Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Over sekseongelijkheid in het onderwijs is de afgelopen jaren veel nagedacht in onderzoek, beleid en in de onderwijspraktijk zelf. In dit boek worden inzichten uit vrouwenstudies en emancipatieonderzoek gepresenteerd voor opleidingen in het hoger en wetenschappelijk onderwijs. 'Sekseverschillen in het onderwijs is dus in de eerste plaats een leerboek. De verschillende onderwerpen die aan bod komen zijn verbonden door een centrale vraag 'wat doet het onderwijs met verschillen'. Het eerste deel heeft een oriënterend karakter. Het biedt een introductie in de belangrijkste begrippen. Deel twee geeft een antwoord op de vraag 'hoe maakt onderwijs verschil en hoe maakt onderwijs gelijk'. Aan bod komen de geschiedenis van het meisjesonderwijs, de onderlinge verwevenheid van sekse- en etnische verschillen, interactieprocessen in de klas en het onderwijsemancipatiebeleid. In deel drie ligt het accent op de manier waarop men in het onderwijs kan omgaan met verschillen tussen leerlingen. Er komen vragen aan de orde als, wat hebben successen en tegenslagen te maken met de structuur en de organisatie van het onderwijs, de lesinhoud, de didactische vormgeving en attitudes van docenten'.
Sociology of education --- Netherlands --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.346H23 --- #SBIB:HIVA --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Positie van de vrouw in de samenleving: studie en onderwijs --- Sociologie van het onderwijs --- Nederland --- Race --- Computer science --- Boys --- Academic performance --- Girls --- Education --- Curriculum --- Secondary education --- Adult education --- Exact sciences --- Book --- Sex differences --- Educational sciences --- Equal opportunity policies
Choose an application
Dit boek geeft een overzicht van leervaardigheden die van belang zijn voor zelfstandig leren. Wat houdt zo'n leervaardigheid precies in? Hoe kunnen leerlingen die leervaardigheid leren? En wat is er bekend over de effectiviteit van onderwijs in die leervaardigheid? Dit zijn vragen die in dit boek aan de orde komen. Het boek biedt een wetenschappelijk onderbouwd overzicht. Tegelijkertijd blijft het dichtbij de onderwijspraktijk. Veel aandacht wordt besteed aan het 'hoe' van onderwijs in leervaardigheden. Er worden voorbeelden, suggesties, procedures en methodes gegeven die in het onderwijs van alledag van pas kunnen komen. Stappenplannen voor het schrijven van verslagen en voor het leren in groepen, bijvoorbeeld. Maar ook een checklist waarmee leerlingen hun huiswerk kunnen controleren. En manieren om 'kritisch denken' te bevorderen. Ten slotte wordt aandacht besteed aan de vraag hoe een samenhangend onderwijsprogramma voor leervaardigheden eruit zou kunnen zien. (Bron: covertekst)
Studievaardigheden --- Secundair onderwijs. --- Secondary education --- studievaardigheden --- zelfstudie --- voortgezet onderwijs --- studiemethoden --- Study methods --- leertechnieken --- leren leren --- zelfstandig leren --- 450.8 --- Leervaardigheden --- Zelfstandig leren --- 043391.jpg --- Studiemethode: secundair onderwijs --- Methodiek van het studeren
Choose an application
Hoe geef je op een pedagogisch verantwoorde manier vorm aan een lerarenopleiding? Op die vraag geeft dit boek verschillende maar concrete antwoorden. Heel concreet worden door lerarenopleiders zelf negen praktijken in beeld gebracht respectievelijk uit lerarenopleidingen voor het basisonderwijs en uit lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs. Opleidingen die met elkaar gemeen hebben dat de identiteitsontwikkeling van leerlingen als doel van het onderwijs wordt gezien. De opleidingspraktijken dienen daarom identiteitsbevorderend te zijn. (Bron: covertekst)
Choose an application
Educational literature --- Sex discrimination in education --- Women in education --- Education --- Research --- Sociology of education --- Research on teaching --- Netherlands
Choose an application
I. LEERPROCESSEN. 1. Leren en onderwijs. 2. Leeractiviteiten van studenten. 3. Procesgericht onderwijs. 4. Didactische werkvormen II. ONDERWIJSONTWIKKELING. 5. Aanleidingen tot onderwijsontwikkeling. 6. Procedures voor onderwijsontwikkeling. 7. Onderwijsontwikkeling voor kwalificatie-ontwikkeling. 8. Studeerbaar onderwijs. 9. De ontwikkeling van activerend onderwijs: probleemgestuurd leren en projectonderwijs. 10. Het toetsen van vaardigheden III. ONDERWIJSORGANISATIE. 11. Sociale integratie. 12. Studieloopbaanbegeleiding als professionele activiteit. 13. Een handelingsmodel voor effectief docentschap. 14. Professionalisering van docenten. 15. Doelmatige organisatie van instellingen voor hoger onderwijs. 16. Interne kwaliteitszorg: de betekenis voor docenten
onderwijs --- didactiek --- kwaliteitsbewaking --- didactische processen --- lesgeven --- HO (hoger onderwijs) --- personeelsmanagement --- leerdoelstellingen --- PGO (probleemgestuurd onderwijs) --- onderwijsstructuur --- quality control --- Teaching aids --- hoger onderwijs --- evaluatie van leerlingen --- schoolbeleid --- leerpsychologie --- leerkrachten --- 378.147 --- 301.188.8 --- 371.2 --- leerprocessen --- onderwijskunde --- onderwijsontwikkeling --- onderwijsorganisatie --- probleemgestuurd leren --- professionalisering --- projectonderwijs --- studiebegeleiding --- vaardigheidsonderwijs --- 371.3 --- 378 --- 489.4 --- Didactiek --- Integrale kwaliteitszorg --- Leerprocessen --- Onderwijsbeleid --- Onderwijskunde --- doceren --- 378.6 --- Didactisch proces (leerproces) --- Hoger onderwijs --- Probleemgestuurd onderwijs --- Zelfstudie --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- IKZ --- didactische werkvormen --- interne kwaliteitszorg --- leeractiviteiten --- procesgericht onderwijs --- 489 --- Onderwijsontwikkeling --- Onderwijsorganisatie --- Hoger onderwijs: didactiek --- leerkrachtenopleiding --- 371.21 --- 371.22 --- Didaktiek aan de universiteit onderwijsresearch. Didaktisch onderzoek in hoger onderwijs. Groepsstudie; werkcollege; hoorcollege: hoger onderwijs --- Sociologie van het onderwijs --- Didactiek van het hoger en universitair onderwijs --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen. --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- Projectwerking --- Studiebegeleiding --- Kwaliteitszorg --- Pedagogiek en onderwijskunde --- didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken --- didactiek. --- didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- 378.147 Didaktiek aan de universiteit onderwijsresearch. Didaktisch onderzoek in hoger onderwijs. Groepsstudie; werkcollege; hoorcollege: hoger onderwijs --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- Lerarenopleiding --- Didactiek. --- Algemeen. --- Didactics --- Educational sciences --- Higher education --- Economics --- 000.1 --- kwaliteitszorg --- 159.95 --- Algemene werken --- Teaching
Choose an application
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|