Listing 1 - 10 of 95 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het 'Praktijkboek Kwaliteitszorg' wil zorg- en dienstverlenende organisaties uitdagen, inspireren en stimuleren bij de verdere ontwikkeling van kwaliteitszorg in hun eigen organisatie. Het gekende boek – al jarenlang een vaste waarde voor kwaliteitszorg in de welzijnssector – zette in 2017 de overstap naar de digitale wereld. Het platform biedt wie zich betrokken voelt bij kwaliteit in zijn of haar organisatie een stevige vertrekbasis en heel wat inspiratie om kwaliteitszorg op een systematische wijze te ontwikkelen en toe te passen.
Production management --- non-profitsector --- gezinszorg --- kwaliteitsontwikkeling --- kwaliteitsverbetering --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- residentiële hulp --- welzijnsinstellingen --- thuiszorg --- Sociology of social care --- Flanders --- Assistance sociale --- Maatschappelijk werk
Choose an application
De werkzaamheden en opdrachten van leidinggevenden op het middenkaderniveau worden steeds gecompliceerder en gedifferentieerder. Meerdere afdelingen (diensten en teams) en disciplines in een organisatie worden genoodzaakt om samen aan een opdracht of taak te werken. De 4de editie van dit werk speelt daarop in. Hier werd gebruik gemaakt van de kennis en ervaringen die de VVSG tussentijds heeft opgedaan met de trajectbegeleidingen voor management- en leiderschapsontwikkeling in lokale besturen.Enkele belangrijke taken en competenties van leidinggevenden, die werkzaam zijn in lokale besturen en andere organisaties staan centraal: besluitvorming, coördineren, plannen en ordenen, delegeren van werkzaamheden en controleren, samenwerken en samenwerkingsgedrag (o.a. onderhandelen en conflicthantering). Deze pocket wil de thema's 'coördineren' en 'samenwerken' concreter maken voor de dagelijkse praktijk van de leidinggevende op het middenkaderniveau. Natuurlijk is de praktijk van de eigen organisatie veel weerbarstiger dan hier wordt beschreven. Daarom zien we de pocket als een praktische gids voor de leidinggevende.De pocket kan gebruikt worden in meerdere werkvormen en omstandigheden:- tijdens vorming, training en procesbegeleiding;- tijdens intervisiemomenten met collega-leidinggevenden;- tijdens een individueel supervisietraject;- als persoonlijk werkboek om tussentijds na te denken en te reflecteren over het eigen professioneel handelen als leidinggevende.www/politeia.be
Gemeentebeleid --- Management --- Leidinggeven --- Coördinatie --- Vaardigheden --- Overleg --- Communicatie --- Teamontwikkeling --- Zelfsturende teams --- Local government --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Personnel management --- Teamwork --- Leiderschap --- Overleg (beraad) --- Zelfsturende team --- Zelfsturend team
Choose an application
Deze pocket gaat dieper in op belangrijke taken en vaardigheden van leidinggevenden en coördinatoren zoals coördineren van werkzaamheden, besluitvorming binnen de dienst/afdeling, plannen, ordenen en structureren, delegeren en controleren, samenwerken en het vereiste samenwerkingsgedrag, teamontwikkeling, leren onderhandelen, conflicthantering en het leren beïnvloeden van gedrag
management --- samenwerking --- Organization theory --- Personnel management --- teamwork --- Gemeentebeleid --- Management --- Leidinggeven --- Coördinatie --- Vaardigheden --- Overleg --- Communicatie --- Teamontwikkeling --- Zelfsturende teams --- Leiderschap --- Overleg (beraad) --- Zelfsturende team --- Zelfsturend team
Choose an application
Deze pocket sluit aan op de pocket 'Coachend leiderschap' en gaat dieper in op belangrijke taken en vaardigheden van leidinggevenden en cordinatoren zoals cordineren van werkzaamheden, besluitvorming binnen de dienst/afdeling, plannen, ordenen en structureren, delegeren en controleren, samenwerken en het vereiste samenwerkingsgedrag, teamontwikkeling, leren onderhandelen, conflicthantering en het leren benvloeden van gedrag. Bij de pocket hoort ook een handige cd-rom met oefendocumenten waarmee u dadelijk aan de slag kan Inhoudsopgave : Hoofdstuk 1: Managen versus leidinggeven 1.1 Management 1.2 Leiding geven 1.3 Competenties en taakaspecten van de leidinggevende 1.4 Samenvattend Hoofdstuk 2: Positie van de leidinggevenden op middenkaderniveau 2.1 Middenkader tussen management en uitvoerende medewerkers Hoofdstuk 3: Besluitvorming en beslissingsbevoegdheid 3.1 Besluitvorming binnen de organisatie 3.2 Niveaus van beslissingsbevoegdheid Hoofdstuk 4: Cordineren 4.1. Begripsafbakening 4.2. Onderliggende processen 4.3. Elementen van de cordinatiefunctie 4.4 De leidinggevende als cordinator 4.5 Cordinatiemiddelen en -voorzieningen 4.6 Samenvattend Hoofdstuk 5: Plannen, ordenen en structureren 5.1 Plannen maken 5.2 Doel 5.3 Noodzaak van een afdelingsbeleidsplan Hoofdstuk 6: Delegeren van werkzaamheden 6.1 Een begripsafbakening 6.2 Wanneer delegeren 6.3 Welke taken moeten gedelegeerd worden 6.4 Bevoegdheden en verantwoordelijkheid 6.5 Voorwaarden om te delegeren 6.6 Hoe delegeren 6.7 De controle 6.8 Fouten worden overal gemaakt 6.9 Moeilijkheden die bij het delegeren kunnen ontstaan 6.10. Oorzaken om niet te delegeren Hoofdstuk 7: Samenwerken 7.1 Samenwerken en samenwerkingsgedrag 7.2 Visie op samenwerken 7.3 Indicatoren m.b.t. samenwerken 7.4 Definities en kenmerken van samenwerken 7.5 Samenwerking in teamverband 7.6 Samenwerking tussen professionele werkers van verschillende teams 7.7. Basale, genuanceerde communicatie- en samenwerkingsvaardigheden 7.8. Stapsgewijs bevorderen Van de kwaliteit van de samenwerking en de communicatie 7.9 Conflicthantering 7.10 Leren onderhandelen 7.11 Samenvattend
Leidinggeven. --- Management --- Teamwerk. --- Gemeenten.
Choose an application
In deze pocket wordt een beschrijving gegeven van het algemeen kader van coachend leiderschap met als kern de persoons- en taakgerichte coaching van de medewerker. In deze herziene editie komen heel wat inhoudelijke vernieuwingen aan bod. De auteur bekijkt wat noodzakelijk is binnen de organisatie om persoonsgerichte coaching op een adequate wijze te ontwikkelen en in te voeren: op organisatorisch-structureel vlak en wat betreft condities m.b.t. verdere competentieontwikkeling. Tevens gaat de pocket in op het aspect van vertrouwen versus wantrouwen in de werkrelatie tussen de coach en de medewerker. Binnen het situationeel leiderschap zoomt de pocket in op het resultaatgericht en transformationeel leiderschap met aandacht voor de aspecten van sturing versus ruimte geven aan de medewerker. Tevens wordt er kort ingegaan op de vier strategieën van positief leiderschap. Eigenaarschap en verantwoordelijkheid zijn aspecten die niet mogen onderschat worden en dus veel aandacht krijgen in dit boek. Verder is er aandacht voor de vijf functies van visieontwikkeling en toepassing, voor interactieve interventies in het kader van cultuurbeïnvloeding en -verandering, voor de methodiek van het 'doelencontinuüm' wanneer het gaat over het formuleren van doelen in functie van een effectief coachings- en motivatieprogramma. Bron: https://www.politeia.be/nl/publicaties/72096-coachend+leiderschap+5de+editie
Employee motivation --- Flanders (Belgium) --- Local government --- Management --- Personnel --- Leadership --- Steden en gemeenten --- Leidinggeven --- Gemeentebeleid --- Coaching --- Leiderschap
Choose an application
Organization theory --- organisatiemanagement --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- welzijnsinstellingen
Choose an application
Choose an application
Een kwaliteitsvolle professionele dialoog is meer dan een snel en vluchtig gesprek. Het is niet zomaar even ‘fijn praten’ met elkaar, maar een zorgvuldige conversatie waarin het perspectief en de beleving van alle betrokkenen aan bod komen, en waarbij u actief en aandachtig luistert naar wat de anderen te zeggen hebben. Op die manier draagt de professionele dialoog bij tot een betere communicatie en een aangenamer werk- en samenwerkingsklimaat in uw organisatie. Om leidinggevenden te helpen op een zinvolle manier zo’n professionele dialoog aan te gaan, is er nu het nieuwe cahier ‘Uitgelicht’ van Theo Wijnen. In een eerste, theoretisch deel worden de context van de professionele dialoog en het belang van reflecteren geschetst binnen een breder kader. Daarna is het de bedoeling dat u het cahier gebruikt als werkboek en aan de slag gaat met de 125 reflectiepassages om uzelf te oefenen in het voeren van een professionele dialoog. Dit cahier is ontwikkeld als een didactisch werkinstrument voor bestuurders, managers, leidinggevenden van het middenkader, kwaliteitscoördinatoren, stafmedewerkers, project- en opleidingscoördinatoren, coaches en procesbegeleiders werkzaam in lokale besturen, de onderwijssector, gezondheids- en welzijnssectoren.
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 95 | << page >> |
Sort by
|