Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Sociaal-cultureel werk --- Workshop --- Jeugd (levensfase) --- Poëzie --- Cultuureducatie --- Creatieve vorming --- Begeleiding --- SCW
Choose an application
De bestaande leesmethodes blijken niet altijd even geschikt voor kinderen met een autismespectrumstoornis. Ze zijn te 'speels', vertrekken meestal van verhalen en zijn daardoor in bepaalde opzichten te abstract. Vaak zijn ook de bijhorende werkboekjes niet aangepast. Die aanpassing gebeurt met Aap-zee-koe, vanuit de praktijk door Hilde Cornelis en Ilse Van Beversluys. Aap-zee-koe is duidelijk, visueel gestructureerd, voorspelbaar en realistisch. Van bij de aanvang staat de essentie van het lezen centraal: een woord wordt geanalyseerd in zijn verschillende componenten, namelijk de letters, en deze worden weer samengevoegd tot een zinvol geheel: het woord. En het kind wordt gewezen op de betekenis van het woord dat het leest. Er werd geopteerd zoveel mogelijk met tekeningen te werken. Personen met autisme hebben nood aan het visualiseren van abstracte zaken, en wat is er abstracter dan onze gesproken of geschreven taal? Van in het begin wordt duidelijk gemaakt dat lezen te maken heeft met de realiteit: de woorden die je leest, verwijzen naar dingen uit de werkelijkheid. Het lezen wordt ook onmiddellijk functioneel gemaakt: je kan niet alleen iets zéggen, maar je kan het ook opschrijven zodat jij en anderen het altijd opnieuw kunnen lezen. Of omgekeerd: anderen schrijven iets neer en jij kan het nu of later lezen en begrijpen wat gevraagd of bedoeld wordt. (Bron: covertekst)
Taalverwerving ; autisme. --- 101142.jpg --- Autisme ; kinderen --- Lezen ; didactiek --- 462.4 --- 475.26 --- Autisme --- Basisonderwijs --- Kinderen --- Leesonderwijs --- Lezen --- Autistische kinderen --- (zie ook: Leesvaardigheid)
Choose an application
Choose an application
Aap-zee-koe is een leesprogramma voor kinderen met autisme. De bestaande leesmethodes vertrekken meestal van verhalen en zijn daardoor te abstract. Vaak zijn ook de bijhorende werkboekjes niet aangepast. Die aanpassing gebeurt in dit boek vanuit de praktijk. Het is duidelijk, visueel gestructureerd, voorspelbaar en realistisch. Van bij de aanvang staat de essentie van het lezen centraal: een woord wordt geanalyseerd in zijn verschillende componenten, namelijk de letters, en die worden weer samengevoegd tot een zinvol geheel, namelijk het woord. Het kind wordt gewezen op de betekenis van het woord dat het leest. Het lezen wordt ook onmiddellijk functioneel gemaakt: je kan niet alleen iets zéggen, maar je kan het ook opschrijven zodat jij en anderen het opnieuw kunnen lezen. Of omgekeerd: anderen schrijven iets neer en jij kan het nu of later lezen en begrijpen wat gevraagd of bedoeld wordt. De auteurs kozen ervoor zoveel mogelijk met tekeningen te werken. Want personen met autisme hebben nood aan het visualiseren van abstracte zaken, en wat is er abstracter dan onze gesproken of geschreven taal?
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|