Nightingales deftly restores the medieval tradition of lyric "ation to visibility, persuasively arguing for its originality and influence as a literary strategy.
Littérature occitane --- Chansons de troubadours --- Poésie médiévale --- Histoire et critique. --- Influence occitane --- Provençal literature --- Troubadour songs --- Quotations in literature --- European poetry --- European literature --- Songs, Provençal --- History and criticism --- Provençal influences&delete& --- History and criticism. --- Provençal influences --- Cultural Studies. --- Literature. --- Medieval and Renaissance Studies.
Choose an application
"This book documents for the first time the act of cultural appropriation that created a founding moment for French literary history: the rescripting and domestication of troubadour song, a prestige corpus in the European sphere, as French, and the simultaneous creation of an alternative point of origin for French literary history--a body of faux-archaic Occitanizing song" --
Quotations in literature --- Troubadours. --- French literature --- Provençal poetry --- Poetry, Medieval --- Literature, Medieval --- Troubadour songs --- Songs, Provençal --- European literature --- Medieval literature --- Jongleurs --- Troubadors --- Musicians --- Poets --- Courtly love --- Trouvères --- History and criticism. --- Provençal influences. --- Influence. --- Troubadours, medieval song, Richard de Fournival, Jean Renart, Gerbert de Montreuil.
Choose an application
Latin poetry --- Quotations --- Poésie latine --- Citations --- History and criticism --- Histoire et critique --- Virgil --- Gallus, Gaius Cornelius, --- Criticism and interpretation. --- Ciris --- Quotations in literature. --- Allusions in literature. --- Rhetoric, Ancient. --- History and criticism. --- Allusions in literature --- -Quotations in literature --- Rhetoric, Ancient --- Classical languages --- Greek language --- Greek rhetoric --- Latin language --- Latin rhetoric --- Latin literature --- Rhetoric --- Gallus, Gaius Cornelius --- -Virgil --- -Virgilio Marone, P. --- Vergilius Maro, Publius --- Vergilīĭ --- Virgile --- Vergílio --- Wergiliusz --- Vergilīĭ Maron, P. --- Vergilīĭ Maron, Publīĭ --- Verhiliĭ Maron, P. --- Vergil --- Virgilio --- Virgilīĭ --- Virgilius Maro, P. --- Virgilius Maro, Publius --- Virgil Maro, P. --- ווירגיל --- וירגיליוס --- ורגיליוס --- מרו, פובליוס ורגיליוס --- فرجيل --- Pseudo-Virgil --- Pseudo Virgilio --- Virgilio Marón, Publio --- Bhārjila --- Technique --- Rome --- In literature. --- Technique. --- Ciris. --- -Technique --- -Virgilio Marone, P., --- Vergilīĭ, --- Virgile, --- Vergílio, --- Wergiliusz, --- Vergilīĭ Maron, Publīĭ, --- Verhiliĭ Maron, P., --- Vergil, --- Virgilio, --- Virgilīĭ, --- Virgilius Maro, P., --- Virgilius Maro, Publius, --- Virgil Maro, P., --- ווירגיל, --- וירגיליוס, --- ורגיליוס, --- מרו, פובליוס ורגיליוס, --- فرجيل, --- Pseudo-Virgil, --- Pseudo Virgilio, --- Virgilio Marón, Publio, --- Bhārjila, --- -Vergil --- Virgilio Máron, Publio --- Vergili Maronis, Publius --- Poésie latine --- Ancient rhetoric --- Quotations in literature --- Gallo, Cornelio, --- Gallus, C. Cornelius, --- Gallus, Caius Cornelius, --- Gallus, Cornelius, --- Carmen appendicis Vergilianae --- Ciris, carmen appendicis Vergilianae. --- Virgilio Marone, P., --- Vergilius Maro, P. --- Vergilius --- Virgilio Marone, P. --- Marone, Publio Virgilio --- Latin poetry - History and criticism.
Choose an application
Arts, Medieval. --- Arts, Romanesque --- Architecture, Romanesque --- Recycled products --- Plagiarism. --- Influence (Literary, artistic, etc.). --- Quotations in literature. --- Quotations --- Imitation in literature. --- Imitation in art. --- Arts médiévaux --- Arts romans --- Architecture romane --- Produits recyclés dans l'art --- Produits recyclés dans la littérature --- Plagiat --- Influence littéraire, artistique, etc. --- Citations dans la littérature --- Citations dans l'art --- Imitation dans la littérature --- Imitation dans l'art --- In art. --- In literature. --- Arts medievaux --- Produits recycles dans l'art --- Produits recycles dans la litterature --- Citations dans la litterature --- Arts médiévaux --- Produits recyclés dans l'art --- Produits recyclés dans la littérature --- Influence littéraire, artistique, etc. --- Citations dans la littérature --- Imitation dans la littérature --- Architecture romane - Espagne --- Architecture romane - Italie --- Architecture romane - France
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|