Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Meer dan gewoon is in de eerste plaats een praktische handleiding voor leerkrachten in het regulier basisonderwijs die een leerling met het downsyndroom begeleiden. Zij zijn de spil waar het allemaal om draait. Maar ook interessant voor ouders, orthopedagogen, intern begeleiders, ambulante begeleiders en onderwijsassistent.
Choose an application
Als er - mede door 'Passend onderwijs' - meer leerlingen met andere onderwijsbehoeften in de klas komen en de diversiteit toeneemt, kun je niet vast blijven houden aan klassikale instructie. Laat dan de diversiteit doorgroeien en kies voor een klas waarin meerdere leerjaren in één klas worden begeleid door twee leerkrachten, co-teachers. In dit boek wordt ingegaan op de mogelijkheden, de voorwaarden, de kansen en de uitdagingen van de leeftijdsheterogene klas.
Graadklassen --- Didactische principes --- Onderwijsstijlen --- 474.22 --- Geïntegreerde onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- Diversiteit --- Team-teaching --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- School management --- onderwijsmethoden --- onderwijsorganisatie --- inclusief onderwijs --- intercultureel onderwijs
Choose an application
Beschrijving van een onderwijsmethode (basis- en voortgezet onderwijs) waarbij twee samenwerkende professionals gedifferentieerd lesgeven aan een klas van 25 leerlingen, inclusief vier met een speciale onderwijsbehoefte.
onderwijsbeleid --- integratiebeleid --- Didactic strategies --- schoolorganisatie --- diversiteit --- Leraren ; samenwerking --- Lerarenbegeleiding --- Geïntegreerd onderwijs ; Nederland --- Handelingsgericht werken --- Lager onderwijs --- Differentiatie --- Diversiteit --- Geïntegreerd onderwijs --- 474.23 --- Didactische principes --- 454.23 --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- Didactische werkvormen --- Co-teaching --- Samenwerking gewoon - buitengewoon onderwijs --- Passend onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Didactische werkvorm --- Geïntegreerd onderwijs ; Nederland
Choose an application
Passend onderwijs plaatst leerkrachten basisonderwijs voor een grote uitdaging. In de praktijk betekent het meer kinderen met een (leer)beperking in de klas. Je wilt al deze leerlingen wel passend onderwijzen, maar hoe? IB'er en AB'er Loek Mak-Peters geeft je in dit boek het antwoord: Teamprofessionalisering. Stap voor stap en op zeer praktische wijze legt ze uit hoe je samen met je team binnen school heel eenvoudig een kennisnetwerk opzet. Als ieder teamlid zich specialiseert in één (leer)beperking of schoolvak, kun je elkáár verder helpen. (Bron: www.pica.nl)
Professionalisering --- Kennismanagement --- Geïntegreerd onderwijs --- Teamwerk --- 472.7 --- Zorgverbreding ; basisonderwijs --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- De onderwijzer en zijn opleiding --- Passend onderwijs --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Zorgbeleid --- Teamgerichte bijscholing --- Nederland --- Leerproblemen --- Lerarenbegeleiding --- Zorgverbreding --- Team --- Leerprobleem --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Aansprekende verhalen rechtstreeks uit de klasOnderwijs is iets anders dan volwassenen produceren. Er is veel invoelingsvermogen voor nodig, vermogen om relaties op te bouwen en contacten te leggen. Onderwijs kan alleen passend genoemd worden als elk kind het onderwijs geniet dat noodzakelijk is om als gezonde en tevreden volwassene te kunnen opgroeien. Of zoals Peter Mol het stelt: 'Je moet worteltjes niet telkens uit de grond trekken om te controleren of ze groeien. Kinderen ook niet.' 'Peter Mol is een onderwijsman in hart en nieren die aanstekelijk vertelt over zijn vak. Met zijn verhalen geeft hij de lezer een vaak intiem inkijkje in de klas. Zijn verhalen raken je in het hart en zetten aan tot nadenken.' - Paul Rosenmöller, voorzitter VO-raad. Dit boek is een aanrader voor elke onderwijsgevende die soms het gevoel heeft dat zijn vak meer en meer door een keurslijf van voorschriften, regels en protocollen wordt ingeperkt. De zeer herkenbare en vaak humoristische verhalen bieden inspiratie voor leraren, praktische kennis, do's en don'ts en ruimte voor reflectie. 'Lees het boek van Peter Mol en geniet van het mooiste vak dat er is. Met zijn fantastische vocabulaire als leerling-achtervolgsysteem en opeepee scherpt Peter dezaag en zorgt voor stof tot nadenken en inspiratie.' - Wouter Siebers, leraar, Master SEN, gedragsspecialist, Leraar van het jaar 2015-2016 PO.
Teaching --- lerarenopleiding --- pedagogiek --- lerarenberoep --- Leraren ; professionalisering --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- Leraren --- differentiatie --- #PBIB:+110.10 --- 474.23 --- Passend onderwijs --- Relatie leraar-leerling --- Relatie ouder - school --- Differentiatie --- Ouderparticipatie --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Didactische principes --- Professionalisering --- Gedragsproblemen --- Onderwijs --- Leraar --- Gedragsprobleem --- Hoger onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport --- Geïntegreerd onderwijs
Choose an application
Het is van belang dat de leerkrachten bewegingsonderwijs op reguliere scholen die een blinde of slechtziende leerling in de groep hebben, enige kennis hebben van de implicaties van de beperking van deze leerlingen. In dit boek staat het bewegingsonderwijs aan kinderen met een visuele beperking (visus <0,3) op reguliere scholen centraal. Er komen zoveel mogelijk aspecten van het bewegingsonderwijs aan de orde. Het boek biedt handreikingen die zijn gebaseerd op een brede ervaring in het werken met deze kinderen. De schrijver houdt een pleidooi voor meer aandacht voor de ontwikkeling van veilige en goede bewegingsmogelijkheden bij blinde en slechtziende kinderen. Blindelings Bewegen is een boek vol voorbeelden hoe de bewegingslessen voor deze kinderen aangepast kunnen worden. De duidelijke grafieken geven inzicht hoe de ruimte ingedeeld kan worden. De toepassing van deze voorbeelden draagt bij aan plezier in het bewegen van het kind dat blind of slechtziend is.
477.8 --- 463.1 --- Slechtzienden --- Geïntegreerd onderwijs --- 796.034 --- Personen met een visuele handicap --- Bewegingsopvoeding --- Atletiek --- Turnen --- Spelen --- Zwemmen --- Blinden en slechtzienden --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- Lichamelijke opvoeding --- Visueel gehandicapten --- Blinden --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Persoon met een visuele handicap --- Slechtziende --- Blinde
Choose an application
Inhoudsopgave. 1 Het gentegreerd onderwijs = Het GON. 1.1 Wat?. 1.2 Waarom Gewoon Onderwijs met GON-begeleiding?. 1.3 Mogelijkheden en beperkingen van GON. 1.4 Historiek. 1.5 Evolutie naar de toekomst?. 2 De organisatie van het GON/ION. 2.1 Het gaat over leerlingen met een handicap. 2.2 Het betreft integratie of rentegratie. 2.3 De verschillende integratiemodaliteiten en de vaststellingvan ambten en toelagen. 2.4 GON/ION volgens onderwijsniveau. 3 Het opstarten van GON/ION. 3.1 Uitgangssituatie. 3.2 Wie is betrokken?. 3.3 Opstartprocedure. 4 De GON/ION-begeleiding. 4.1 Een "ideale" timing doorheen het schooljaar. 4.2 De subsidiring of financiering. 4.3 Wie staat in voor deze GON/ION-hulp?. 4.4 Wat omvat deze GON/ION-hulp?. 5 Speciale onderwijsleermiddelen voor leerlingen met een handicap in he gewoon onderwijs. 6 Bijzondere aandachtspunten. 6.1 Voor de ouders. 6.2 Voor het schoolteam gewoon onderwijs. 6.3 Voor het CLB. 6.4 Voor de leerkrachten van de school voor buitengewoon onderwijs. 7 Adviezen aan leerkrachten gewoon onderwijs. 7.1 Algemene adviezen. 7.2 Leerling met auditieve handicap. 7.3 Leerling met autisme. 7.4 Leerling met visuele handicap. 7.5 Leerling met fysieke handicap. 7.6 Leerling met gedragsproblemen. 7.7 Leerling met leermoeilijkheden. 8 Administratieve aandachtspunten. 8.1 Indienen van de GON-dossiers. 8.2 Ziekte of ongeval van de GON/ION begeleider. 8.3 Ziekte van de GON/ION leerling. 8.4 Verplaatsingen door de GON/ION begeleider. 8.5 GON-plan - GON/ION-begeleidingsfiche - agenda. 8.6 Wie houdt welke documenten bij?. 8.7 De leeftijd van de leerling. 9 De begeleiding in het kader van GON of ION. 9.1 Begeleiding in de "gewone school". 9.2 Begeleiding bij de leerling thuis. 9.3 Aanwending van het GON-pakket. 9.4 De begeleiding stopt tijdens het schooljaar. Wat dan?
Geïntegreerd onderwijs. --- Inclusief onderwijs. --- Orthopedagogics --- zorgverbreding --- Primary education --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- C6 --- onderwijssysteem --- buitengewoon onderwijs (x) --- buitengewoon onderwijs --- geïntegreerd onderwijs --- inclusief onderwijs --- 460.6 --- orthopedagogiek --- 460.8 --- 474.23 --- BuSO --- Buitengewoon onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Inclusief onderwijs --- Zorgverbreding --- inclusie --- onderwijsvernieuwing --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 37.014 --- Begeleiding --- Leermiddelen --- Organisatie --- Personen met een handicap --- 060316.jpg --- Bijzonder onderwijs: mentaal gehandicapten --- Geïntegreefd onderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Didactische principes --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- Integratie --- Gehandicapte kinderen --- ION-project --- Kind met een handicap --- Hoger onderwijs --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Dat neemt niet weg dat er zich in sommige situaties ook reële problemen voordoen: wat bijvoorbeeld te doen met een kind dat te veel betutteld wordt of met een kind dat op het schoolplein geen aansluiting vindt? Dit boek bevat talloze voorbeelden van situaties en problemen, maar vooral ook van de strategieën die ouders en leerkrachten toepassen om deze laatste te voorkomen of op te lossen. Naast dit beeld van de praktijk geeft dit boek inzicht in historische en wetenschappelijke achtergronden van integratie in het onderwijs. Steeds meer ouders van kinderen met een verstandelijke belemmering kiezen voor de reguliere basisschool. Ondanks grote verschillen tussen deze ouders in hun opvattingen over integratie en in hun practische aanpak, ondanks een aanzienlijke spreiding in het functioneren van de kinderen, en ondanks verschillen in benadering tussen de scholen is er een overeenkomst: alle ouders beargumenteren dat de gang naar de gewone school bijzonder waardevol is voor hun kind. Zo blijkt uit interviews met een aantal van hen, merendeels ouders van kinderen met Down's syndroom, over hun vaak al jarenlange ervaringen met integratie.
Geïntegreerd onderwijs --- Lerarenopleiding --- Mentaal gehandicapte kinderen --- Downsyndroom. --- Algemeen. --- Onderwijs. --- basisonderwijs --- personen met een mentale beperking --- integratie --- Orthopedagogics --- Educational psychology --- kinderen met een beperking --- Social policy and particular groups --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- #SBIB:316.334.1O320 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O410 --- #KVHB:Down's syndroom --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- #KVHB:Onderwijs; gehandicapten --- #KVHB:Orthopedagogie --- geïntegreerd onderwijs --- 460.8 --- 462.2 --- Downsyndroom --- buitengewoon onderwijs --- kinderen --- mentaal gehandicapten --- orthopedagogiek --- 323 --- samenwerking --- Buitengewoon onderwijs --- Gehandicapten --- Kinderen --- Mentaal gehandicapten --- 460.8 ) Buitengewoon onderwijs --- integratie buitengewoon en gewoon onderwijs --- kinderen met verstandelijke belemmeringen --- Down-syndroom --- Geïntegreerd onderwijs ; Downsyndroom --- Inclusief onderwijs --- Mongoloïde kinderen --- down syndroom --- mentaal gehandicapt --- mongolisme --- mongool --- Doelen en functies van onderwijstypes, schoolsystemen: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leergedrag: cognitief gedrag, studieresultaten: algemeen --- licht mentaal gehandicapte kinderen --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Licht mentaal gehandicapte kinderen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- mentaal gehandicapte kinderen --- onderwijs --- syndroom van Down --- inclusief onderwijs --- Onderwijs
Choose an application
"Wanneer leerlingen op school een leer- en/of ontwikkelingsstoornis hebben, begrijpen medeleerlingen vaak niet waarover het gaat. Vaak komen verkeerde reacties en voelt de leerling met de stoornis zich niet begrepen. Om hieraan iets te doen, ontwikkelden Peter Glorieux en Jan Vanthomme de Zorgzame Klas, een psycho-educatief model dat zich richt tot leerlingen van de basisschool (vanaf het vierde leerjaar, groep zes Nederland) waarvan één of meerdere medeleerlingen te kampen hebben met een van de volgende stoornissen: ADHD, dyslexie, dyscalculie, DCD en Gilles de la Tourette. In het eerste deel van Zorgzame klas geven Glorieux en Vanthomme hun visie weer over een zorgzame school en geven ze een definitie van psycho-educatie. Ze verstaan onder [verberg tekst] psycho-educatie een georganiseerde vorm van voorlichting, informatie over een stoornis, een ziekte of een verschijnsel, met als doel een verandering in copinggedrag van de persoon en zijn omgeving te bewerkstelligen zodat er adequater met de gevolgen van het probleem kan worden omgegaan. Deze definitie is belangrijk omdat ze in het boek de rode draad vormt. Vervolgens bespreken de auteurs in het tweede deel uitgebreid de stoornissen waarmee medeleerlingen te kampen kunnen hebben. Telkens geven ze bij iedere stoornis een omschrijving, de voornaamste kenmerken, hoe de diagnose wordt gesteld, hoe je als school (leerkracht) deze leerlingen effectief kunt helpen en waar je terechtkan voor verdere info. In het derde en vierde deel leggen de auteurs eerst uit hoe een Zorgzame Klas optimaal werkt. Ze doen dit o.a. aan de hand van casussen. Vervolgens leggen ze stap voor stap uit hoe ze het Zorgzame Klas-model zelf hebben toegepast. Ze bieden de lezer hierbij heel wat mogelijkheden van activiteiten en lesopbouwen aan. Het laatste deel, ‘Hoofd erbij', is een leerlinghandboek. Een aanrader." [Karl Baert] Copyright (c) Vlabin-VBC2012Bron: http://www.de
Orthopedagogics --- Orthopedagogiek --- Orthopédagogie --- Leesstoornissen ; basisonderwijs --- Zorgverbreding ; basisonderwijs --- Sociale opvoeding --- basisonderwijs --- #PBIB:+105.61 --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Zorgverbreding --- ADHD --- DCD --- brein --- dyscalculie --- dyslexie --- leerproblemen --- psycho-educatie --- syndroom van Gilles de la Tourette --- zorgverbreding --- 464 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- DCD (Developmental Coordination Disorder) --- Dyslexie (Woordblindheid) --- Gilles-de-la-tourettesyndroom --- Hersenen --- Rekenproblemen(Kinderen met rekenproblemen, Dyscalculie) --- Zorgverbreding --- leerlingenbegeleiding --- opvoeding --- pesten --- Dyscalculie --- Dyslexie --- Geïntegreerd onderwijs --- Psychodidactiek --- 376 --- Basisonderwijs --- Leerstoornissen --- Opvoeding --- Psycho-educatie --- 110242.jpg --- Zorgbeleid --- 474.23 --- Gilles de la tourette --- Dyspraxie --- 464.0 --- leerstoornissen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- Didactics of primary education --- basisonderwijs. --- Basisonderwijs. --- Curriculum planning --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Education 2015 --- zorgbeleid --- gedragsproblemen --- zorgtrajecten --- inclusief onderwijs --- dyspraxie
Choose an application
Inclusie of 'met z'n allen samen leven en leren' is een belangrijke uitdaging voor onze samenleving en voor ons onderwijs. Dit boek belicht het proces naar meer inclusie vanuit de maatschappelijke evolutie, vanuit wetenschappelijk oogpunt en vanuit de ervaringen van de betrokken leerlingen enhun ouders.
Orthopedagogics --- buitengewoon onderwijs --- Teaching --- inclusief beleid --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- #SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- 450.9 --- 454.2 --- 454.23 --- 454.8 --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs --- CLB (Centra voor leerlingbegeleiding) --- CLB-centra --- Europa --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Inclusief onderwijs --- Inclusieve samenleving --- Klas --- Leerlingbegeleiding --- Leerlingen --- Leerlingenbegeleiding --- Ouders --- School --- Vlaanderen --- geïntegreerd onderwijs --- inclusie --- leerlingenbegeleiding --- onderwijsvernieuwing --- Downsyndroom --- Gehandicapten --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- Geïntegreerd onderwijs --- Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs) --- Kinderen --- Rechten van het kind --- 454.9 --- inclusief onderwijs --- 37.014 --- Inclusie --- Kinderen met een handicap --- Onderwijs --- 460.6 --- pedagogie: inclusie --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Overige onderwerpen --- Onderwijsstrategieën --- Didactische principes --- Roldoorbrekend onderwijs --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- Lager onderwijs --- PMS --- CLB --- Basisonderwijs --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hoger onderwijs --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- Buurt --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Aufsatzsammlung. --- Gehandicapte kinderen. --- Inclusive education --- Inclusive education. --- Integratie. --- Integrativer Unterricht. --- Onderwijs. --- Special education --- Special education. --- Netherlands. --- Niederlande. --- Sociale integratie --- Onderwijsvernieuwing
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|