Narrow your search

Library

Odisee (25)

UGent (2)

Hogeschool Gent (1)

KDG (1)

Thomas More Kempen (1)

UAntwerpen (1)

UCLL (1)

VIVES (1)


Resource type

dissertation (26)

book (3)


Language

Dutch (29)


Year
From To Submit

2024 (1)

2023 (1)

2022 (5)

2021 (6)

2020 (2)

More...
Listing 1 - 10 of 29 << page
of 3
>>
Sort by

Dissertation
De anti-terroristische wetgeving in de Peruaanse samenleving
Authors: ---
Year: 1997

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Een historische en evolutieve studie van de partido comunista del Peru "sendero luminoso"
Authors: ---
Year: 1996

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Herinneringseducatief lessenpakket
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met oog op het inbrengen van verandering in de huidige maatschappij en onderwijs, hebben wij besloten om een onderzoek uit te voeren rond herinneringseducatie over de Tweede Wereldoorlog in de derde graad van het lager onderwijs. Vanuit de verzamelde informatie hebben wij een eigen herinneringseducatief lessenpakket voor de derde graad van het lager onderwijs, over de Tweede Wereldoorlog in België, opgesteld. Er bestaan reeds diverse en boeiende materialen over dit onderwerp maar weinigen onder hen bespreken de oorlog in België. Met een focus op het verleden van België hebben wij aan de hand van herinneringseducatie, attractieve en diverse werkvormen waarin aandacht is voor eigen inbreng, een educatief lessenpakket opgesteld.

Keywords


Dissertation
Een interactief museumbezoek in thema prehistorie voor de derde graad van het lager onderwijs in het Museum voor Natuurwetenschappen te Brussel
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Abstract van bachelorproef, ingediend op 21 augustus 2019: Interactief museumbezoek voor de derde graad van het lager onderwijs Jacobs Loike en Vancoetsem Geertrui, bachelor lager onderwijs, Odisee hogeschool Brussel Dit abstract heeft als doel een overzicht te bieden over de inhoud van onze bachelorproef. In het kader van deze bachelorproef gingen we aan de slag in het Museum voor Natuurwetenschappen te Brussel. Ons vertrekpunt was een bestaand museumbezoek, bestaande uit een rondleiding in de toonzaal, een atelier en een activiteit voor de derde graad. Deze hebben we aangepast naar een interactieve vorm aan de hand van zelf opgestelde criteria. Onze passie voor het thema prehistorie, onze vraagstelling hoe dit fascinerende tijdperk best over te brengen is aan leerlingen van de lagere school en de wil om iets blijvends te creëren dat effectief in de praktijk omgezet kan worden, zijn bepalend geweest in de afbakening van het thema van onze bachelorproef. Alles is vertrokken vanuit onze onderzoeksvraag: “Aan welke kenmerken moet een museumbezoek voor de derde graad van het lager onderwijs voldoen om te worden beschouwd als een goed interactief museumbezoek?” Onze werkwijze betrof in eerste instantie het verzamelen van informatie over een ideaal interactief museumbezoek, om vervolgens hieruit elf criteria te selecteren waaraan een interactief bezoek moet voldoen. Na observatie hebben we het bestaande museumbezoek aan deze vooropgestelde criteria aangepast. Het vernieuwde museumbezoek hebben we nadien uitgetest in de praktijk. Deze test genereerde de nodige bijsturing die vermeld is in de reflectie. Dit hele onderzoek vond plaats in nauwe samenwerking met het Museum voor Natuurwetenschappen. Ons eindwerk is opgebouwd uit twee grote delen: enerzijds het theoretische kader met het vooronderzoek en de bestaande rondleiding, atelier en activiteit in het museum; anderzijds een praktijkgedeelte waarin het vernieuwde museumbezoek getoetst wordt aan zowel de vooropgestelde criteria als aan de realiteit van de praktijktest. We sluiten af door de nodige aanpassingen in de reflectie op te nemen. Op basis van ons onderzoek besluiten we dat er geen eenduidig antwoord bestaat op onze onderzoeksvraag. Een interactieve rondleiding kan opgesteld worden aan de hand van veel verschillende aspecten. Een kritische, maar tevens realistische blik bleek bij het selecteren van de criteria noodzakelijk. In ieder geval wordt geconcludeerd dat we resoluut afscheid van een museumbezoek moeten nemen dat bestaat uit het klassikaal kijken en luisteren alsook van klassikale groeperingsvorm. Indien u geïnteresseerd bent om onze hele bachelorproef te lezen, kan u deze binnenkort terugvinden in de bibliotheek van Odisee hogeschool te Brussel.

Keywords


Dissertation
Herinneringseducatief lessenpakket
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met oog op het inbrengen van verandering in de huidige maatschappij en onderwijs, hebben wij besloten om een onderzoek uit te voeren rond herinneringseducatie over de Tweede Wereldoorlog in de derde graad van het lager onderwijs. Vanuit de verzamelde informatie hebben wij een eigen herinneringseducatief lessenpakket voor de derde graad van het lager onderwijs, over de Tweede Wereldoorlog in België, opgesteld. Er bestaan reeds diverse en boeiende materialen over dit onderwerp maar weinigen onder hen bespreken de oorlog in België. Met een focus op het verleden van België hebben wij aan de hand van herinneringseducatie, attractieve en diverse werkvormen waarin aandacht is voor eigen inbreng, een educatief lessenpakket opgesteld.

Keywords


Dissertation
BAP - Napoleon Bonaparte didactiek voor de derde graad van het lager onderwijs
Authors: --- ---
Year: 2022 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van Napoleon ontbreekt in onze lagere scholen elk spoor. Dat is opvallend, Napoleons erfenis leeft immers rondom ons: lengtematen, wetboeken, muziek, snoep... Om nog maar te zwijgen over de Slag bij Waterloo. Een veldslag die het gezicht van Europa voor jaren heeft bepaald. Om deze leemte rond Napoleon op te vullen ontwikkelden we een lessenreeks. De lessenreeks is dusdanig opgebouwd dat drie leerlijnen de lessen aan elkaar vasthouden. De eerste leerlijn is het verhaal van Napoleon zelf, deze komt in elke les terug. Een tweede leerlijn is gebaseerd op het vak ‘taal’. Doorheen de lessen leren de leerlingen debatteren. We beginnen met het oefenen op groepsgesprekken voeren, vervolgens leren de leerlingen informatie overzichtelijk te formuleren, nadien wordt er geoefend op het mondeling formuleren van meningen om ten slotte een debat te voeren in de laatste les. Een derde leerlijn draait rond kaartbegrip. De leerlingen maken kennis met historische kaarten waarrond ze doorheen de lessenreeks steeds moeilijkere opdrachten uitvoeren.

Keywords


Dissertation
Jordane Vermeir - Yara Vervoor - Rani Struelens - Met Erfje Goed door het verleden, het nu en de toekomst!
Authors: --- ---
Year: 2022 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

/

Keywords


Dissertation
Hoe kan ik de Tweede Wereldoorlog via een spel naar de klas brengen?
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kan ik de Tweede Wereldoorlog via een spel naar de klas brengen? In de Tweede Wereldoorlog kwam er veel haat en racisme aan bod. Het is belangrijk om de gebeurtenissen die daar gebeurd zijn te blijven herinneren, omdat haat en racisme zich snel kunnen ontwikkelen. Men moet leren uit het verleden en ervoor zorgen dat deze gebeurtenissen zich niet herhalen. Vandaar dat wij een spel hebben gemaakt over de Tweede Wereldoorlog. Deze bachelorproef bestaat uit informatie over de Tweede Wereldoorlog, met als focus België en Duitsland. Er staat verder ook informatie over wat een goed educatief spel is, wat herinneringsedcuatie is en ook informatie over het maken van een mindmap. Naast deze informatie, wordt hier natuurlijk ook het spel uitgelegd met als bijlagen de benodigdheden om het spel te spelen. Het spel is gemaakt op basis van getuigenissen uit de oorlog. Door allerlei getuigenissen te lezen, hebben we fictieve personages gemaakt. Allemaal gebaseerd op waargebeurde verhalen en feiten. We hebben ons ook gefocust op onze doelgroep voor deze bachelorproef, namelijk lagere schoolkinderen uit de derde graad. Ons spel bevat fiches van verschillende soorten kinderen tussen de 10 en de 16 jaar (Duitse soldaat, kind van verzetslieden, kind van een collaborant, Belgisch kind en een Joods kind) die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt. Door verschillende personages uit te schrijven, werken we aan een belangrijke pijler in de herinneringseducatie, namelijk multiperspectiviteit. Elk personage heeft ook eigen persoonsgebonden kaarten die een gebeurtenis omschrijven dat tijdens het spel kan voorvallen. Daarnaast is er ook geld voor elk personage, omdat dit belangrijk is, voor levensonderhoud. Aan de hand van het geld, kan de oneerlijkheid van die tijd al aanschouwt worden. Deze bacheorproef is het resultaat van 2 jaar werk. Het eerste jaar, 2019-2020, is er met 2 gewerkt. Wij hebben dan alles uitgeschreven en uitgewerkt, maar het spel is niet getest geweest toen vanwege covid-19. Dit jaar, 2020-2021, is er alleen gewerkt en is het spel uitgetest en aangepast waar nodig. U kan hier de versie van het jaar 2019-2020 en de aangepaste en printbare versie van 2020-2021 terugvinden. Ons spel is inzetbaar in een hoekenwerk, maar kan ook zeker gespeeld worden door heel de klas. Wanneer dit door heel de klas gespeeld moet worden, zijn meerdere borden nodig. Het spelen van het spel vergt wel de nodige voorkennis. Dit spel kan dus zeker dienen als afronding bij het thema. Veel speelplezier! Lindsay Nerinckx en Anke Vanderheyden

Keywords


Dissertation
Het dagboek van Miel : herinneringseducatief pakket rond de Eerste Wereldoorlog 3de graad lager onderwijs
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Brussel Odisee Studiegebied Onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Een interactief museumbezoek in thema prehistorie voor de derde graad van het lager onderwijs
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Brussel : Odisee

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Abstract van bachelorproef, ingediend op 21 augustus 2019: Interactief museumbezoek voor de derde graad van het lager onderwijs Jacobs Loike en Vancoetsem Geertrui, bachelor lager onderwijs, Odisee hogeschool Brussel Dit abstract heeft als doel een overzicht te bieden over de inhoud van onze bachelorproef. In het kader van deze bachelorproef gingen we aan de slag in het Museum voor Natuurwetenschappen te Brussel. Ons vertrekpunt was een bestaand museumbezoek, bestaande uit een rondleiding in de toonzaal, een atelier en een activiteit voor de derde graad. Deze hebben we aangepast naar een interactieve vorm aan de hand van zelf opgestelde criteria. Onze passie voor het thema prehistorie, onze vraagstelling hoe dit fascinerende tijdperk best over te brengen is aan leerlingen van de lagere school en de wil om iets blijvends te creëren dat effectief in de praktijk omgezet kan worden, zijn bepalend geweest in de afbakening van het thema van onze bachelorproef. Alles is vertrokken vanuit onze onderzoeksvraag: “Aan welke kenmerken moet een museumbezoek voor de derde graad van het lager onderwijs voldoen om te worden beschouwd als een goed interactief museumbezoek?” Onze werkwijze betrof in eerste instantie het verzamelen van informatie over een ideaal interactief museumbezoek, om vervolgens hieruit elf criteria te selecteren waaraan een interactief bezoek moet voldoen. Na observatie hebben we het bestaande museumbezoek aan deze vooropgestelde criteria aangepast. Het vernieuwde museumbezoek hebben we nadien uitgetest in de praktijk. Deze test genereerde de nodige bijsturing die vermeld is in de reflectie. Dit hele onderzoek vond plaats in nauwe samenwerking met het Museum voor Natuurwetenschappen. Ons eindwerk is opgebouwd uit twee grote delen: enerzijds het theoretische kader met het vooronderzoek en de bestaande rondleiding, atelier en activiteit in het museum; anderzijds een praktijkgedeelte waarin het vernieuwde museumbezoek getoetst wordt aan zowel de vooropgestelde criteria als aan de realiteit van de praktijktest. We sluiten af door de nodige aanpassingen in de reflectie op te nemen. Op basis van ons onderzoek besluiten we dat er geen eenduidig antwoord bestaat op onze onderzoeksvraag. Een interactieve rondleiding kan opgesteld worden aan de hand van veel verschillende aspecten. Een kritische, maar tevens realistische blik bleek bij het selecteren van de criteria noodzakelijk. In ieder geval wordt geconcludeerd dat we resoluut afscheid van een museumbezoek moeten nemen dat bestaat uit het klassikaal kijken en luisteren alsook van klassikale groeperingsvorm. Indien u geïnteresseerd bent om onze hele bachelorproef te lezen, kan u deze binnenkort terugvinden in de bibliotheek van Odisee hogeschool te Brussel.

Keywords

Listing 1 - 10 of 29 << page
of 3
>>
Sort by