Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Gender --- Genderidentiteit --- Gendergelijkheid --- Lager onderwijs --- Buitenschoolse opvang --- Rolpatroon --- Stereotype (vooroordeel) --- Identiteit
Choose an application
Deze toolkit is een praktisch handvat voor leerkrachten in het lager onderwijs en opvoeders in de buitenschoolse kinderopvang die werk willen maken van een genderbewust(er)e aanpak. Ook directies en beleidsmakers die genderstereotiep hokjesdenken willen overstijgen en de vrije ontplooiing van ieder kind centraal willen stellen in hun beleid vinden in deze toolkit de nodige ondersteuning. Stereotypen over wat als “mannelijk” of “vrouwelijk” wordt gezien, spelen een grotere rol dan je zou denken en beperken de mogelijkheden van kinderen in hun persoonlijke ontwikkeling. Deze toolkit biedt leerkrachten in het lager onderwijs en opvoeders in de buitenschoolse kinderopvang informatie, praktische tips en inspiratie voor activiteiten en materialen voor een niet-genderstereotyperende aanpak. Dat betekent niet dat we biologische verschillen negeren. Het betekent wel dat we kinderen niet onbewust in een hokje duwen. Zo kunnen ze verschillende opties uitproberen, interesses ontdekken en eigen talenten ontwikkelen, om zich ten volle te ontplooien. Bij de toolkit zitten vier mooie praatplaten op basis waarvan je samen met kinderen een gesprek kan starten over gender: wat zie je? Wat valt op? Wat is herkenbaar? Wat kan anders? Wat vind jij leuk?
Choose an application
Onderzoek toont aan dat ervaringen vormgeven aan onze persoonlijkheid en interesses. Van jongs af aan krijgen kinderen onbewust hoofdzakelijk gender stereotiepe beelden te zien van 'mannelijke' en 'vrouwelijke' interesses, hobby's, taken en beroepen. Niet alleen reclame en media, maar ook de directe omgeving van kinderen speelt daarin een belangrijke rol. De manier waarop we met kinderen praten, varieert bovendien vaak naargelang hun geslacht. Met andere woorden: verschillen tussen jongens en meisjes worden versterkt door de omgeving waarin kinderen vanaf de geboorte worden ondergedompeld. Hoe jonger het kind, hoe groter de impact.
Choose an application
Onderzoek toont aan dat ervaringen vormgeven aan onze persoonlijkheid en interesses. Van jongs af aan krijgen kinderen onbewust hoofdzakelijk gender stereotiepe beelden te zien van 'mannelijke' en 'vrouwelijke' interesses, hobby's, taken en beroepen. Niet alleen reclame en media, maar ook de directe omgeving van kinderen speelt daarin een belangrijke rol. De manier waarop we met kinderen praten, varieert bovendien vaak naargelang hun geslacht. Met andere woorden: verschillen tussen jongens en meisjes worden versterkt door de omgeving waarin kinderen vanaf de geboorte worden ondergedompeld. Hoe jonger het kind, hoe groter de impact.
Choose an application
'Gender in de kleuterklas' is een praktische toolkit voor kleuterleerkrachten en -opvoeders die genderbewust(er) willen lesgeven. In de toolkit vind je tips en tricks voor het creëren van een genderbewust(er) klas- en schoolklimaat; uitgewerkte opdrachten die genderbewustzijn bij kinderen stimuleren; handvaten om genderstereotypen te vermijden op themadagen zoals Moederdag, Vaderdag, carnaval, Halloween; een checklist om te bepalen hoe genderbewust je lesgeeft; een lijst met roldoorbrekende kinderboeken; links naar meer informatie over genderbewust opvoeden en lesgeven. Ook ouders, verzorgers en opvoeders in de naschoolse kinderopvang kunnen gebruik maken van de informatie in de toolkit, al is die wel afgestemd op de klaspraktijk.
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|