Narrow your search

Library

KU Leuven (33)

UGent (1)


Resource type

dissertation (33)

book (1)


Language

Dutch (24)

English (9)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2022 (1)

2021 (2)

2020 (4)

2019 (6)

2018 (4)

More...
Listing 1 - 10 of 34 << page
of 4
>>
Sort by

Book
A Research Agenda for Urban Tourism
Author:
ISBN: 9781789907391 Year: 2022 Publisher: Cheltenham Edward Elgar Publishing Ltd

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Tourism and urban development : the impact of tourism on urban development : towards a theory of urban tourism, and its application of the case of Venice, Italy.
Authors: ---
Year: 1991 Publisher: Rotterdam : Erasmus universiteit,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Tourism and urban development : the impact of tourism on urban development : towards a theory of urban tourism, and its application of the case of Venice, Italy

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Mindless tourism en het reisgedrag van de lokale bevolking. Casestudy Venetië
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Venetië is één van 's werelds meest populaire toeristische bestemmingen voor zowel Europeanen als niet-Europeanen. Helaas brengt deze populariteit ook problemen met zich mee. Venetië wordt de laatste jaren als het ware overspoeld met toeristen en zij kan deze toeristenstroom maar moeilijk aan. Bovendien zien we dat het aandeel dagjestoeristen stijgt. Deze toeristen gedragen zich vaak mindless: ze vertrekken zonder enige voorkennis op vakantie, ze boeken geen verblijfplaats en zijn alleen geïnteresseerd in de toeristische hoofdattracties. 'Zo veel mogelijk bezoeken in zo weinig mogelijk tijd' lijkt hun motto. De vraag is of dit toeristisch gedrag een invloed heeft op het toeristisch gedrag van de lokale bevolking. In dit onderzoek wordt via een casestudy nagegaan of er (1) een verband is tussen contact met toeristen en de attitude tegenover toeristen en (2) een verband is tussen contact met toeristen en het eigen toeristisch gedrag. Aan de hand van gesloten vragenlijsten bij 275 respondenten werden volgende bevindingen gedaan. Er werd een verband gevonden tussen praten met toeristen en de attitude tegenover toeristen: hoe meer de lokale bevolking met de toeristen praatte, hoe belangrijker men toerisme vond, en hoe minder problematisch men toerisme vond. Bovendien bleek praten met toeristen ook een positief verband te hebben met mindful gedrag: hoe meer men met toeristen praatte, hoe meer mindful men zich gedroeg op de eigen vakantie. Deze studie kampt echter met zowel methodologische als inhoudelijke beperkingen. Longitudinaal vervolgonderzoek is bijgevolg aangewezen.

Keywords


Dissertation
Een analyse van de verwachtte economische kosten en baten van een mega-event in West-Vlaanderen: casestudy 100 jaar Groote Oorlog
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze thesis tracht een inzicht te bieden in de kosten en baten van stakeholders die deel uitmaken van een mega-event. Hiervoor werd gekozen om aan de hand van een casestudy te werken, in dit geval 100 jaar Groote Oorlog. Dit mega-evenement wordt gedurende vier jaar georganiseerd, namelijk van 2014 tot 2018, en gaat hoofdzakelijk door in de Westhoek. Voor dit mega-event wordt er zowel op binnenlandse als buitenlandse toeristen ingespeeld, daar deze Wereldoorlog een belangrijk gegeven binnen de geschiedenis van vele landen is. De gebruikte onderzoeksmethodes voor deze casestudy betreffen enquêtes en interviews. De enquêtes werden bij 30 instellingen afgenomen, de interviews bij vier instellingen. De literatuurstudie werd als basis gebruikt om de kosten en baten van de verschillende soorten instellingen vast te stellen. Dit wil zeggen dat in de literatuur de soorten mega-events en de verschillende soorten impact gedefinieerd werden. De casestudy kan ingedeeld worden bij historische mijlpalen en cultuur als soort mega-event. De verschillende soorten impacts zijn de economische, toeristische, fysieke en psychologische effecten. Uit onderzoek blijkt dat de verwachte impacts voor het mega-evenement en de effectief opgetreden impacts tot op heden met elkaar overeenstemmen. Daarentegen duiden alle respondenten op de moeilijkheidsgraad van het voorspellen van de toekomst. Op lange termijn wordt echter verwacht dat het aantal toeristen, de inkomsten en de bekendheid van de regio hoger zullen liggen dan voor de start van het mega-event 2014-2018. Door de investeringen die nu gemaakt zijn, onder andere aan de hand van subsidies, kunnen alle infrastructuren omtrent de Eerste Wereldoorlog ook na 2018 blijven bestaan. Vele instellingen werden namelijk opgefrist. De geïnterviewde instellingen stellen dat er blijkbaar geen kosten zijn voor horeca/toerisme en provincie. Er kunnen geen andere gemeenschappelijke conclusies gemaakt worden, daar het gaat om individuele instellingen die elk op hun beurt een andere kosten-batentabel hebben. De belangrijkste optie om deze thesis potentieel verder te ontwikkelen betreft het uitbreiden van de steekproef. Deze casestudy betreft slechts dertig geënquêteerden en vier geïnterviewde instellingen. Door het uitbreiden van deze steekproef, kunnen een accuratere kosten-batentabel en beoordeling opgesteld worden. Daarnaast wordt aangeraden om in alle instellingen enige tijd aanwezig te zijn, zodat voldoende informatie verzameld kan worden en er zo niet enkel op mondelinge informatie moet worden voortgegaan. Door deze thesis verder uit te werken, kan een duidelijk beeld van de kosten en baten van een mega-event, georganiseerd in België, opgesteld worden.

Keywords


Dissertation
Pre-visit destination image of Italian cultural cities
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The pre-visit destination image is a crucial concept in the destination decision of tourists, and therefore for tourism flows in the global tourism industry. The endowment of tourism resources in destinations does not determine the popularity of the destination, since tourists are not completely informed about the destinations. Especially the pre-visit destination image, constructed by secondary information coming from external sources, is not in line with the actual offer, leading to the formation of stereotypes for instance. The tourism destination image is therefore the ultimate example of the intangibility and immeasurability of the tourism product. The intransparency of the tourism offer in destinations leads to an imbalance of tourism flows compared with the endowment of cultural and natural resources, considered as the main impetus of traveling. In Italy the almost unlimited cultural resources has resulted in (too) massive tourism flows to the main cultural cities, while the not very popular cultural cities are not always less endowed with cultural resources. In this study four cases are selected representing the four possible relationships; Bologna representing the not very popular cultural cities highly endowed with cultural resources, Verona representing the very popular cities less endowed with cultural resources, Venice representing the very popular cities highly endowed with cultural resources and Treviso representing the not very popular cities less endowed with cultural resources. The pre-visit destination images of these cities as intermediary between the cultural resources and popularity is studied in a qualitative way by the percentage of cultural content of the pre-visit destination image and in a quantitative way by testing the cultural awareness of tourists visiting the city. The cultural awareness correlated weakly to moderately with the cultural value (as variable for the endowment of cultural resources) and moderately to very strongly with popularity. The cultural content of the pre-visit destination image correlated moderately with the cultural value and (very) strongly with the popularity of the cultural cities in the central north of Italy. The cultural pre-visit destination image determines the popularity much more than that the cultural resources determine the cultural pre-visit destination image. Cultural resources are the main impetus of the visiting the cultural cities, but the representation of these cultural resources in the minds of tourists differs from the actual cultural resources. Content analyses demonstrated that it can be caused by the resources of the surrounding area that is associated with the cultural city. The respondents in more popular cultural cities could also specify the cultural resources much more, implicating that these cultural resources are much more known, probably because of a higher quality or stronger brand.

Keywords


Dissertation
Singlereizen: een gat in de markt?
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Is er een gat in de markt bij groepsreizen voor singles en soloreizigers?' In deze studie wordt dit thema vanuit verschillende invalshoeken belicht: vanuit de literatuur; middels een inventarisatie van het aanbod; aan de hand van interviews met meerdere aanbieders en door een survey bij een potentiële doelgroep. De studie wijst uit dat singles een belangrijke, sterk groeiende groep zijn en dat vooral de eerder jongere singles een potentieel interessante doelgroep zijn voor de toeristische sector. De aanbieders van groepsreizen zijn onder te brengen in voornamelijk drie grote groepen: zij die exclusief single groepsreizen aanbieden; zij die groepsreizen aanbieden voor iedereen, maar waarvan enkelen uitsluitend voor singles voorbehouden blijven en tenslotte zij die geen specifieke single groepsreizen aanbieden, maar waarbij de singles en soloreizigers wel een belangrijk deel uitmaken van hun cliënteel. Tussen de verschillende soorten aanbieders is er een duidelijk verschil in bedrijfsfilosofie en de manier van aanpak. Bij sommigen staan de reizen in het teken van ontmoetingen; bij anderen ligt de klemtoon op het avontuur, het gespecialiseerde reisthema en/of de bestemming. Vernieuwend zijn in het marktsegment van de singlereizen ligt in het maken van slimme combinaties van het huidige aanbod. De Vlaamse markt van het singlereizen wordt deels door Vlaamse, deels door Nederlandse bedrijven bewerkt. Vlaamse initiatieven om te starten als singlereizen aanbieder zitten in de lift. Dit werk kan voor hen een interessant tool zijn om een betere kijk op markt van single groepsreizen te krijgen. Zodoende kunnen ze zich beter positioneren binnen dit marktsegment.

Keywords


Dissertation
Golf Tourism : A comparative study between the United States of America and Belgium
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

A comparative study of golf tourism in the United States of America and Belgium devided into eight chapters. First we study important definitions like tourism, sport and golf. Thereafter we look at the history and evolution of the golf game and compare the different regions. In chapter three we analyze the different golf organizations and cooperation bonds for both regions. The next chapter focuses specific on golf tourism organizations, again for USA and Belgium. In chapter five we have our main research by comparing the profile of the American and the Belgian golf tourist. After that we also discuss the latest golf travel and trends. Chapter seven deals with the different golf facility management structures and how they affect the golf tourist. The last chapter explains the impact of golf tourism in both countries, seen from a social, environmental and economical standpoint.

Keywords


Dissertation
Heritage conservation and urban development in China: a mediating role of tourism?

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Urban development has received increasing concern in the field of heritage conservation in the developing context in recent decades, against the backdrop of the second wave of urbanization. The massive urban transformation has posed enormous challenges to heritage conservation, leading to its damage, destruction, reconstruction as well as commercialization. Nevertheless, different voices are heard, highlighting the role of heritage in urban social, cultural and economic development and arguing for the compatibility of the two. Tourism has taken an important position in this latter integrated approach to heritage conservation and urban development, due to its contribution to urban development, largely from an economic angle but also, increasingly importantly, from social and cultural angles on the one hand, and its potential support for heritage conservation and promotion of heritage awareness on the other hand. However, the role of tourism in heritage conservation and urban development is more complex and mixed in practice than assumed. Heritage tourism is not only a remarkable but also a debated form of tourism, particularly in the developing world where economic motives tend to overshadow its endeavour for heritage conservation in the broader context of local and regional (economic) development. In this light, the assumption of the mediating role of tourism for heritage conservation in urban development is quite problematic. It needs to be put into perspective and requires further elaboration.As for China, the country has witnessed an increasing engagement of tourism with heritage and urban development in recent decades, yet the mutual relationships are poorly researched. Therefore, this research aims to investigate and understand the relations among heritage, tourism and urban development as well as tourism’s role(s) in between. The empirical research is conducted in the city of Xi’an, with two heritage (tourism) sites, namely the Ming City Wall and the Fengyukou Oil Mill, chosen for detailed case studies. The two cases are carefully selected to ensure their pertinence, comparability and complementarity. The former, located in the city center, enjoys a state-protected tangible heritage status since 1961 and receives urban development and tourism development impacts for quite a long period. The latter, intangible heritage at the provincial level since 2009, is located in the rapidly urbanizing outskirt and the tourism and urban development impact is only very recent.Research findings indicate that three regimes exist featuring different heritage conservation, tourism and urban development patterns and with tourism playing different roles in between. In the third regime (21st century onwards), an integrated heritage-tourism-urban development agenda has taken shape and renders the mediating role of tourism possible. However, real case studies show mixed results. The mediating role of tourism is mostly seen in the City Wall case, but not in the Oil Mill case. A comparison of the two cases suggests that the perception of heritage and its position in the heritage, tourism, urban development relation, the development agenda and the role of tourism within, and the power dynamics between heritage administrations and local governments are, among others, the major factors affecting the realization of tourism’ mediating role. To sum up, tourism is able to play a mediating role in the third regime, but this mediating role cannot be taken for granted as it is very case and context dependent. Further efforts need to be made on the above-mentioned aspects to ensure a healthy, balanced and sustainable heritage, tourism and urban development relation.

Keywords


Dissertation
Perceived destination image; het beeld van de vakantiebestemming Vlaanderen, België waargenomen door inwoners van verschillende regio's van Frankrijk
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze masterproef vloeit voort uit een onderzoek naar het perceived destination image. Als toepassingsgebied voor dit onderzoek werd het beeld van Vlaanderen bij Franse respondenten geselecteerd. Op die manier kunnen we de effecten van het perceived destination image bestuderen waarbij het toeristisch beleid bestaat uit twee niveaus, namelijk het regionale destination image, zijnde Vlaanderen, en het nationale destination image, zijnde België. Het toeristisch beleid van Vlaanderen promoot de bestemming Vlaanderen naar de nationale bevolking van Frankrijk. In een eerste onderzoeksvraag gaat deze thesis na in hoeverre vanuit Frans oogpunt de bestemming Vlaanderen bestaat en correct gekend is, en of het perceived destination image kan bestaan zonder de link te leggen met het destination image van België. De tweede onderzoeksvraag waaruit deze thesis bestaat, bekijkt of er verschillen bestaan tussen drie geselecteerde regio's ten opzichte van het bestemmingsbeeld van Vlaanderen. Uit de resultaten blijkt dat respondenten uit het noorden van Frankrijk een betere kennis hebben van Vlaanderen en de bestemming beter kunnen identificeren. Maar voor België wordt er geen verschil teruggevonden tussen de respondenten uit de verschillende regio's van Frankrijk. Ze hebben een gelijklopend beeld van België. Maar er blijkt ook dat Vlaanderen geen goed onderscheiden beeld heeft. In de beeldvorming bij de respondenten over de bestemming Vlaanderen en over de bestemming België is er geen verschil waargenomen tussen beiden. Respondenten zien Vlaanderen als een deel van België en gebruiken dezelfde elementen om beide identiteiten aan te duiden. De resultaten tonen aan dat de respondenten niet weten welke Belgische elementen als Vlaams of als niet-Vlaams worden geïdentificeerd.

Keywords

Listing 1 - 10 of 34 << page
of 4
>>
Sort by