Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Dardenne, Jean-Pierre (1951-....) --- Dardenne, Luc (1954-....) --- Cinéma --- Belgique --- Dardenne, Jean-Pierre (1951-....) --- Dardenne, Luc (1954-....) --- Cinéma --- Belgique
Choose an application
Motion pictures --- Cinéma --- Dardenne, Jean-Pierre, --- Dardenne, Luc, --- Criticism and interpretation --- Cinéma --- Dardenne, jean-pierre (1951-....) --- Dardenne, luc (1954-....)
Choose an application
Le cinéma des frères Dardenne s’enracine dans une société en pleine mutation : à la crise économique, la fin du modèle industriel ou encore l’avènement de l’ère post-industrielle, correspond une perte de repères. Comme en réaction à cette perte de significations sociétales et à la désillusion du temps présent, les cinéastes belges insèrent dans leurs œuvres, çà et là, des motifs esthétiques chargés d’imaginaires symboliques. Cet ouvrage propose d’entrer dans la filmographie des frères Dardenne par le prisme de ces motifs qui nous rattachent à des imaginaires lointains, ancestraux ou archaïques : les bottes de Rosetta, l’aiguille que manie sa mère, les chevalières, le tatouage et le fétiche de La Promesse, la ceinture d’Olivier dans Le Fils, le blouson dans L’Enfant, la couleur rouge dans Le Silence de Lorna et Le Gamin au vélo, ou encore la récurrence des eaux de la Meuse et des forêts liégeoises convoquent des contes, mythes, rites et traditions qui les précèdent. En puisant dans ce grand réservoir d’imaginaires, ces motifs reversent leur symbolique dans des récits d’initiation qui conduisent les personnages vers leur devenir humain. Tout au long de cette étude, le visuel et le narratif dialoguent et s’enrichissent l’un l’autre. La dimension sociale de l’œuvre des frères Dardenne se trouve ainsi mise en perspective grâce à une approche esthétique, sous-tendue par tout un fonds de mémoire collective.
Dardenne, Jean-Pierre, 1951-.... --- Dardenne, Luc, 1954-.... --- Cinéma --- Cinéma et société. --- Dardenne, Jean-Pierre, --- Dardenne, Luc, --- Critique et interprétation. --- Symbolism in motion pictures. --- Criticism and interpretation. --- Motion pictures --- Social aspects. --- Dardenne, Jean-Pierre, 1951 --- -Dardenne, Luc, 1954 --- -Symbolism in motion pictures
Choose an application
"The Dardenne Brothers' Cinematic Parables examines the work of Belgian filmmakers Jean-Pierre and Luc Dardenne, who have been celebrated for their powerfully affecting social realist films. Though the Dardenne brothers' films rarely mention religion or God, they have received wide recognition for their moral complexity and spiritual resonance. This book brings the Dardennes' filmography into consideration with theological aesthetics, Christian ethics, phenomenological film theory, and continental philosophy. The author explores the brothers' nine major films-beginning with The Promise (1996) and culminating in Young Ahmed (2019)-through the hermeneutics of philosopher Paul Ricoeur. By using Ricoeur's description of 'parable' as a 'narrative-metaphor' which generates an existential limit-experience, Joel Mayward crafts an innovative Ricoeurian hermeneutic for making theological interpretations of cinema. Drawing upon resources from three disciplinary spheres-theology, philosophy, and film studies-in a dynamic interweaving approach, Mayward proposes that the Dardennes create postsecular cinematic parables which evoke theological and ethical responses in audiences' imaginations through the brothers' distinctive filmmaking style, what is termed 'transcendent realism'. The book ultimately demonstrates how the Dardenne brothers are truly doing, not merely depicting, theology and ethics through the cinematic form-it presents film as theology, what Mayward refers to as 'theocinematics'. This is valuable reading for scholars of theology, philosophy, and film studies, as well as film critics and cinephiles interested in the cinema of the Dardenne brothers"--
Motion pictures --- Religious aspects --- Christianity. --- Moral and ethical aspects. --- History. --- Dardenne, Jean-Pierre, --- Dardenne, Luc, --- Criticism and interpretation. --- Dardenne, Jean-Pierre, 1951 --- -Dardenne, Luc, 1954 --- -Motion pictures --- Religious studies --- Dardenne, Jean-Pierre --- Dardenne, Luc
Choose an application
Dardenne, Luc --- Dardenne, Jean-Pierre --- Motion picture producers and directors --- Motion pictures --- Film criticism --- Producteurs et réalisateurs de cinéma --- Cinéma --- Critique cinématographique --- Dardenne, Jean-Pierre, --- Dardenne, Luc, --- Dardenne, Jean-Pierre (1951-....) --- Dardenne, Luc (1954-....) --- Critique et interprétation
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|