Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
In geen enkel schoolvak staat zoveel op het spel als in het vak geschiedenis. Het bevindt zich op het snijpunt van soms onverzoenbare politieke, didactische en wetenschappelijke belangen en is daarom de inzet geweest van een voortdurende strijd.Tessa Lobbes schept duidelijkheid in de woelige geschiedenis van het vak door de belangrijkste actoren in de grote onderwijsnetten van België sinds 1945 te volgen: onderwijsministers, historici, inspecteurs, leraren, pedagogen en vakdidactici. Elk hadden ze hun eigen agenda. Vanaf de jaren vijftig maakten onderwijshervormers jacht op het 'stoffige' en 'conservatieve' verleden dat in het klaslokaal werd onderwezen, ten voordele van radicale experimenten waarin de geschiedenis een huwelijk aan ging met het heden, de ethiek of de sociale wetenschappen. In de jaren zeventig werd steeds minder stof besteed aan het verleden. Geschiedenis dreigde naast haar substantie ook haar uren in het curriculum te verliezen. In de jaren tachtig maakten oudere vormen van geschiedenisonderwijs, in aangepaste vorm, hun rentree.Dit boek maakt duidelijk dat de hedendaagse debatten over het geschiedenis onderwijs vaak niet nieuw zijn. En dat wie die geschiedenis niet kent, haar nu en dan onbewust dreigt te herhalen. -- Quatrième de couverture
Geschiedenis ; onderwijs --- Guerrilla warfare --- History --- 20th century --- Enseignement --- --Belgique --- --Histoire de l'enseignement secondaire --- --Enseignement secondaire --- --1945-1989 --- --Study and teaching (Secondary) --- History of Belgium and Luxembourg --- geschiedenisonderwijs --- anno 1900-1999 --- Insurgency. --- Guerrillas. --- History - Study and teaching (Secondary) - Belgium - History - 20th century --- Histoire de l'enseignement secondaire --- Enseignement secondaire --- Belgique
Choose an application
Tussen 1750 en 1850 vormden de Zuidelijke Nederlanden het toneel van verschillende politieke omwentelingen. De Oostenrijkse, Franse revolutionaire, Napoleontische, Hollandse en Belgische bestuurders volgden elkaar in een snel tempo op. In het kader van de beoogde bestuurlijke centralisatie, stond het onderwijs tijdens deze regimewissels telkens bovenaan de politieke agenda. Vooral over het curriculum voor het secundair onderwijs werd hevig gediscussieerd. Revoluties in de klas gaat uitvoerig in op deze debatten, en laat zien hoe het vak geschiedenis vorm kreeg en tegelijkertijd ingang vond in het secundair onderwijs. Centraal staat de vraag hoe de opeenvolgende politieke revoluties de didactiek en inhoud van het vroegste geschiedenisonderwijs hertekenden.0Matthias Meirlaen schetst een rijk beeld van niet enkel de politieke debatten, maar ook van de verhalen en praktijken in het vroegste geschiedenisonderwijs van de Zuidelijke Nederlanden. Hij laat zien hoe oude didactische gebruiken voortleefden, wijst op de subtiele betekenisverschuivingen in de historische beeldvorming, en brengt de vaak verrassende persoonlijke invulling van leraren in de praktijk aan het licht. De lezer krijgt zo een geschakeerd zicht op de veelvormige dynamiek die het geschiedenisonderwijs tijdens de periode van de revoluties kenmerkte.
Histoire de l'enseignement secondaire --- --Belgique --- --1750-1850, --- Guillaume, --- History of education and educational sciences --- History of Belgium and Luxembourg --- anno 1700-1799 --- anno 1800-1899 --- Academic collection --- 372.893 --- 372.893 Geschiedenisonderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- Geschiedenisonderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- History --- Histoire --- Study and teaching --- Philosophy. --- Etude et enseignement --- Philosophie --- Netherlands --- Pays-Bas --- Philosophy --- Étude et enseignement --- Netherlands [Southern ] --- 1750-1850 --- Guillaume, 1772-1843 --- Belgique
Choose an application
Education, Elementary --- Enseignement primaire --- History --- Histoire --- France --- --Histoire de l'enseignement primaire supérieur --- --Histoire de l'enseignement secondaire --- --Education, Elementary --- -Education, Elementary --- -Children --- Elementary education --- Primary education (Great Britain) --- School children --- Education --- -History --- -Education (Elementary) --- Historische en vergelijkende pedagogiek --- -France --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Pʻŭrangsŭ --- Frankrig --- Francja --- Frant︠s︡ii︠a︡ --- Prantsusmaa --- Francia (Republic) --- Tsarfat --- Tsorfat --- Franḳraykh --- Frankreich --- Fa-kuo --- Faguo --- Франция --- French Republic --- République française --- Peurancih --- Frankryk --- Franse Republiek --- Francland --- Frencisc Cynewīse --- فرنسا --- Faransā --- Franza --- Republica Franzesa --- Gallia (Republic) --- Hyãsia --- Phransiya --- Fransa --- Fransa Respublikası --- Franse --- Францыя --- Frantsyi︠a︡ --- Французская Рэспубліка --- Frantsuzskai︠a︡ Rėspublika --- Parancis --- Pransya --- Franis --- Francuska --- Republika Francuska --- Bro-C'hall --- Френска република --- Frenska republika --- França --- República Francesa --- Pransiya --- Republikang Pranses --- Γαλλία --- Gallia --- Γαλλική Δημοκρατία --- Gallikē Dēmokratia --- فرانسه --- Farānsah --- צרפת --- רפובליקה הצרפתית --- Republiḳah ha-Tsarfatit --- פראנקרייך --- 法国 --- 法蘭西共和國 --- Falanxi Gongheguo --- フランス --- Furansu --- フランス共和国 --- Furansu Kyōwakoku --- Francija --- Ranska --- Frankrike --- Children --- Education (Elementary) --- Histoire de l'enseignement primaire supérieur --- Histoire de l'enseignement secondaire --- Education, Elementary - France - History - 19th century --- Education, Elementary - France - History - 20th century --- France - History - Third Republic, 1870-1940
Choose an application
Enseignement secondaire --- Godsdiensten --- Middelbaar onderwijs --- Religions --- Histoire de l'enseignement secondaire --- --Europe --- --XXe s., --- Histoire de l'enseignement --- --Religion --- --Catholic high schools --- Catholic Church --- Education --- 268.225 --- Catholic high schools --- -Academic collection --- #gsdb11 --- #GROL:SEMI-268.22 --- #GSDBP --- verzamelwerk --- catechese --- katholiek onderwijs --- secundair onderwijs (x) --- Europa [werelddeel] --- België [land - BE] --- High schools --- Catechese in de secundaire school (Sekundarstufe) --- -Church of Rome --- Roman Catholic Church --- Katholische Kirche --- Katolyt︠s︡ʹka t︠s︡erkva --- Römisch-Katholische Kirche --- Römische Kirche --- Ecclesia Catholica --- Eglise catholique --- Eglise catholique-romaine --- Katolicheskai︠a︡ t︠s︡erkovʹ --- Chiesa cattolica --- Iglesia Católica --- Kościół Katolicki --- Katolicki Kościół --- Kościół Rzymskokatolicki --- Nihon Katorikku Kyōkai --- Katholikē Ekklēsia --- Gereja Katolik --- Kenesiyah ha-Ḳatolit --- Kanisa Katoliki --- כנסיה הקתולית --- כנסייה הקתולית --- 가톨릭교 --- 천주교 --- -Schoolbooks - Didactic material --- -Education --- 268.225 Catechese in de secundaire school (Sekundarstufe) --- Academic collection --- Schoolbooks - Didactic material --- Europe --- Congresses --- Catholic schools --- Church of Rome --- XXe s., 1901-2000 --- Religion --- Catholic high schools - Europe
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|