Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Leesproblemen en dyslexie staan de laatste jaren volop in de belangstelling en zijn daardoor steeds minder de onbekende terreinen van vroeger. Volgens de auteurs van Onderkenning en aanpak van leesproblemen en dyslexie spreken we van dyslexie zodra er hardnekkige problemen met de verwerking van taalspecifieke informatie optreden. Deze problemen uiten zich in het lezen en spellen op woordniveau. Daarbij is er sprake van specifieke neurobiologische afwijkingen in gebieden van de hersenen die betrokken zijn bij de verwerking van letters en klanken. Ook is er eensgezindheid over het bestaan van een genetische basis voor dyslexie. Om kinderen met dyslexie adequaat te kunnen helpen zijn er goede afspraken nodig met de onderwijsinstelling.
Leesstoornissen ; basisonderwijs. --- Orthopedagogics --- dyslexie --- leesproblemen --- Dyslexia --- Treatment --- Handbooks, manuals, etc. --- 464.1 --- Dyslexie (Woordblindheid) --- Lager onderwijs --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Secundair onderwijs --- Spellingproblemen(Kinderen met spellingproblemen) --- 464 --- Basisonderwijs --- Dyslexie --- Leesproblemen --- leesproblemen (ler) --- 092283.jpg --- Leesstoornissen --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Zorgverbreding --- Onderwijs --- Taalonderwijs --- Leesprobleem --- Interactief onderwijs --- Taal --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Kleuter --- Geschiedenis --- Anderstalige --- Spraaktechnologie --- Therapie
Choose an application
Choose an application
Kinderen met lees- en schrijfproblemen. --- Buitengewoon kleuteronderwijs. --- Buitengewoon lager onderwijs. --- Dyslexie (Woordblindheid). --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen). --- Taalonderwijs. --- Orthopedagogics --- dyslexie --- leesproblemen --- Kindergarten --- Primary education --- 464.1 --- Buitengewoon kleuteronderwijs --- Buitengewoon lager onderwijs --- Dyslexie (Woordblindheid) --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Taalonderwijs --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen
Choose an application
Het Protocol Leesproblemen en Dyslexie voor het Speciaal Basisonderwijs biedt leerkrachten, intern begeleiders, remedial teachers, logopedisten en andere leesspecialisten die in het speciaal (basis)onderwijs werkzaam zijn, richtlijnen om de leesontwikkeling van leerlingen gedurende alle jaargroepen systematisch te volgen. Het geeft aanwijzingen voor observatie en toetsing van leesvaardigheden en vaardigheden die daaraan voorafgaan in de kleuterperiode. Het protocol biedt een signaleringslijst voor kleuters en adaptieve toetsen voor de periode van het aanvankelijk lezen die gerelateerd zijn aan de herfstsignalering uit het protocol voor groep 1-4. Daarnaast biedt het handreikingen voor de begeleiding van leerlingen waarbij de leesontwikkeling dreigt te stagneren. Deze handreikingen sluiten aan bij bestaande methoden, materialen en orthotheken en bij recente bevindingen uit de literatuur rondom effectieve leesbegeleiding. Tevens sluit het aan bij het Protocol Leesproblemen en Dyslexie voor groep 1-4 en dat voor groep 5-8 en de tussendoelen beginnende en gevorderde geletterdheid. (Bron: www.taalonderwijs.nl/dyslexie)
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Waarom is aandacht voor dyslexie bij kleuters nodig? Hoe kun je geletterdheid in de groep stimuleren? Kun je bij kleuters al risicofactoren herkennen die kunnen leiden tot problemen met lezen? Hoe kunnen kleuters die moeite hebben met geletterde activiteiten effectief worden begeleid? Hoe zorg je voor een doorgaande lijn van groep 1-2 naar groep 3? Dit katern geeft leerkrachten en leesspecialisten (intern begeleiders, remedial teachers, logopedisten) handvatten voor het vroegtijdig signaleren en effectief begeleiden van kleuters die achterblijven in hun ontwikkeling van beginnende geletterdheid.
464 --- leesproblemen --- dyslexie --- Dyslexie --- Leesstoornissen --- Onderwijs --- #KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Leesstoornissen --- #KVHB:Testotheek LA --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kinderen met leerproblemen --- Leesstoornis --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Het Protocol Leesproblemen en Dyslexie is een handreiking voor leerkrachten van de groepen 1 tot en met 4, remedial teachers, logopedisten en andere leesspecialisten in het primair onderwijs voor de begeleiding van leerlingen met (dreigende) leesproblemen. In de vorm van gedetailleerd uitgewerkte stappenplannen geeft het protocol aanwijzingen voor observatie en toetsing van leesvaardigheden (in groep 3 en 4) en vaardigheden die daaraan voorafgaan (in groep 1 en 2). Daarnaast geeft het uitgebreide suggesties voor de invulling van de interventies. In het protocol staan bestaande remediërende methoden en materialen geordend weergegeven, zodat de leerkracht of leesspecialist op een gemakkelijke manier kan terugvinden wat geschikte materialen en oefenvormen zijn bij een bepaald soort leesprobleem. Het Protocol Leesproblemen en Dyslexie is een aanvulling op de Tussendoelen Beginnende Geletterdheid voor kinderen die achterblijven in hun ontwikkeling van geletterdheid. Signaleringslijst, handelingsplan, leerlingrapporten en alle toetsen uit de bijlagen van dit kleuterkatern zijn te downloaden van www.taalonderwijs.nl/dyslexie
Choose an application
Lezen --- Technisch lezen --- Buitengewoon basisonderwijs --- Motivatie --- Schrijven --- Orthodidactiek --- Dyslexie --- Leesprobleem --- Nederlands --- Leesonderwijs
Choose an application
Dit protocol vervangt het Protocol Leesproblemen en Dyslexie voor groep 1 en 2 en is vanaf nu verkrijgbaar. In het kader van preventie van latere leesproblemen, is aandacht voor taal in ruime zin al op jonge leeftijd noodzakelijk. In deze herziene versie worden de verschillende taaldomeinen uitgebreid toegelicht en onderbouwd met praktijkvoorbeelden. Ter ondersteuning van het doelgericht werken aan taalvaardigheid staan (tussen)doelen per domein centraal. Hierbij worden praktische handvatten geboden over hoe je als leerkracht de leeromgeving van kleuters verder kunt verrijken en hoe je speelse activiteiten en taalspel vorm kunt geven in de groep.Het systematisch en functioneel volgen van de ontwikkeling is essentieel. In het protocol wordt daarom uiteengezet hoe je het monitoren in de praktijk kunt aanpakken. Het protocol besteedt ook aandacht aan ouderbetrokkenheid en natuurlijk komt de overdracht van ervaringen en gegevens van de kleuterleerkracht aan de leerkracht in groep 3 aan bod.Met behulp van dit protocol kun je je eigen professionele houding ten aanzien van taalstimulering in de kleutergroepen verder verbeteren en krijgen álle kleuters een goede basis voor het leren lezen in groep 3.https://webwinkel.expertisecentrumnederlands.nl/webwinkel/protocol-preventie-van-leesproblemen-groep-1-en-2/40860&page=
Leesproblemen --- Kleuteronderwijs --- leesproblemen --- kleuters --- dyslexie --- 464 --- lezen --- kinderen met leerproblemen --- Dyslexie --- Onderwijs --- Leesprobleem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Primary education --- Secondary education --- Orthopedagogics
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|