Narrow your search

Library

DocAtlas (13)

UCLouvain (9)

KU Leuven (7)

UAntwerpen (5)

Odisee (4)

Arteveldehogeschool (2)

UCLL (2)

UGent (2)

ULiège (2)

AP (1)

More...

Resource type

book (22)

audio (3)

digital (1)


Language

Dutch (26)


Year
From To Submit

2021 (1)

2020 (1)

2016 (1)

2012 (1)

2004 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 26 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Focus op cultuur : basisboek voor NT2-docenten en taalvrijwilligers
Author:
ISBN: 9789024430413 Year: 2020 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door welke bril kijk je naar de wereld? En naar anderstaligen? En door welke bril kijken zij? In het taalonderwijs aan en de begeleiding van anderstaligen spelen veel cultureel bepaalde opvattingen en gedragingen een rol. Dat gebeurt meestal onbewust. Het is belangrijk dat NT2-docenten en taalvrijwilligers zich hiervan bewust worden. In Focus op cultuur behandelt Alice van Kalsbeek op een toegankelijke manier de relatie tussen taal en cultuur, tussen cultuur en communicatie en tussen cultuur en taalonderwijs. Ze doet dat aan de hand van voorbeelden en blijft dicht bij de (les)praktijk.https://libris.nl/vankemenade-hollaers/boek?authortitle=alice-van-kalsbeek/focus-op-cultuur--9789024430413


Digital
Van communicatie naar competentie. Recente benaderingen in het onderwijs Nederlands als tweede/vreemde taal
Author:
Year: 2004 Publisher: Steun/NVT

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een van de grootste veranderingen in het vreemdetalenonderwijs van de laatste decennia was de ontwikkeling van de communicatieve of functioneel-notionele benadering (jaren '70 en '80). In de communicatieve benadering wordt taal niet langer gezien als object van studie (taalkunde) of als middel om teksten te lezen (filologie) maar als middel om te communiceren. Taalvaardigheid wordt doel op zich. Na de jaren '80 zien we opnieuw een verandering in de functie van taal en taalleren: taalvaardigheid wordt steeds vaker gezien als onderdeel van maatschappelijke of professionele vaardigheden. Het vreemdetalenonderwijs is niet langer gericht op het leren beheersen van de vier taalvaardigheden (lezen, luisteren, spreken, schrijven) maar op het verwerven van competenties. In deze bijdrage gaat de auteur in op de consequenties die deze veranderingen hebben voor de rol van de docent en voor het lesmateriaal in het onderwijs Nederlands als vreemde taal.

Keywords

Didactics


Book
Op nieuwe leest : leesmethode Nederlands voor anderstaligen
Authors: ---
ISBN: 9068903411 9789068903416 Year: 1990 Publisher: Leiden Nijhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Focus op taal: basisboek voor docenten Nederlands als tweede taal
Authors: ---
ISBN: 9789089537980 9089537988 Year: 2016 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Basiskennis NT2 voor beginnende docenten en vrijwiligers.


Book
Code Nederlands : basisleergang Nederlands voor volwassen anderstaligen. 1.
Authors: ---
ISBN: 9028060510 9028061010 9028062629 9789028060517 9789028061019 9789028062627 Year: 1990 Publisher: Amsterdam Meulenhoff


Book
Kijk op de klas : verslag van beschrijvend onderzoek van het onderwijs Nederlands als tweede taal in zes klassen volwassen anderstaligen
Authors: ---
Year: 1996 Publisher: Amsterdam : VU,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Kijk op de klas: verslag van beschrijvend onderzoek van het onderwijs Nederlands als tweede taal in zes klassen volwassen anderstaligen
Authors: ---
ISBN: 9053835067 Year: 1996 Publisher: Amsterdam VU

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bij de VU Amsterdam is - in opdracht van de Projectgroep NT2 - onderzoek gedaan naar vorm en inhoud van het NT2-onderwijs voor volwassenen. Proces en product van zes intensieve, doorstromingsgerichte cursussen zijn daarbij onder de loep genomen. De onderzoekers besluiten met een twaalftal aanbevelingen.


Book
Code nederlands deel 1. Oefenboek
Authors: ---
Year: 1996 Publisher: Amsterdam Meulenhoff Educatief

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De methode 'Code Nederlands' werd herzien. Belangrijkste veranderingen zijn : iets meer mogelijkheden voor zelfstudie, al blijft het in de eerste plaats bedoeld voor klassikaal gebruik; meer mogelijkheden voor differentiatie; iets meer aandacht aan de produktieve vaardigheden spreken en schrijven.


Audio
Code nederlands deel 1. Cassette 1
Authors: ---
Year: 1996 Publisher: Amsterdam Meulenhoff Educatief

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Audio
Code nederlands deel 1. Cassette 2
Authors: ---
Year: 1996 Publisher: Amsterdam Meulenhoff Educatief

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 10 of 26 << page
of 3
>>
Sort by