Narrow your search

Library

AP (2)

Hogeschool Gent (2)

KDG (2)

KU Leuven (2)

UCLL (2)

Arteveldehogeschool (1)

EhB (1)

KBR (1)

Odisee (1)

PXL (1)

More...

Resource type

book (5)

dissertation (2)


Language

English (4)

Dutch (2)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2017 (1)

2016 (3)

2004 (1)

Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Dissertation
Van plicht naar plezier in de les : motiverend onderwijzen en leren in het secundair onderwijs
Author:
Year: 2004 Publisher: Heverlee Katholieke Hogeschool Leuven. Departement Lerarenopleiding

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mijn eindwerk gaat uit van een demotivatieproblematiek inherent aan de systeemkenmerken van onderwijs. Binnen het onderwijs zijn er drie systeemkenmerken namelijk het formele kader, de traditionele vakkenindeling en de selectie van leerlingen, die demotivatie bij leerlingen in de hand werken. Na een beschrijving van deze probleemsituatie, heb ik deze problematiek dan getracht om te buigen door taakgerichtheid boven prestatiegerichtheid te promoten, door de traditionele vakkenindeling en de selectie van leerlingen in vraag te stellen en welbevinden en betrokkenheid centraal te stellen. Uiteraard gaat deze vraag tot verandering ook gepaard met een aantal aanpassingen binnen het didactisch proces op microniveau. Daarom heb ik de rol van de leerkracht als begeleider en verantwoordelijke voor een krachtige leeromgeving en een activerende didactiek beschreven. Ben ik op zoek gegaan naar allerlei didactisch motiverende werkvormen en leerstrategieën en heb ik de meest motiverende methodes ruim beschreven. Ook het mediagebruik heb ik in functie van leermiddel aangehaald en kort beschreven. In de praktijk ben ik dan nagegaan in hoeverre ik de theorie kon omzetten in realiteit. Ik heb hiervoor de uitgangspunten van de theorie gevolgd en mijn vertrekpunten en bevindingen aangegeven. Zo heb ik voornamelijk het probleemgestuurd en geïntegreerd onderwijs beschreven. Dergelijke aanpak motiveert de leerlingen, maakt reflectie op het leerproces en verbanden leggen mogelijk. Bovendien doet het de leerkracht ook beter de evolutie in de leerproces inzien waardoor leerlingen bewuster en gemotiveerder in hun onderwijs staan. Mijn eindwerk is vooral een verzameling van vertrekpunten voor leerkrachten die zelf intrinsiek gemotiveerd zijn en dit naar hun leerlingen toe willen vertalen. Het geeft de aanzet tot een creatieve inkleuring die onderwijs niet tot plicht wil laten vervallen, maar er plezier voor in de plaats wil stellen. (Bron: auteur)

Keywords


Book
Connect
Authors: ---
Year: 2016 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Connect & go 1b : leerwerkboek 2A-stroom
Authors: --- ---
ISBN: 9789030151432 9789030144830 9789030148807 9789030148821 9789030148876 9789030148852 9789030148845 9789030149996 9789030150008 9789030150015 9789030150022 9789030151371 9789030151425 9789030151340 9789030151357 9789030151364 9789030148814 9789030148838 9789030148869 9789030148883 Year: 2017 Volume: 1 Publisher: Mechelen Plantyn


Book
Connect & go
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Connect & go
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Let's connect 1 lesuur : leerkrachtenboek 1 A-stroom
Authors: --- --- ---
Year: 2019 Publisher: Antwerpen : Plantyn,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
The role of advertising in (unhealthy) food consumption
Authors: --- ---
Publisher: Leuven : K.U. Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Overweight and obesity, notwithstanding their known negative consequences, are two accurate problems that afflict the entire globe. It seems that consumers make unhealthy food choices. When consumers choose between healthy or unhealthy food, they rely on self-control. This paper conducts a literary review on processes of self-control and on how these processes are influenced by food advertising. The literary review starts with a clear definition of the concept 'self-control'. Next, it elaborates on important characteristics of self-control and on self-control processes in specific contexts. Then, the literary review analyzes the effect of unhealthy and healthy food advertisements on processes of self-control and thus on consumers' decisions. The paper concludes that advertising unhealthy food has a negative impact on consumers' self-control, however, a distinction needs to be made between weak and strong temptation and the effect also differs among different types of consumers. For healthy food advertisements, there is a clear positive effect on self-control and consumers' decisions, but only with a specific type of advertising.

Keywords

Listing 1 - 7 of 7
Sort by