Listing 1 - 10 of 185 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
In dit onderzoek wordt aan de hand van de rechtseconomische en juridische literatuur onderzocht welke mogelijke voor- en nadelen verbonden zijn aan een systeem waarbij aan slachtoffers van medische ongevallen automatische vergoeding wordt toegekend.Enkele conclusies en aanbevelingen uit het onderzoeksrapport In Europa vertrouwen de meeste landen in verband met de compensatie van schade toegebracht in de gezondheidszorg nog op het aansprakelijkheidsrecht. Uitgangspunt is daarbij schuldaansprakelijkheid met daarnaast voor producenten een risicoaansprakelijkheid. Daarbij zijn voorzieningen getroffen, zoals introductie van risicoaansprakelijkheid in bepaalde gevallen, om met name de bewijspositie van de patiënt te verbeteren. In de Scandinavische landen bestaan no-fault compensatiesystemen die de gehele gezondheidszorg (of een groot deel daarvan) omvatten en die wettelijk geregeld zijn. Frankrijk kent sinds kort een schuldaansprakelijkheidssysteem met verplichte verzekering, met in aanvulling daarop een no-fault compensatiesysteem voor abnormale schade. Een uitgebreid overzicht van de verzekerings- en aansprakelijkheidssystemen in Europa treft u aan in hoofdstuk 3 van het rapport. In hoofdstuk 5 en 6 wordt dieper ingegaan op de bestaande no-fault compensatiesystemen.Vanuit het buitenland zijn er geen aanwijzingen dat invoering van een no-fault compensatiesysteem tot minder zorgvuldig handelen leidt. De schadepreventieve werking van het aansprakelijkheidsrecht wordt door de onderzoekers betrekkelijk genoemd. Een dergelijk systeem heeft voorts aansluiting op een systeemoriëntatie en leidt tot een meer open houding van hulpverleners ten aanzien van fouten. Bij no-fault compensatiesystemen zijn verschillende modellen denkbaar, variërend van een volledig no-fault systeem voor een groter of kleiner deel van de gezondheidszorg tot combinaties van (risico- of schuld)aansprakelijkheid met daar bovenop een no-fault compensatiesysteem. In verband met de omvang van de dekking is onder andere van belang of het stelsel ook genees- en hulpmiddelen omvat respectievelijk naast vermijdbaar letsel ook onvermijdbaar letsel dekt. Bij het onderzoek waren drie onderzoeksinstituten betrokken, te weten het Maastrichts Europees Instituut voor Transnationaal Rechtswetenschappelijk Onderzoek (METRO), het European Centre for Tort and Insurance Law (ECTIL) te Wenen de Sectie Gezondheidsrecht van het Capaciteitsgroepcluster Zorgwetenschappen van de Universiteit Maastricht.
Choose an application
Sabemos que os processos de aprendizagem são marcados pelo contexto social e cultural onde ocorrem, mas poucos estudos vêm ancorar essa afirmação com dados etnográficos detalhados. Este livro se propõe a fazê-lo. A partir de uma etnografia na região do Baixo Tapajós (Pará), interações entre adultos, crianças e jovens – em atividades como o plantio de mandioca e a produção de farinha, a caça, a pesca, a construção artesanal de barcos, ou ainda, a narrativa de histórias de “encantados” – são descritas com intuito de evidenciar como a aprendizagem dessas habilidades ocorre no cotidiano. Como é comum em outros contextos nos quais os novatos têm acesso à maior parte das atividades das pessoas mais experientes, no Tapajós aprende-se participando progressivamente dessas atividades. O livro apresenta uma revisão de literatura sobre essa modalidade de “aprendizagem por participação”, explicitando seus princípios gerais e as idiossincrasias da região estudada. Ali, adultos e pessoas mais experientes de maneira geral mostram-se particularmente pouco pacientes com os novatos. Nada mais distante da realidade local que a ideia de que é “errando que se aprende”. A aprendizagem acaba, então, sendo percebida como um desafio: e tu, afinal, “tu garante?”
Choose an application
Elegemos como objeto central deste livro a relação entre educação e neoliberalismo. Nosso objetivo principal é de conhecer suas origens, descobrir a que veio, discutir sobre as causas da sua aceitação geral e identificar as suas propostas para a educação. O mercado é o instrumento de (des)regulação da economia nomeado pelo neoliberalismo. Os doutrinadores neoliberais imaginam um mercado perfeito. Desejam que ele evite as crises, equilibre a oferta e a procura e aloque eficientemente os recursos. Pode-se analisar esse movimento de diferentes perspectivas. Por uma delas, o neoliberalismo é visto como mais uma representação da falsa consciência expressa pelas classes dominantes ou por frações destas classes. Desse ponto de vista, considera-se que essa falsa interpretação é imposta ao complexo social como se fosse uma leitura verdadeira da realidade. Por outro lado, entretanto, pode-se considerar que há uma “razão real” que justifica e respalda o neoliberalismo. Isto é, devido às deficiências do Estado “realmente existente” no atendimento ao público e em virtude da essência estatal já estar privatizada, as reformas propostas pelos neoliberais são aceitas sem maiores resistências pela população. Não obstante o discurso feito pelos neoliberais de que a educação é das poucas áreas onde o Estado que continuar sendo atendida pelo Estado, na realidade, esse patrocínio estatal, também, passa pelo mercado. As propostas para a educação elaboradas por Milton Friedman, referência inconteste do neoliberalismo, e a experiência privatizante do ensino de primeiro grau ocorrida no Município de Maringá são objetos de análise no presente trabalho.
Choose an application
WA 525 Health Administration and Organization - General works --- WA 525 Health Administration and Organization - General works --- WA 525 Health Administration and Organization - General works --- Health --- Health --- Health --- Public Policy --- Public Policy --- Public Policy --- France --- France --- France
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Arts-Based Methods in Education Around the World aims to investigate arts-based encounters in educational settings in response to a global need for studies that connect the cultural, inter-cultural, cross-cultural, and global elements of arts-based methods in education. In this extraordinary collection, contributions are collected from experts all over the world and involve a multiplicity of arts genres and traditions. These contributions bring together diverse cultural and educational perspectives and include a large variety of artistic genres and research methodologies.The topics covered in the book range from policies to pedagogies, from social impact to philosophical conceptualisations. They are informative on specific topics, but also offer a clear monitoring of the ways in which the general attention to the arts in education evolves through time.
Choose an application
Listing 1 - 10 of 185 | << page >> |
Sort by
|