Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
607 --- 611 --- acupressuur --- acupunctuur --- aromatherapie --- bewegingstherapie --- bloesemtherapie --- chiropractie --- complementaire zorg --- geneeskunde --- gezondheidszorg --- godsdienst --- haptonomie --- holisme --- homeopathie --- hulpverlening --- kruidengeneeskunde --- levensbeschouwing --- massage --- psychotherapie --- reflexzonetherapie --- therapie --- yoga --- antroposofische geneeskunde --- complementaire zorg (alternatieve geneeswijzen) --- islam --- psychotherapie (psychische therapie) --- therapeutic touch (aanraking) --- voetreflexmassage --- winti --- Psychiatrische behandelingsmethoden --- Alternatieve geneeskunde en geneeswijzen
Choose an application
Binnen het domein van de Sociale Studies kan dit boek worden gebruikt tijdens groepsbijeenkomsten van leerproces/studiebegeleiding en voor het uitwerken van de casuïstiek die de studenten inbrengen.InhoudInleiding1 Onze vermogens1.1 Aanpassen1.2 Denken1.3 Doen1.4 Inleven1.5 Leren1.6 Vaardigheden1.7 Samenvatting1.8 Opdracht 2 De beperkende overtuigingen2.1 De vijf basisovertuigingen2.2 De effecten van macht2.3 De persoonlijke beperkende overtuigingen2.4 Samenvatting2.5 Opdracht3 Egoïstisch gedrag3.1 Zichzelf willen bewijzen3.2 Zichzelf willen beschermen3.3 Het voorkomen van egoïstisch gedrag3.3.1 Voorkomen zichzelf te willen bewijzen3.3.2 Voorkomen zichzelf te willen beschermen3.4 Samenvatting 3.5 Opdracht 4 Inzicht gevend gedrag4.1 Gedrag dat leidt tot inzicht geven4.2 De basisvaardigheid 'anderen in hun waarde kunnen laten'4.3 De basisvaardigheid 'oprecht ten opzichte van zichzelf kunnen zijn'4.4 De vaardigheid 'structuur kunnen aanbrengen'4.5 De vaardigheid 'doelgericht kunnen^ kind6.2.2 Het bazige kind6.2.3 Het pestende kind6.2.4 Het gepeste kind6.2.5 Het angstige kind 6.3 Het gedrag van volwassenen6.3.1 De baas6.3.2 De ongrijpbare 6.3.3 De meeloper6.3.4 De angsthaas6.4 De bereidheid om inzicht te krijgen6.5 Opdracht Met de inzichten die in dit boek beschreven zijn, kan een beginnende hulpverlener of begeleider leren zijn eigen gedrag te sturen. Gevorderde hulpverleners kunnen hun eigen inzichten aanvullen. Het biedt een goede basis om tijdens methodische werkbegeleiding, intervisie en supervisie de praktische leerervaringen van de student te toetsen en te verbinden aan hun kennis en zelfinzicht.^ zijn'4.6 De vaardigheid 'je mening kunnen bijstellen'4.7 De vaardigheid 'zich kunnen richten op zelfontwikkeling'4.8 De vaardigheid 'autonoom kunnen zijn'4.9 De vaardigheid 'inzicht kunnen geven'4.10 Samenvatting4.11 Opdracht5 De gevoelens5.1 De versterkende gevoelens5.1.1 Angst5.1.2 Wanhoop5.1.3 Boosheid5.1.4 Haat5.2 De gevoelens en de vaardigheden5.2.1 Gelijkwaardigheid versus minderwaardigheid5.2.2 Vrij versus beklemd5.2.3 Rustig versus onrustig5.2.4 Hoopvol versus moedeloos5.2.5 Tevreden versus ontevreden5.2.6 Enthousiasme versus verveling5.2.7 Zelfvertrouwen versus machteloosheid5.2.8 Zelfrespect versus machteloosheid5.3 Het omgaan met gevoelens5.3.1 Het samenspel van gedachten en gevoelens5.3.2 Het leren omgaan met gevoelens5.3.3 Het zich bewust worden van gevoelens5.4 Samenvatting5.5 Opdracht6 Inzicht in het gedrag van hulpverlener en hulpvrager6.1 Zelfsturing6.1.1 De zelfwaarneming 6.1.2 De zelfanalyse6.1.3 De zelfaanvaarding6.2 Het gedrag van kinderen6.2.1 Het zelfstandige^ Zelfkennis en mensenkennis zijn onontbeerlijk voor een hulpverlener of begeleider die een hulpvrager wil helpen inzicht te verkrijgen in zijn gedrag. Gedrag wordt bepaald door de gedachten, gevoelens en wensen. In het boek wordt veel aandacht besteed aan onderliggende gedachten waarvan je je meestal niet zo bewust bent, omdat ze zo vanzelfsprekend zijn. Het effect van deze gedachten op het gedrag is echter groot. Dit effect wordt uitvoerig beschreven. Ook de invloed van de gevoelens op het gedrag komt uitgebreid aan bod. De toegevoegde opdrachten zijn gericht op zelfonderzoek. Dit maakt het voor de lezer mogelijk meer zelfinzicht te krijgen. Met behulp daarvan is het mogelijk het eigen gedrag te evalueren en, zo nodig, bij te stellen. De systematische opbouw van het boek en de opdrachten maken het voor de lezer mogelijk deze kennis te integreren en direct in de praktijk toe te passen.^
Agogie ; methodiek --- Hulpverlening ; methodiek --- S2006260.JPG --- agologie --- persoonlijkheidsleer --- welzijnswerk, methoden --- 37.013 --- 159.93 --- 361.1 --- 304 --- 414.9 --- emoties --- gedrag --- groepsdynamica --- hulpverlener --- intervisie --- psychologie --- sociale vaardigheden --- studentenbegeleiding --- supervisie --- agogiek --- cliënt-hulpverlener relatie --- maatschappelijke hulpverlening --- zelfkennis --- Social welfare methods --- graduaat orthopedagogie --- zelfsturing
Choose an application
Supervisie is een manier van leren die onmisbaar is bij de opleiding voor professionele begeleiders/hulpverleners. Door zich hier goed op voor te bereiden kan de supervisant meer profijt hebben van het supervisieleerproces. Dit boek biedt hierbij de helpende hand. Daarnaast kan het boek als ondersteuning gebruikt worden tijdens de supervisie. Allereerst wordt uitgelegd wat supervisie inhoudt, daarna wordt een aantal thema's beschreven en ten slotte wordt een aantal veel voorkomende praktijksituaties geschetst gebaseerd op diverse werkvelden. (Bron: uitgeverscatalogus)
Supervisie --- Supervisie. --- Stages: hulpverlening --- Stagebegeleiding --- supervisie --- hulpverlening --- 371.35
Choose an application
6-8
Supervisie --- Stages --- 371.39 --- Leren --- Mensbeeld --- Stage --- Taalonderwijs
Choose an application
bemiddeling --- 007 --- Sociale conflicten. --- conflictbemiddeling --- methoden van het sociaal werk --- conflicthantering --- onderhandelen --- Sociology of social welfare --- Buurten --- Conflicten --- Bemiddeling --- Hulpverlening --- Methodiek --- Buurt --- Conflict
Choose an application
rkboek (2002/442)
begeleidingsmethodieken --- handelingsleren --- cliënt-hulpverlener relatie --- deontologie --- sociale vaardigheden --- Sociology of social care --- 321.4 --- begeleiden --- beroepshouding --- communicatie --- conflicthantering --- gespreksvaardigheden --- groepen begeleiden --- hulpverleners --- hulpverlening --- leren --- mensbeelden --- methodiek --- professioneel handelen --- professionele hulpverlener --- slecht-nieuwsgesprek --- 364.044 --- Beroepshouding --- Communicatie --- Conflicten --- Groepsleiding --- Mensbeeld --- Omgangskunde --- maatschappelijk werk --- Opleiding en beroep --- Hulpverlening --- Begeleiding --- Vaardigheden --- Professionele houding
Choose an application
Inhoud: 1. Psychologische processen; 2. De persoon; 3. Belemmeringen in de samenwerking; 4. Communicatie: Theorie en praktijk; 5. Het ontwikkelen van je kwaliteiten; 6. Effectief samenwerken.
366.4 --- 417 --- communicatie --- conflicten --- emoties --- persoonlijkheidsleer --- samenwerken --- themagecentreerde interactie --- Management --- Persoonlijkheidsleer --- 304 --- 305.8 --- 367.1 --- conflicthantering --- groepsdynamica --- samenwerking --- Sociology of organization --- Organization theory --- sociale processen --- Social psychology --- sociale vaardigheden --- communicatievaardigheden --- Social welfare methods --- intermenselijke relaties --- 316.45 --- Communicatie --- Groepen --- Persoonlijkheid --- Samenwerking
Choose an application
Communicatie staat centraal in het hulpverlenersvak. In dit boek komen zowel de theoretische als de praktische aspecten van de communicatie aan de orde. De hulpverlener/begeleider heeft geen andere gereedschappen om anderen te begeleiden dan zichzelf. Daarom is het belangrijk dat de aankomende hulpverlener/begeleider zichzelf leert kennen om zichzelf als `gereedschap' te kunnen hanteren. Ook aan dit aspect wordt in dit boek aandacht besteed.
499.4 --- Appellerende aspect --- Assertiviteit --- Communicatie --- Conflicten --- Expressie --- Feedback --- Ik-boodschap --- Leiding geven --- Normen --- Relationeel --- Samenwerken --- Waarden --- Zakelijke communicatie --- Communicatievaardigheden --- gesprekstechnieken --- communicatie in de hulpverlening --- Mondelinge communicatie --- (zie ook: verbale expressie) --- 361.2 --- Hulpverlening --- Gesprekstechnieken --- Communicatie in de hulpverlening --- Conflicten (conflicthantering) --- Nonverbale communicatie (communicatie (non-verbale)) --- Gesprekstechniek
Choose an application
Didactic strategies --- intervisie --- Social welfare methods --- Intervisie --- Vaardigheden --- Consulting --- supervisie --- kwaliteitsbewaking (audit) --- 321.3 --- 371.39 --- Groepen --- Leren --- Opleidingen --- Vaardigheidstraining
Choose an application
Inhoud: 1. Opdrachten bij hoofdstuk 3 - Een mensbeeld; 2. Opdrachten bij hoofdstuk 4 - De cliënt; 3. Opdrachten bij hoofdstuk 5 - Achtergronden van conflicten; 4. Opdrachten bij hoofdstuk 6 - Leren; 5. Opdrachten bij hoofdstuk 7 - Communicatie; 6. Opdrachten bij hoofdstuk 8 - Gespreksvaardigheden; 7. Opdrachten bij hoofdstuk 9 - De pijnlijke boodschap; 8. Opdrachten bij hoofdstuk 10 - Omgaan met conflicten; 9. Opdrachten bij hoofdstuk 11 - Een groep begeleiden.
304 --- 305.8 --- 321.3 --- beroepsuitoefening --- communicatie --- conflicthantering --- gesprekstechnieken --- groepsdynamica --- hulpverlening --- patiëntenbegeleiding --- professionele zorg* --- slecht-nieuwsgesprek --- Hulpverlening methodiek --- 321.4 --- begeleiden --- beroepshouding --- hulpverleners --- methodiek --- Opleiding en beroep --- begeleidingsmethodieken --- handelingsleren --- cliënt-hulpverlener relatie --- deontologie --- sociale vaardigheden --- Sociology of social care --- Hulpverlening ; methodiek --- 364.044 --- Beroepshouding --- Communicatie --- Conflicten --- Groepsleiding --- Mensbeeld --- Omgangskunde
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|