Listing 1 - 10 of 52 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Leerlingen gaan de straat op met spandoeken waarop staat: 'Wij eisen les!!!' Onderwijsvernieuwingen als het nieuwe leren, de basisvorming en het Studiehuis draaiden grotendeels op een mislukking uit. Kritische leraren krijgen door hun management een zwijgplicht opgelegd. Hoogleraren klagen over de treurige basiskennis van hun eerstejaars. mbo's schaffen het vak Nederlands af. Pabo-studenten zakken massaal voor reken- en taaltoetsen. Ouders stappen naar de rechter om een plaatsje voor hun kind op een gymnasium te eisen. Leraren voelen zich overbelast en onderbetaald. Er dreigt een kolossaal lerarentekort. Een parlementaire onderzoekscommissie stelt vast dat de overheid het onderwijs 'ernstig heeft verwaarloosd'. De afgelopen jaren was onderwijs in Nederland regelmatig voorpaginanieuws. Niet goed voor een land dat zo graag een kenniseconomie wil zijn. Alleen de commerciële onderwijskundige adviesbureaus deden gouden zaken. Zij drongen aan op nóg meer vernieuwing. En de ouders? Hoe vinden zij een school waar hun kind het niet alleen gezellig heeft, maar ook iets leert? Is vrijheid van onderwijs een wassen neus, nu de monocultuur van het 'competentiegerichte leren' oprukt? Of kan het, nu het dieptepunt is bereikt, alleen maar beter gaan? In Wij eisen les! neemt Aleid Truijens de vernieuwingsdrift en alle gevolgen daarvan genadeloos onder de loep. (Bron: covertekst)
Onderwijsvernieuwing --- Nederland --- 450.42 --- Allochtonen --- Diversiteit --- Leraren --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijssociologie --- 091775.jpg --- Onderwijsvernieuwing ; Nederland --- Onderwijssociologie. --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Secondary education --- kostenbeheersing --- #SBIB:316.334.1O213 --- Onderwijsbeleid: regionaal --- E-books --- 450.42 --- 37.061 --- Armoede --- Geld --- School --- Studiekosten ; secundair onderwijs --- Onderwijssociologie --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- Kosten --- Schoolmanagement --- Emigratie
Choose an application
450.42 --- onderwijs : sociologie (ler) --- 456.43 --- Onderwijs --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- Sociale ongelijkheid --- 415.42 --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijsvoorrang --- onderwijssociologie --- Lerarenopleiding --- algemeen --- algemeen. --- Algemeen. --- Schoolbooks - Didactic material
Choose an application
Ondanks de democratisering van het onderwijs blijven de onderwijskansen van leerlingen ongelijk verdeeld naargelang hun sociale achtergrond. Kansarme leerlingen belanden te vaak in het buitengewoon/speciaal onderwijs, lopen meer dan anderen vertraging op, komen via de waterval in het onderwijssysteem vaker in het (deeltijds) beroepsonderwijs terecht en verlaten het onderwijs vaker zonder diploma. De sleutels dienen als hulpmiddel en richten zich in de eerste plaats naar de ouders; ze hebben doelen voor ogen op het niveau van de (attitudes van) ouders. Maar om die doelen te bereiken is het belangrijk dat de school zelf ook een aantal initiatieven neemt. De handleiding reikt de school hiertoe praktische tips aan. De sleutels willen uiteraard ook de kinderen aanspreken. Kinderen kunnen ouders er mee van overtuigen dat deelnemen aan het leven/ leren op school belangrijk en nuttig is. Maar kinderen zijn niet de belangrijkste ‘boodschappers’. Ouders moeten zelf tot de vereiste inzichten komen, zodat kinderen maximaal aan het onderwijs kunnen participeren. Met een set met de vier verschillende sleutels: (1) Kleuter - (2) Eerste leerjaar/groep 3 - (3) Secundair Onderwijs - (4) Verder studeren of werken?.
ouderparticipatie --- Educational sciences --- onderwijspraktijk --- gelijkekansenbeleid --- Gelijke onderwijskansen --- Relatie ouder - school --- Relatie leraar - ouder --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- 450.42 --- 37.064 --- Participatie --- Leerlingen --- Onderwijssociologie --- Relatie school - ouder
Choose an application
Kinderen en jongeren hebben recht op de beste kansen om zichzelf te ontwikkelen. Dat lukt beter als professionals in het sociaal en pedagogisch domein en in het onderwijs goed samenwerken, zowel onderling als met de ouders of verzorgers. Het boek Ouders, onderwijs en jeugdzorg in verbinding leert en stimuleert daarom (toekomstige) jeugdprofessionals om niet alleen interprofessioneel samen te werken, maar óók om de cruciale verbinding aan te gaan met de ouders en verzorgers. En daarmee het kind en de jongere centraal te zetten.Het eerste deel van het boek behandelt het belang van een goede samenwerking tussen onderwijs, jeugdzorg en ouders of verzorgers. Deel twee biedt concrete inzichten en handvatten hoe deze samenwerking het beste vorm te geven. In deel drie komen de verschillende partijen aan bod die betrokken zijn bij de ontwikkeling en opvoeding van kinderen en jongeren. Deel vier schetst ten slotte de wettelijke en praktische kaders van de samenwerking. Deze opbouw, in combinatie met het online materiaal, maakt het boek zowel geschikt voor een intensieve cursus als voor gebruik in één onderwijsblok van tien weken.Bij dit boek hoort een website met aanvullende materialen: oefeningen, reflectievragen en suggesties voor verder lezen. Voor docenten zijn er powerpoint en didactische handreikingen bij alle hoofdstukken beschikbaar, als hulp bij het vormgeven van lessen.Dit boek is geschreven voor studenten van opleidingen in het sociaal en educatief domein: Social Work, Pedagogiek, Toegepaste Psychologie, Pabo en andere lerarenopleidingen. Het is ook geschikt voor Associate degree-trajecten, zoals de Ad Pedagogisch Educatief Professional, en post-hbo- en Masteropleidingen. Daarnaast biedt het boek interessante inzichten voor professionals die een verbindende rol spelen tussen ouders, school en andere jeugdinstellingen in de wijk.https://peterdevries.nu/ouders-onderwijs-en-jeugdzorg-in-verbinding/
450.42 --- ouderparticipatie --- jeugdzorg --- onderwijssociologie, democratisering van het onderwijs --- Onderwijskansen --- Samenwerking --- Ouders --- Leraar --- Jeugdinstelling --- Social policy and particular groups --- ouders-school relatie --- leraren-ouders relatie --- samenwerking --- schoolmaatschappelijk werk
Choose an application
Als er schilden gemaakt moeten worden om kinderen naar school te laten gaan, is er iets mis. Als scholen op het einde van het schooljaar met een berg openstaande rekeningen achterblijven, is er iets mis. Zowel in het basis- als secundair onderwijs zijn er mogelijkheden om op een andere manier met de kostenproblematiek om te gaan. Dit boek wil bijdragen tot een bewust kostenbeleid op scholen. Het komt daarmee tegemoet aan de vragen van scholen, CLB's, de lokale overlegplatforms en allerlei andere instanties die bekommerd zijn om de gelijke onderwijskansen. Als er schulden gemaakt moeten worden om kinderen naar school te laten gaan, is er iets mis. Als scholen op het einde van het schooljaar met een berg openstaande rekeningen achterblijven, is er iets mis. Zowel in het basis- als secundair onderwijs zijn er mogelijkheden om op een andere manier met de kostenproblematiek om te gaan. Dit boek wil bijdragen tot een bewust kostenbeleid op scholen. Het komt daarmee tegemoet aan de vragen van scholen, ouders en allerlei andere instanties die bekommerd zijn om de gelijke onderwijskansen. Dit boek geeft aan hoe het kostenplaatje voor de gezinnen zoveel mogelijk te beperken is. Als praktijkboek gaat het vooral in op de stappen die scholen zelf kunnen zetten. Vanuit een Vlaams proefproject voor goed maar ook goedkoop onderwijs kwamen heel wat nuttige ervaringen voort. De stapstenen maken duidelijk dat het kostenprobleem niet geïsoleerd mag worden van de bredere context. Het gaat dan wel om euro's, maar het gaat vooral ook om mensen. Deze publicatie is een werkboek om in de school stappen vooruit te zetten in de richting van goed én goedkoop onderwijs voor elk kind. (Bron: covertekst)
ouders-school relatie --- School management --- onderwijsorganisatie --- schulden --- Flanders --- armoede --- kansarmoede --- scholen --- kostprijs --- 450.43 --- 450.42 --- Armoede --- Basisonderwijs --- Kansarmoede --- Onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Relatie ouder - school --- 450.42 ) Onderwijssociologie --- kansarmen --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- relatie ouders-kinderen --- 371.217 --- Communicatie --- Participatie --- Scholen --- Solidariteit --- Zorgverbreding ; basisonderwijs ; Vlaanderen --- Zorgverbreding ; secundair onderwijs ; Vlaanderen --- 090866.jpg --- Onderwijssociologie --- Onderwijseconomie --- Gelijke onderwijskansen --- Schoolmanagement --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Kosten --- Armoedebeleid
Choose an application
Dit boek pleit voor het dichten van de kloof tussen de vierde wereld en de onderwijswereld om zo de armsten goede startkansen te geven in de maatschappij. Het boekje bevat getuigenissen, inzichten, vragen en verwachtingen, zowel vanuit de hoek van de armste gezinnen als van de onderwijswereld. Verder worden didactische werkvormen beschreven om te werken rond het thema armoede en wordt een overzicht gegeven van les- en spelmateriaal over armoede en uitsluiting.
Armoede --- Onderwijs --- C5 --- sociaal beleid --- getuigenis --- armoede --- kansarmoede (x) --- onderwijs --- vierde wereld --- 307.3 --- armoede (ler) --- 450.42 ) Onderwijssociologie --- 450.42 --- armoede en onderwijs --- democratisering van het onderwijs --- onderwijssociologie --- 339.12 --- 371 --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- onderwijs - school --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- Kansarmen en onderwijs. --- Sociale agogiek --- Schoolbooks - Didactic material. --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- Social problems --- Sociology of education --- kansarmoede --- armoedebeleid
Choose an application
Dit boek brengt de ervaringen en inzichten in kaart van zeventien jaar begeleiding van het onderwijsvoorrangs- en gelijkeonderwijskansenbeleid en inventariseert de strategieën waar de begeleider, de school, de leraar en vooral de leerling baat bij hebben.
gelijkekansenbeleid --- onderwijsorganisatie --- Sociology of education --- 720 Onderwijs --- gelijke onderwijskanen (GOK) --- #KVHB:Gelijke kansen --- #KVHB:Onderwijs --- #KVHB:Onderwijsbegeleiding --- GOK --- democratisering --- diversiteit --- 450.42 --- Gelijke onderwijskansen --- Gelijkekansenbeleid --- Begeleiding (Coaching) --- Diversiteit --- Gelijke kansenbeleid --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Leerlingparticipatie --- Ouderparticipatie --- Remediëring --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 450.42 ) Onderwijssociologie --- gelijke onderwijskansen --- integratie --- 450.2 --- Gelijkekansenonderwijs --- Onderwijssociologie --- Leerlingbegeleiding --- Sociology of education. --- gelijkekansenbeleid. --- onderwijsorganisatie.
Choose an application
Educational sciences --- Sociology of culture --- #SBIB:316.334.1O252 --- #SBIB:316.334.1O360 --- 450.42 --- onderwijssociologie --- diversiteit --- onderwijs --- Onderwijs: rol en opleiding van het personeel: leraars --- Onderwijssociologie: curriculum: algemeen --- onderwijssociologie, democratisering van het onderwijs
Choose an application
Dit boek biedt sociologische beschouwingen over het onderwijs. Een dertigtal gerenommeerde onderwijswetenschappers presenteert een breed scala aan inzichten en maakt duidelijk dat een sociologische kijk op onderwijs een vruchtbare en onmisbare aanvulling vormt op allerlei andere perspectieven .Daarmee is het boek een aanrader voor iedereen die betrokken is bij onderwijs, van de student die wat verder gevorderd is , tot onderwijsprofessionals die zich willen verdiepen in de maatschappelijke betekenis van hun werk. Ook wie beroepshalve bezig is met de inrichting van onderwijs (directeur, bestuurder, beleidsbeïnvloeder, ambtenaar, politicus) doet er goed aan dit boek te lezen. De inzichten blijken opvallend goed bruikbaar in de analyse van de complexiteit waar het moderne onderwijsstelsel zich voor gesteld ziet. Zowel de situatie in Nederland als in Vlaanderen wordt daarbij in beeld gebracht. (Bron: flaptekst)
onderwijssociologie --- Sociology of education --- Netherlands --- Flanders --- #SBIB:316.334.1O110 --- 371 --- Onderwijssociologie: handboeken, introducties: algemeen --- Onderwijs 37 --- sociologisch onderzoek 303.1 --- Educational sociology --- Onderwijssociologie --- 450.42 --- onderwijssociologie, democratisering van het onderwijs
Listing 1 - 10 of 52 | << page >> |
Sort by
|