Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
In alle vakken in het beroepsonderwijs – dus niet alleen in de lessen Nederlands – is aandacht voor taalvaardigheid essentieel: met een goede beheersing van de taal is het makkelijker om een vak te leren. Taalbewust beroepsonderwijs beschrijft effectieve didactiek in het (v)mbo aan de hand van vijf vuistregels: werk doelgericht, zorg voor leerzaam taalaanbod, werk aan woordenschat, stimuleer toepassing en interactie en geef feedback. Deze vuistregels worden toegepast in acht praktijkvoorbeelden rondom vaardigheden als studieteksten begrijpen, een verslag of werkstuk schrijven, overleggen, presentaties geven en reflectiegesprekken voeren. Daarnaast wordt aan de hand van het Referentiekader Taal zichtbaar gemaakt wat je van de van leerlingen mag verwachten bij deze vaardigheden wat taal betreft. In het boek zijn praktijkopdrachten en formulieren opgenomen waarmee docenten direct zelf aan de slag kunnen in de vaklessen en taallessen. Taalbewust beroepsonderwijs prikkelt docenten Nederlands en beroepsvakdocenten om hun lesactiviteiten taalstimulerend en leerzaam in te richten. Hiermee worden de lesactiviteiten effectiever, presteren leerlingen beter in de opleiding en werken ze tegelijkertijd aan verhoging van hun taalniveau, zodat ze goed voorbereid worden op zowel de beroepsgerichte examens als het examen Nederlands.
Didactics of Dutch --- Didactics of the technical, artistic and vocational education --- Nederlands --- BSO (beroepssecundair onderwijs) --- didactische werkvormen --- Beroepssecundair onderwijs --- Taalvaardigheid --- Secundair onderwijs --- Nederland --- Didactiek --- beroepsonderwijs --- taalonderwijs --- 485.1 --- Nederlandse taal ; beroepsonderwijs ; didactiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Kust --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Literatuur --- Beroepsonderwijs --- Nederland. --- Beroepsonderwijs.
Choose an application
De verwerving van taalkennis en die van vakkennis zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als leraar kun je daarop inspelen. Wie taalbewust lesgeeft, weet de leerlingen te activeren en het onderwijs voor hen begrijpelijker en aantrekkelijker te maken.
Didactics of the technical, artistic and vocational education --- languages [study discipline] --- didactiek --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- Didactics of languages --- Primary education --- Secondary education --- Taalvaardigheid --- Secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- Nederland --- Didactiek --- Nederlands --- taalontwikkeling (ler) --- beroepsonderwijs (ler) --- taalbeheersing --- krachtige leeromgeving(en) (ler) --- Nederlandse taal ; beroepsonderwijs --- Taalvaardigheid ; secundair onderwijs --- Taalontwikkeling --- Beroepsonderwijs
Choose an application
"Taalbewust beroepsonderwijs" beschrijft effectieve didactiek in het (v)mbo aan de hand van vijf vuistregels: werk doelgericht, zorg voor leerzaam taalaanbod, werk aan woordenschat, stimuleer toepassing en interactie en geef feedback. Deze vuistregels worden toegepast in acht praktijkvoorbeelden rondom vaardigheden als studieteksten begrijpen, instructietaal begrijpen, een verslag of werkstuk schrijven, overleggen, presentaties geven en reflectiegesprekken voeren. "Taalbewust beroepsonderwijs" wil docenten Nederlands en beroepsvakdocenten prikkelen om hun lesactiviteiten taalstimulerend en leerzaam in te richten. Hiermee worden de lesactiviteiten effectiever, presteren leerlingen beter in de opleiding en werken ze tegelijkertijd aan verhoging van hun taalniveau.
Choose an application
De verwerving van taalkennis en die van vakkennis zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als leraar kun je daarop inspelen. Wie taalbewust lesgeeft, weet de leerlingen te activeren en het onderwijs voor hen begrijpelijker en aantrekkelijker te maken.
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|