Narrow your search

Library

VIVES (22)

Arteveldehogeschool (1)


Resource type

dissertation (23)


Language

Dutch (23)


Year
From To Submit

2023 (6)

2022 (8)

2021 (8)

2004 (1)

Listing 1 - 10 of 23 << page
of 3
>>
Sort by

Dissertation
Bemoeizorg : een professioneel handvat voor de maatschappelijk assistent?
Author:
Year: 2004 Publisher: Gent Arteveldehogeschool, Opleiding Sociaal Werk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
E-learning brandveiligheid
Authors: --- ---
Year: 2023 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inleiding Het onderwerp binnen dit onderzoeksrapport is sensibiliseren voor en het aanleren van brandveiligheid in De Kringloopwinkels van Deltagroep met haar medewerkers. De theorie en praktijk moeten aan hen onderricht worden, gesteund door een alternatieve digitale methode. De e-learning had een aantal voorwaarden en doelstellingen om te slagen. We ontwikkelden een e-learning als methode om de medewerkers op te leiden. Door interviews van de werkleiders en maatschappelijke partners af te nemen, kwamen we meer te weten over de vaardigheden en eigenschappen van de medewerkers. Deze resultaten werden aangevuld met participerende en niet-participerende observaties in de fysieke winkels. De reeds bestaande documentatie met betrekking tot brandveiligheid in de Kringloopwinkels werd ons bezorgd door de preventieadviseur en opleidingscoördinator. We hoefden dus niet volledig vanaf nul te beginnen om de opleiding in een digitaal jasje te stoppen. Resultaten Uit de interviews met de werkleiders en maatschappelijke partners is gebleken dat er heel wat verschillende statuten tewerkgesteld worden binnen vzw De Kringloopwinkel Deltagroep, namelijk: maatwerk, arbeidszorg, leerwerknemers en personen met een werkstraf. Een zodanig diverse groep medewerkers als deze neemt natuurlijk enkele drempels en aandachtspunten met zich mee. Zo zijn er medewerkers met analfabetisme, digibetisme, medewerkers die in armoede verkeren, medewerkers die de Nederlandse taal weinig of niet machtig zijn enzovoort. Kortom, de meeste werknemers zijn maatschappelijk kwetsbaar. Indien we echt alle medewerkers wensen te bereiken/informeren, is het volgens de respondenten noodzakelijk om de e-learning zo laagdrempelig en simpel mogelijk te houden. Ons doel is dat iedereen steeds op de hoogte is van wat er van hen verwacht wordt in het geval van een brand. Ook kan volgens enkele respondenten vzw De Kringloopwinkel Deltagroep zelf zorgen voor een verbetering van haar brandveiligheidsbeleid. Dit kan de organisatie bijvoorbeeld doen door haar winkels uit te rusten met een brandcentrale, een uniforme procedure te ontwikkelen die toepasbaar is in alle vestigingen, het correct gebruiken van rookmelders, het gebruikmaken van binnenbekleding met een hogere brandweerstand en door het belang van brandveiligheid vaker aan te halen waardoor dit thema meer leeft onder haar medewerkers. Verschillende respondenten gaven namelijk aan dat de medewerkers in hun ogen momenteel nog te weinig belang hechten aan brandveiligheid op de werkvloer. Conclusie Als antwoord op de centrale onderzoeksvraag: “Hoe kan e-learning worden gebruikt om de kennis van medewerkers, van vzw De Kringloopwinkel Deltagroep, van brandveiligheid te verhogen?” kunnen we door middel van het kwalitatief onderzoek stellen dat het absoluut mogelijk is om een e-learning te ontwikkelen met als doel de werknemers te informeren over brandveiligheid. Cruciaal van belang hierbij is dat deze e-learning gemaakt wordt op het niveau van de doelgroep en dat er voldoende begeleiding, ondersteuning, herhaling en terugkoppeling is. Enkel zo kan de e-learning bijdragen tot een grotere mate van veiligheid op de werkvloer van vzw De Kringloopwinkel Deltagroep.

Keywords


Dissertation
Een zoektocht naar de noden en behoeften met betrekking tot de politie van jongeren in een maatschappelijk kwetsbare situatie
Authors: --- ---
Year: 2022 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze bachelorproef gaat over onze zoektocht naar de noden en behoeften van jongeren in een maatschappelijk kwetsbare situatie tussen 12 en 25 jaar met betrekking tot de politie in Menen. Onze bachelorproef maakt deel uit van een groter project dat doorgaat in Menen, namelijk PZG 8930. Wij hebben ons vooral gefocust op de noden en behoeften van de jongeren ten aanzien van de politie. Tijdens ons onderzoek gingen we vooral aan de slag met de presentietheorie. Voordat we met de literatuurstudie begonnen, hebben we stil gestaan bij de probleemstelling. We hebben onze doelgroep afgebakend. Zo hebben we enkel jongeren tussen 12 en 25 jaar bevraagd. We besloten bijvoorbeeld ook aan welke factoren van maatschappelijke kwetsbaarheid we onze grootste aandacht zouden besteden. We beschreven nadien ook waarom we ons vooral daarop zouden focussen. In de probleemstelling hebben we onze doelstelling van het onderzoek beschreven en hebben we onze (deel-)onderzoeksvragen opgesteld. Daarnaast beschreven we ook ons plan van aanpak en hoe we te werk zouden gaan in Menen. Vervolgens hebben we een dertigtal jongeren via interviews, groepsgesprekken en open gesprekken bevraagd wanneer we in Menen aanwezig waren. Zij gaven hun mening en beantwoordden onze vragen. Hierdoor konden we onze onderzoeksvraag en deelonderzoeksvragen beantwoorden. We hebben ook enkele organisaties bevraagd. Op deze manier kregen wij ook een andere visie op de noden en behoeften van de jongeren in Menen. De antwoorden die we verkregen uit de gesprekken hebben we geanalyseerd en beschreven in onze analyse, resultaten en conclusie. Uit ons onderzoek kunnen we besluiten dat het moeilijk was om bij de jongeren te merken op welke manier zij maatschappelijk kwetsbaar kunnen zijn. We kunnen wel veronderstellen dat we onze doelgroep hebben bereikt, aangezien we ons vaak bevonden en hen vaak bevraagden bij organisaties die werken met jongeren in een maatschappelijk kwetsbare positie. Daarnaast hebben we in onze conclusie stilgestaan bij het verloop van het onderzoek. We beschreven suggesties, positieve en negatieve aspecten van het onderzoek en onze kritische blik op het onderzoek. De belangrijkste zaken die in onze conclusie naar voor kwamen, zijn dat er volgens de jongeren nog veel gediscrimineerd wordt vanuit de politie op basis van huidskleur en afkomst. Ze vragen vooral dat de politie vriendelijk en respectvol gaat optreden naar hen toe en dat zij hun machtspositie minder gaan tonen. Als de politie deze opgesomde factoren gaat toepassen, dan is dit bevorderend voor de relatie tussen de jongeren en de politie. Tenslotte hebben we enkele aanbevelingen geschreven. Een voorbeeld hiervan is dat er activiteiten kunnen worden georganiseerd waarbij beide partijen aanwezig zijn. Hierdoor hopen we dat er een band van vertrouwen en respect kan worden opgebouwd.

Keywords


Dissertation
E-learning brandveiligheid
Authors: --- ---
Year: 2023 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inleiding Het onderwerp binnen dit onderzoeksrapport is sensibilisering voor en het aanleren van brandveiligheid in De Kringloopwinkels van Deltagroep met haar medewerkers. De theorie en praktijk moeten aan hen onderricht worden, gesteund door een alternatieve digitale methode. De e-learning had een aantal voorwaarden en doelstellingen om te kunnen slagen. We ontwikkelden een e-learning als methode om de medewerkers op te leiden. Door interviews van de werkleiders en maatschappelijke partners af te nemen, kwamen we meer te weten over de vaardigheden en eigenschappen van de medewerkers. Deze resultaten werden aangevuld met participerende en niet-participerende observaties in de fysieke winkels. De reeds bestaande documentatie met betrekking tot brandveiligheid in de Kringloopwinkels werd ons bezorgd door de preventieadviseur en opleidingscoördinator. We hoefden dus niet volledig vanaf nul te beginnen om de opleiding in een digitaal jasje te stoppen. Resultaten Uit de interviews met de werkleiders en maatschappelijke partners is gebleken dat er heel wat verschillende statuten tewerkgesteld worden binnen vzw De Kringloopwinkel Deltagroep, namelijk: maatwerk, arbeidszorg, leerwerknemers en personen met een werkstraf. Een zodanig diverse groep medewerkers als deze neemt natuurlijk enkele drempels en aandachtspunten met zich mee. Zo zijn er medewerkers met analfabetisme, digibetisme, medewerkers die in armoede verkeren, medewerkers die de Nederlandse taal weinig of niet machtig zijn enzovoort. Kortom, de meeste werknemers zijn maatschappelijk kwetsbaar. Indien we echt alle medewerkers wensen te bereiken/informeren, is het volgens de respondenten noodzakelijk om de e-learning zo laagdrempelig en simpel mogelijk te houden. Ons doel is dat iedereen steeds op de hoogte is van wat er van hen verwacht wordt in het geval van een brand. Ook kan volgens enkele respondenten vzw De Kringloopwinkel Deltagroep zelf zorgen voor een verbetering van haar brandveiligheidsbeleid. Dit kan de organisatie bijvoorbeeld doen door haar winkels uit te rusten met een brandcentrale, een uniforme procedure te ontwikkelen die toepasbaar is in alle vestigingen, het correct gebruiken van rookmelders, het gebruikmaken van binnenbekleding met een hogere brandweerstand en door het belang van brandveiligheid vaker aan te halen waardoor dit thema meer leeft onder haar medewerkers. Verschillende respondenten gaven namelijk aan dat de medewerkers in hun ogen momenteel nog te weinig belang hechten aan brandveiligheid op de werkvloer. Conclusie Als antwoord op de centrale onderzoeksvraag: “Hoe kan e-learning worden gebruikt om de kennis van medewerkers, van vzw De Kringloopwinkel Deltagroep, van brandveiligheid te verhogen?” kunnen we door middel van het kwalitatief onderzoek stellen dat het absoluut mogelijk is om een e-learning te ontwikkelen met als doel de werknemers te informeren over brandveiligheid. Cruciaal van belang hierbij is dat deze e-learning gemaakt wordt op het niveau van de doelgroep en dat er voldoende begeleiding, ondersteuning, herhaling en terugkoppeling is. Enkel zo kan de e-learning bijdragen tot een grotere mate van veiligheid op de werkvloer van vzw De Kringloopwinkel Deltagroep.

Keywords


Dissertation
Stressmanagement bij personen met een verstandelijke beperking en autismespectrumstoornis
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderwerp van deze bachelorproef is ‘stressmanagement bij mensen met een verstandelijke beperking en ASS’. Het is de bedoeling om methoden en technieken te ontwikkelen om stress bij deze doelgroep te beperken en te vermijden. De opdrachtgever waarvoor we onze bachelorproef uitwerkten is Vondels vzw. Gedurende het proces hebben we ons vooral gefocust op vier cliënten die regelmatig stress ervaren, waaronder twee die zelfstandig wonen in Wervik en twee die naar het dagbestedingscentrum ‘Milieuboerderij De Palingbeek’ gaan. Het onderwerp werd onderzocht aan de hand van een literatuurstudie en kwalitatief onderzoek. In de literatuurstudie werd er informatie verzameld over de volgende thema's: verstandelijke beperking, ASS, stress en stressmanagement. Tijdens het kwalitatief onderzoek werd er in gesprek gegaan met zowel cliënten als begeleiders, werden er observaties bij cliënten uitgevoerd en werden er organisaties aangesproken in verband met good practices omtrent stressmanagement. Als antwoord op de onderzoeksvraag ‘Met welke methoden en technieken kunnen we stress beperken en/of voorkomen bij mensen met een verstandelijke beperking en bijkomend ASS?’ kwamen we tot het volgende antwoord en resultaten. Dankzij de literatuurstudie en het onderzoek werd er tot de conclusie gekomen dat vooral structuur een belangrijke factor is bij de doelgroep. Volgende producten werden hiervoor ontwikkeld: communicatieborden (= een gestructureerd dagschema), drie planners (een dagplanner, een activiteitenplanner en een weekplanner) en een draaiboek met 25 methoden en technieken. Dit werd uitgewerkt met oog op de vier cliënten waarop deze bachelorproef gebaseerd is, maar is wel breed inzetbaar voor andere cliënten en werkingen. Deze producten werden volledig ontworpen en uitgewerkt en zijn terug te vinden in het onderzoeksrapport en in de aparte bijlagen. Om af te sluiten raden wij andere organisaties aan om het beschikbare materiaal te herstructureren, raad te vragen aan externen en tijd te maken om te reflecteren over de verschillende werkwijzen/materialen. Enkele kleine aanpassingen kunnen reeds helpen om meer structuur te bieden aan de cliënten.

Keywords


Dissertation
Stressmanagement bij personen met een verstandelijke beperking en autismespectrumstoornis
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderwerp van deze bachelorproef is ‘stressmanagement bij mensen met een verstandelijke beperking en ASS’. Het is de bedoeling om methoden en technieken te ontwikkelen om stress bij deze doelgroep te beperken en te vermijden. De opdrachtgever waarvoor we onze bachelorproef uitwerkten is Vondels vzw. Gedurende het proces hebben we ons vooral gefocust op vier cliënten die regelmatig stress ervaren, waaronder twee die zelfstandig wonen in Wervik en twee die naar het dagbestedingscentrum ‘Milieuboerderij De Palingbeek’ gaan. Het onderwerp werd onderzocht aan de hand van een literatuurstudie en kwalitatief onderzoek. In de literatuurstudie werd er informatie verzameld over de volgende thema's: verstandelijke beperking, ASS, stress en stressmanagement. Tijdens het kwalitatief onderzoek werd er in gesprek gegaan met zowel cliënten als begeleiders, werden er observaties bij cliënten uitgevoerd en werden er organisaties aangesproken in verband met good practices omtrent stressmanagement. Als antwoord op de onderzoeksvraag ‘Met welke methoden en technieken kunnen we stress beperken en/of voorkomen bij mensen met een verstandelijke beperking en bijkomend ASS?’ kwamen we tot het volgende antwoord en resultaten. Dankzij de literatuurstudie en het onderzoek werd er tot de conclusie gekomen dat vooral structuur een belangrijke factor is bij de doelgroep. Volgende producten werden hiervoor ontwikkeld: communicatieborden (= een gestructureerd dagschema), drie planners (een dagplanner, een activiteitenplanner en een weekplanner) en een draaiboek met 25 methoden en technieken. Dit werd uitgewerkt met oog op de vier cliënten waarop deze bachelorproef gebaseerd is, maar is wel breed inzetbaar voor andere cliënten en werkingen. Deze producten werden volledig ontworpen en uitgewerkt en zijn terug te vinden in het onderzoeksrapport en in de aparte bijlagen. Om af te sluiten raden wij andere organisaties aan om het beschikbare materiaal te herstructureren, raad te vragen aan externen en tijd te maken om te reflecteren over de verschillende werkwijzen/materialen. Enkele kleine aanpassingen kunnen reeds helpen om meer structuur te bieden aan de cliënten.

Keywords


Dissertation
E-learning brandveiligheid
Authors: --- ---
Year: 2023 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inleiding Het onderwerp binnen dit onderzoeksrapport is sensibiliseren voor en het aanleren van brandveiligheid in De Kringloopwinkels van Deltagroep met haar medewerkers. De theorie en praktijk moeten aan hen onderricht worden, gesteund door een alternatieve digitale methode. De e-learning had een aantal voorwaarden en doelstellingen om te slagen. We ontwikkelden een e-learning als methode om de medewerkers op te leiden. Door interviews van de werkleiders en maatschappelijke partners af te nemen, kwamen we meer te weten over de vaardigheden en eigenschappen van de medewerkers. Deze resultaten werden aangevuld met participerende en niet-participerende observaties in de fysieke winkels. De reeds bestaande documentatie met betrekking tot brandveiligheid in de Kringloopwinkels werd ons bezorgd door de preventieadviseur en opleidingscoördinator. We hoefden dus niet volledig vanaf nul te beginnen om de opleiding in een digitaal jasje te stoppen. Resultaten Uit de interviews met de werkleiders en maatschappelijke partners is gebleken dat er heel wat verschillende statuten tewerkgesteld worden binnen vzw De Kringloopwinkel Deltagroep, namelijk: maatwerk, arbeidszorg, leerwerknemers en personen met een werkstraf. Een zodanig diverse groep medewerkers als deze neemt natuurlijk enkele drempels en aandachtspunten met zich mee. Zo zijn er medewerkers met analfabetisme, digibetisme, medewerkers die in armoede verkeren, medewerkers die de Nederlandse taal weinig of niet machtig zijn enzovoort. Kortom, de meeste werknemers zijn maatschappelijk kwetsbaar. Indien we echt alle medewerkers wensen te bereiken/informeren, is het volgens de respondenten noodzakelijk om de e-learning zo laagdrempelig en simpel mogelijk te houden. Ons doel is dat iedereen steeds op de hoogte is van wat er van hen verwacht wordt in het geval van een brand. Ook kan volgens enkele respondenten vzw De Kringloopwinkel Deltagroep zelf zorgen voor een verbetering van haar brandveiligheidsbeleid. Dit kan de organisatie bijvoorbeeld doen door haar winkels uit te rusten met een brandcentrale, een uniforme procedure te ontwikkelen die toepasbaar is in alle vestigingen, het correct gebruiken van rookmelders, het gebruikmaken van binnenbekleding met een hogere brandweerstand en door het belang van brandveiligheid vaker aan te halen waardoor dit thema meer leeft onder haar medewerkers. Verschillende respondenten gaven namelijk aan dat de medewerkers in hun ogen momenteel nog te weinig belang hechten aan brandveiligheid op de werkvloer. Conclusie Als antwoord op de centrale onderzoeksvraag: “Hoe kan e-learning worden gebruikt om de kennis van medewerkers, van vzw De Kringloopwinkel Deltagroep, van brandveiligheid te verhogen?” kunnen we door middel van het kwalitatief onderzoek stellen dat het absoluut mogelijk is om een e-learning te ontwikkelen met als doel de werknemers te informeren over brandveiligheid. Cruciaal van belang hierbij is dat deze e-learning gemaakt wordt op het niveau van de doelgroep en dat er voldoende begeleiding, ondersteuning, herhaling en terugkoppeling is. Enkel zo kan de e-learning bijdragen tot een grotere mate van veiligheid op de werkvloer van vzw De Kringloopwinkel Deltagroep.

Keywords


Dissertation
Stressmanagement bij personen met een verstandelijke beperking en autismespectrumstoornis
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderwerp van deze bachelorproef is 'stressmanagement bij mensen met een verstandelijke beperking en ASS'. Het is de bedoeling om methoden en technieken te ontwikkelen om stress bij deze doelgroep te beperken en te vermijden. De opdrachtgever waarvoor we onze bachelorproef uitwerkten is Vondels vzw. Gedurende het proces hebben we ons vooral gefocust op vier cliënten die regelmatig stress ervaren, waaronder twee die zelfstandig wonen in Wervik en twee die naar het dagbestedingscentrum 'Milieuboerderij De Palingbeek' gaan. Het onderwerp werd onderzocht aan de hand van een literatuurstudie en kwalitatief onderzoek. In de literatuurstudie werd er informatie verzameld over de volgende thema's: verstandelijke beperking, ASS, stress en stressmanagement. Tijdens het kwalitatief onderzoek werd er in gesprek gegaan met zowel cliënten als begeleiders, werden er observaties bij cliënten uitgevoerd en werden er organisaties aangesproken in verband met good practices omtrent stressmanagement. Als antwoord op de onderzoeksvraag ‘Met welke methoden en technieken kunnen we stress beperken en/of voorkomen bij mensen met een verstandelijke beperking en bijkomend ASS?’ kwamen we tot het volgende antwoord en resultaten. Dankzij de literatuurstudie en het onderzoek werd er tot de conclusie gekomen dat vooral structuur een belangrijke factor is bij de doelgroep. Volgende producten werden hiervoor ontwikkeld: communicatieborden (= een gestructureerd dagschema), drie planners (een dagplanner, een activiteitenplanner en een weekplanner) en een draaiboek met 25 methoden en technieken. Dit werd uitgewerkt met oog op de vier cliënten waarop deze bachelorproef gebaseerd is, maar is wel breed inzetbaar voor andere cliënten en werkingen. Deze producten werden volledig ontworpen en uitgewerkt en zijn terug te vinden in het onderzoeksrapport en in de aparte bijlagen. Om af te sluiten raden wij andere organisaties aan om het beschikbare materiaal te herstructureren, raad te vragen aan externen en tijd te maken om te reflecteren over de verschillende werkwijzen/materialen. Enkele kleine aanpassingen kunnen reeds helpen om meer structuur te bieden aan de cliënten.

Keywords


Dissertation
E-learning brandveiligheid
Authors: --- ---
Year: 2023 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inleiding Het onderwerp binnen dit onderzoeksrapport is sensibiliseren voor en het aanleren van brandveiligheid in De Kringloopwinkels van Deltagroep met haar medewerkers. De theorie en praktijk moeten aan hen onderricht worden, gesteund door een alternatieve digitale methode. De e-learning had een aantal voorwaarden en doelstellingen om te slagen. We ontwikkelden een e-learning als methode om de medewerkers op te leiden. Door interviews van de werkleiders en maatschappelijke partners af te nemen, kwamen we meer te weten over de vaardigheden en eigenschappen van de medewerkers. Deze resultaten werden aangevuld met participerende en niet-participerende observaties in de fysieke winkels. De reeds bestaande documentatie met betrekking tot brandveiligheid in de Kringloopwinkels werd ons bezorgd door de preventieadviseur en opleidingscoördinator. We hoefden dus niet volledig vanaf nul te beginnen om de opleiding in een digitaal jasje te stoppen. Resultaten Uit de interviews met de werkleiders en maatschappelijke partners is gebleken dat er heel wat verschillende statuten tewerkgesteld worden binnen vzw De Kringloopwinkel Deltagroep, namelijk: maatwerk, arbeidszorg, leerwerknemers en personen met een werkstraf. Een zodanig diverse groep medewerkers als deze neemt natuurlijk enkele drempels en aandachtspunten met zich mee. Zo zijn er medewerkers met analfabetisme, digibetisme, medewerkers die in armoede verkeren, medewerkers die de Nederlandse taal weinig of niet machtig zijn enzovoort. Kortom, de meeste werknemers zijn maatschappelijk kwetsbaar. Indien we echt alle medewerkers wensen te bereiken/informeren, is het volgens de respondenten noodzakelijk om de e-learning zo laagdrempelig en simpel mogelijk te houden. Ons doel is dat iedereen steeds op de hoogte is van wat er van hen verwacht wordt in het geval van een brand. Ook kan volgens enkele respondenten vzw De Kringloopwinkel Deltagroep zelf zorgen voor een verbetering van haar brandveiligheidsbeleid. Dit kan de organisatie bijvoorbeeld doen door haar winkels uit te rusten met een brandcentrale, een uniforme procedure te ontwikkelen die toepasbaar is in alle vestigingen, het correct gebruiken van rookmelders, het gebruikmaken van binnenbekleding met een hogere brandweerstand en door het belang van brandveiligheid vaker aan te halen waardoor dit thema meer leeft onder haar medewerkers. Verschillende respondenten gaven namelijk aan dat de medewerkers in hun ogen momenteel nog te weinig belang hechten aan brandveiligheid op de werkvloer. Conclusie Als antwoord op de centrale onderzoeksvraag: “Hoe kan e-learning worden gebruikt om de kennis van medewerkers, van vzw De Kringloopwinkel Deltagroep, van brandveiligheid te verhogen?” kunnen we door middel van het kwalitatief onderzoek stellen dat het absoluut mogelijk is om een e-learning te ontwikkelen met als doel de werknemers te informeren over brandveiligheid. Cruciaal van belang hierbij is dat deze e-learning gemaakt wordt op het niveau van de doelgroep en dat er voldoende begeleiding, ondersteuning, herhaling en terugkoppeling is. Enkel zo kan de e-learning bijdragen tot een grotere mate van veiligheid op de werkvloer van vzw De Kringloopwinkel Deltagroep.

Keywords


Dissertation
Een zoektocht naar de noden en behoeften met betrekking tot de politie van jongeren in een maatschappelijk kwetsbare situatie
Authors: --- ---
Year: 2022 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze bachelorproef gaat over onze zoektocht naar de noden en behoeften van jongeren in een maatschappelijk kwetsbare situatie tussen 12 en 25 jaar met betrekking tot de politie in Menen. Onze bachelorproef maakt deel uit van een groter project dat doorgaat in Menen, namelijk PZG 8930. Wij hebben ons vooral gefocust op de noden en behoeften van de jongeren ten aanzien van de politie. Tijdens ons onderzoek gingen we vooral aan de slag met de presentietheorie. Voordat we met de literatuurstudie begonnen, hebben we stil gestaan bij de probleemstelling. We hebben onze doelgroep afgebakend. Zo hebben we enkel jongeren tussen 12 en 25 jaar bevraagd. We besloten bijvoorbeeld ook aan welke factoren van maatschappelijke kwetsbaarheid we onze grootste aandacht zouden besteden. We beschreven nadien ook waarom we ons vooral daarop zouden focussen. In de probleemstelling hebben we onze doelstelling van het onderzoek beschreven en hebben we onze (deel-)onderzoeksvragen opgesteld. Daarnaast beschreven we ook ons plan van aanpak en hoe we te werk zouden gaan in Menen. Vervolgens hebben we een dertigtal jongeren via interviews, groepsgesprekken en open gesprekken bevraagd wanneer we in Menen aanwezig waren. Zij gaven hun mening en beantwoordden onze vragen. Hierdoor konden we onze onderzoeksvraag en deelonderzoeksvragen beantwoorden. We hebben ook enkele organisaties bevraagd. Op deze manier kregen wij ook een andere visie op de noden en behoeften van de jongeren in Menen. De antwoorden die we verkregen uit de gesprekken hebben we geanalyseerd en beschreven in onze analyse, resultaten en conclusie. Uit ons onderzoek kunnen we besluiten dat het moeilijk was om bij de jongeren te merken op welke manier zij maatschappelijk kwetsbaar kunnen zijn. We kunnen wel veronderstellen dat we onze doelgroep hebben bereikt, aangezien we ons vaak bevonden en hen vaak bevraagden bij organisaties die werken met jongeren in een maatschappelijk kwetsbare positie. Daarnaast hebben we in onze conclusie stilgestaan bij het verloop van het onderzoek. We beschreven suggesties, positieve en negatieve aspecten van het onderzoek en onze kritische blik op het onderzoek. De belangrijkste zaken die in onze conclusie naar voor kwamen, zijn dat er volgens de jongeren nog veel gediscrimineerd wordt vanuit de politie op basis van huidskleur en afkomst. Ze vragen vooral dat de politie vriendelijk en respectvol gaat optreden naar hen toe en dat zij hun machtspositie minder gaan tonen. Als de politie deze opgesomde factoren gaat toepassen, dan is dit bevorderend voor de relatie tussen de jongeren en de politie. Tenslotte hebben we enkele aanbevelingen geschreven. Een voorbeeld hiervan is dat er activiteiten kunnen worden georganiseerd waarbij beide partijen aanwezig zijn. Hierdoor hopen we dat er een band van vertrouwen en respect kan worden opgebouwd.

Keywords

Listing 1 - 10 of 23 << page
of 3
>>
Sort by