Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Onze heilige waarheden hebben we de laatste eeuwen zien verdampen. Zelfs onze identiteit zijn we in de loop der tijd kwijtgeraakt. Hulpeloos dobberen we rond op een zee van informatie, nieuws en meningen, op zoek naar iets wat ons weer ankers geeft. De moderne journalistiek is ons daar niet erg behulpzaam bij: hypes dicteren de berichtgeving, lichtzinnigheid en entertainment de toon. Wat vandaag de opening van de voorpagina of het journaal is, is morgen alweer achterhaald en vergeten. Kan de filosofie ons uitkomst bieden? Haar tekortkoming is eerder het tegenovergestelde: diepgravende en ingewikkelde beschouwingen over de zin van het leven vullen de filosofiebibliotheken. Eeuwigheidswaarde hebben die boeken zeker, maar leren ze ons ook iets over het hier en nu? In Nietzsche & Kant lezen de krant laat Rob Wijnberg zien dat de twee gebreken samen ook een kwaliteit kunnen zijn. Aan de hand van klassieke grootmeesters als Plato en Kant en moderne denkers als Fish en Rorty beantwoordt hij de meest prangende vragen uit de actualiteit. Zijn mensenrechten universele waarheden of westerse dogma s? Discrimineert Geert Wilders moslims als hij kritiek heeft op de islam? Klopt Rita Verdonks `Regels zijn regels eigenlijk wel? En wat wordt er nu werkelijk bedoeld met dé Nederlander? Het resultaat: journalistiek met diepgang en filosofie met dagwaarde. (bron: covertekst)
S20090705.JPG --- Philosophy --- #gsdbF --- sociale filosofie --- 1
Choose an application
Journalistiek is verworden tot een ordinaire nieuwsfabriek, waar kijkcijfers, lezersaantallen, advertentie-inkomsten en winst gelden als onbetwiste graadmeters voor succes. Doel is de burger permanent gebiologeerd te houden met spectaculaire, vermakelijke of anderszins aandachttrekkende berichten - niet om inzicht te kweken in de wereld om ons heen. Van genocide in Afghanistan tot de nieuwste haardracht van BV's: alles wordt zonder enige maatstaf van publiek belang de ether ingeslingerd, als krachtvoer in een kippenhok vol doelloos zappende nieuwsconsumenten. Of iets belangrijk is doet er niet toe, als er maar over gepraat wordt.De auteur fileert hier de mechanismen achter deze aandachtseconomie. Op karakteristieke wijze legt hij de ware aard van de moderne nieuwsvoorziening bloot. Hoe ze in de ban is geraakt van doelgroepdenkers en marketeers. Hoe ze dwingt tot instant-opinies en visieloze politiek. En bovenal: hoe ze burgers ontmoedigt om nog na te denken
perswetenschappen --- Journalism --- Sociology of culture --- #KVHA:Mediakritiek --- Het bereik, de theorie, het belang van de pers. Betrekking tot andere beroepen --- Nieuwsgaring --- Nieuwsberichtgeving --- Commercialisering --- nieuws --- nieuws. --- Mediakritiek --- Journalistiek en commercialisering --- Nieuwsberichtgeving ; Nederland --- Nieuws. --- Journalistiek --- Media --- Nieuws --- Filosofie --- Wereldbeeld --- #KVHA:Media --- #KVHA:Journalistiek --- 070.1 --- Reizen --- Ziekte --- Vliegen (werkwoord) --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
Nieuws vertelt je wat er vandaag gebeurt, maar zelden wat er iedere dag gebeurt. Daardoor overschatten we het belang van zeldzame gebeurtenissen en missen we vaak de belangrijkste ontwikkelingen van onze tijd. Wie het nieuws volgt, weet precies hoe de wereld niet werkt. Dit boek bevat 21 onmisbare verhalen die niet zo snel in het journaal zullen komen, maar wél een dieper inzicht geven in hoe de wereld werkt. Over de onzichtbare motor achter technologische innovatie, de stille armoede in een van de rijkste landen ter wereld en de heimelijke invloed van cijfers op ons leven. Maar ook: hoe we ons kunnen wapenen tegen de burn-outepidemie, wat de werkelijke oplossing voor het fileprobleem is en waarom we klimaatverandering alleen samen tegen kunnen gaan.Dit was het nieuws niet geeft een geheel nieuwe blik op het nieuws van alledag en de wereld om ons heen.Bron : http://www.bol.com
Media. --- Journalistiek. --- Berichtgeving ; journalistiek. --- Nieuwberichtgeving --- Journalistiek --- maatschappijkritiek --- Journalism --- Political philosophy. Social philosophy --- samenlevingsopbouw --- journalistiek --- freelance journalistiek --- Perswetenschappen --- Politieke filosofie. Sociale filosofie --- BPB1905 --- PXL-Media & Tourism 2019 --- mediafilosofie --- Nieuws --- Fake news --- Nieuwsgaring --- Reizen --- Ziekte --- Vliegen (werkwoord) --- 477.9
Choose an application
Choose an application
311.1 Grondwettelijke rechten en vrijheden --- General ethics --- Human rights
Choose an application
Choose an application
Wie het nieuws leest, de discussies op sociale media volgt en de debatten in de politiek bekijkt, kan haast niet anders dan concluderen dat waarheid haar zeggingskracht heeft verloren. Het gevolg: een samenleving zonder solidariteit, waarin we politiek en media steeds minder vertrouwen.Met dit boek brengt filosoof Rob Wijnberg een krachtig medicijn tegen het cynisme en de gevoelde machteloosheid van deze tijd.https://decorrespondent.nl/cp/vooriederwatwaars
Waarheid --- Samenleving --- BPB9999 --- Philosophy and psychology of culture --- Political philosophy. Social philosophy --- Theory of knowledge --- General ethics --- Sociology of culture --- Political sociology --- Mass communications --- nieuwsberichtgeving --- ethiek --- maatschappijkritiek --- samenleving --- informatiemaatschappij --- Philosophy of science
Choose an application
We leven in een land en in een cultuur waarin infotainment niet langer een journalistiek genre is, maar ook een politieke norm: het gaat niet alleen om de boodschap, maar vooral ook om de manier waarop die wordt uitgedragen. Beeldvorming is de allesbepalende factor: niet het gedachtegoed van een partij, de standpunten van een politicus of het beleid van het kabinet is maatgevend voor de kiezersvoorkeuren, maar het beeld dat daarvan van dag tot dag in de verschillende mediakanalen ontstaat. Zo manifesteert het publieke debat zich steeds meer als een publiciteitsshow, omringd door kiezers die letterlijk meedeinen met de waan van de dag. In En mijn tafelheer is Plato maakt Rob Wijnberg ons los van die waan door de actualiteit in een breder verband te plaatsen.
Choose an application
Choose an application
Hoe definiëren mensen zichzelf eigenlijk? Zijn we onze opvattingen? Onze gevoelens? Of de groep waartoe we behoren? De auteurs brengen onze hedendaagse zoektocht naar identiteit in kaart, en voeren deze terug op wat de grote denkers uit de geschiedenis erover gezegd hebben.
Developmental psychology --- Identity --- Book
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|