Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
248.153.4 --- 248.153.4 Vasten. Versterving. Onthouding --- Vasten. Versterving. Onthouding --- Lent --- Spirituality --- Gandhi, Mohandas Karamchand --- Jesus Christ
Choose an application
Het soefisme wordt steevast omschreven als 'de mystieke tak van de islam'. Wat meer aandacht voor deze onderbelichte spirituele kant van de islam, zo stellen sommigen, zou ons kunnen helpen om hedendaagse maatschappelijke vraagstukken te ontmijnen. Met de ene vinger wijst men dan richting 'islamitisch fundamentalisme' als probleem en met de andere vinger naar 'het soefisme' als oplossing. Maar, al zit de hedendaagse aandacht voor soefisme vol goede bedoelingen, uiteindelijk laat men telkens opnieuw zien dat men weinig begrepen heeft van de islamitische mystiek. De typische beschrijvingen staan bol van de misverstanden en de conclusies die eruit voortvloeien vragen om stevige nuanceringen. Die misverstanden vloeien niet eenvoudigweg voort uit onschuldige onwetendheid. Het zijn misverstanden die nauw verbonden zijn met enorme blinde vlekken van de gangbare kijk op religie en met prangende politieke kwesties. Weinigen zijn er zich van bewust, maar de wijze waarop men omgaat met mystiek in het algemeen en met 'soefisme' in het bijzonder, houden heel wat hedendaagse conflicten mee in stand. Dit boek wil daarom noodzakelijke nuances aanbrengen, misverstanden corrigeren en de huidige 'politiek van mystiek' ontbloten. Het wil verduidelijken dat de groeiende interesse voor datgene wat men 'het soefisme' noemt finaal verbonden is met zowel de actuele demonisering van Islam als met de moderne afbraak van diepgaande spiritualiteit van Oost tot West.
Choose an application
Choose an application
In het jaar 2020 gaf Agnes Pas zichzelf de opdracht om elke dag een reflectie te schrijven. Het geheel werd een ode aan het leven ondanks de onverwachte pandemie. Het feit dat ze al langer in een soort lockdown vertoeft omwille van mantelzorg, was een stimulans om op deze manier het leven van elke dag te verdiepen en te verrijken. De beperking van de mantelzorg en daar bovenop de vrijheidsberoving door de pandemie, brachten haar door het schrijven voorbij de 'volhouden strategie' tot diepe vreugde en nieuwe energie. Eind december stelde ze vast dat ze een spirituele biografie bijeen had gesprokkeld die ze met geïnteresseerden wilde delen. In alle eenvoud en kwetsbaarheid. Over familie- en werkherinneringen uit het verleden, over de verleidingen van schoonheid, kunstbeleving, reizen en lectuur, over vragen en spirituele impulsen, over geloof en leven, over het leven als mantelzorgster voor een persoon met dementie, over het beleven van de pandemie, over hier-en-nu ervaringen die er toe doen. Kortom, van de 'hak op de tak' springende thema's, zoals het leven van dag tot dag voorbijtrekt.
Reflections --- Spiritual biography --- Christian spirituality
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Prediker is in christelijke bijbels een onderdeel van de wijsheidsboeken, ingeschoven tussen Spreuken en het Hooglied. Net als die twee andere boeken werd het overgeleverd op naam van Salomo. Meer nog, het werd al eens als zijn testament beschouwd. Velen hebben het echter merkwaardig gevonden dat Prediker een plaats kreeg in de canon van de bijbelse geschriften want nergens in dit weerbarstige boekje klinkt de Naam die God aan Israël openbaarde (YHWH). Dat God de Heer tussen alle volkeren één volk heeft uitverkoren en daar een geschiedenis mee wil maken, zoals we in de rest van de Bijbel lezen, blijkt volledig buiten de horizon van onze denker te staan. Toch werd zijn boekje aanvaard, als een onmisbare stem binnen het orkest van profeten, priesters en wijzen die de rest van het grote boek uitmaken. Prediker doet zeer modern aan, o.a. door zijn uiterst kritische houding. Hij doet ons nadenken over onze eigen vergankelijkheid en sterfelijkheid. Hij kapt onze schijnzekerheden weg en verplicht ons met het ultieme en met het weinige echt wezenlijke bezig te zijn. Wie vandaag christen wil zijn binnen onze moderne cultuur, die behoorlijk besmet is met een bedenkelijk narcisme, heeft aan zo’n ontmaskerend spreken veel deugd.
Choose an application
Sufism is often described as ‘the mystical branch of Islam’. Giving some more attention to this underexposed spiritual side, it is often proposed, could help us to ease certain contemporary societal tensions. One finger then points toward the rigorous religious aggression of fundamentalism as ‘the problem’, while another points toward the soft beauty of mysticism as ‘the solution’. Yet, no matter how well-intended the contemporary focus on Sufism might often be, in the end, it repeatedly portrays a lack of comprehension when it comes to Islamic mysticism. The typical descriptions are full of mistakes, and the conclusions they lead to need much nuance. Those misunderstandings do not simply stem from innocent ignorance. They are misunderstandings with more profound origins and implications. They’re closely tied to enormous blind spots in the contemporary view of religion and deeply entwined with pressing political issues. In fact, the way we deal with mysticism in general and with Sufism in particular actually kindles many contemporary conflicts. This book thus seeks to add the necessary nuances, correct the misunderstandings and unveil the contemporary ‘politics of mysticism’. It seeks to clarify how the growing interest in what is called ‘Sufism’ is connected to both the contemporary demonization of Islam and the modern destruction of profound spirituality in the East as well as the West.
Choose an application
Academic, theological and cultural discussions on fundamentalism are overwhelmingly dominated by a discourse on the need for ‘modernization and development’ in the Muslim world. Yet, the crude distinction between East and West, religious and non-religious, Muslim and modern frequently fails to understand the under currents of psychological thought patterns in modern forms of fundamentalism. If we genuinely want to have a deeper understanding of contemporary tensions, Muslims as well as non-Muslims need to look beyond geo-politcal explanations and recognize how key dimensions of Islamism are deeply linked to the modern, masculine ‘mind’. This psychological and feminist exploration identifies some of the intricate links between modernity, Islam, gender, sexuality, violence and fundamentalisms. Mediated by certain psycho-theological ‘penetrations and (s)permutations’, they form the psychology of a growing global paranoia about ‘the other’, East and West.
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|