Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Kinderen en jongeren leren veel van de groepen waarin ze tijd doorbrengen en daarom hebben hun ervaringen binnen groepsverband grote invloed op hun ontwikkeling. Omgekeerd bepalen individuele kinderen en jongeren de groepsdynamiek. Professionals die op een adequate manier dergelijke processen van kinderen en jongeren bijsturen, dragen bij aan een goede ontwikkeling van de groep en van ieder kind. Ontwikkeling in de groep is een uniek handboek, dat zich richt op het werken met groepen kinderen en jongeren.Ontwikkeling in de groep bestaat uit twee delen. Deel 1 vertaalt de theorie over groepsprocessen bij kinderen en jongeren naar de praktijk. Elk hoofdstuk koppelt een fase van de groepsontwikkeling aan de individuele ontwikkeling van een kind of jongere. De gebruiker krijgt concrete voorbeelden om inzicht te verwerven in de groepsprocessen en handvatten om deze processen te begeleiden. Dit alles voor brede toepassingsgebieden: van de peuterspeelzaal tot voortgezet onderwijs en sportclubs. Deel 2 behandelt drie grote thema’s: diversiteit, speciale groepen en begeleiding. Op de website staan spel- en werkvormen, aanbevolen literatuur, links naar filmpjes en verdiepende vragen over de stof. Pedagogisch studieboek op hbo/wo-niveau.
Primary groups --- Age group sociology --- Educational sciences --- pedagogiek --- kinderen --- ontwikkelingspsychologie --- groepsdynamica --- 361.13 --- Groepspsychologie --- Groepswerk --- Ontwikkelingspsychologie
Choose an application
In dit boek bespreken de auteurs de theorie over groepsprocessen bij kinderen en jongeren en de praktische toepassing ervan aan de hand van voorbeelden en interventies. Eerst wordt per hoofdstuk een fase van groepsontwikkeling beschreven, waarbij de individuele ontwikkeling van het kind of de jongere wordt gekoppeld aan de groepsfase. Ook geven de auteurs bij elke fase informatie over het begeleiden van de groep en doen zij suggesties voor spel- en werkvormen die direct toepasbaar zijn. In de laatste drie hoofdstukken komen aspecten aan bod die niet gekoppeld zijn aan een specifieke groepsfase. Er is onder andere aandacht voor culturele diversiteit, problematiek rond hangjongeren, leefgroepen, virtuele groepen en pesten. De groep waarin kinderen en jongeren zich bevinden, heeft een sterke invloed op hun ontwikkeling. Omgekeerd bepalen kinderen en jongeren met hun eigen ontwikkeling de dynamiek binnen de groep. Professionals die deze groepen begeleiden, kunnen groepsdynamische processen bijsturen en zo bijdragen aan een goede ontwikkeling van de groep en van ieder kind. In "Ontwikkeling in de groep" bespreken de auteurs de theorie over groepsprocessen bij kinderen en jongeren en de praktische toepassing ervan aan de hand van voorbeelden en interventies. Eerst wordt per hoofdstuk een fase van groepsontwikkeling beschreven, waarbij de individuele ontwikkeling van het kind of de jongere wordt gekoppeld aan de groepsfase. Ook geven de auteurs bij elke fase informatie over het begeleiden van de groep en doen zij suggesties voor spel- en werkvormen die direct toepasbaar zijn. In de laatste drie hoofdstukken komen aspecten aan bod die niet gekoppeld zijn aan een specifieke groepsfase. Er is onder andere aandacht voor culturele diversiteit, problematiek rond hangjongeren, leefgroepen, virtuele groepen en pesten. Op de website staan onder meer spel- en werkvormen en aanbevolen literatuur (bron: covertekst)
groepsdynamica --- groepswerk --- jongeren --- kinderen --- werkvormen --- 305.2 --- Groepsdynamica --- Normen --- Rollenpatronen --- ontwikkelingspsychologie --- opvoeding --- sociale psychologie --- teamrollen --- Groepswerk (groepsdynamica) --- Ontwikkeling ; sociaal --- Groepspsychologie ; jeugd --- Groepspsychologie ; kinderen --- S20110264.JPG --- jeugd --- Psychologie van groepen --- 361.13 --- 362.8 --- Age group sociology --- Primary groups --- Educational sciences --- pedagogiek --- departement Gezondheidszorg 11 --- communicatie --- groepscommunicatie --- groepsontwikkeling --- Groepsdynamiek --- Kinderen --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociale psychologie --- Pedagogiek --- Kinderopvang --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Vrije tijd --- Hangjongeren --- Leefgroep --- Jeugdzorg --- Justitie --- Jeugd --- Kind --- Hangjongere --- Beleid --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Kinderen en jongeren leren veel van de groepen waarin ze tijd doorbrengen en daarom hebben hun ervaringen binnen groepsverband grote invloed op hun ontwikkeling. Omgekeerd bepalen individuele kinderen en jongeren de groepsdynamiek. Professionals die op een adequate manier dergelijke processen van kinderen en jongeren bijsturen, dragen bij aan een goede ontwikkeling van de groep en van ieder kind. Ontwikkeling in de groep is een uniek handboek, dat zich richt op het werken met groepen kinderen en jongeren.Ontwikkeling in de groep bestaat uit twee delen. Deel 1 vertaalt de theorie over groepsprocessen bij kinderen en jongeren naar de praktijk. Elk hoofdstuk koppelt een fase van de groepsontwikkeling aan de individuele ontwikkeling van een kind of jongere. De gebruiker krijgt concrete voorbeelden om inzicht te verwerven in de groepsprocessen en handvatten om deze processen te begeleiden. Dit alles voor brede toepassingsgebieden: van de peuterspeelzaal tot voortgezet onderwijs en sportclubs. Deel 2 behandelt drie grote thema’s: diversiteit, speciale groepen en begeleiding. Op de website staan spel- en werkvormen, aanbevolen literatuur, links naar filmpjes en verdiepende vragen over de stof. Pedagogisch studieboek op hbo/wo-niveau.
Primary groups --- Age group sociology --- Educational sciences --- pedagogiek --- kinderen --- ontwikkelingspsychologie --- groepsdynamica --- Groepspsychologie --- Groepswerk --- Ontwikkelingspsychologie --- 361.13
Choose an application
Kinderen en jongeren leren veel van de groepen waarin ze tijd doorbrengen en daarom hebben hun ervaringen binnen groepsverband grote invloed op hun ontwikkeling. Omgekeerd bepalen individuele kinderen en jongeren de groepsdynamiek. Professionals die op een adequate manier dergelijke processen van kinderen en jongeren bijsturen, dragen bij aan een goede ontwikkeling van de groep en van ieder kind. Ontwikkeling in de groep is een uniek handboek, dat zich richt op het werken met groepen kinderen en jongeren. Ontwikkeling in de groep bestaat uit twee delen. Deel 1 vertaalt de theorie over groepsprocessen bij kinderen en jongeren naar de praktijk. Elk hoofdstuk koppelt een fase van de groepsontwikkeling aan de individuele ontwikkeling van een kind of jongere. De gebruiker krijgt concrete voorbeelden om inzicht te verwerven in de groepsprocessen en handvatten om deze processen te begeleiden. Dit alles voor brede toepassingsgebieden: van de peuterspeelzaal tot voortgezet onderwijs en sportclubs. Deel 2 behandelt drie grote thema's: diversiteit, speciale groepen en begeleiding. Op de website staan spel- en werkvormen, aanbevolen literatuur, links naar filmpjes en verdiepende vragen over de stof. In deze herziene versie is de toegepaste theorie uitgebreider en zijn voorbeelden geactualiseerd. Ook zijn de modellen aangepast en biedt het boek meer praktische tips. In het thema begeleiding ligt de nadruk meer op het pedagogisch handelen; het ontwikkelen en leren toepassen van vaardigheden door de groepsbegeleider. Ontwikkeling in de groep is bedoeld voor studenten binnen de richtingen onderwijs (zowel basis- als middelbaar), hulpverlening, sport en welzijn. De uitgave is ook geschikt voor professionals die met groepen kinderen en jongeren werken. Marianne Luitjes en Ilona de Zeeuw-Jans hebben een achtergrond als sociaal- en ontwikkelingspsycholoog en hebben veel ervaring in het hoger onderwijs en in het werkveld.
Primary groups --- Age group sociology --- Educational sciences --- pedagogiek --- kinderen --- ontwikkelingspsychologie --- groepsdynamica
Choose an application
Ontwikkeling in de groep bestaat uit twee delen. Deel 1 behandelt de vijf fasen van de groepsontwikkeling bij kinderen en jongeren en koppelt die aan de hand van herkenbare praktijkvoorbeelden aan hun individuele ontwikkeling. Hierbij is ook steeds aandacht voor de rol van de begeleider. Deel 2 gaat in op drie overstijgende thema’s. De eerste hiervan is diversiteit binnen de groep, onder meer op het gebied van gender, seksualiteit en cultuur. De tweede is kinderen in speciale groepen, waarbij onder meer aandacht is voor agressie in groepen. De derde is begeleiders van groepen kinderen en jongeren, en hun pedagogisch handelen. Op de website vind je verdiepende vragen en opdrachten, spel- en werkvormen, links naar filmpjes, en bijlagen bij een aantal hoofdstukken. In deze herziene uitgave zijn zowel inhoud en voorbeelden als bronnen geactualiseerd. In de loop van elk hoofdstuk zijn verwerkingsopdrachten toegevoegd die uitnodigen om stil te staan bij de inhoud. Nieuw in hoofdstuk 9 is de observatie-onderlegger. Dit instrument helpt bij het maken van startobservaties van een groep om de begeleiding richting te geven.
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|