Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
In de laatste decennia is er sprake van een radicale verandering in de manier waarop we via internet communiceren. Zo hebben nieuwe technologieën en sociale media een impact gehad op hoe we commerciële berichten ontvangen en percipiëren. De huidige marketingstrategie is gecentreerd rond opinieleiders zoals bloggers, die ervoor zorgen dat een bericht snel en betrouwbaar verspreid wordt aan de hand van word-of-mouth-technieken. Bloggers creëren door de interactieve, transparante en directe communicatie een vertrouwensband met de lezer, die betekenisvol is om commerciële berichten te verspreiden. Zo is word of mouth enkel effectief als de informatiebron beschouwd wordt als geloofwaardig en authentiek. Het is echter een vraagstuk hoe bloggers erin slagen om een identiteit en geloofwaardigheid op te bouwen aan de hand van zelfpresentatietechnieken. Het onderzoek van deze masterproef is tweeledig. Zo analyseerden we ten eerste het karakter en de vorm van commerciële berichten op Instagram. Die onderzoeksvraag trachtten we te beantwoorden op basis van een kwantitatieve inhoudsanalyse van 300 berichten op de Instagramprofielen van de twintig meest invloedrijke fashion bloggers in Vlaanderen. Ten tweede wilden we aan de hand van diepte-interviews met zes Vlaamse fashion bloggers onderzoeken hoe ze een eigen identiteit opbouwen en hoe ze geloofwaardigheid creëren via blogs en socialemediakanalen. De resultaten bevestigen allereerst de commerciële natuur van Instagram. Hoewel merken zich steeds vaker richten op bloggers om word of mouth te genereren over hun producten, wordt dat commerciële karakter zelden openlijk aangegeven. Volgens de respondenten zou een openlijke sponsoring overbodig zijn en zou het een negatieve impact uitoefenen op de geloofwaardigheid van de blogger en de authenticiteit van het bericht. Instagram kan eveneens gekarakteriseerd worden als een positieve plek, waar positieve ervaringen worden gedeeld en positieve reacties worden achtergelaten. Ook de respondenten bevestigen het bestaan van impliciete normen over Instagramwaardige content, die de illusie van perfectie kunnen doen ontstaan. Verder concludeerden we dat drie elementen cruciaal geacht worden in de opbouw van geloofwaardigheid als (fashion) blogger: een authentieke zelfpresentatie, de zorgvuldige selectie van commerciële samenwerkingen en het gebruik van interactiviteit. Ondanks hun authentieke zelfpresentatie behouden de respondenten bewust de controle over wat ze online publiceren. Ten slotte analyseerden we welke visuele en tekstuele elementen de geloofwaardigheid van een bericht op Instagram kunnen ondersteunen. Aangezien Instagram een visueel medium is, wordt visuele elementen een groter belang toegewezen. Een visueel aantrekkelijk profiel verhoogt immers de professionaliteit, expertise en geloofwaardigheid van de blogger in kwestie. Het bewerken van foto’s om een aantrekkelijk en harmonieus profiel te verkrijgen, gebeurt daarom systematisch. De respondenten begrepen daarnaast het belang van het onderschrift om hun persoonlijkheid te tonen, persoonlijke ervaringen te delen en hun volgers te betrekken in een conversatie. Dankzij de combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden formuleerden we een antwoord op onze onderzoeksvragen. De resultaten bieden bevestiging voor verschillende hypothesen uitgedrukt in de literatuur. Daarnaast openen de beperkingen van het onderzoek nieuwe wegen voor bijkomend onderzoek.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|