Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Sabine Wassenberg is al tien jaar lang filosofiejuf op multiculturele basisscholen in Amsterdam-West. Ze praat met haar leerlingen over grote vragen en gaat taboes niet uit de weg. En wat blijkt? De logica van deze kinderen is vaak helderder en directer dan menig debat in de grotemensenwereld. Ze stelt zich open op en luistert echt naar wat iedereen te zeggen heeft, en daardoor leert ze veel over de denkbeelden van kinderen uit andere culturen. En ze wordt ook nog eens stevig aan het denken gezet over haar eigen westerse waarden. Kinderlogica is een eye-opener voor iedereen die geïnteresseerd in de toekomst van onze multiculturele samenleving ? en wie is dat niet?https://www.sabinewassenberg.com/kinderlogica
filosofie --- 1 --- filosoferen met kinderen --- intercultureel onderwijs --- Primary education --- Sociology of education --- Didactics of philosophy --- Logic --- Political philosophy. Social philosophy --- 474.6 --- 478.9 --- Intercultureel onderwijs --- Filosoferen met kinderen --- Multiculturele samenleving --- Mundiale vorming --- Culturele diversiteit --- Overige vormingsgebieden --- Filosofie ; basisonderwijs --- Filosofie ; kinderen. --- multiculturele samenleving --- toegepaste filosofie --- M --- diversiteit --- didactiek basisonderwijs - intercultureel onderwijs --- Theologie --- Godsdienst --- Religie, zingeving en levensbeschouwing --- Diversiteit --- Levensvraag --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Jeugdboeken 10-12 jaar --- Multiculturele opvoeding
Choose an application
Met dit gevarieerde doeboek kunnen kinderen vanaf 8 jaar op een speelse manier kennismaken met filosofie. Het bevat uitleg over wat filosofie is, weetjes, puzzels, spelletjes, raadsels, gedachte-experimenten en creatieve opdrachten over uiteenlopende onderwerpen: robots, de tijd, goed of slecht, voelen en denken, leven en dood, goden en godsdiensten, nationaliteit ...
filosofie --- didactiek --- Didactics of philosophy --- filosoferen met kinderen --- filosoferen --- Filosofie --- toegepaste filosofie --- Weetjes --- Proeven (wetenschappen) --- Grappen --- Hersenen --- Vragen stellen --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Basisonderwijs --- Filosoferen met kinderen --- Weetje --- Proef (wetenschap) --- Grap --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
Je eigen keuzes maken, een mening vormen en deze mening onderbouwen zijn essentieel voor iedereen. Tegelijkertijd is opgroeien en het opdoen van deze vaardigheden in de huidige tijd voor onze jeugd geen gemakkelijke opgave. De wereld is complexer dan ooit met overal verleidingen, informatie altijd beschikbaar en een overvloed aan opvattingen en meningen. Hoe kies je...? Wat kies je...? Waarom...?
Didactics of philosophy --- filosoferen met kinderen --- toegepaste filosofie --- Filosofie --- Filosoferen --- Filosoferen met kinderen --- Gespreksvoering --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Didactische werkvormen --- Didactische werkvorm --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Orthopedagogics
Choose an application
Wanneer is een theorie precies waar? Zullen we ooit alles weten? Zijn er grenzen aan de wetenschap? Door met jongeren te filosoferen over wetenschap, kun je hun aangeboren verwondering prikkelen en het denken over de wereld om hen heen verdiepen. Je voedt hun zelfdenkend vermogen en leert hen kritisch te argumenteren en te luisteren naar andermans mening. Door te filosoferen houden ze, voordat kennis alle plaats inneemt, ruimte in hun hoofd voor vragen. Zo kunnen ze inzien dat de wereld niet zwart-wit is, maar oneindig kleurrijk.In 'Ik zag twee apen wetenschapen' vind je een uitgebreide handleiding om te filosoferen met kinderen en jongeren. Tevens vind je er 25 voorbeelden van lessen die een filosofisch gesprek accommoderen over een thema rondom wetenschap of die aansluiten bij bepaalde vakken op school.
Filosofie --- kinderen --- kinderen. --- filosoferen --- filosoferen met kinderen --- Kinderen. --- filosofie --- Didactics of philosophy --- toegepaste filosofie --- Filosoferen met kinderen
Choose an application
De Zoon van de Gazelle is een beroemd verhaal uit de twaalfde eeuw, de bloeitijd van de Arabisch-islamitische cultuur. Het gaat over een jongen die opgroeit op een onbewoond eiland en wordt opgevoed door een gazelle. Hij weet niet hoe hij daar terecht is gekomen en gaat in zijn eentje op ontdekkingstocht. Al filosoferend komt hij tot inzicht in de grote levensvragen:Hoe is het eerste leven ontstaan?Wat is het verschil tussen mensen en (andere) dieren?Wat kun je leren van de natuur?Is het heelal eindig of oneindig?Hoe kun je een goed mens worden?De zoon van de Gazelle is een hedendaagse hervertelling van Hayy ibn Yaqzan, een van de grote teksten uit de wereldliteratuur. De schrijver Ibn 'ufayl (1110-1185) was een islamitisch filosoof, theoloog, arts, astronoom en vizier die leefde in het zuiden van Spanje.Het verhaal is voorzien van prenten en geschreven voor een jeugdig publiek (maar ook voor volwassenen prettig leesbaar). Dit van origine Arabisch-islamitische verhaal zal bruggen bouwen in onze diverse samenleving, doordat het laat zien dat bepaalde filosofische vragen universeel zijn, ongeacht de levensbeschouwelijke achtergrond van de persoon die ze stelt. Na ieder hoofdstuk staat een aantal filosofische vragen om samen of alleen verder over na te denken. (Bron: uitgever)
Filosoferen met kinderen --- Islam --- Arabisch-islamitische cultuur --- Theologie --- Godsdienst --- Religie, zingeving en levensbeschouwing --- Diversiteit --- Levensvraag --- Gazelle --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Jeugdboeken 10-12 jaar
Choose an application
Dit prentenboekje werd geschreven bij de lessen in Kinderen en... liefde, relaties en seksualiteit. Het is in de eerste plaats bedoeld voor de kinderen in de tweede en derde kleuterklas, maar is ook geschikt voor de kinderen in het eerste en tweede leerjaar, eventueel om zelf te lezen. In de tekst staan verschillende vragen die met de kinderen kunnen besproken worden. Achteraan in het boekje staan nog enkele voorbeeldvragen die kunnen gebruikt worden om samen met kinderen te praten over identiteit, vriendschap en intimiteit. Op de bijbehorende website vindt u meer informatie over relationele en seksuele vorming bij jonge kinderen, gesprekstips en printbare kleurplaten.
433.4 --- Fiction --- Filosoferen met kinderen --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Intimiteit --- Jeugdboeken --- Prentenboeken --- Relationele opvoeding --- Seksualiteit --- Seksuele opvoeding (Seksuele voorlichting) --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale ontwikkeling --- Sociale opvoeding --- Vriendschap --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Didactics of medicine --- Primary education
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|