Narrow your search

Library

KU Leuven (16)

UCLL (1)


Resource type

dissertation (16)

book (1)


Language

Dutch (12)

English (3)

Undetermined (2)


Year
From To Submit

2017 (2)

2016 (2)

2015 (6)

2014 (2)

2013 (3)

More...
Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by

Dissertation
Stop Making Sense : Scottish Knowledge, State, Economics and Imagination in Alasdair Gray's Lanark: A Life in 4 Books
Authors: --- ---
Year: 2010 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Vaccinatiecampagne tegen HPV in Vlaanderen : Factoren die de vaccinatiebeslissing beïnvloeden en aanbevelingen voor de huidige campagne
Authors: --- --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : K.U. Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze masterproef onderzoekt de mogelijke invloed van 6 variabelen op de beslissing van ouders om hun dochter al dan niet in te enten tegen HPV. Op die manier evalueert de studie de huidige promotiecampagne voor de vaccinatie. Deze studie concludeert dat de vaccinatiegraad significant verschilt per provincie. Ook het beroep van de vader heeft een belangrijke invloed: ongeschoolde arbeiders en hogere bedienden vaccineren hun kinderen significant meer dan zelfstandigen en werklozen. Als meisjes andere basisvaccinaties gekregen hebben, zullen ze vaker ingeënt worden met het HPV-vaccin. Vrouwen die al eens een vaccinatie weigerden voor hun dochter vaccineren het meisje significant minder. Opvallend is wel dat moeders van meisjes die slechts twee dosissen kregen in plaats van drie niet denken dat ze al eens een vaccinatie geweigerd hebben. Vrouwen die blij zijn dat hun dochter ingeënt is tegen hepatitis B beschermen hun kind eveneens meer tegen HPV. De meeste vrouwen vaccineren hun dochter als ze overtuigd zijn van de effectiviteit van het vaccin maar een opvallend grote meerderheid denkt dat condooms hun dochter eveneens beschermen tegen het virus. Daarnaast enten moeders hun dochter significant minder als ze weten dat Gardasil zowel baarmoederhalskanker als genitale wratten voorkomt. Er bestaat een verrassend negatieve correlatie tussen de vaccinatiestatus van de dochter en de inschatting van de moeders over het aantal ouders dat hun kinderen inent met het HPV-vaccin en andere kindervaccins. De meeste vrouwen hebben al over HPV gehoord voor ze de begeleidende brief en brochure ontvangen. Toch is dit informatiemedium heel belangrijk omdat moeders hun kinderen significant meer inenten als ze die brochure en brief gelezen hebben. Vrouwen die vinden dat de documentatie onvoldoende informatie bevat, vaccineren hun dochter bovendien significant minder. Vrouwen die zelf kanker (gehad) hebben, vaccineren hun dochters significant meer tegen HPV, evenals vrouwen die al eens ...

Keywords


Dissertation
De weergave van terreur in de media : Een kwantitatief onderzoek naar de weergave van terreur door IS (gebaseerd op de onthoofding van James Foley) in vier Vlaamse dagbladen.
Authors: --- --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De media speelt een enorm belangrijke rol in onze huidige maatschappij. We kunnen geen kant uit zonder een televisie, een radio, een krant of zelfs een computer te zien. We staan steeds in contact met elkaar en blijven op deze manier ook onmiddellijk op de hoogte van alle nieuws. Daarnaast merken we ook dat terrorisme en tegenwoordig de organisatie IS veelal de aandacht van de mensen opeist. Het leek me dan ook interessant eens dieper in te gaan op de manier waarop de media deze terreurdaden precies weergeven. Ik heb me dan ook specifiek op één bepaalde gebeurtenis toegelegd, namelijk de onthoofding van James Foley. Ik heb bij de analyse vier Vlaamse kranten : Het Laatste Nieuws, Het Nieuwsblad, De Standaard en De Morgen betrokken, maar ik heb deze in twee groepen ingedeeld namelijk de kwaliteitskranten en de populaire kranten. We zien dat deze kranten op het eerste zicht vele verschillen hebben en dat we hen ook verschillende doelen kunnen toewijzen. Terwijl de kwaliteitskrant enkel wil informeren, wil de populaire krant de mensen entertainen en soms ook op hun emoties werken. Aan de hand van vijf verschillende hypotheses heb ik dan geprobeerd om de verschillen tussen de twee groepen te vinden. Een eerste hypothese was dat de Islamitische Staat meer zal worden weergegeven in populaire kranten, aangezien dit sensationeel nieuws is. Een tweede hypothese focuste zich meer op de titels. Men gaat er namelijk van uit dat kwaliteitskranten meer feitelijke en minder sensationele titels hebben dan populaire kranten. Als derde wilde ik onderzoeken of het waar is dat populaire kranten meer achtergrond leveren bij de artikels, terwijl de kwaliteitskrant zich tot de feiten beperkt. Een voorlaatste hypothese was dat bij populaire kranten er veelal getuigen, vrienden of het slachtoffer zelf worden geciteerd, aangezien dit een nabijer en menselijker beeld weergeeft. Dit was de enige hypothese die werd bevestigd door het onderzoek. Dit lijkt ook logisch als we kijken naar het doel van de krant, namelijk nabijheid creëren en emoties oproepen. Dit kan uiteraard het best door vrienden, familie of het slachtoffer zelf aan het woord te laten. De hypothese waar ik mee afgesloten heb was dat populaire kranten meer artikels zullen publiceren die betrekking hebben op België. Daar heb ik dan speciaal op de titels van de artikels gelet. Bij de artikels zien we dat dit niet het geval is, maar als we echter speciaal op de titels gaan letten zien we dat de kwaliteitskranten inderdaad meer naar België of naar Belgen verwijzen. Dit kan opnieuw op deze nabijheid duiden. Uiteindelijk zien we dat vier van de vijf citaten niet kunnen worden bevestigd. We zien dat de kwaliteitskrant zich meer en meer naar de populaire krant toebeweegt. Vroeger was hun doel namelijk enkel informeren en het doel van de populaire krant was vooral amuseren. Nu zijn deze doelen er nog steeds maar is het winst maken er ook bij gekomen. Als de kwaliteitskranten winst willen maken zien we dat ze de lezers moeten aanspreken. Dit kan niet alleen maar door informatie weer te geven, ze moeten ook ergens toenadering zoeken tot de lezer. Uiteraard zien we nog steeds een heel duidelijk verschil tussen de twee groepen en kunnen we duidelijk zeggen welke kranten tot welke soort behoren.

Keywords


Dissertation
Green Identity and Image Communication on Website in China : Analysis of Volkswagen's Think Blue Plan
Authors: --- --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Corporate identity and image are known to affect the performance of a firm. Identity refers to how a firm presents itself to its stakeholders, and image is the impression of the firm in the minds of its stakeholders. Green identity and image are becoming more popular as the environmental crisis becomes more pronounced. Green identity and image can be communicated via the environmental initiatives and activities of a company. Effective communication of green image and identity has the ability to benefit the company via cost savings and risk reduction. A website is a primary way to communicate green identity and image. Communicating environmentally friendly features is based on two concepts according to the literature: the 'green' concept and the 'sustainability' concept. These two concepts can be explored via products, technologies, personal responsibility, emissions and the work environment. Previous studies have shown that communications deriving from the company will tend to frame the activities and efforts of a company as being good for the environment; these documents will avoid mentioning any bad influence that the company has on the environment. When communicating green identity and image, a company can raise suspicions by 'greenwashing,' which involves making claims that mislead stakeholders about the company's initiatives. This dissertation focuses on linguistic research. It will examine the framing texts, word use, and text about green corporation identity and image. The analysis will be largely based on Volkswagen's Chinese website in order to discuss how texts communicate green identity and image. This work will include a close reading of the Volkswagen website to examine the genre, the framing of the texts, and any potential greenwashing. Volkswagen has been promoting itself as an environmentally friendly company in several interviews and reports. The aim of this dissertation is to examine whether Volkswagen is really a green company or if it is simply greenwashing its communication text. Furthermore, this dissertation will investigate whether Volkswagen's website text is written in the genre and frames of the results of previous studies. This dissertation will employ AntConc software, a powerful linguistic analysis tool that is able to read Chinese. Word analysis, keywords lists, and the contexts of some key words will be furthermore investigated. We may conclude that Volkswagen China does communicate a green identity and image via products, technologies, personal dimension responsibility and emissions. Products and technologies account for the most percent, which means that the majority of text on the website is communicating these two terms. The term 'work environment' is not mentioned on Volkswagen's Chinese website. The text on the website emphasizes how the company benefits the environment; poor impacts on the environment are not mentioned. There is evidence of greenwashing on the website, but not all text is greenwashing. Text that is suspected to contain greenwashing has been mainly collected from joint venture's website of Volkswagen.

Keywords


Dissertation
De Ware De Wever. : De beeldvorming van een andere De Wever
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op 27 oktober 2012 werd er een boek over Bart De Wever gepubliceerd: De Ware De Wever. Portret van de populairste politicus van het land. De flaptekst claimde dat het boek het meest uitgebreide portret van de politicus ooit was en dat het een inkijk gaf in de ware persoon van De Wever. De auteur, Kristof Windels, had de N-VA-voorzitter gevolgd gedurende de maanden in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 en de observaties die hij tijdens die periode maakte, tekende hij op in het boek.In deze thesis wordt de beeldvorming onderzocht die rond De Wever in dit boek gecreëerd wordt. Men gaat na of het beeld overeenkomt met de verbeelding van De Wever die door N-VA in de media verspreid wordt. Bovendien onderzoekt men ook of de auteur afstand neemt van de uitspraken van de N-VA-voorzitter en welke middelen hij inzet voor die eventuele afstandsname. Om die vragen van een wetenschappelijk verantwoord antwoord te voorzien, werd er een theoretisch kader opgesteld, dat gebaseerd is op boeken van Jef Verschueren en Ico Maly.Er wordt besloten dat De Ware De Wever. Portret van de populairste politicus van het land een evenwichtig beeld van Bart De Wever neerzet, waarin zowel positieve als negatieve aspecten van de man aan bod komen, maar dat weinig overeenkomt met het beeld dat N-VA graag over haar voorzitter in de media ziet verschijnen. De auteur neemt afstand ten opzichte van de uitspraken van De Wever door gebruik te maken van hedges en ironie.

Keywords


Book
Gezondheidsbeleid
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2008 Publisher: Diest Katholieke Hogeschool Leuven. Departement Lerarenopleiding

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
De invloed van een fusie op de geprojecteerde identiteit van de bedrijven : een case study van Mechelse Veilingen en CoöBRA, gefuseerd tot BelOrta.
Authors: --- --- ---
Year: 2013 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Degrade and Destroy. : A Framing Analysis of President Obama's communication on ISIL.
Authors: --- --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

President Obama addressed the American public in a rare Address to the Nation on 10 September 2014. In that speech, he talked about a threat to the nation and to the world, i.e. the Islamic State of Iraq and the Levant. This was not the only occasion he spoke of the terrorist group. The President and his administration have dedicated many speeches, statements, press conferences, and remarks to the subject. This research has analysed President Obama's communication on ISIL from 7 August 2014 up until 6 August 2015 in order to uncover the frame the President has used. Framing theory states that framing ins concerned with the social construction of a situation as focusing on one aspect or perspective of the issue, the actor shapes the view of the public on that issue in a certain way. An inductive framing analysis was used to uncover the view of ISIL Obama and his administration want the public to adopt. Before the research paper goes into the methodology and the results, it gives an overview of Obama's foreign policy principles and possible tenets of what some journalists and researchers have called the Obama Doctrine. This was done to provide the reader with context and background before looking at and analysing a new foreign policy crisis, i.e. the rise of the Islamic State in Iraq and Syria. The tenets that were found were: multilateralism, the use of soft power, and the death of American exceptionalism. The questions that guided this research were: how does President Obama define ISIL? What is the cause of the current situation in Iraq and Syria? How is ISIL to be (morally) judged? Which solutions or what strategy does the Obama administration propose to better or solve the situation in Iraq and Syria? The second part of the paper is concerned with the media response. How did they respond to Obama's communication on ISIL? That was the question that guided the second part of the research. The goal was to see whether or not the media would adopt Obama's frame, therefore making his framing effort successful, or if they would reject or fundamentally change his frame, therefore making his framing effort unsuccessful. For the media analysis, 193 articles from five of the most read online newspapers in the US were read and analysed. This research paper ends with a conclusion and a frame matrix that gives an overview of Obama's frame and the media's views.

Keywords


Dissertation
The impact of cultural differences on social media appoaches : The case study of Siemens Limited China and Siemens NV/SA
Authors: --- --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : K.U. Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This study mainly focuses on the impact cultural differences have brought onto social platforms in China and Belgium and its influences on how corporations employ these platforms for their external communication purposes.

Keywords


Dissertation
Vlaamse berichtgeving over IS, islam en de aanslag op Charlie Hebdo : Een kwalitatieve inhoudsanalyse van berichtgeving in De Standaard en Het Laatste Nieuws
Authors: --- --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nieuwsberichtgeving is een soort constructie van de realiteit. Die constructie wordt beïnvloed door verschillende factoren. Preston (2009) had het over vijf clusters die een invloed uitoefenen op nieuwsselectie, terwijl McQuail (20210) tien factoren aanhaalde. Daarnaast kunnen ook gatekeeping, framing, discours en ideologieën een rol spelen in nieuwsberichtgeving. Othering en Oriëntalisme zijn eveneens twee zaken die van belang zijn in onderzoek naar de voorstelling van islam en moslims in de media. Othering heeft betrekking op de tegenstelling 'wij' en 'zij'. Oriëntalisme kent volgens Said (1973) drie definities. Vooral de derde definitie is van belang voor dit onderzoek. Daarin wordt gesteld dat Oriëntalisme door het Westen gebruikt wordt om te domineren over het Oosten. Nieuwsmedia kunnen een invloed hebben op hun publiek. Zo kunnen ze beslissen wat het publiek waarneemt en wat niet. Media zijn deels in staat om een bepaald wereldbeeld te creëren en te behouden. Wanneer media berichten over islam en moslims, kunnen ze een bepaald beeld produceren, wat de publieksperceptie over islam kan beïnvloeden. Eerder onderzoek toonde aan dat die voorstelling van islam eerder negatief is. Berichtgeving bevat vaak wij-zij-delingen, oriëntalistische discours, stereotypen en vooroordelen (o.a. Poole, 2002; Shahid, 2005; Devroe, 2007; Powell, 2011). Verschillende onderzoekers zijn van mening dat 9/11 een kanteling teweegbracht in de journalistiek en mediaberichtgeving (o.a. Ahmad, 2006; Karim, 2011; Zelizer & Allan, 2011; Powell, 2011). Onderzoek naar Vlaamse berichtgeving over IS, terrorisme, islam en de aanslag op Charlie Hebdo is eerder beperkt. Deze masterproef wil voorgaand onderzoek aanvullen en toekomstig onderzoek een opstap bieden. Een kwalitatieve inhoudsanalyse werd uitgevoerd naar de berichtgeving in De Standaard en Het Laatste Nieuws over IS, islam en de aanslag op Charlie Hebdo. Krantenartikelen werden verzameld via twee zoektermen 'Islamitische Staat' en 'Charlie Hebdo' in de database Academic Gopress. Gepubliceerde artikelen tijdens de periode van 24 december 2014 tot 21 januari 2015 werden opgenomen als data. Op de dag van de aanslag zelf, 7 januari 2015, werden ook de nieuwssites standaard.be en hln.be betrokken. In totaal werden 199 (203) artikels geanalyseerd. Bevindingen tonen verscheidene consistenties met voorgaande literatuur. Beide kranten publiceerden wij-zij-delingen en oriëntalistisch discoursen. Moslims werd zelden de ruimte gelaten om hun mening te uiten. Vaak voorkomende termen waren 'terrorist', 'moslimextremist', 'radicale islam'... . Hoewel kranten islam en terrorisme niet steeds als monolithische entiteiten benaderden, werd er niet veel onderscheid, diepgang en achtergrond geboden. Resultaten toonden ook een verschil tussen de berichtgeving over binnenlandse en buitenlandse islam. Gematigde islam probeerde men iets vaker te framen als verschillend van extreme islam. Het is belangrijk dat journalisten en nieuwsorganisaties zich bewust zijn van de gevolgen die hun publicaties teweeg kunnen brengen. Op die manier kunnen nieuwsmedia, en media in het algemeen, een meer evenwichtig en correct beeld van islam schetsen.

Keywords

Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by