Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dialectology --- Pragmatics --- Psycholinguistics --- Dutch language
Choose an application
In de vormgeving van Ontwikkelingsgericht Onderwijs zijn theorievorming, onderzoek en praktijk nauw met elkaar verbonden. In dit boek komen zij bij elkaar in vier delen over identiteitsvorming en betekenisvol leren, burgerschapsvorming en participatie van leerlingen, verwerving van het cognitieve gereedschap van de cultuur en de kwaliteit van de leerkracht. De bijdragen van auteurs werkzaam op universiteiten, hogescholen, nascholings- en educatieve instellingen en basisscholen zijn ook interessant voor een breder dan alleen OGO-publiek. De hoofdstukken gaan o.a. over spel, taal, de onderneming in de klas, wereldoriëntatie in thematisch onderwijs, onderzoek doen, en kwaliteitsbewaking in de klas en van de school. De rode draad wordt gevormd door het beeld van de OGO-leerkracht: creatief, responsief, innovatief en reflectief. (Bron: covertekst)
onderwijsstrategieën --- Teacher education. Teacher's profession --- Teaching --- Didactic strategies --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Lager onderwijs --- Leraren --- Leraren basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Basisonderwijs --- Leraren ; opleidingen --- 453.9 --- Overige onderwijsstelsels --- Leraar --- Leraar basisonderwijs --- Directie
Choose an application
Kijken, kijken, kijken geeft een levendig beeld van het sociale leven van jonge kinderen in kindercentra. Hoe maken zij vrienden, en hoe ontwikkelen ze een gevoel van samenzijn? De botsingen en wrijvingen tussen peuters onthullen de sociale kwesties die hen bezighouden. Vaak lijken deze verrassend veel op die van volwassenen. Bijvoorbeeld de kwestie van de nieuweling in een groep, die door de negatieve reacties van andere kinderen razendsnel de ongeschreven regels leert. Ook zijn er de speeldingen die in de handen van andere kinderen zoveel aantrekkelijker lijken dan wat ze zelf hebben. Of de wil om even ongestoord te spelen, zonder andere kinderen die zich met hen bemoeien. In de bespreking van deze sociale kwesties is er steeds aandacht voor de leidster of opvoeder. Hoe kunnen zij kinderen helpen om spelenderwijs basale sociale waarden, regels en vaardigheden te leren? Het boek bevat talrijke beschrijvingen van wat kinderen meemaken, rijk geïllustreerd met foto's en geanalyseerd met behulp van nieuwe psychologische inzichten. De auteurs baseren zich op jarenlange ervaring met wetenschappelijk onderzoek en het ontwikkelen van trainingen voor leidsters in de kinderopvang. (Bron: covertekst)
kinderopvang --- socio-emotionele ontwikkeling --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- sociale pedagogiek --- Educational psychology --- spelbegeleiding --- Sociale vaardigheden ; kinderen --- Kinderopvang ; pedagogie --- kleuters --- sociale vaardigheden --- 307.4 --- 471.44 --- Conflicten --- Kinderopvang --- Kleuters --- Omgaan met verschillen --- Peuters --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale ontwikkeling --- Sociale vaardigheden --- 441 --- Diversiteit --- Emoties (Gevoelens) --- Relaties tussen kinderen --- Ruzie tussen kleuters --- Samenspel --- Spelen --- Taalontwikkeling --- 093064.jpg --- Sociaal conflict --- Sociale en emotionele opvoeding --- Zuigelingen, peuters en kleuters --- (zie ook: Ruzie) --- Sociale opvoeding --- Peuter --- Kleuter
Choose an application
Onze Klas Mijn Wereld is een methodiek voor het werken aan de sociale competentie van kinderen in de 2e en 3de kleuterklas en het 1e en 2e leerjaar. De methodiek biedt leerkrachten handvatten om activiteiten voor sociale ontwikkeling te verbinden met de specifieke behoeften van de klas, met taalonderwijs en met de mogelijkheden van ICT. De eerste hoofdstukken van het boek gaan in op de pedagogische uitgangspunten van de methodiek en op de rol van ICT in de activiteiten. Daarna volgen drie delen: identiteitsvorming, sociale relaties in de klas en de groep. Elk hoofdstuk is op dezelfde manier opgebouwd: een overzicht van het ontwikkelingspsychologische onderzoek, een beschrijving van de pedagogische basisprincipes die daaruit voortvloeien en de activiteiten die rond het thema werden ontwikkeld en uitgeprobeerd. Er worden ruim 50 activiteiten beschreven, zoals: journalisten van de dag, een welkomstvideo voor nieuwe leerlingen maken, werken met poppenverhalen rond sociale dilemma's, een digitaal zelfportret en conflictoplossing. Het zijn goede praktijkvoorbeelden, geen recepten. Het boek wil de mogelijkheden laten zien om kinderen te leren naar zichzelf en de ander te kijken, zich te uiten over persoonlijke zaken, met anderen om te gaan en samen te werken aan het sociale klimaat in de klas. Op de website OnzeKlasMijnWereld zijn de activiteiten uitgebreider beschreven en werden er suggesties opgenomen voor de groepen 5 t/m 8 (3e t/m 6e leerjaar).
psychologie van leven en dood --- maatschappelijke vorming --- sociale vaardigheden --- Age group sociology --- identiteit --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Sociale ontwikkeling --- Ontwikkeling van kinderen --- Taalonderwijs --- ICT --- taal --- kleuteronderwijs --- 471.44 --- sociale opvoeding --- zelfontwikkeling --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Vakoverschrijdend werken --- didactiek kleuteronderwijs - sociale en emotionele opvoeding --- Sociale en emotionele opvoeding --- Basisonderwijs --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- Sociale vaardigheden --- Diversiteit --- Digitale media --- Coöperatief leren --- Didactiek --- Taalopvoeding --- Interactief onderwijs --- Taal --- Inclusie --- Maatwerk --- Kleuter --- Geschiedenis --- Anderstalige --- Spraaktechnologie --- Therapie
Choose an application
Vijftig jaar geleden hoorden jonge kinderen thuis bij hun moeder en waren er nauwelijks kindercentra. Ze speelden met broers, zussen of buurkinderen in en rond het huis zonder professionele begeleiding. Lang niet alle kinderen gingen naar de kleuterschool. En niemand had nog gehoord van leerlingvolgsystemen voor peuters en kleuters om hun taal en cognitie te beoordelen met het oog op schoolsucces.Drs. P.C.B. de JagerDe opvang van jonge kinderen buitenshuis in peuterspeelzalen en kinderdagverblijven heeft de afgelopen vijftig jaar een grote ontwikkeling doorgemaakt. In dit literatuuronderzoek, gecombineerd met eigen empirisch onderzoek, wordt de vooruitgang hiervan in theorie en praktijk en in binnen- en buitenland beschreven. Na een schets van de maatschappelijke context wordt ingegaan op het belang van de relationele basis in gezin en in de kinderopvang en de betekenis van spelen in de ontwikkeling van kinderen. Tijdens dit spelen en omgaan met elkaar worden sociale vaardigheden aangeleerd en leren ze de wereld te ontdekken. Vervolgens komt het belang van de taalontwikkeling in relatie met hun denk-, gevoels- en handelingsmogelijkheden aan de orde. Tot slot wordt de relatie gelegd tussen wetenschap en praktijk waarbij wordt gepleit voor meer praktijkonderzoek. Gedegen studie over de opvoeding van jonge kinderen voor eenieder die werkzaam is in dit werkveld, een opleiding daarvoor volgt of als ouder belangstelling hiervoor heeft.
Kinderopvang. --- spelen --- kinderopvang --- peuters --- Educational sciences --- kleuters --- leren --- opvoeding --- pedagogiek --- Opvoeding --- Ontwikkelingspsychologie ; peuters --- Ontwikkelingspsychologie ; kleuters --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Sociale vaardigheden ; kinderen --- kinderdagverblijven --- 322.4 --- 441 --- Taalontwikkeling --- Taalstimulering --- Kinderdagverblijven --- Zuigelingen, peuters en kleuters --- Opvoeding en onderwijs --- Ontwikkelingspsychologie --- Baby's --- Peuters --- Kinderopvang --- PXL-Education 2020 --- ontwikkelingspsychologie --- spelend leren --- Baby --- Peuter --- Onderwijs
Choose an application
159.923.2 --- #SBIB:309H517 --- #SBIB:316.346H28 --- Persoonlijkheidsontwikkeling. Zelfbewustzijn. Ego --- Verbale communicatie: sociale psychologie van de taal en de interactie, psycholinguistiek --- Positie van de vrouw in de samenleving: socialisatie --- 159.923.2 Persoonlijkheidsontwikkeling. Zelfbewustzijn. Ego --- 396 --- 316:800 --- #SBIB:309H518 --- 316:800 Sociolinguistiek --- Sociolinguistiek --- 396 Feminisme. Vrouwenbeweging. Vrouw en maatschappij --- Feminisme. Vrouwenbeweging. Vrouw en maatschappij --- Verbale communicatie: sociologie, antropologie, sociolinguistiek --- Psycholinguistics --- Sociolinguistics --- Pragmatics --- Women --- Language --- Addresses, essays, lectures --- Socialization --- Psychology --- 396 Feminism. Women's movement. Woman and society --- Feminism. Women's movement. Woman and society
Choose an application
Developmental psychology --- Social psychology --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Mass communications --- Sociolinguistics --- Gender roles --- Masculinity --- Socialization --- Language use --- Féminité --- Book --- Sex differences --- Communication
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|