Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Van Dale definieert 'broddelen' als 'slecht, slordig spreken (door onvoldoende kennis of vaardigheid)'; uit dit boek blijkt dat deze definitie aanvulling behoeft. Broddelen is tegenwoordig (ook) een vakterm in de logopedie. Broddelen is een van de twee grote als 'vloeiendheidsstoornissen' aangeduide problemen waar logopedisten mee te maken hebben. Het andere is het bekendere stotteren; er komen overigens veel mengvormen voor. In de logopedie wordt de laatste jaren in het kielzog van de vooruitgang in de cognitieve neurowetenschappen veel vooruitgang geboekt; dit boek geeft op voorbeeldige wijze verslag van deze recente vooruitgang in diagnostiek en behandeling van het broddelen. Verschillende uitstekende eigenschappen verdienen speciale vermelding: de stijl (perfect vloeiend), de wetenschappelijke onderbouwing (vijftien bladzijden literatuurverwijzingen, index), lay-out, illustraties (enkele fraaie cartoons). Uiteraard een must voor iedereen die met het probleem te maken heeft; aangezien, zoals de openingszin zegt, 'niemand honderd procent vloeiend spreekt', kan het ook leerzame lectuur zijn voor iedereen die van zich zelf meent dat hij/zij niet 100% vloeiend spreekt. © NBD Biblion
Spraakstoornissen ; kinderen. --- Orthopedagogics --- logopedie --- Physiology: movement organs, voice and skin --- spraakstoornissen --- Spraakproblemen --- #KVHB:Broddelen --- 463.4 --- spraakstoornissen (gez) --- 100741.jpg --- Taalstoornissen --- Spraak- en taalgebrekkigen --- Broddelen --- Stotteren --- Behandeling --- Spraakstoornissen --- Spraakprobleem --- Oorzaak --- Spraakstoornis
Choose an application
Broddelen wordt als spraakstoornis gemakkelijk verward met stotteren: de spreker formuleert slordig en is vaak slecht te verstaan. Hijzelf én de luisteraar zien de storend vaak voorkomende versprekingen meestal slechts als slordigheden. Een tijdige en adequate behandeling van de stoornis kan veel moeilijkheden voorkomen. Broddelen is het enige handboek dat diep ingaat op dit onderbelichte onderwerp. Het boek verwerkt de resultaten van wetenschappelijk onderzoek tot concrete behandelmethodes.De auteurs bespreken de theoretische achtergronden, symptomen, diagnostiek, therapie en behandelplannen en bieden veel beproefde oefeningen. Objectieve, structurele analyses van niet-vloeiende momenten en uitspraakfouten zetten de specifieke symptomen van broddelen helder neer. Het onderscheid met stotteren wordt, vanuit de onderliggende neurocognitieve processen, heel duidelijk. Broddelen geeft gedetailleerde, goed gemotiveerde en aan de praktijk getoetste handreikingen, geïllustreerd met videofragmenten en andere materialen via de interactieve website.https://www.standaardboekhandel.be/p/broddelen-9789046904138
Spraakstoornissen --- Kinderen --- Broddelen --- Spreekvloeiendheidsstoornissen --- Taalstoornissen --- #KVHB:Broddelen --- broddelen --- logopedie --- Cursus bachelor in de Logopedie en de Audiologie --- Spraakstoornis --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Spreekvloeiendheidsstoornis --- Bachelor in de logopedie en de audiologie
Choose an application
Choose an application
Spreken in het openbaar --- Communicatieve vaardigheden --- Praktijk --- Nederlands --- Taal --- #KVHB:Spreekvaardigheid --- #KVHB:Spreken --- 499.4 --- Ademhaling --- Communicatie --- Expressie --- Hyperventilatie --- Spraakproblemen --- Spreekangst --- Spreekkunst --- 844.6 --- spreken --- communicatie, extern --- communicatie, intern --- communicatie, mondeling --- managementvaardigheden --- Mondelinge communicatie --- Phonetics --- Psycholinguistics --- mondelinge communicatie
Choose an application
Voor politici, leraren en toneelspelers, maar ook voor verkopers en vertegenwoordigers geldt dat het spreken een heel belangrijke rol speelt in hun activiteiten. Iedereen die er, beroepshalve of anderszins, belang bij heeft stil te staan bij zijn 'manier van spreken', vindt in dit boek een groot aantal suggesties om zich van zijn spreekgedrag bewust te worden en er zelf invloed op uit te oefenen. Het gaat hierbij niet alleen om aspecten als stemvermoeidheid, te snel, te saai of te onduidelijk spreken, maar ook en vooral om het stimuleren van de positieve facetten van het spreekgedrag door middel van concrete tips.Naast onderwerpen als adem, stem, articulatie komen ook non-verbale aspecten als houding, gebaren en oogcontact aan bod. De luisteraar reageert immers vaak juist op deze signalen. Ook allerlei andere factoren die een belangrijke rol spelen komen ter zake, zoals stemming, emoties, gevoelens van (on)zekerheid, spreekangst, akoestiek en omgevingslawaai. Wie een presentatie of toespraak wil houden, treft eveneens tal van specifieke en bruikbare richtlijnen aan.
Grammaire --- Psycholinguistique --- Phonétique --- Grammar --- Psycholinguistics --- spreektechniek --- spreken --- Phonetics --- Mass communications --- Grammaire. --- Psycholinguistique. --- Phonétique. --- Spreken --- Expressie --- Stemgebruik --- Mondelinge communicatie --- Non-verbale communicatie --- Spreken in het openbaar --- Communicatieve vaardigheden --- Praktijk --- Nederlands --- Taal --- Splreekkunst --- Therapie --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Kleuter --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Phonétique.
Choose an application
Aan de orde komen naast onderwerpen als adem, stem, articulatie en dergelijke de non-verbale aspecten, zoals houding, gebaren en oogcontact. De luisteraar reageert immers vaak juist op deze signalen. Ook factoren als gevoelens van (on)zekerheid, spreekangst, akoestiek en omgevingslawaai komen aan de orde. Ten slotte worden specifieke richtlijnen gegeven voor het houden van een presentatie of toespraak.
Nederlandse taal --- Toespraken. --- Uitspraak --- Oefeningen. --- mondelinge communicatie --- Psycholinguistics --- spreektechniek --- spreken --- Phonetics --- gesprekstechnieken --- Mass communications --- #KVHA:Spreekvaardigheid; Nederlands --- #KVHB:Spreekvaardigheid --- #KVHB:Spreken --- presenteren --- 499.4 --- 808.5 --- Ademhaling --- Communicatie --- Expressie --- Spraak --- 025066.jpg --- Spreken --- Voordrachten --- psychologie van het spreken --- mondelinge communicatie, discussiëren, gespreks- en interviewtechnieken, spreken in het openbaar, vergadertechnieken --- 007.1 --- 159.95
Choose an application
Schoolbooks - Didactic material --- KVH-BOM --- #KVHB:Spreken --- #KVHB:Spreekvaardigheid --- mondelinge communicatie --- psychologie van het spreken --- 839.3.07(075) --- 767 --- 839.3.07(075) Nederlandse literatuur: verklaring van teksten--Schoolboeken --- Nederlandse literatuur: verklaring van teksten--Schoolboeken --- 007.1 --- 159.95 --- Theorie van het theater - Spreken, vertellen en schrijven --- 82.08 --- Phonetics --- Grammar --- stemvorming --- Psycholinguistics --- spreektechniek --- spreken --- Mass communications --- Lerarenopleiding --- (vak)didactiek talen. --- Theorie van het theater en de film - Spreken, vertellen en schrijven --- 761.30 --- Theorie van het theater en de film - Stemtheorie
Choose an application
Stotteren is een complexe communicatiestoornis die niet altijd eenvoudig te verklaren of te behandelen is.Met de juiste diagnose en therapie is vaak een goed resultaat te behalen. In dit boek worden het ontstaan, de ontwikkeling, de diagnose en behandeling van stotteren besproken bij kinderen, jongeren en volwassenen. Naast de theorie over stotteren, staan twee benaderingen centraal: het Erasmus 4-componentenmodel en het Demands & Capacities model. De aanbevelingen voor diagnostiek en therapie volgen de Nederlandse Richtlijn Stotteren bij kinderen, adolescenten en volwassenen.De theorie wordt stap voor stap vertaald naar de praktijk van de logopedist en de logopedist-stottertherapeut. De auteurs geven vele therapiesuggesties en illustreren die met filmpjes, cliëntinformatie, anamneselijsten en heel praktische werkbladen die te downloaden zijn via de website die bij het boek hoort. De talloze voorbeelden van oefeningen ondersteunen de competenties van de therapeut.De derde druk van Stotteren is volledig herzien. Er is een duidelijke doorgaande lijn gemaakt tussen de twee benaderingen, van het Demands & Capacities Model naar het Erasmus 4-componentenmodel. In deze druk zijn de aanbevelingen vanuit de Richtlijn Stotteren op praktische wijze verwerkt. Tot slot is er aandacht voor de nieuwste inzichten in theorie en therapie bij de combinatie stotteren-broddelen met aandacht voor mindful spreken.https://www.standaardboekhandel.be/p/stotteren-9789046906286
Orthopedagogics --- kinderen --- logopedie --- stotteren --- Stotteren --- #KVHB:Stotteren --- communicatiestoornis
Choose an application
Dutch language --- Oral communication --- Néerlandais (Langue) --- Communication orale --- Spoken Dutch --- Néerlandais parlé
Choose an application
Orthopedagogics --- kinderen --- logopedie --- stotteren
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|