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Imagination --- French literature --- Childhood in literature
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Thematology --- Duras, Marguerite --- Childhood in literature. --- Criticism and interpretation
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L’idée que le récit d’enfance puisse avoir des modèles, être objet d’imitations, donner lieu à des formules codifiées et à des séries, semble paradoxale : la relation du début de la vie n’est-elle pas considérée comme l’occasion d’affirmer la singularité de la personne et de mettre au jour ce qu’il y a de plus intime dans une existence ? N’est-ce pas en particulier le récit d’enfance qui distingue le récit autobiographique centré sur le caractère privé, unique de la vie, des mémoires qui présentent un personnage public, un témoin qui fait de ce qu’il a vécu le point d’appui d’un point de vue sur l’Histoire ? Parce que cette frontière paraît mouvante, on préfère cependant aujourd’hui parler de « récits de vie ». Les recherches sur les mémoires et les autobiographies spirituelles ont souligné la présence de formes de récits d’enfance et d’une topique de l’évocation des origines de la vie, avant les Confessions de Rousseau, ouvrage qui marquerait la naissance du genre autobiographique. Les travaux sur les modèles fictionnels à l’œuvre dans le récit factuel, sur l’intertextualité, sur le genre contemporain de l’autofiction, la notion définie par Maurice Halbwachs de mémoire collective amènent à s’interroger sur la présence d’une mémoire des représentations et des textes qui imprègne toute écriture de la mémoire. Enfin, la popularité croissante de la pratique du récit de vie par des auteurs qui n’appartiennent pas au monde institutionnel des lettres invite à considérer aussi la question du savoir-faire, des recettes et des conseils dans la façon de raconter son enfance. Ce colloque a été conçu pour faire le point, dans les écrits de langue française, sur cette relation entre le récit d’une expérience unique et des formes reproduites et reproductibles.
Childhood in literature --- 840-94 --- 840-94 Franse literatuur: dagboek; memoires --- Franse literatuur: dagboek; memoires --- Childhood in literature - Congresses --- Literature (General) --- enfance --- enfants --- littérature --- autobiographie
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Children's literature --- Children --- Children in literature --- Childhood in literature --- Biography as a literary form
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Mythology in literature --- Mythology, Classical, in literature --- Children in literature --- Childhood in literature --- Congresses. --- Congresses --- Mythology in literature - Congresses. --- Mythology, Classical, in literature - Congresses. --- Children in literature - Congresses. --- Childhood in literature - Congresses.
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"This study questions the widely held perception that books' criticism of both the big and small screens often obscures their signal accomplishments and the entertainment and insight they provide. The author analyzes our distaste for these media. A broad survey of film and TV offerings explores what enacted narratives have taught us about the nature of childhood"--
Children in motion pictures. --- Children in literature. --- Childhood in literature --- Children in poetry --- Childhood in motion pictures --- Motion pictures
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How and why childhood became so important to such a wide range of Romantic writers has long been one of the central questions of literary historical studies. Ann Wierda Rowland discovers new answers to this question in the rise of a vernacular literary tradition. In the Romantic period the child came fully into its own as the object of increasing social concern and cultural investment; at the same time, modern literary culture consolidated itself along vernacular, national lines. Romanticism and Childhood is the first study to examine the intersections of these historical developments and the first study to demonstrate that a rhetoric of infancy and childhood - the metaphors, images, figures and phrases repeatedly used to represent and conceptualize childhood - enabled Romantic writers to construct a national literary history and culture capable of embracing a wider range of literary forms.
Children in literature. --- English literature --- Romanticism --- Childhood in literature --- Children in poetry --- History and criticism. --- Arts and Humanities --- Literature
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This book reads Victorian fin de siècle literature through the medium of perceptions of childhood. It examines the connection between 'monstrous' and idealistic symbolic representations of childhood represented by key cultural discourses of the Victorian fin-de-siècle. Specifically, anxieties about change are linked closely to anxieties about childhood, procreation, and maturation in a range of Children's and Adults' texts from the 1860s to the 1890s. The book demonstrates the ways in which t...
Children in literature. --- English literature --- Children's literature, English --- Childhood in literature --- Children in poetry --- History and criticism.
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