Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Logopedie en leerkracht
Author:
ISBN: 9789001300012 Year: 2007 Publisher: Groningen Wolters Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Logopedie & Leerkracht is een stimulerende methode die de student leert duidelijk te communiceren, niet alleen in de klas maar ook op de ouderavond. De student leert bovendien op tijd logopedische problemen bij leerlingen te signaleren. Ook krijgt de aanstaande leerkracht direct toepasbare adviezen over de manier waarop communicatieproblemen te verhelpen of te voorkómen zijn. Het resultaat: een bekwame leerkracht die inzicht heeft in communicatieve problemen bij zichzelf en bij de leerlingen. Omdat de leerkracht meer grip op de communicatie heeft, zullen leerlingen gemakkelijker en enthousiaster deelnemen aan activiteiten in de klas. Kortom: méér 'leerkracht' in de klas! Logopedie & Leerkracht bestaat uit twee delen: De Leerkracht spreekt en De Leerling Spreekt. De bijbehorende DVD toont videofragmenten van zowel leraren als leerlingen die met meer of minder moeite communiceren. Aan de orde komen: bij de leerkracht: stemgebruik, articulatie, horen en spreken voor een groep; bij de leerling: taal en spraakontwikkeling, luistergedrag, stotteren en stemgebruik. De aangeboden theorie sluit direct aan bij de dagelijkse praktijk van het lesgeven. De methode is zeer geschikt voor competentiegerichte zelfstudie door gebruik van tussenvragen, individuele opdrachten en de gerichtheid op samenwerking met medestudenten. De opdrachten zijn uitdagend en beroepsecht en leveren nuttige informatie op voor de student zelf, de leerling, de ouders of de stageschool.


Book
De klas in de hand : omgaan met en (bege)leiden van leerlingen
Author:
ISBN: 9033436825 9789033436826 Year: 1996 Publisher: Leuven : Acco,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur vertrekt van een totaalvisie op de taak van de leerkracht. Naast lesgeven komt daar ook een stuk persoonlijkheidsopvoeding aan te pas. Hierbij ligt het accent op een leerlinggerichte houding, die rekening houdt met de concrete omstandigheden en klassituatie, de concrete leerling(en) en de eigen persoonlijkheid van de leerkracht. Voortdurend wordt de nadruk gelegd op de praktijk van de leerkracht in de klas en schoolomgeving. De auteur biedt een arsenaal van remediëringstechnieken, die de leerkracht tijdens zijn lessen kan gebruiken om probleemgedrag te voorkomen. Er wordt ook grondig ingegaan op het fenomeen pesten, en het inspelen op en omgaan met moeilijke klasgroepen.

Keywords

Pedagogiek en onderwijskunde --- Psychologische pedagogiek. --- onderwijs --- didactiek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- leraren-leerling relatie --- leerlingenbegeleiding --- opvoeding --- gedragsstoornissen --- 371.064 --- #WWIS:AGGR --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Orthopedagogie --- tucht --- gezag --- klasmanagement --- secundair onderwijs --- leerlinggericht onderwijs --- gedragsproblemen --- 37.015.31 --- 371.064 Contacten leraren scholieren --- Contacten leraren scholieren --- Leerlingbegeleiding --- 454.22 --- Gedragsproblemen --- Leerling --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Onderwijsstijlen --- (zie ook: motivatie (leerling)) --- #PBIB:+110.10 --- Communicatie --- 862 Vredesopvoeding --- 37.064 --- Gedragsstoornissen --- Leraren --- Onderwijs --- Opvoeding --- Persoonlijkheid --- Pesten --- Preventie --- Tucht --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- 454.23 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Relatie leraar-leerling --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- opvoedingsondersteuning --- pedagogiek --- pesten --- tuchtproblemen --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Begeleiding (Coaching) --- Gedragsregels --- Klassenmanagement --- Opvoeding en onderwijs --- Pesten op school --- Relatie leraar - leerling --- Secundair onderwijs --- 450.7 ) Opleiding en bijscholing --- leraarsberoep --- leraren --- lesgeven --- opvoeden --- tucht (ler) --- 691 --- Didactische principes --- Pedagogie en didactiek --- Opvoedingsondersteuning --- Tuchtproblemen --- leerlingbegeleiding --- ordeproblemen (onderwijs) --- school- en onderwijsproblematiek --- gedrag --- onderwijzend personeel --- 450.7 --- Gedragswetenschap


Book
Onderwijskunde : een kennisbasis voor professionals
Authors: ---
ISBN: 9001545335 9789001545338 Year: 2003 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is vrijwel volledig opnieuw geschreven editie van de eerste uitgave uit 1995. In deze editie zijn bovendien enkele deelterreinen van de onderwijswetenschappen opgenomen die in de eerste ontbraken, zoals onderwijssociologische thematieken, onderwijsbeleid van de overheid en ICT in het onderwijs. Daarnaast zijn deelterreinen anders gegroepeerd; zo zijn bijvoorbeeld didactische werkvormen en curriculumproblematiek geïntegreerd in een hoofdstuk over leeromgevingen.

Keywords

Education --- Lerarenopleiding --- Algemeen. --- onderwijs --- Didactic strategies --- Teaching --- Didactics --- Academic collection --- #GROL:SEMI-371.01 --- #GSDBP --- #PBIB:2000.2 --- #PBIB:2001.1 --- #PBIB:2003.4 --- #PBIB:2004.1 --- #PBIB:gift 2003 --- #PBIB:gift 2004 --- #PEDA *1 --- #PEDA *1.3 --- 371.01 --- 454 ) Didactiek - algemeen --- assessment --- computers --- differentiatie --- docenten --- evaluatie --- ICT --- leerlingen --- leeromgevingen --- leerprocessen --- leraren --- onderwijskunde --- school --- 450.4 --- Assessment --- Competentie --- Computer --- Curriculum --- Didactische werkvormen --- Evaluatie --- IKZ-onderwijs --- Klas --- Leerkracht --- Leerling --- Leeromgeving --- Leerproces --- Leerstijlen --- Leerstrategieën --- Leren --- Media --- Media-onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijskunde --- School --- onderwijsvernieuwing --- 371 --- Didactische evaluatie --- Klasmanagement --- Kwaliteitszorg --- Leerlingkenmerken --- Leerprocessen --- Leraren --- Lerarenopleiding : CVO --- didactiek --- leerpsychologie --- onderwijsorganisatie --- onderwijspolitiek --- onderwijssociologie --- 454 --- Didactiek --- Didactiek (Vakdidactiek) --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- Integrale kwaliteitszorg --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijssociologie --- Professionele ontwikkeling --- 371.01 Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- (zie ook: fysica (computer)) --- (zie ook: motivatie (leerling)) --- (zie ook: interactief leren) --- 371.3 --- 67 --- 159.95 --- 371.1 --- Didactiek; algemeen --- onderwijskunde, onderwijsonderzoek --- onderwijsbeleid --- overheid --- ICT in het onderwijs --- didactische werkvormen --- Leerplannen --- Maatschappij --- 370 --- Leraar --- Didactische werkvorm --- Leerplan --- Nederland --- Kust --- Directie


Book
Jongeren aanspreken op hun leer-kracht : over de praktijk van zelfsturend leren in het onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9033441128 9789033441127 Year: 1998 Publisher: Leuven/Amersfoort Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteurs gaan ervan uit dat jongeren 'mee'krijgen start bij een aanpak die hen uitdaagt de verantwoordelijkheid voor het leren meer in eigen handen te nemen. In plaats van zelf voortdurend het voortouw te nemen, kunnen leraren er zich beter op toeleggen de lerenden aan te zetten tot zelfsturend en samenwerkend leren. Daartoe bestaan er heel wat methodieken en strategieën die zij gaandeweg in de eigen klaspraktijk kunnen inbouwen. Om duidelijk aan te geven dat deze gereedschappen in alle vakken kunnen worden ingezet, is de tekst verrijkt met en reeks concrete illustraties uit de klaspraktijk.

Keywords

Lerarenopleiding --- Algemeen. --- Onderwijskunde. --- zelfstudie --- HO (hoger onderwijs) --- Teaching --- Educational psychology --- higher education --- didactiek --- Didactic strategies --- Klassenmanagement --- Orde houden ; onderwijs --- #PBIB:+110.62 --- #PBIB:1999.2 --- #A9902A --- 454 --- Klasgebeuren --- Onderwijsbeleid --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Onderwijsleergesprek --- Schoolteams --- Vlaanderen --- Zelfsturend leren --- leren --- onderwijsbeleid --- zelfsturend leren --- 371.395 --- 454.22 --- Leerling --- Leren --- Zelfstudie --- 484.21 --- Onderwijs --- klassenmanagement (ler) --- zelfstandig leren (ler) --- 371.3 --- 454.2 --- Klassebeheer --- Ordeproblemen ; onderwijs --- Relatie onderwijsgevende-leerling --- Zelfstandig leren --- 484.2 --- E100088.jpg --- leerkrachten-leerlingen --- leerpsychologie --- secundair onderwijs --- #gsdbP --- Onderwijs : Didactiek : Secundair onderwijs : Zelfstandig werk --- Didactiek; algemeen --- Onderwijsstijlen --- (zie ook: motivatie (leerling)) --- (zie ook: interactief leren) --- 371.22 --- 159.95 --- 371.1 --- 371.21 --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Studeren --- 489 --- didactisch proces --- onderwijs --- 371.32 --- Leermethoden --- Studiemotivatie (demotivatie van leerlingen, leermotivatie, schoolmotivatie) --- 454.21 ) Zelfsturend leren --- Onderwijsmethoden --- 691 --- Hoger onderwijs; algemeen --- Pedagogie en didactiek --- 484 --- kwaliteitsbewaking --- leerkracht --- management --- studentenbegeleiding --- zelfstandig leren --- Didactiek --- Relatie leraar - leerling --- Opvoeding en onderwijs --- Kinderen en jeugd --- Kinderpsychologie --- Zelfgestuurd onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- Jeugd --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Emigratie --- Leermethode --- Jeugdpsychologie --- Jongere

Listing 1 - 4 of 4
Sort by