Narrow your search
Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding : een praktijkgericht boek.
Author:
ISBN: 9062839967 Year: 1996 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jongeren van twaalf tot tweeëntwintig staan voor de taak om hun eigen identiteit te verwerven. Dit proces gaat gepaard met opwinding en onzekerheid, grenzen zoeken, nieuwe mogelijkheden uitproberen, leren kiezen en omgaan met verantwoordelijikheid. De auteurs beschrijven hoe het gevoel van identiteit zich ontwikkelt in relatie tot de sociale omgeving. Hierbij spelen lichamelijke en seksuele veranderingen een duidelijke rol. Maar ook veranderingen op het gebied van denken en leren beïnvloeden de identiteitsontwikkeling. Het psychologisch kader dat op deze manier ontstaat, biedt houvast bij het ontwikkelen van een visie op leerlingenbegeleiding. Tevens biedt het steun bij het nemen van beslissingen over begeleiding van leerlingen. Goede beslissingen moeten uitgevoerd worden. Daarom behandelen de auteurs ook vaardigheden die borg staan voor een goede leerlingbegeleiding in de praktijk. Zo komen onder andere gespreksvormen, signaleren, diagnosticeren van probleemgedrag en opstellen van handelingsplannen aan de orde. Zowel de identiteitsontwikkeling als de leerlingbegeleiding worden regelmatig vanuit een intercultureel perspectief benaderd.


Digital
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding : een praktijkgericht boek
Authors: ---
ISBN: 9789046905548 9789046966631 Year: 2017 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jongeren ontwikkelen in de adolescentie een eigen identiteit. Ze stellen vragen als ‘Wie ben ik?', ‘Wat kan ik?'en ‘Wat wil ik?'De toenemende individualisering daagt jongeren nog meer uit zélf op zoek te gaan naar antwoorden op deze vragen en zo actief vorm te geven aan hun eigen identiteit. Voor iedereen die met jongeren werkt, is inzicht krijgen in de manier waarop identiteit gestalte krijgt erg nuttig. Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding beschrijft de ontwikkeling van adolescenten en de manier waarop die bijdraagt aan hun identiteitsvorming. Na de algemene inleiding gaat hoofdstuk hoofdstuk 2 in op de belangrijkste ontwikkeling die jongeren doormaken, namelijk het verwerven van een eigen identiteit in interactie met hun omgeving. De ontwikkeling van het denken en de ontwikkeling van de seksualiteit die daarbij een belangrijke rol spelen, worden uitgewerkt in hoofdstuk 3 en 4. In hoofdstuk 5 staat leerlingbegeleiding vanuit beleidsmatig en organisatorisch perspectief centraal. In hoofdstuk 6 komen de praktische vaardigheden aan bod, zoals gespreksvoering, signaleren en diagnosticeren van probleemgedrag en hulp bieden via individuele en groepshandelingsplannen. Naast de verwerkingsmogelijkheden in het boek biedt ook de uitgebreide website ondersteuning bij de verwerking en verdieping van de inhoud in vorm van opdrachten, casussen en artikelen.In deze vijfde, herziene druk staat de identiteit van de adolescent van vandaag de dag centraal. De opzet van het boek is intact gelaten, maar de inhoud is geactualiseerd op basis van nieuwe inzichten, onderzoek naar adolescenten en gebruikerservaringen. Ook de voorbeelden, fragmenten en casuïstiek zijn, waar nodig, geactualiseerd. De structuur is hier en daar vereenvoudigd en het taalgebruik is meer van deze tijd gemaakt. De leerdoelen bij ieder hoofdstuk zijn overzichtelijker weergegeven met hoofd- en subdoelen en waar nodig aangepast. De overzichtsschema's zijn duidelijker gemaakt waardoor ook vanuit deze schema's het bestuderen van de tekst toegankelijker is geworden. Leerlingbegeleiding is gesplitst in twee nieuwe hoofdstukken: hoofdstuk 5 waar leerlingbegeleiding in school en klas centraal staan en hoofdstuk 6 waar het de relatie leerlingbegeleiding en leerling betreft. Hierdoor is het onderwerp leerlingbegeleiding overzichtelijker geworden. Nieuw is de uitgebreide webondersteuning die verbreding en verdieping biedt bij alle hoofdstukken. Op de website zijn tal van opdrachten, casussen, toetsen en schema's te vinden die de student kunnen helpen om de besproken stof te verwerken. Voor de docent zijn er toetsen met antwoordprotocollen. Dit boek beschrijft de ontwikkeling van adolescenten en de manier waarop die bijdraagt aan hun identiteitsvorming. Na de algemene inleiding gaat hoofdstuk hoofdstuk 2 in op de belangrijkste ontwikkeling die jongeren doormaken, namelijk het verwerven van een eigen identiteit in interactie met hun omgeving. De ontwikkeling van het denken en de ontwikkeling van de seksualiteit die daarbij een belangrijke rol spelen, worden uitgewerkt in hoofdstuk 3 en 4. In hoofdstuk 5 staat leerlingbegeleiding vanuit beleidsmatig en organisatorisch perspectief centraal. In hoofdstuk 6 komen de praktische vaardigheden aan bod, zoals gespreksvoering, signaleren en diagnosticeren van probleemgedrag en hulp bieden via individuele en groepshandelingsplannen. Het boek nodigt uit er actief mee aan de slag te gaan door de verwerkingsvragen doorheen de tekst en toetsvragen aan het einde van elk hoofdstuk. &#13;&#13;In deze vijfde, herziene druk staat de identiteit van de adolescent van vandaag de dag centraal. De opzet van het boek is intact gelaten, maar de inhoud is geactualiseerd op basis van nieuwe inzichten, onderzoek naar adolescenten en gebruikerservaringen. Ook de voorbeelden, fragmenten en casuïstiek zijn, waar nodig, geactualiseerd. De structuur is hier en daar vereenvoudigd en het taalgebruik is meer van deze tijd gemaakt. De leerdoelen bij ieder hoofdstuk zijn overzichtelijker weergegeven met hoofd- en subdoelen en waar nodig aangepast. De overzichtsschemas zijn duidelijker gemaakt waardoor ook vanuit deze schemas het bestuderen van de tekst toegankelijker is geworden. Leerlingbegeleiding is gesplitst in twee nieuwe hoofdstukken: hoofdstuk 5 waar leerlingbegeleiding in school en klas centraal staan en hoofdstuk 6 waar het de relatie leerlingbegeleiding en leerling betreft. Hierdoor is het onderwerp leerlingbegeleiding overzichtelijker geworden.&#13;&#13;


Book
Van leertheorie naar onderwijspraktijk
Authors: ---
ISBN: 9789001809249 Year: 2012 Publisher: Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van leertheorie naar onderwijspraktijk relateert inzichten uit verschillende leertheorieën aan het onderwijzen en leren van leerlingen. Vragen als: ’Hoe kan ik leerlingen een bepaald gedrag aan- of afleren?’ of ‘Hoe kunnen leerlingen het best begrippen leren of feiten onthouden?’, worden op heldere wijze beantwoord. De antwoorden worden theoretisch onderbouwd en geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk van het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.


Book
Van Leertheorie naar onderwijspraktijk
Authors: ---
ISBN: 906890194X Year: 1989 Publisher: Leiden : Nijhoff,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding : een praktijkgericht boek
Authors: --- ---
ISBN: 9062832814 Year: 2001 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de periode die leerlingen in het voortgezet onderwijs doorbrengen worden zij zich bewust van hun identiteit. Op twee vlakken gaat de ontwikkeling van hun identiteit heel snel: cognitief en seksueel. Docenten en decanen hebben de taak hun problemen te signaleren en de leerlingen in hun ontwikkeling te begeleiden en dat gaat verder dan alleen de keuze van het vakkenpakket. Het psychologisch kader dat de auteurs schetsen, geeft houvast bij het ontwikkelen van een visie op leerlingbegeleiding en de praktische uitvoering daarvan. De auteurs verbinden in elk hoofdstuk de theorie aan de praktijk, zodat de psychologie- en vaardighedenmodulen in de lerarenopleiding sterker met elkaar verweven kunnen worden. De theorie is gelardeerd met actuele voorbeelden uit de praktijk in de vorm van bijvoorbeeld citaten uit de rubriek `Achterwerk' van de VPRO-gids en songteksten. Ook bevat het boek veel verwerkings- en stageopdrachten en toetsvragen. Aan de opzet van het boek bij deze tweede herziene druk is niets veranderd. De theorie is bijgewerkt naar aanleiding van nieuw verschenen onderzoek en ook de voorbeelden, fragmenten en casuïstiek zijn (waar nodig) geactualiseerd.


Book
Van leertheorie naar onderwijspraktijk
Authors: ---
ISBN: 9789001702342 Year: 2008 Publisher: Groningen/Houten : Noordhoff Uitgevers,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van leertheorie naar onderwijspraktijk relateert inzichten uit verschillende theorieën over leren aan het leren van leerlingen in de school. Vragen als: 'Hoe kan ik leerlingen het best een bepaald gedrag aanleren?' of 'Hoe kunnen leerlingen het best begrippen leren?', worden op heldere wijze beantwoord. De antwoorden worden theoretisch en praktisch onderbouwd. Ze zijn bovendien voorzien van voorbeelden uit het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Naast deze vakinhoudelijke onderwerpen wordt ook een hoofdstuk gewijd aan de vraag hoe leerlingen begeleid kunnen worden om meer en zelfstandiger verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen leerproces. Probleemoplossend vermogen, een complexe vaardigheid die in alle professionele contexten belangrijk is, komt uitgebreid ter sprake. De schrijvers maken duidelijk hoe probleemoplossend vermogen tot op zekere hoogte aangeleerd kan worden. Veel opleidingen, bijvoorbeeld ROC's, baseren hun curricula steeds meer op belangrijke concepten als contextleren, probleemoplossend leren, competentieleren, samenwerkend leren en op leren als het construeren van kennis. De inhoud van Van leertheorie naar onderwijspraktijk is geactualiseerd en speelt in op het gegeven dat lerarenopleidingen meer en meer in het teken komen te staan van competentiegestuurd leren en opleiden. Het boek biedt in de vorm van opdrachten en casussen allerlei mogelijkheden voor actieve verwerking.


Book
Van leertheorie naar onderwijspraktijk
Authors: ---
ISBN: 9789001866204 Year: 2016 Publisher: Groningen Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van leertheorie naar onderwijspraktijk relateert inzichten uit verschillende leertheorieën aan het onderwijzen en leren van leerlingen. Vragen als "Hoe kan ik leerlingen een bepaald gedrag aanleren of afleren" of "Hoe kunnen leerlingen het best begrippen leren of feiten onthouden?", worden op heldere wijze beantwoord. De antwoorden worden theoretisch onderbouwd en geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk van het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.


Book
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding : een praktijkgericht boek
Authors: --- ---
ISBN: 9789046905548 Year: 2017 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het begeleiden van leerlingen/jongeren is een belangrijk onderdeel van de taak van leraren en werkers in de educatieve sfeer. Dit praktijkgericht boek biedt mogelijkheden om jezelf op meer niveaus te bekwamen in dit begeleiden. In de eerste hoofdstukken wordt een psychologisch denkraam aangereikt waarin aandacht wordt gegeven aan de belangrijkste ontwikkeling die adolescenten doormaken, namelijk het verwerven van een eigen identiteit. Hierbij speelt de ontwikkeling van het denken en van de seksualiteit een grote rol. Uitgaande van deze psychologische inzichten worden gespreksvaardigheden besproken waarmee de begeleiding doelgerichter en -treffender gemaakt kan worden. Goed en vooral praktisch te hanteren leerboek voor lerarenopleidingen, met per hoofdstuk omschreven leerdoelen en allerlei toetsvragen. © NBD Biblion


Book
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding : een praktijkgericht boek.
Authors: --- ---
ISBN: 9789046900161 9046900169 Year: 2006 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jongeren ontwikkelen in de adolescentie een eigen identiteit. Ze stellen vragen als Wie ben ik?, Wat kan ik? en Wat wil ik? De toenemende individualisering daagt jongeren nog meer uit zélf op zoek te gaan naar antwoorden op deze vragen en zo actief vorm te geven aan hun eigen identiteit. Dat doen ze in voortdurende interactie met hun sociale omgeving, zowel in real life als online. Voor iedereen die met jongeren werkt, is het nuttig om meer inzicht te krijgen in de manier waarop identiteit gestalte krijgt.br/br/iIdentiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding/i beschrijft de ontwikkeling bij jongeren van 12 tot 22 jaar op het gebied van cognitie, hersenen, emotie en seksualiteit, en de manier waarop deze ontwikkeling bijdraagt aan hun identiteitsvorming. Omdat de sociale omgeving hierbij een cruciale rol speelt, krijgt ook zij de nodige aandacht. br/Daarnaast komen praktische vaardigheden voor het begeleiden van leerlingen aan bod, zoals gespreksvoering, signaleren en diagnosticeren van probleemgedrag, en het opstellen van handelingsplannen. br/De lezer kan zelf aan de slag met behulp van de overzichtschemas, leerdoelen, verwerkings- en toetsvragen en er worden mogelijkheden geboden voor het doen van onderzoek op de werkplek.br/br/iIdentiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding/i is primair gericht op leraren in opleiding en is daarnaast geschikt voor iedere professional die met jongeren werkt.


Book
Van leertheorie naar onderwijspraktijk
Authors: ---
ISBN: 9001886639 Year: 2003 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek worden huidige inzichten uit verschillende leertheorieën verbonden met het leren van leerlingen in de school. Vragen voor docenten als: 'Hoe kan ik leerlingen het best een bepaald gedrag aanleren?' of 'Hoe kunnen leerlingen het best begrippen leren?' worden beantwoord. De antwoorden worden theoretische en praktisch onderbouwd. naast de behandeling van deze aan vakinhouden gerelateerde vragen, wordt tevens een hoofdstuk gewijd aan de vraag hoe leerlingen beter zelfstandig kunnen leren. Ook probleemoplossen komt uitgebreid ter sprake als een complexe vaardigheid die in alle professionele contexten belangrijk is. De schrijvers maken duidelijk hoe probleemoplossen tot op zekere hoogt geleerd kan worden. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by