Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Het persoonsgebonden budget (pgb) is een geldbedrag waarmee mensen zelf een professionele of niet-professionele zorgverlener kunnen regelen en betalen. De uitgaven voor AWBZ-pgb’s zijn vanaf de invoering van het pgb tot en met 2011 jaarlijks sterk gestegen. De toenmalige staatssecretaris van het ministerie van VWS heeft in 2011 pgb-maatregelen afgekondigd om de opmars van de pgb-uitgaven een halt toe te roepen en een aantal aannames gedaan over de gevolgen van deze maatregelen. In deze monitor worden de ontwikkelingen van het gebruik van en de uitgaven voor pgb’s in kaart gebracht, wordt de omslag in het pgb-gebruik en de daarbij behorende uitgaven beschreven en wordt getoetst of de aannames van de staatssecretaris kloppen. Dit rapport brengt in beeld hoe het aantal cliënten met een persoonsgebonden budget voor AWBZ-zorg zich de laatste jaren ontwikkelde. In de analyse staan de pgb-maatregelen die op 1 januari 2012 ingingen centraal. Het ministerie van VWS formuleerde een aantal aannames over het effect van deze maatregelen, die in de PGB-monitor AWBZ 2012 worden getoetst. (Bron: website Scp.nl)
Choose an application
Choose an application
Choose an application
In dit onderzoek nemen wij zeven publieke diensten onder de loep: primair en voortgezet onderwijs, ziekenhuiszorg, extramurale en intramurale verpleging en verzorging, politie en rechtspraak. De kosten van deze diensten stegen in de periode 1995-2010 meestal veel sneller dan de hoeveelheid product, ook nadat rekening is gehouden met de invloed van de geldontwaarding. De kostprijs per eenheid product - een behandeling in het ziekenhuis, het onderwijs aan een leerling op de basisschool, enzovoort - nam dus voortdurend verder toe. Valt de hogere kostprijs te verklaren door een verbetering van de kwaliteit en door een grotere doeltreffendheid van de dienstverlening? Daarvan blijkt in het algemeen geen sprake te zijn. De waardering bij de gebruikers van de onderzochte diensten bleef constant of daalde zelfs in bepaalde gevallen. Aanbieders klagen regelmatig dat hun dienstverlening door gebrek aan middelen onder druk staat. Berichtgeving in de media heeft soms een uitgesproken negatieve teneur. Als dat allemaal zo is, rijst onvermijdelijk de vraag: waar is al dat in de afgelopen vijftien jaar beschikbaar gekomen extra geld dan gebleven?
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|