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Les progressistes ont fait trop de concessions à l’élite du pouvoir. Ils ont succombé à l’opportunisme puis à la peur en entraînant avec eux leurs institutions. Ils ont renoncé à leur fonction morale. Ils n’ont pas dénoncé les abus des milieux d’affaires quand ils en avaient l’occasion, et ont banni de leurs rangs ceux qui osaient le faire. [...] L’une après l’autre, ces institutions ont succombé à l’appât du gain, aux harangues patriotiques, à l’idéologie de la guerre permanente, à la peur des ennemis de l’intérieur comme de l’extérieur et à la méfiance à l’égard des militants de gauche, à qui l’élite progressiste devait jadis son honnêteté. » De plus en plus puissant, l’État-entreprise n’a même plus à répondre à ses détracteurs progressistes. Les médias, les syndicats, les universités, les artistes et le Parti démocrate se sont tous inclinés devant la grande entreprise et, bardés de leur prétendue neutralité, défendent désormais les intérêts de celle-ci dans une consternante pantomime de démocratie. L’élite progressiste américaine, détachée du monde, dépourvue de toute crédibilité, a déserté la tribune politique, cédant la place au populisme d’extrême droite. À la fois récit du naufrage volontaire du contre-pouvoir, depuis la Première Guerre mondiale jusqu’à l’invasion de l’Irak, et constat d’un alarmant vide idéologique, ce livre salue aussi les révoltés, libres parias, qui persistent à épuiser le champ du possible.
Libéralisme --- Culture politique --- Libéralisme --- Libéralisme --- Culture politique --- Histoire. --- Histoire
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IDEOLOGIE --- NOUVELLE CULTURE POLITIQUE --- BELGIQUE --- IDEOLOGIE --- NOUVELLE CULTURE POLITIQUE --- BELGIQUE
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culture politique --- opinion publique --- antiamericanisme --- culture politique --- opinion publique --- antiamericanisme
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The Romans harped endlessly on "morality," a cultural feature long ignored as a literary trope or misappreciated as a mere marker of elite status. This book shows how, instead, social norms of personal restraint was part of a habitus of foundational values that acted as meta-rules for the Roman aristocratic performative-competitive political system. The book investigates these norms and explicates their positive content in the republican framework and their resulting place in the Romans' habitual mental map. The book then examines how the social norms came into irreconcilable conflict, arguing that-far from Rome progressing from a pristine past moral state to a sad moral nadir-the same "morals" of personal self-control stabilized and destabilized the Republic at different points in time. The values eventually lost their prohibitory force to constrain action, but not because they were abandoned. Rather, disputes over the proper application and meaning of the norms in novel political and social circumstances grew into violent clashes as disputants presented themselves as last-ditch defenders of the essential values and, accordingly, imagined their opponents as bent on the Republic's destruction, while no normatively acceptable third-party judge could exist to resolve the conflicts. Thus, the aristocracy's consensus formed and then cracked along axes over what constituted normative restraint behavior, which both accounts for the ubiquity of this cultural feature, and which automatically undermined a central pillar of the performative-competitive structure itself
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Culture politique --- Historiographie. --- Rome --- Histoire
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The book discusses how the most severe abuses of political power, traditionally termed from the ancient times as 'tyranny', were presented in 16th century political philosophy, propaganda, and literature in Italy, France, England, Scotland, German countries, and Poland-Lithuania. Using a unique interdisciplinary methodology, the book is both timeless and timely as it demonstrates various approaches of acknowledged Renaissance intellectuals to the problem of tyranny and how best to avoid or fight it. The author consciously avoids categories of the classic history of ideas or political thought and instead reveals broader intellectual and cultural connections in the perception of tyranny in the 16th century and its impact on modern debates on different dangers of political abuses of power. -- back cover
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Political culture --- Communism --- Culture politique --- Communisme
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Political culture --- Culture politique --- Political culture.
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