Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Advertising. Public relations --- Art styles --- Graphic arts --- lithography --- Orientalism --- promotional materials --- Netherlands
Choose an application
Graphic arts --- prints [visual works] --- Toorop, Charley --- Fernhout, Edgar --- Toorop, Jan
Choose an application
Art styles --- chromolithographs --- pointillism [painting technique] --- pixels --- Neo-Impressionist --- Pop [fine arts styles]
Choose an application
Deze thesis focust zich op de schilderes Alice Ronner (1857 – 1957), een vergeten kunstenares die actief was vanaf het einde van de negentiende eeuw tot het midden van de twintigste eeuw. Zij was afkomstig van een familie van kunstenaars en vooral haar moeder, Henriëtte Ronner-Knip (1821 – 1909), speelde een belangrijke rol in het leven van Alice. Het was niet altijd voor de hand liggend dat vrouwen kunstenares konden worden in België tijdens de negentiende eeuw. Vaak waren zij nog gebonden aan maatschappelijke ideeën waarbij vrouwen zich moesten focussen op huiselijke taken. Toch konden verschillende dames een opleiding in de kunsten genieten. Zo was het mogelijk dat vrouwen van hogere stand een opleiding kregen ten diensten van hun stand. Eveneens was er een tendens van kunstenaressen die een kunstenaarsopleiding van thuis uit meekregen dankzij familieleden die actief waren als kunstenaar. Alice Ronner behoorde tot de laatstgenoemde. Zij kreeg een opleiding van haar moeder waardoor zij de invloed van Henriëtte heel haar leven lang verwerkte in haar eigen kunstwerken. Daarnaast bleef Alice trouw aan bepaalde waarden die verwacht werden van een vrouwelijke kunstenares in de negentiende eeuw. Hierdoor koos zij voor schilderijen die het typische vrouwengenre bij uitstek vormden: het stilleven. Hierbuiten probeerde zij, vooral met behulp van haar moeders bekendheid, een artistieke carrière uit te bouwen. Zij bewoog zich in het artistieke milieu van Brussel, een belangrijk epicentrum voor de kunst, en sloot zich aan bij verschillende kunstenaarsgenootschappen. Alice werd daardoor vaak geprikkeld door nieuwe invloeden wat tevens terug te vinden is in de schilderijen die zij maakte doorheen haar bijna honderd jaar lange carrière. Het doel is om de kunstenares te herintroduceren en haar te plaatsen in de tijdsgeest waarin zij leefde. Er zal gekeken worden naar haar familierelaties, invloeden van contemporaine schilders en schilderessen en haar artistieke loopbaan zal nauwkeurig onderzocht worden. Daarnaast wordt er gekeken naar hoe haar familierelaties eveneens haar thema’s beïnvloedden. Met behulp van archiefonderzoek uit archieven zoals het Archief van het Koninklijk Paleis in Brussel, het Algemeen Rijksarchief Brussel, het Nederlands instituut voor kunstgeschiedenis Den Haag en het Haags Gemeentearchief, kunnen de kunstenares en haar keuzes beter begrepen worden. Zo wordt Alice geplaatst in gelijkaardig onderzoek dat al naar andere kunstenaressen uit België is gedaan, evenals in algemene studies over vrouwelijke kunstenaars.
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|