Narrow your search

Library

KU Leuven (67)

KBR (1)


Resource type

dissertation (67)


Language

Dutch (46)

English (21)


Year
From To Submit

2023 (8)

2022 (2)

2021 (2)

2020 (11)

2019 (8)

More...
Listing 1 - 10 of 67 << page
of 7
>>
Sort by

Dissertation
Cibocof-A framework for industrial maintenance concept development
Authors: ---
ISBN: 9056825704 Year: 2005 Publisher: Heverlee Katholieke Universiteit Leuven. Faculteit Toegepaste Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Selecting optimal distributor for Zorabots in China
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Industriële Ingenieurswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Robots have been asked to perform jobs in some intense places, from war zones in the Middle East to the surface of Mars to the unexplored corners of Egypt's Great Pyramid. As the pioneer of service robots, ZORA robot has offered the solution to motivate elderly people to do physical therapy exercise and to enhance the interaction with children having autism. After gaining success in 22 countries worldwide, ZORA wants to bring its solution to China. Therefore, in our study, we try to find the optimal Chinese partners to help Zorabots company (creator of ZORA robot) accomplish its first step into this market. First, a bass diffusion model was used to forecast the sales in the hospital segment in Beijing and Shanghai. Secondly and next, we tried to determine which are the existing partners (distributors) in these areas and who of those distributors are most suitable for Zorabots company. This decision analysis was made by the Analytic Hierarchy Process method. Lastly, a competitor and SWOT analysis enabled us to define the competitor market and the technical features that are required to suit the Beijing and Shanghai market. The results we obtained as optimal distributors in shanghai area is Krund while for Beijing we found Sunbot. Unlike the rest of the world, China is a country with strong personality. It is huge, rapidly growing but illusive. By cooperation with the right partner, Zorabots will land its feet on the right grand and envisions a better direction it should head to.

Keywords


Dissertation
Reductie van levertijden voor een technisch hoogstaand product met een wisselvallige vraag

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Detectie van kryptische subtelomere afwijkingen via fluorescente in situ hybridisatie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Determination of a maintenance concept for a biomass power plant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor 2Valorise is elke minuut ongeplande downtime van hun biomassacentrale een grote kost. Niet enkel de kost van het niet kunnen produceren van elektrische energie, ook de vaak hoge directe herstelkost en verlies van nuttige tijd zijn significante verliezen. Momenteel hanteert het onderhoudsteam van 2Valorise een onderhoudsplan gebaseerd op praktijk en ervaring en is er, in hun ogen, in het verleden te veel tijd gespendeerd aan correctief onderhoud, het reactief oplossen van problemen. In deze thesis wordt er een gepast onderhoudsconcept bepaald om de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de installatie in Ham te verhogen. Het bedrijf wenst hun pragmatische onderhoudsaanpak te toetsen aan een onderhoudsplan bepaald door theoretische modellen en manieren aangereikt te krijgen om hun onderhoudsplan efficiënter te maken. Ook moeten nieuwe predictieve onderhoudstechnieken, manieren om het onderhoud beter te structureren en uiteindelijk de implementatie van onderhoudsmanagementsoftware (CMMS) onderzocht worden. Het eerste deel van deze thesis bestaat uit een uitvoerige literatuurstudie met betrekking tot de verschillende types onderhoud, prestatie-indicatoren, predictieve onderhoudstechnieken en reeds bestaande onderhoudsconcepten, elk met hun voor- en nadelen. Op basis van deze literatuurstudie en in samenspraak met het bedrijf zelf wordt het meest geschikte onderhoudsconcept gekozen om toe te passen op de energiecentrale van 2Valorise. Vervolgens wordt dit concept ook theoretisch verder onderbouwd. De doelen van het onderhoudsconcept “Reliability-centered Maintenance” (RCM) kwamen het best overeen met de vooropgestelde doelen van het bedrijf zelf. In het tweede deel van dit werk wordt de praktische implementatie van RCM behandeld. Initieel wordt het voorbereidend werk dat nodig was om dit concept te kunnen toepassen, alsook verschillende opgedoken moeilijkheden uitvoerig behandeld. Enkele voorbeelden van het voorbereidend werk dat verricht werd zijn het verzamelen van falingsinformatie, het creëren van een asset database en van een hiërarchie-model. Ook worden er nuttige prestatie-indicatoren voorgesteld om de effectiviteit van het onderhoudsconcept en hun onderhoud in het algemeen te meten en theoretische modellen om toe te passen indien er wel voldoende data beschikbaar is in de toekomst. Wanneer alle voorbereidingen behandeld zijn, worden twee RCM analyses uitgewerkt en voorbeelden hieruit toegelicht. Deze toepassing van RCM resulteert in efficiënte onderhoudsplannen voor twee machines uit de bepaalde kritische systemen om hun betrouwbaarheid te verhogen. Ten slotte wordt de implementatie van onderhoudsmanagementsoftware bestudeerd. De wensen en noden van 2Valorise werden gedetailleerd genoteerd, een offerteaanvraag opgesteld en uitgestuurd naar verschillende verkopers. Uiteindelijk worden 3 geschikte pakketten aangeraden. Deze software moet, naast de implementatie van RCM, het onderhoudsteam verder ondersteunen in het plannen van taken, genereren van werkopdrachten, het managen van hun reserveonderdelen en het bijhouden van belangrijke data in verband met het falen van hun machines.

Keywords


Dissertation
Herontwerp zuiger en drijfstang met eindige elementen simulatie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze scriptie wordt het herontwerp van het zuiger-drijfstang mechanisme in de motor van Pegasus van CQS besproken. Het doel is een lichter en performanter mechanisme te bekomen. Om de sterkte van het oorspronkelijke mechanisme te kunnen analyseren, wordt er beroep gedaan op eindige elementen analyse. Hiermee is het mogelijk om de spanningen binnen de verschillende onderdelen en de vervorming ervan te onderzoeken om zo de zwakke plekken te identificeren. De analyse zal zowel mechanisch als thermisch gebeuren. Om dit uit te kunnen voeren worden de verschillende belastingen die op het mechanisme inwerken eerst berekend. Vervolgens worden deze berekende waarden in de eindige elementen software ingevoerd. Ook de thermische belastingen en de koeling van de onderdelen moeten in de simulatie toegevoegd worden. In een eerste stap werden de mechanische en thermische analyse apart uitgevoerd om de verscheidene belastingen en randvoorwaarden zo goed mogelijk te kunnen modelleren in de simulatie. De simulatie werd uitgevoerd in een statische context. Dit houdt in dat de belastingen berekend werden op het moment in de cyclus waar deze een maximum bereiken. De belastingen werden dan aan de simulatie toegevoegd voor de corresponderende krukashoek. Nadat de verschillende belastingen en randvoorwaarden correct gemodelleerd zijn, kan er een gecombineerde analyse uitgevoerd worden. Hieruit blijkt dat de thermische belasting een zeer grote invloed heeft op de spanningen in de onderdelen. Uit de resultaten waren twee zwakke plekken van het mechanisme af te leiden: aan de bovenkant van het gat voor de zuigerpen en aan de randen van de groeven in de drijfstang. Er konden ook gelijkenissen worden vastgesteld tussen de gebroken drijfstang van CQS Group Racing Team en de resultaten van de eindige elementen analyse. Op basis van deze resultaten kan het herontwerp van het mechanisme plaatsvinden. Er werd extra materiaal toegevoegd aan de zwakke zone boven het gat voor de drijfstang. Om dit te compenseren werd er ook materiaal weggehaald in de zones van de zuiger waar de spanningen zich ver onder de elasticiteitsgrens bevonden. Uiteindelijk werd een gewichtsreductie van 2g bekomen op het oorspronkelijke gewicht van 298g voor de zuiger. Het herontwerp van de drijfstang bestond er voornamelijk uit om de groeven in het ander vlak van de drijfstang te plaatsen. Hiermee heeft de drijfstang meer stijfheid gekregen dankzij een groter traagheidsmoment van het profiel van de drijfstang. Ook zorgen de aangepaste groeven voor een gewichtsreductie. De tweede grote aanpassing van de drijfstang bestond erin om het materiaal te veranderen naar een titaniumlegering: 6AL-4V. Als gevolg van deze materiaalverandering stijgt de toelaatbare spanning in de drijfstang drastisch dankzij de zeer hoge elasticiteitsgrens van de titaniumlegering. Verder zorgt de lagere massadichtheid van deze legering voor een extra gewichtsreductie. Dit herontwerp heeft een belangrijk besluit: de thermische spanningen in het mechanisme zorgen relatief gezien voor de grootste uiteindelijke spanningen. Er moet bijgevolg zeker ook gekeken worden naar een manier om het hele motorblok op een betere manier te koelen. Hierdoor zullen de thermische spanningen in de onderdelen drastisch dalen waardoor het mechanisme in zijn geheel betrouwbaarder zal worden. Een watergekoelde motor is bijvoorbeeld een optie om ervoor te zorgen dat de motor beter presteert tijdens de uithoudingswedstrijden.

Keywords


Dissertation
The influence of different design parameters on the throughput of an AVS/RS for E-commerce based on a modular simulation model

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In today’s booming e-commerce society, efficiency in warehousing is more important than ever. It is a critical consideration in order to meet the high demand and throughput variety to ensure customer satisfaction. Therefore, traditional human-based storage policies fall short. Hence, there is a need for more automated warehouse systems since they offer improved efficiency and adaptability in terms of throughput and scalability. One such system is AVS/RS, which consists of lifts that bring packages to the desired tier, and an autonomous shuttle places the packages in the correct spot of the destined aisle. Although this system has been studied in the past decade, there are still gaps in the literature that need to be addressed. Therefore, the objective of this thesis is to fill these gaps by analysing the effect of different design parameters on the throughput of the system and developing a model where these effects can be measured. The experiments were performed using the simulation program Enterprise Dynamics. While some of these parameters have been studied in the literature, no relation has been found between them. This thesis confirms the literature about the individual effect of the parameters but also identifies a factor that unites all these parameters, namely the bottleneck of the system. The parameters that were studied in this thesis include the speed and acceleration of the lift and shuttles, the number of tiers, aisles, and bays in the warehouse, and the different storage policies. To the best of the author’s knowledge, this study is this study one of the first to study different storage policies of the lift and their effect on the throughput. The throughput, as an indicator of efficiency, and the idle times, as an indicator of the bottleneck, were used as measurement variables to evaluate the system. With all these parameters and their individual effect on the throughput, a regression model was developed that gives a mathematical formula to determine the throughput based on the given variables. While a formula was found for the parameters included in this study with the exception of the speeds and accelerations due to the limited simulation power. However, this model can be expanded to include more parameters, such as speed, acceleration, waiting times, and additional storage policies. With this, the complete system could be described by formula instead of simulation, which would save effort and time. To develop the regression model, a reference system is first made and then different parameters, such as the speeds, accelerations, and warehouse dimensions, are varied while the others are kept constant. This iterative process allowed us insights into the effects of each parameter. The results confirm that these parameters can improve throughput and that the amount of increase or decrease in throughput is affected by the position of the bottleneck in the system. The main contribution is the identification of the relationship between all the parameters and the bottleneck. Finally, the regression model showed that intelligent storage policies for the lift, could further remove the bottleneck and increase the efficiency of the system. Overall, this regression model can be used for further investigation and to provide warehouse managers with suggestions and insights to optimize their warehouse according to their needs.

Keywords


Dissertation
Modelling Excellence: Een MCDM gebaseerd model voor benchmarking van KPI’s in industrie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Assetmanagement is een belangrijke factor in bijna alle industriële bedrijven. Het bevat de machines en installaties, hun onderhoud en vele ander belangrijke aspecten die cruciaal zijn voor de werking van een industrieel bedrijf. Een goed beheerd assetmanagement zorgt ervoor dat een bedrijf elke kans gebruikt en dat fouten geen tweede keer worden gemaakt. De laatsten decennia is het bewustzijn van het belang van assetmanagement gestegen. Verschillende evaluatiemethodes zijn ontworpen doorheen de jaren, bijvoorbeeld ISO 55000. Ondanks dit feit, bestaat er geen makkelijk te begrijpen universele methode die bedrijven kunnen gebruiken voor hun assetmanagement. In de literatuurstudie van deze thesis zijn de onderwerpen uiteindelijk gereduceerd tot twee belangrijke hoofdonderwerpen. Het onderzoek kijkt naar benchmarking en zijn verschillende types voor een universele en betrouwbare evaluatietechniek. Best practice benchmarking is een oude techniek waarvan al bewezen is dat het een zeer stek gereedschap kan zijn. Eens de best practice in een sector is geïdentificeerd kan deze benchmark gebruikt worden voor heel de sector. Bij een klassieke best practice benchmark worden KPI-waarden en benchmark-waarden naast elkaar gezet. Het is dan de taak van een expert om te bepalen welke afwijkingen belangrijk zijn en waar de sterktes van het assetmanagement zitten. Verder, een tweede onderwerp dat grondig is bekeken: Multi Criteria Decision Methods (MCDM). Deze methodes helpen verschillende alternatieven te vereenvoudigen op basis van de waarden van beslissing ’s criteria. Door deze vereenvoudiging wordt het mogelijk voor de menselijke beslisser om een geïnformeerde keuzen te maken gebaseerd op al de gekozen criteria. Dit aspect van MCDM, hoe het verschillende criteria kan combineren in één makkelijk verstaanbare vorm, is wat ook gewenst is in het evaluatie model. Het evaluatie model dat voor dit onderzoek is gemaakt, deelt het assetmanagement op in verschillende categorieën, bijvoorbeeld: onderhoud, opleidingen en magazijn. De structuur van het model is als een omgekeerde boom. Beneden staan het Benchmark van de KPI's. Elke KPI krijgt een score die gelijk is aan de afwijking met de benchmark-waarde na normalisatie. Het teken van de KPI-score hangt af van wat soort KPI het is. Er zijn KPI's waar een zo groot mogelijk waarde gewenst wordt, er zijn KPI's waar een zo klein mogelijk waarde gewenst wordt en er zijn KPI's waar er gewenst wordt dat de waarden in een gewenste range zit. In het midden van de structuur van het model, boven de KPI's, zijn de categorieën. Elke categorie heeft KPI's onder zich die een beeld geven hoe goed de categorie bezig is. De categorie scoren wordt berekend als een gewogen som van de KPI-score van de KPI's binnen die categorie. Aan de top van het model staat de totaalscore. De totaalscore wordt berekend als een gewogen som van de categorie-scoren. De gewichten van de verschillende categorieën en van de KPI's binnen in de categorieën worden bepaald aan de hand van paarsgewijze vergelijkingen (pairwise comparisons) zoals in de MCDM-methode AHP. De omgekeerde boomstructuur van het model zorgt ervoor dat de totaalscore een snel een eenvoudig te begrijpen beeld geeft van het assetmanagement. De categorie- en KPI-scoren dienen voor meer detail en inzicht te geven waar zwakte en sterkte van het assetmanagement liggen.

Keywords


Dissertation
CQS Group Racing Team: Ontwerp van een simulatietool ter optimalisatie van de gewichtsverdeling van racewagens om rondetijden te minimaliseren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze thesis wil in opdracht van het CQS Group Racing Team nagaan wat de invloed is van de gewichtsverdeling van hun Citroën 2CV racewagen Pegasus op de prestaties. Concreet is het de bedoeling de gewichtsverdeling te bepalen, die voor een gegeven totale massa resulteert in een minimale rondetijd op het circuit van Spa-Fran- corchamps. prestaties beïnvloedt. Verder is het inte- ressant om te onderzoeken of een zwaardere wagen met een betere gewichtsverdeling (bv. door het toevoegen van balanceermassa’s) een kortere rondetijd kan behalen dan een lichtere wagen met een slechtere gewichtsverdeling. Deze studie wordt uitgevoerd aan de hand van simulaties in het softwarepakket LMS Imagine.Lab AMESim van Siemens. In een eerste stap wordt een model opgesteld (het IFP Drive model) dat de invloed van de gewichtsver- deling en de totale massa voor bepaalde gripcoëfficiënten tussen de banden en het wegdek kwantificeert. Dit eerste model zoekt de optimale gewichtsverdeling en creëert hiervoor een snelheidsprofiel i.f.v. de afgelegde af- stand. In een volgende stap gaat een tweede model (het Voertuigdynamisch model) na of het gevonden snelheids- profiel daadwerkelijk haalbaar is op het circuit zonder daarbij extreem rijgedrag te vertonen. Uit het eerste model blijkt dat met een gripfactor van 0.9 (d.i. een droog wegdek) en de reglementaire minimale massa (incl. piloot) de gewichtsverdeling 55/45 (vooraan/achteraan) optimaal is. Voor Pegasus bedraagt het verschil in rondetijd tussen de situatie met de huidige en de ideale massa minstens twee seconden. Er kan geconcludeerd worden dat (1) men altijd een zo laag mogelijke massa moet nastreven, (2) de gewichtsverdeling van een voorwielaangedreven wagen steeds voor meer dan de helft naar de vooras moet neigen, en (3) dat het toevoegen van extra massa om de ge- wichtsverdeling richting het optimum te verplaatsen nooit tot betere rondetijden leidt.

Keywords


Dissertation
Determination of a maintenance concept for a biomass power plant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor 2Valorise is elke minuut ongeplande downtime van hun biomassacentrale een grote kost. Niet enkel de kost van het niet kunnen produceren van elektrische energie, ook de vaak hoge directe herstelkost en verlies van nuttige tijd zijn significante verliezen. Momenteel hanteert het onderhoudsteam van 2Valorise een onderhoudsplan gebaseerd op praktijk en ervaring en is er, in hun ogen, in het verleden te veel tijd gespendeerd aan correctief onderhoud, het reactief oplossen van problemen. In deze thesis wordt er een gepast onderhoudsconcept bepaald om de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de installatie in Ham te verhogen. Het bedrijf wenst hun pragmatische onderhoudsaanpak te toetsen aan een onderhoudsplan bepaald door theoretische modellen en manieren aangereikt te krijgen om hun onderhoudsplan efficiënter te maken. Ook moeten nieuwe predictieve onderhoudstechnieken, manieren om het onderhoud beter te structureren en uiteindelijk de implementatie van onderhoudsmanagementsoftware (CMMS) onderzocht worden. Het eerste deel van deze thesis bestaat uit een uitvoerige literatuurstudie met betrekking tot de verschillende types onderhoud, prestatie-indicatoren, predictieve onderhoudstechnieken en reeds bestaande onderhoudsconcepten, elk met hun voor- en nadelen. Op basis van deze literatuurstudie en in samenspraak met het bedrijf zelf wordt het meest geschikte onderhoudsconcept gekozen om toe te passen op de energiecentrale van 2Valorise. Vervolgens wordt dit concept ook theoretisch verder onderbouwd. De doelen van het onderhoudsconcept “Reliability-centered Maintenance” (RCM) kwamen het best overeen met de vooropgestelde doelen van het bedrijf zelf. In het tweede deel van dit werk wordt de praktische implementatie van RCM behandeld. Initieel wordt het voorbereidend werk dat nodig was om dit concept te kunnen toepassen, alsook verschillende opgedoken moeilijkheden uitvoerig behandeld. Enkele voorbeelden van het voorbereidend werk dat verricht werd zijn het verzamelen van falingsinformatie, het creëren van een asset database en van een hiërarchie-model. Ook worden er nuttige prestatie-indicatoren voorgesteld om de effectiviteit van het onderhoudsconcept en hun onderhoud in het algemeen te meten en theoretische modellen om toe te passen indien er wel voldoende data beschikbaar is in de toekomst. Wanneer alle voorbereidingen behandeld zijn, worden twee RCM analyses uitgewerkt en voorbeelden hieruit toegelicht. Deze toepassing van RCM resulteert in efficiënte onderhoudsplannen voor twee machines uit de bepaalde kritische systemen om hun betrouwbaarheid te verhogen. Ten slotte wordt de implementatie van onderhoudsmanagementsoftware bestudeerd. De wensen en noden van 2Valorise werden gedetailleerd genoteerd, een offerteaanvraag opgesteld en uitgestuurd naar verschillende verkopers. Uiteindelijk worden 3 geschikte pakketten aangeraden. Deze software moet, naast de implementatie van RCM, het onderhoudsteam verder ondersteunen in het plannen van taken, genereren van werkopdrachten, het managen van hun reserveonderdelen en het bijhouden van belangrijke data in verband met het falen van hun machines

Keywords

Listing 1 - 10 of 67 << page
of 7
>>
Sort by