Narrow your search
Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Leren van casuïstiek : waarom, wat en hoe?
Author:
Year: 2020 Publisher: Utrecht Nederlands Jeugdinstituut

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Casusonderzoek biedt de mogelijkheid om te leren van de ervaringskennis van ouders, kinderen en jongeren en van de praktijkkennis van professionals. Leren van casuïstiek is nodig om passende antwoorden te formuleren op hulpvragen van kinderen en gezinnen in complexe situaties. Deze publicatie legt uit wat u kunt leren van casuïstiek en hoe u dat doet. Verder geeft de publicatie een schematisch overzicht van soorten casusonderzoek.

Keywords


Book
Samen kunnen we meer! : een tussenstand van de samenwerking tussen kinderopvang en jeugdzorg (NL).
Authors: --- --- ---
Year: 2010 Publisher: Utrecht Het Kinderopvangfonds en Nederlands Jeugdinstituut

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Handleiding video-hometraining in gezinnen met meervoudige en complexe problemen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789088506475 Year: 2020 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veel (gespecialiseerde) jeugdzorgorganisaties in Nederland zetten video-hometraining in bij de hulp aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen. Meestal gebeurt dit in combinatie met andere hulp of als onderdeel van een hulpverleningstraject. Video-hometraining is dan een vorm van specialistische hulp, die voor deze gezinnen heel helpend kan zijn omdat het gericht is op het dagelijkse gezinsleven en omdat het terugkijken van de beelden voor het gezin vaak verhelderend werkt. Deze handleiding is bedoeld voor alle professionals die werken met video-hometraining en die te maken hebben met gezinnen met meervoudige en complexe problemen. Om de problemen te kunnen hanteren of op te lossen vraagt de hulp voor gezinnen met meervoudige en complexe problemen meer dan alleen ondersteuning van het contact met basiscommunicatie. Video-hometraining in deze gezinnen vraagt specialistische kennis en vaardigheden van de video-hometrainer op verschillende aandachtgebieden. Vaak is er langdurige hulp nodig en wordt er -naast het basiscommunicatieschema- ook gewerkt met een hulpverleningsplan, het zogenaamde trajectplan. Een gezin met meervoudige en complexe problemen heeft te maken met hulp, die zich richt op verschillende aandachtsvelden. In het trajectplan wordt dit uitgewerkt. Dit gaat altijd in afstemming en samenwerking met andere hulpverleners in het gezin. Video-hometraining (VHT) is een methodiek die door de Associatie voor Interactiebegeleiding en Thuisbehandeling wordt behartigd. AIT is methodiekeigenaar en verantwoordelijk voor de kwaliteit van de uitvoering van de methodiek. AIT werkt samen met organisaties in het land, die zich richten op de zorg voor jeugd. In nauwe samenwerking met deze organisaties worden de opleidingen ontwikkeld en gegeven en wordt de kwaliteit van de uitvoering van de methodiek (ook na de opleiding) geborgd. De visie, de uitgangspunten en het gedachtengoed van video-hometraining, zoals beschreven in het boek Video-hometraining in gezinnen door H. Biemans, onder redactie van J. Dekker (1994) is de basis geweest voor deze handleiding. De auteurs van deze handleiding hebben deze kernelementen toegespitst en beschreven zoals dat in de praktijk wordt toegepast in het werken met gezinnen met meervoudige en complexe problemen.https://www.swpbook.com/boeken/5/opvoeding-en-jeugdzorg/1879/handleiding-video-hometraining-in-gezinnen-met-meervoudige-en-complexe-problemen

Listing 1 - 4 of 4
Sort by