Narrow your search

Library

KU Leuven (20)

EHC (1)

MPM (1)

Rubenianum (1)

SA (1)


Resource type

dissertation (20)

book (2)


Language

Dutch (20)

English (2)


Year
From To Submit

2024 (1)

2023 (1)

2022 (4)

2021 (4)

2020 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by

Book
The painted panels of the early sixteenth century Mechelen enclosed gardens : art technical examination with the photometric stereo: white light and multispectral microdomes

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Inventarisatie 'Collectie Vlaanderen': inventarisatie, screening en ontsluiting van openbare en semi-openbare handschriftencollecties in steden en gemeenten in Vlaanderen
Authors: --- --- --- ---
Year: 2002 Publisher: Leuven Studiecentrum Vlaamse Miniaturisten

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
De deontologie van de conservator-restaurator: De restauratie-ethiek van 1950 tot heden afgetoetst aan de Triniteit van Rogier van der Weyden
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze paper wordt onderzoek gedaan naar drie restauratietheorieën en de mate waarin deze werden toegepast tijdens de restauratiebehandelingen van de Triniteit van Rogier van der Weyden. Het onderzoek bestaat uit drie delen: (1) het analyseren van drie belangrijke theoretische werken van Cesare Brandi, Salvador Muñoz Viñas en Barbara Appelbaum respectievelijk; (2) de kunsthistorische achtergrond en restauratiegeschiedenis van de Triniteit en (3) het aftoetsen van de voornaamste theoretische principes aan de gemaakte keuzes tijdens de behandelingen. In het eerste deel worden de drie auteurs, hun theorie en de belangrijkste kerngedachten gesitueerd en besproken. Daarbij worden deze theoretici geplaatst binnen de algemene evolutie en ontwikkeling van de restauratiegeschiedenis. In hoofdstuk twee wordt de casus van de Triniteit voorgesteld. Naast een kunsthistorisch overzicht worden ook de twee uitgevoerde restauratiebehandelingen geanalyseerd. Tenslotte wordt er in hoofstuk drie nagegaan of de belangrijkste principes uit deze drie theorieën werden toegepast door de conservatoren-restauratoren tijdens hun respectievelijke behandeling van het schilderij. De theorieën van deze drie auteurs vertonen enkele overeenkomsten, maar ze leggen hun eigen accenten. Zo kan Brandi’s theorie bestempeld worden als de esthetische conservatie-restauratie theorie, Muñoz Viñas geeft de voorkeur aan een communicatieve conservatie-restauratie theorie en Appelbaum schuift de methodologie van de conservatie-restauratie naar voren. De Triniteit werd tweemaal gerestaureerd in de laatste 70 jaar, in dezelfde instelling (KIK-IRPA) in België. Beide behandelingen werden zorgvuldig gedocumenteerd waardoor de reconstructie van de keuzes voor bepaalde technieken en interventies mogelijk is. Deze gemaakte keuzes volgen niet altijd de principes die in de theorie wordt aanbevolen. Uit dit onderzoek wordt duidelijk dat het toepassen van de principes in de praktijk niet evident is. De resultaten tonen aan dat het opvolgen van de drie theorieën in geen van beide gevallen perfect gebeurd. De keuze voor een bepaalde restauratiebehandeling is nooit zwart-wit. Een conservatie-restauratie behandeling is altijd het resultaat van een zoektocht naar consensus en het afwegen van welke waarden primeren voor een bepaald object. Er is geen one size fits all binnen conservatie-restauratie, elk object vereist een unieke behandeling. Dit onderzoek is een deontologische studie die inzicht biedt in deze theorieën en hun nut voor zowel kunsthistorici als conservatoren-restauratoren.

Keywords


Dissertation
Verheven Woorden. Het evangeliarium met zilveren prachtband (OLV-BO-012) uit de OLV-kerk van Tongeren in context
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit onderzoek verkent de herkomst, iconografie en het gebruik van de prachtband, die is samengesteld uit handschriften van verschillende dateringen, een convoluut. Het evangeliarium met capitulatio bevat een colofon dat rechtstreeks verwijst naar een kerk in het bisdom Saint-Malo, als rechtmatige eigenaar. Tekstanalyse bevestigt de herkomst. De datering is tussen het einde van de 9de eeuw en het begin van de 10de eeuw. Monniken ontvluchttten de Bretoense kuststreken voor de invallende Vikingen. Zij zochten een toevluchtsoord in Saint-Martin de Tours of verder, waar zij tewerk gesteld werden en hun eigen tradities meenamen of aanpasten aan de Karolingische modellen. De versieringen in het manuscript zijn heterogeen, met insulaire en merovingische elementen. Tours was doordrongen van de politiek van de Karolingische vorsten. Hoe het manuscript uiteindelijk in Tongeren is gereist, is mogelijk via de handels-en pelgrimswegen naar Reims, Aken, Saint-Gallen. Luik en Tongeren hadden gemeenschappelijke heiligen, wat blijkt uit de kalender en de pericopenlijst in de convoluut. De datering is waarschijnlijk dezelfde als van de muzieknotities, omstreeks 1300, in een gotisch handschrift en blauw rood penwerk in de marges. De prachtband heeft een slot met meesterteken van de edelsmid Jan Eyckenhuts uit 1617. Het is een uitvoering naar een ouder model, in de stijl van beelden van Gufkens uit de 14de eeuw die nog in de kerk aanwezig zijn. Het boek vertoont lacunes en sporen van veelvuldig gebruik enerzijds als belangrijk boek van de misopvoering, anderzijds als eedboek. Het is opgetekend in de inventarissen van de kerk vanaf de 18de eeuw, het werd bewaard in de schatkamer na de brand van 1677. De prachtband bevat de essentie van de boodschap van het christendom, anderzijds kan het als hoogste reliek van de kerk worden opgevat. Het gebruik is veranderd na de Franse Revolutie met de afschaffing van het kapittel. Anderzijds is het een museumstuk geworden van het nieuwe museum, Teseum sinds 2016.

Keywords


Dissertation
De productie van collegedicaten aan de oude universiteit van Leuven. Een codicologisch onderzoek naar een selectie van dictaten van de zestiende tot de achttiende eeuw
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De KU Leuven bezit een grote collectie collegedictaten van de oude universiteit van Leuven (1425 – 1797). Dit zijn de voorlopers van hedendaagse lesnotities en cursusteksten van studenten. De lessen bestonden voornamelijk uit het woord voor woord dicteren van een tekst, vandaar de term dictaten. Die handschriften werden meestal ingebonden tot een boek, dat vaak geïllustreerd werd met ingevoegde prenten en tekeningen. Naar de inhoud van deze teksten werd reeds uitgebreid onderzoek gevoerd binnen het onderzoeksproject Ex Cathedra, naar aanleiding van een tentoonstelling en een publicatie in 2012. De grote collectie dictaten is echter nog niet volledig uitgebreid codicologisch onderzocht. Bij codicologie, of boekarcheologie, worden de fysieke eigenschappen van een boek bestudeerd. In deze thesis wordt op basis van een literatuurstudie en een vergelijkend codicologisch onderzoek van een selectie van tien dictaten bestudeerd hoe de productie van dictaten aan de oude universiteit verliep. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan de illustraties binnen de dictaten. De focus ligt daarbij op de tekeningen, aangezien de prenten reeds met meer diepgang besproken werden binnen het onderzoeksproject Ex Cathedra. Uit het onderzoek blijkt dat de dictaten langzaam werden samengesteld doorheen het academiejaar, met een grote verscheidenheid aan papiertypes, die de studenten aankochten bij een gemeenschappelijke Leuvense papierhandelaar. De boeken van de rijkere studenten werden ingebonden door een gespecialiseerde boekbinder, die de werken van een leren band voorzag met gestempelde decoraties. De armere studenten bonden zelf hun dictaten in met goedkopere materialen, zoals hergebruikt perkament en marmerpapier. Verder blijkt uit een studie van de tekeningen en de correctiemethoden die de studenten gebruikten dat de dictaten mogelijk thuis geschreven nageschreven van een kladversie of extern voorbeeld. De afbeeldingen vormen vaak een illustratie van de tekst, die het studeren zou vergemakkelijken. Ook werd meestal aandacht besteed aan het decoreren van titelpagina’s en tussentitels om de tekststructuur te benadrukken. Verder zijn de meeste tekeningen en prenten vooral decoratief. In sommige gevallen bestaat er nog een link met de tekst, maar de meeste afbeeldingen houden weinig verband met de lesinhoud en gaan vaak over het nachtleven van de studenten. De tekeningen zijn meestal gebaseerd op prenten of andere voorbeelden. De meeste studenten verzonnen zelf weinig nieuwe illustraties.

Keywords


Dissertation
Leo de Foere (1787-1851)
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leo de Foere (1787-1851) was een priester in het Brugge van de negentiende eeuw. Naast zijn religieuze verplichtingen schreef hij een eigen tijdschrift, zetelde in de Kamer van volksvertegenwoordigers van België en zette zich in voor de minderbedeelden. Deze thesis behandelt echter een ongekend onderdeel van zijn leven. Hij verzamelde kunst en gaf zijn mening hieromtrent in zowel zijn tijdschrift als de Kamer. Hebben zijn uitspraken invloed gehad op de voorkeur van zijn verzameling? En kende hij meer over de werken dan enkel de schoonheid ervan?

Keywords


Dissertation
Spiegel van een besloten wereld. Een laat vijftiende-eeuwse Cisterciënzermissaal uit de Ter Doestabdij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Laatmiddeleeuwse handschriften vormen een uniek geheel van elementen die meer vertellen over de ontstaans- en receptiegeschiedenis. In dit onderzoek naar een vijftiende-eeuws cisterciënzermissaal (Brugge, Grootseminarie, Ms. 49/18) staan deze elementen centraal om nieuwe inzichten te verkrijgen in de wijze waarop het missaal werd gewaardeerd en gepositioneerd binnen deze kloosterorde. In eerste instantie lijkt het luxueuze handschrift namelijk haaks te staan op het ideaal van de cisterciënzers, die eenvoud en soberheid nastreefden. Allereerst werd daarom literatuuronderzoek naar de kloosterorde verricht en vastgesteld kan worden dat zij vanaf het begin geen strikt besloten wereld hadden gevormd. Wereldlijke invloeden en machtige landheren waren nooit ver weg en in de middeleeuwen kenden verschillende abten vooraanstaande politieke functies. Als gevolg hiervan mengden zij zich in economische en artistieke circuits in de stedelijke context. Een voorbeeld zijn de abten die klant waren bij de beste schilders en verluchte handschriften bij topateliers bestelden. Het ontstaan van het missaal past daarmee binnen de traditie en ontwikkeling van de kloosterorde die zich steeds meer in de seculiere wereld ging mengen. Om de ontstaansgeschiedenis verder vorm te geven, was onderzoek naar het stedelijke klimaat in Brugge noodzakelijk. Daarvoor werden de drie aspecten van het culturele kapitaal gehanteerd. Vanuit het economische kapitaal kan verondersteld worden dat het missaal in een economisch gunstige periode tot stand kwam waarin de luxenijverheid bloeide. Bij de toplaag van de samenleving werd het verluchte handschrift hoger gewaardeerd dan de schilderkunst. De hoge kostprijs was hier deels de oorzaak van. Het onderzoek naar het sociale kapitaal toonde de opkomst van statusijver en emulatie tussen sociale groepen in Brugge, die middels kunstpatronage werd geuit. Statusijver is zichtbaar in het missaal, door de toevoeging van eigendomskenmerken. Er kan vastgesteld worden dat het ontstaan van dit missaal past binnen de traditie en werkmethode van Brugse lekenateliers en dat deze opdracht van een vijftiende-eeuwse abt voortvloeit uit de ontwikkeling van de cisterciënzerorde die zich steeds meer in de seculiere wereld ging mengen. Vervolgens stond de vraag naar de receptiegeschiedenis van het missaal centraal en daarvoor werd het derde aspect, het symbolisch kapitaal, aan de hand van een objectgerichte studie bestudeerd. Essentieel hierin waren het codicologisch onderzoek en de stilistische analyse van de miniaturen, gehistorieerde initialen en randdecoraties. Inzichten in de functie en betekenisgeving van het handschrift werden verkregen en er kan worden geconcludeerd dat er verschillende functies samenkomen. Enerzijds diende de codex voor devotionele doeleinden, namelijk als hulpmiddel voor de uitvoering van de heilige mis. Anderzijds heeft het missaal een luxueus karakter en diverse elementen wijzen erop dat het handschrift werd gebruikt als statussymbool van de bezitter. Latere toevoegingen van abt Keddekin (1478-1492) getuigen hiervan. Hetzelfde geldt voor de miniatuur van de Consecratie (f. 201r), die als een spiegel de gewijde priester, vermoedelijk abt De Vriendt (1459-1478), tijdens de eucharistie toont. Hieruit volgt dat verluchte handschriften binnen de cisterciënzerabdij van Ter Doest met grote eerbied werden behandeld, zowel om hun financiële waarde, maar juist ook om hun zeldzaamheid, uniciteit en de status die zij uitstraalden.

Keywords


Dissertation
Verzamelen Verhullen Vereren. Godsvrucht tot op het Bot: De Relieken uit de Laatmiddeleeuwse Besloten Hofjes van Mechelen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Laatmiddeleeuwse Besloten Hofjes zijn unieke getuigen van de devotionele toewijding van vroegmoderne vrouwelijke religieuzen. Het bijbels Hooglied diende als iconografische inspiratiebron voor deze tuintjes. Uitzonderlijk heeft een groep van zeven Besloten Hofjes de tand des tijds doorstaan. Deze groep is afkomstig van de Augustinessen uit Mechelen. Dankzij hun zorg kan deze groep van Besloten Hofjes vandaag de dag bewonderd worden in het Hof van Busleyden. De houten kastjes zijn tot de rand gevuld met allerlei artefacten zoals zijden bloemen, houten en pijpaarden beeldjes, pelgrimsinsignes, paperollen, en vooral belangrijk voor dit onderzoek: relieken. Zowel eerste- als tweedegraads relieken zijn terug te vinden in de hofjes. Menselijke botten en souvenirs van het heilig land zoals een stukje 'ijs' van de nacht van de geboorte van Christus. Deze masterproef bespreekt drie onderdelen van de contemporaine reliekencultus. Ten eerste 'Verzamelen'. Wat waren de voordelen van het verzamelen van relieken en hoe gebeurde dit in praktijk? Het tweede deel 'Verhullen' zoomt in op de ambacht en materialen die gebruikt werden om deze relieken te versieren en te sluieren. In het laatste deel 'Vereren' wordt toegelicht hoe de middeleeuwse heiligencultus in zijn werk ging, welke relieken er nu juist in de hofjes zitten en waarom en hoe de reliek als herinnering aan een specifieke plaats of een specifiek persoon dienst kan doen.

Keywords


Dissertation
Gebedenboek in de stijl van de Meester van Karel V. Studie van een Zuid-Nederlands verlucht handschrift (ca. 1520-1530)
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze masterproef bestaat uit een kritische studie van het Gebedenboek in de stijl van de Meester van Karel V, een zestiende-eeuws handschrift uit de Zuidelijke Nederlanden, waarvan de verluchting in het verleden toegeschreven werd aan de Meester van Karel V en eenmalig aan een miniaturist verwant met de Meester van Kardinaal Wolsey. Door de toepassing van een gecombineerde methode waarbij zoveel mogelijk aspecten van het manuscript in acht worden genomen en met elkaar in verband gebracht, wordt getracht om een aanvulling te bieden op eerdere verhandelingen over het gebedenboek, naast een herziening van de inzichten die de auteurs daarin poneerden. Het objectgeoriënteerde onderzoek vormt daarbij een belangrijke uitgangspositie. Een doorlichting van de herkomstgeschiedenis, een codicologische analyse, een toelichting bij de gebeden, een beschrijving van de negen volbladminiaturen met religieuze taferelen en van de decoratieve onderdelen van de verluchting zijn in de masterproef opgenomen en in meer of mindere mate uitgewerkt. Onder meer de originaliteit van de zilveren prachtband en de toeschrijving aan de Meester van Karel V worden in vraag gesteld. De bedoeling is een beter zicht te krijgen op de samenstelling en de geschiedenis van het handschrift, dat met name door zijn boekband een bijzonder kunstwerk is, vandaag bewaard in de collectie van The Phoebus Foundation.

Keywords


Dissertation
De verlichte prent
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De collectie Leuvense collegedictaten vormt een directe getuigenis van de constante veranderingen die zich doorheen 400 jaar voordeden in het Leuvense universitaire leven. De desbetreffende documenten zijn niet enkel interessant voor het onderzoek naar de samenstelling en evolutie in de colleges, ook het inzetten van visuele materialen kan via deze weg onderzocht worden. Deze praktijk deed zich eveneens voor in de periode van het verlichte curriculum aan de universiteit Leuven (1764-1797). De prenten uit deze periode ontstonden rond de figuur van Charles Becker. Hij bracht twaalf reeksen van natuurwetenschappelijke aard uit, waarin wetenschappelijke apparaten en proeven weergegeven worden. Deze voorstellingen, hoewel duidelijk geïnspireerd door Beckers voorgangers, verschillen zowel in inhoud als vormgeving van de prenten in voorgaande periodes. Ze passen in het verlichte ideaal, waarbij verschillende elementen gecombineerd worden, genummerd en voorzien van een titel in lijn met de traktaten. Op deze manier vloeien tekst en beeld op een unieke manier samen. De aanwezigheid van verschillende herdrukken zijn een teken van constante ontwikkeling van deze prenten, waarvoor een nauwe samenwerking tussen de drukker en universiteit nodig moet zijn geweest. Dit toont aan dat de prenten meer waren dan een decoratieve rustpauze in de soms lange notities van de studenten. Ze waren een praktisch instrument bij de nieuwe, wetenschappelijke manier van leren en begrijpen die kenmerkend zijn voor de verlichte periode.

Keywords

Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by