Listing 1 - 10 of 76 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Schrijven is kijken in een spiegel van woorden. Eerst bots je op het vanzelfsprekende, de vraag of woorden verschil kunnen maken. Spreken beelden niet voor zich? Daarna kom je bij zinnen en tekent zich een textuur af in je reflectie, het motief van een verscherpte intuïtie, voorbij het vanzelfsprekende, waar een andere taal begint. Dit boek brengt stemmen samen die vertellen hoe schrijven ertoe doet in de blijvende ontwikkeling van hun praktijk als kunstenaar, criticus, essayist, docent. Het toont vormen van schrijven naar levend model.
Writing --- kunst --- onderzoek in de kunsten --- 7.01 --- 373.67 --- woord en beeld --- kunsttheorie --- LUCA --- Sint-Lukas Gent --- schrijven --- teksten schrijven --- Literature --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- 700.6 --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- Kunsttheorie ; 21ste eeuw ; essays over schrijven
Choose an application
Choose an application
Humanities and social sciences --- Education --- Language and literature. --- Language, literature, and linguistics --- Literature --- Germanic.
Choose an application
Advertising. Public relations --- Art --- art [discipline] --- advertising --- billboards [site elements] --- public art --- advertisements --- flags --- communication design --- 019 [Ghent]
Choose an application
Ritsart Gobyn (b. 1985) explores the boundaries of our perception in a subtly subversive way. His paintings on rough, unprimed canvas are covered with shreds of paper, smears and stains, tape, traces of pencil, dirt and dust. They are the traces of the creative process that have gathered on the canvas, while lying on the studio floor. The more attentively we look at the paintings, the more we start to doubt what we observe. The tape turns out to be a painted trompe l'oeil, as are the shreds of paper. What about the other traces? The perception tilts from accidental to deliberate, from reality to illusion, from process to product, and back again. With this book Posture Editions aims to plunge deeper into this changing perception and seeks to touch the skin of the paint, page by page. Some key works will be scanned in high resolution and presented in full-scale reproduction. As reader, you wander through the razor-sharp landscape of the painting, and through its details, the materiality and the illusion, a complete image gradually starts to form. The book zooms in to the intimacy of the studio, it touches the painterly illusion and zooms out again to the objectified distance of the exhibition space. For an artist, a book not only offers new insights into his or her own practice, but can also broaden his or her horizons and form the basis for future collaborations.
Choose an application
Toen de Duitsers op 10 mei 1944 België binnenvielen, heerste er vooral angst onder de bevolking. Velen vluchtten naar Frankrijk uit vrees voor de barbaarse Duitsers, zoals ze in WO I werden gekenmerkt. Na een 18-daagse veldtocht capituleerde koning Leopold III, waardoor vele gevluchte landgenoten konden terugkeren naar huis. Hier kwamen ze echter tot de vaststelling dat de Duitsers een correct en georganiseerd bezettingsleger vormden. De voedselvoorziening vormde het grootste probleem voor de bevolking, want dit werd geregeld door de bezetters. Er werden rantsoeneringtabellen opgesteld, die de maximale hoeveelheid van een product voor een gezin bepaalde, en men kon slechts voedingswaren kopen met de daarvoor bestemde zegels. Al snel vormde zich een zwarte markt, wat als de eerste vorm van verzet werd gezien. Nadien werd een gans verzetsnet uiteen gezet, dat informatie doorspeelde aan de geallieerden in Engeland, sabotage pleegde, neergestorte piloten mee hielp ontsnappen_ Dankzij het verzet ontstond ook de sluikpers, die in tegenstelling tot de gecensureerde media, de bevolking moed insprak. Het onderwijs, in mindere mate het katholiek onderwijs, werd, net als de pers, streng gecontroleerd. Zo werden de handboeken aan een strenge censuur onderworpen. In tegenstelling tot het verzet waren er ook mensen die meewerkten met de Duitsers, de collaborateurs. De motieven om de bezetter te helpen verschilden van persoon tot persoon, sommige deden het uit ideologische, politieke, economische,_overwegingen, anderen maakten er van gebruik om vijanden uit te schakelen. De collaborateurs werden na de oorlog hard aangepakt in de vorm van repressie, die in ons land niet altijd georganiseerd verliep, met de straatrepressie als climax. Na vier zware jaren was de bevrijding dan ook een waar volksfeest, waar de leeggeplunderde bevolking eindelijk reden had om te vieren. (Bron: auteur)
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 76 | << page >> |
Sort by
|