Listing 1 - 10 of 58 << page
of 6
>>
Sort by

Book
Teologia dell'educazione : origine, identità, compiti
Author:
ISBN: 8821302245 9788821302244 Year: 1991 Volume: 7 Publisher: Roma LAS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
L'esprit de l'éducation
Author:
ISBN: 2718905506 9782718905501 Year: 1991 Publisher: Paris Desclée

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Cuernavaca oder : Alternativen zur Schule?
Author:
ISBN: 3466422019 Year: 1972 Publisher: Stuttgart Klett

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Schulreform und Reformschule
Author:
ISBN: 9783825241810 3825241815 Year: 2015 Publisher: Bad Heilbrunn Julius Klinkhardt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Topics in education : the Cincinnati lectures of 1959 on the philosophy of education
Authors: --- ---
ISBN: 0802034411 0802034403 9780802034410 9780802034403 Year: 2000 Volume: 10 Publisher: Toronto University of Toronto press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Le maître ignorant : cinq leçons sur l'émancipation intellectuelle.
Author:
ISBN: 2213019258 9782213019253 Year: 2005 Publisher: Paris Fayard

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Emilie of Over opvoeding, onderwijs en opera
Author:
ISBN: 9789463712293 Year: 2020 Publisher: Turnhout Gompel&Svacina

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voeden wij vandaag nog echt op? In 1762 verscheen Jean-Jacques Rousseau’s Émile, ou De l’éducation, de bijbel van alle progressieve of kindgerichte opvoeding. In dit verrassende boek schrijft Stefaan Cuypers het alternatieve verhaal over Emilie – het denkbeeldige, vrouwelijke spiegelbeeld van Émile. De auteur pleit voor een liberaal-traditionalistische opvoeding met respect voor zowel de waarden van autonomie en authenticiteit als de autoritatieve cultuuroverdracht door de school. Onderwijs in de menswetenschappen is hierbij even levensnoodzakelijk als STEM-geletterdheid. Opvallend genoeg verschaft de ‘elitaire’ kunstvorm opera een democratische toegang tot een humanistische vorming voor iedereen. Voorstanders van het klassieke, westerse opvoedingsproject kunnen vandaag een beroep doen op de operawereld om aan alle kinderen en jongeren nog steeds een echte opvoeding te geven.


Book
Ein Leben für Kinder : Erziehung in unserer Zeit.
Authors: ---
ISBN: 3421063761 Year: 1989 Publisher: Stuttgart Deutsche Verlags-Anstalt


Book
New essays in the philosophy of education
Authors: ---
ISBN: 0710076908 Year: 1973 Publisher: London Routledge and Kegan Paul


Book
Filosofie van de pedagogische wetenschappen : een inleiding
Author:
ISBN: 9789033473500 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek bespreekt Stefaan E. Cuypers, hoogleraar aan de KU Leuven, de ontwikkelingen van de hedendaagse wetenschapsfilosofie om zo op zoek te gaan naar het wetenschappelijk statuut van de opvoedkunde. Na een orinterende inleiding bespreekt de auteur de moderne logica, de inductivistische methode, het funderingsdenken, het logisch positivisme, de falsificatieleer, de paradigmathese en het coherentisme. Daarna wordt ruim aandacht besteed aan de methodestrijd in de sociologie (het holisme en het sociaal determinisme tegenover het humanistisch individualisme). Verder is er aandacht voor de spanning tussen 'erklren' en 'verstehen', twee benaderingen die voor een duidelijke opdeling zorgen tussen de empirisch-formele wetenschappen en de hermeneutische wetenschappen. Ten slotte plaatst Cuypers de pedagogiek binnen dit geheel. Het resultaat is een degelijke inleiding tot de filosofie van de pedagogische wetenschappen. Het boek geeft geen definitieve antwoorden, maar biedt wel een denkkader En richt zich zo vooral tot studenten filosofie en pedagogiek. Verlucht met enkele schema's. Wetenschap is - volgens een klassiek ideaal - theoretisch en waardevrij. De pedagogische wetenschappenzijn echter praktijkgericht en waardegebonden. Hoe wetenschappelijk kan de pedagogiek dan zijn als ze noodgedwongen haar handen vuil moet maken? Wat is haar relatie tot de natuurwetenschappenen de andere sociale wetenschappen? Dit boek behandelt het statuut van de opvoedkunde als wetenschap. Ook de logische en epistemologische uitgangspunten voor een filosofische reflectie over de rationaliteit van de (opvoedings)wetenschappen komen aan bod. Als inleiding richt het zich niet uitsluitend tot studenten filosofie, studentenpedagogiek en pedagogen in de praktijk, maar tot iedereen die genteresseerd is in het wetenschappelijk karakter van de opvoedkunde

Listing 1 - 10 of 58 << page
of 6
>>
Sort by