Narrow your search

Library

KU Leuven (16)

KBR (2)

UAntwerpen (2)

UGent (2)

ULB (2)

ULiège (2)

Odisee (1)

TPC (1)

UCLouvain (1)

VUB (1)


Resource type

dissertation (13)

book (3)


Language

Undetermined (7)

English (4)

German (3)

Dutch (1)

French (1)


Year
From To Submit

2014 (1)

2013 (3)

2012 (4)

2011 (2)

2010 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by

Dissertation
G. W. F. Hegel : Wissenschaft der Logik : die Absolute Idee : Einleitung und Kommentar.
Authors: ---
Year: 1982 Publisher: Leuven s.n.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Die geschichtliche Bedeutung der Kunst und die Bestimmung der Künste
Authors: --- ---
ISBN: 3770537157 Year: 2005 Publisher: München Fink

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Hegel-Lexikon
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 353416895X 9783534168958 978353416895X Year: 2006 Publisher: Darmstadt Wissenschaftliche Buchgesellschaft


Dissertation
Critical approaches to the opening of Hegel's Science of Logic
Authors: --- ---
Year: 2011 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Hoger Instituut voor Wijsbegeerte

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Het begrip Geist bij de vroege Schelling.
Authors: --- ---
Year: 2009 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Hoger instituut voor wijsbegeerte

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
The Freedom of Reason : Hegel's Fulfillment of a Nascent Promise in Kantian Philosophy
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : K.U. Leuven. Hoger Instituut voor Wijsbegeerte

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In his Begriffslogik, the third and final part of the Wissenschaft der Logik, Hegel aims to elaborate the freedom of reason as such or, as he calls it, 'the Concept' [der Begriff]. Hegel announces that he will enter a domain of philosophical inquiry into which very few of his philosophical predecessors have ever ventured. Nevertheless, after introducing the Concept, Hegel praises Kant for gaining insight into the Concept by virtue of the central concept of his Kritik der reinen Vernunft (KRV): the synthetic unity of apperception. What starts out as a praise, however, evolves into a critical and multifaceted dialogue with Kant's philosophy. Although Hegel's discussion of Kant at the start of the Begriffslogik is often overlooked in the secondary literature, it is worth our attention because it sheds light on how Hegel both critiques and appropriates Kant's thought. By returning to Kant's KRV as well as his Grundlegung zur Metaphysik der Sitten (Grundlegung), I advance a twofold claim concerning Hegel's discussion of Kant. First, I argue that Hegel offers a subversive reading of Kant's KRV because he explicitly differentiates his Begriffslogik from the project of Kant's transcendental philosophy at the same time that he sets forth his Begriffslogik as the fulfillment of an nascent but undeveloped promise within Kant's work. Hegel uses Kant's transcendental perspective as a foil to elucidate the originality of his own philosophical inquiry into the Concept, alleging that Kant unwittingly passed up the opportunity to pursue such a novel line of inquiry. At the same time, however, Hegel also identifies the Concept with Kant's notion of the synthetic unity of apperception. Hegel identifies a tension between two strands of thinking in Kant's KRV: on the one hand, Kant posits an opposition between the content of sensible intuition and the form of the understanding; on the other hand, in the Transcendental Deduction, the distinction between the two collapses in the synthe...

Keywords


Dissertation
Hegels godsbegrip
Authors: --- ---
Year: 2012 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Hoger Instituut voor Wijsbegeerte

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

God en religie zijn filosofisch onbespreekbare onderwerpen geworden aan het begin van de negentiende eeuw. Het opzet van de rationele theologie raakte in verval door interne contradicties en door Kants kritiek. Het is Hegels doel om religie en God uit deze benarde situatie te redden en het spreken over beide opnieuw mogelijk te maken in een filosofie van de religie. Deze thesis argumenteert dat het dankzij Hegels godsbegrip is dat religie en God opnieuw bespreekbare onderwerpen worden van de filosofie. Hegels filosofie van de religie situeert zich aan het einde van zijn systematische filosofie van de geest, religie vormt de bekroning van het systeem. Het centrale gegeven dat religie opnieuw bespreekbaar moet maken voor de filosofie is dat God geest is; als God geest is, is God bespreekbaar op filosofische wijze. Deze thesis benadrukt Hegels filosofie van de religie geen theologie is, de waarheid de christelijke religie, of eender welke andere religie, wordt niet aangenomen. Deze thesis bespreekt vooreerst Hegels theoretische uiteenzetting van het begrip van de religie. De drie momenten van de theoretische uiteenzetting beantwoorden aan de drie momenten van het syllogisme: het algemene, het particuliere en het singuliere. Vooreerst wordt de lege naam God, als bepaling van de waarheid van alles, overgenomen uit een religieuze dimensie. Deze lege naam God dient ter aanduiding van het resultaat van het filosofische systeem tot aan het moment van de absolute geest en wordt door Hegel het godsbegrip genoemd. Vervolgens bespreekt deze thesis hoe Hegel kennis van God mogelijk ziet in verschillende vormen van kennen, daarna wordt de cultus besproken; het moment van het singuliere. Het volgende deel bespreekt de bepaalde religies, de religies zoals ze voorkomen doorheen de geschiedenis. Deze thesis werkt de idee uit dat het het godsbegrip is dat deze bepaalde religies samenhoudt en structureel plaatst. Ten slotte wordt uitgelegd hoe in de christelijke religie, meer bepaal

Keywords


Dissertation
Scepticisme in Hegels Phänomenologie des Geistes : Een onderzoek naar de rol en betekenis van de bewustzijnsgestalte van het scepticisme in de Phänomenologie des Geistes
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Hoger Instituut voor Wijsbegeerte

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de PhG biedt Hegel een weergave van verschillende gestalten van wat hij het verschijnende weten noemt. Dit betekent dat Hegel verschillende filosofische posities weergeeft. Hierbij blijkt keer op keer dat een bepaalde filosofische positie zijn filosofische principe niet volledig kan rechtvaardigen. De poging tot rechtvaardiging en de daarmee gepaarde gaande negatie van de desbetreffende filosofische positie, noemt Hegel een negatieve beweging. Hegel meent nu dat ná de negatie van een filosofische positie, een nieuwe, verbeterde filosofische positie gegeven kan worden. De verschillende negatieve bewegingen van filosofische posities kunnen aldus op systematische wijze geordend worden, zodanig dat alleen de laatste vorm van het verschijnende weten correspondeert met een filosofische positie waarvan het principe gerechtvaardigd is. Eén van deze filosofische posities is volgens Hegel het scepticisme. Van het scepticisme zegt Hegel in de Einleitung van zijn PhG dat deze filosofische positie de negatieve beweging, een onderdeel van Hegels methode, representeert. Tegelijk wordt duidelijk dat dit niet de volledig gerechtvaardige positie is … het scepticisme beschouwt zijn negatie namelijk als een zuiver niets. In deze thesis onderzoek ik wat de samenhang is tussen het feit dat het scepticisme deel uitmaakt van de methode van de PhG en de reden waarom het scepticisme als geen gerechtvaardigde positie is. Hiervoor bespreek ik eerst Hegels karakterisering van het scepticisme in de Einleitung en de methode van de PhG. Omdat het scepticisme in de PhG een gestalte binnen de sectie over de vrijheid van het zelfbewustzijn is, bespreek ik vervolgens eerst Hegels notie van zelfbewustzijn. Wanneer de eigen, onderscheidende activiteit van het bewustzijn door het bewustzijn zelf gethematiseerd wordt, spreekt Hegel van zelfbewustzijn. Daarna bespreek ik Hegels notie van vrijheid en het stoïcisme. Vrijheid relateert Hegel aan denken, omdat het denken duidt op de acti

Keywords


Dissertation
The Systematic Presuppositions of Hegel's Phenomenology of Spirit
Authors: --- ---
Year: 2012 Publisher: Leuven : K.U. Leuven. Hoger Instituut voor Wijsbegeerte

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In this project I inquire into the beginning of Hegel’s Phenomenology of Spirit. I investigate the way in which the beginning of the Phenomenology is indebted to Hegel’s predecessors, more specifically to Kant and Fichte. With Kant’s first critique the idea of the subject as the ground of all experience is first brought into the discussion. Kant speaks of the supreme principal of all human cognition and for him this is the transcendental unity of apperception. This idea is then further by Fichte who speaks of the self-positing of the subject. Kant and Fichte take the structure of the subject not only as the necessary condition of experience but also as the very beginning of all of philosophy. In my project I claim that Hegel in his introduction to the Phenomenology starts out with a similar idea. My claim is a reaction against the idea that the Phenomenology would have no presuppositions. I claim that we can only understand the beginning of the Phenomenology in relation to the philosophies of Kant and Fichte which in a way are themselves concerned with the necessary presuppositions of reflection. It is from them that Hegel takes up the idea of the subject as the starting point of philosophy. I then claim that the Phenomenology will prove the idea of the subject as the starting point in the transition from the first to the second chapter of the Phenomenology.

Keywords

Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by