Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (2)

DocAtlas (1)

KBR (1)

KDG (1)

Odisee (1)

PXL (1)

UCLL (1)

VIVES (1)


Resource type

book (4)


Language

Dutch (4)


Year
From To Submit

2022 (2)

2016 (1)

2004 (1)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Didactisch coachen : hoge verwachtingen concreet maken met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen
Authors: ---
ISBN: 9789082377644 9082377640 9789082377682 9789082763416 Year: 2016 Publisher: Lelystad De Weijer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bij Didactisch Coachen wordt er van uitgegaan, dat mensen al heel veel kwaliteit in huis hebben en dat je hen kunt helpen die kwaliteit uit te bouwen. Dat is voor mensen een plezieriger en motiverender uitgangspunt dan wanneer uitgegaan wordt van wat ze nog niet kunnen. Dat geldt voor leraren en voor leerlingen.De methode Didactisch Coachen is gebaseerd op de laatste theoretische inzichten over leren en feedback geven en is in de praktijk ontwikkeld en uitgewerkt. De ervaring is dat het docenten een instrument in handen geeft om leerlingen systematisch te coachen en feedback te geven. En daarbij zowel op proces als op inhoud.Daarmee is het een hele concrete en praktische invulling van de coachende rol van de docent. Niet zweverig, maar met gevoel voor realiteit en niet alleen persoonsgericht, maar gericht op leren en de voorwaarden daarvoor. Al vanaf het begin van de jaren zeventig weten we dat leerlingen die leskrijgen van leraren die hoge verwachtingen van hen hebben, beter presteren dan andere leerlingen. Maar hoe doe je dat, hoge verwachtingen hebben van je leerlingen. Rosenthal en Jacobson (1968) toonden aan wat voor gedrag leraren laten zien die vanuit ‘hoge verwachtingen’ aan hun leerlingen lesgeven. Leraren die vanuit die attitude hun leerlingen begeleiden blijken veel activerende vragen te stellen, enkel en alleen aanwijzingen te geven als het echt nodig is en regelmatig leer-bevor-derende feedback te geven over hoe hun leerlingen bezig zijn. In pedagogisch opzicht zijn ze vriendelijk voor hun leerlingen. Didactisch Coachen is gebaseerd op deze principes. Didactisch coachen is een planmatige en doelgerichte wijze van coachen en feedback geven door de leraar, op een manier die motivatie verhogend en leer bevorderend werkt. De ervaring is dat het leraren een instrument in handen geeft om leerlingen systematisch te coachen met feedback. En daarbij niet alleen op proces, maar ook inhoudelijk. Daarmee is het een hele concrete en praktische invulling van de coachende rol van de docent. Niet zweverig, of alleen persoonsgericht, maar gericht op leren en de voorwaarden daarvoor.


Book
Didactisch coachen : hoge verwachtingen concreet maken met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen
Authors: ---
ISBN: 9789083053080 9083053083 Year: 2022 Publisher: Baarn De Weijer Uitgeverij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het concreet maken van de hoge verwachtingen van leerlingen met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen.

Keywords


Book
Didactisch coachen II : verdieping en implementatie
Authors: ---
ISBN: 9789083053028 Year: 2022 Publisher: Baarn De Weijer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is het vervolg op 'Didactisch Coachen: hoge verwachtingen concreet maken met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen'.Didactisch Coachen is de praktische vertaling van het wetenschappelijk onderzoek van Lia Voerman naar de manier waarop docenten zo feedback kunnen geven aan hun leerlingen, dat die leerlingen er echt iets aan hebben. De theorie over leerbevorderende feedback is gekoppeld aan de theorie over de hoge verwachtingen. Docenten die hoge verwachtingen hebben van hun leerlingen, laten dat zien door leerbevorderende feedback te geven, door higher order vragen te stellen en kwalitatief hoogwaardige aanwijzingen te geven.Didactisch Coachen is gebaseerd op deze principes.In dit 2e deel van Didactisch Coachen worden een aantal inhoudelijke verdiepende onderwerpen van Didactisch Coachen nader beschreven, zoals het geven van negatieve feedback, het coachen op cognitieve en metacognitieve strategieën en/of op motivatie en modusregulatie. Het zal niet verbazen dat juist categorie twee en categorie drie vragen hiervoor effectief zijn. Vandaar dat in dit boek daar veel voorbeelden van zijn opgenomen.Ook komen thema's over het leren van ervaren leraren en het duurzaam implementeren van Didactisch Coachen uitgebreid aan de orde.Achterin het boek zit een instrumentendeel met de praktische uitwerking van de beschreven thema's. De meeste van deze kunnen via een QR code worden gedownload van www.didactischcoachen.nl .https://www.standaardboekhandel.be/p/didactisch-coachen-9789083053011


Book
Werken (aan)leren : acht jaar Kag-Al in de praktijk (1996-2004)
Authors: --- --- ---
ISBN: 9044117130 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 4 of 4
Sort by