Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Dit handboek wil voor leerlingenraden een bron van inspiratie zijn. Praktijkverhalen en honderden praktische tips helpen je op weg om je leerlingenraad te doen leven op school. Je vindt een antwoord op de volgende vragen. Hoe kan je beter vergaderen? Welke activiteiten kan je organiseren? Hoe kan je leerlingen (blijven) motiveren voor die leerlingenraad? Op welke manier maak je de leerlingenraad bekend? Welke activiteiten zorgen voor een goede groepssfeer. (Bron: covertekst)
School management --- inspraak --- onderwijs --- leerlingenraden --- onderwijsorganisatie --- High school students --- Accompaniment --- 090849.jpg --- Leerlingenraden ; secundair onderwijs --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 183.2 Participatie - Methode en praktijk --- Leerlingenraden --- Organisatie --- Onderwijs --- Leerlingparticipatie --- Leerlingenraad --- Leerlingenparticipatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Deze map werd samengesteld door de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) om leerkrachten in het secundair onderwijs te ondersteunen bij het organiseren van een feedbackmoment. Uit een bevraging van scholieren bleek dat zij de mogelijkheid om feedback te kunnen geven aan leerkrachten erg belangrijk vinden. Een feedbackmoment brengt voordelen mee voor zowel leraren als leerlingen. De leerkracht verbetert zijn methode van lesgeven en de leerling voelt zich gewaardeerd omdat zijn mening ertoe doet. 'Sst, de leerkracht leert' bestaat uit twee delen. Het eerste deel bevat een visietekst en een stappenplan, en maakt het hoe en waarom van feedback duidelijk. Het tweede deel bevat vijfentwintig praktische fiches met mogelijke manieren om feedback in de klas of op school vorm te geven: van vragenlijsten en klasdiscussies tot schrijfgesprekken en stellingenspelen. In bijlage werd het bijbehorend werkmateriaal toegevoegd. (Bron: catalogus Docatlas Antwerpen)
feedback --- leerkrachten --- lesgeven --- 450.7 --- 454.22 --- 481.7 # De leraar en zijn opleiding --- Ervaringsleren --- Feedback --- Leergroepen --- Lerarenopleiding --- Onderwijsstijlen --- Reflecteren (Terugblikken) --- Secundair onderwijs --- didactiek --- 484 --- Didactiek --- Lesgeven --- Opleiding en bijscholing --- Didactiek; algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- PXL-Education 2015 --- lerarenbegeleiding --- Zelfevaluatie --- Leraren secundair onderwijs --- Leraren --- Kwaliteitszorg --- Relatie leraar - leerling --- 454.23 --- coaching --- leerkracht --- leerkrachtenbegeleiding --- leerkrachten evaluatie --- les --- onderwijs --- sociale vaardigheden --- Leraar secundair onderwijs --- Leraar --- Directie
Choose an application
In de laatste graad van het lager onderwijs wordt er op elke school gewerkt rond studiekeuze. De KIESKIT helpt leerkrachten om met hun klas na te denken over het studiekeuzeproces. Het is geen vervanging, maar wel een aanvulling op alle andere initiatieven die al bestaan rond de studiekeuze van het lager naar het secundair onderwijs. De tijdslijn bij dit pakket die het hele jaar door in de klas kan blijven hangen, helpt om alles wat er doorheen het schooljaar gebeurt rond studiekeuze een plaatsje te geven.http://www.politeia.be/nl-be/book/kieskit/15954.htm
#PBIB:+105.43 --- Aansluiting lager onderwijs - secundair onderwijs --- 480.1 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Oriëntering : Studiekeuze --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Studiekeuze --- Studiekeuzebegeleiding --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Pupil counseling. Pupil guidance
Choose an application
Een lespakket voor leerkrachten die met hun middelbare klas spelenderwijs en participatief willen stilstaan rond het welbevindenbeleid op school.Een welbevindenbeleid op school werkt als leerlingen er zich in kunnen vinden. Hoe kan je dit beter checken dan er met hen over te hebben? Dit kan met een bevraging of een formeel gesprek, maar dat kan met dit interactieve bordspel ook in een geanimeerd klasgesprek.Wil je als school graag input van je leerlingen over je welbevindenbeleid, kom je graag te weten welke obstakels ze zien, welke hulpbronnen ze kennen en gebruiken en met welke goede ideeën ze zitten rond welbevinden op school, dan is deze lessenreeks ideaal. Als eindproduct krijg je een aandachtspuntenlijstje (een 'spiegel') dat leerlingen zelf opstellen voor jou als leerkracht, de leerlingenbegeleiding, het clb, de leerlingenraad of de directie. Geweldig om verder mee aan de slag te gaan.Het idee:De leerlingen spelen een bordspel dat ze zelf eerst nog personaliseren: ze vullen zelf het bord met wat hun welbevinden boost, wat een domper op hun welbevinden op school kan zijn en wat hen helpt om zich goed of beter te voelen. Bij het spelen van het spel ontstaat er een boeiend gesprek over hoe zij het leven op school ervaren en waar er volgens hen nog kansen liggen. Terwijl sommigen de discussie voeren, houden anderen een aandachtspuntenlijstje bij voor (vooraf gekozen) personen die mee dit beleid maken.(https://scholierenkoepel.be/artikels/welbevindinges)
Welbevinden --- Secundair onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Inspraak --- Leerlingenparticipatie
Choose an application
Deze map werd samengesteld door de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) om leerkrachten in het secundair onderwijs te ondersteunen bij het organiseren van een feedbackmoment. Uit een bevraging van scholieren bleek dat zij de mogelijkheid om feedback te kunnen geven aan leerkrachten erg belangrijk vinden. Een feedbackmoment brengt voordelen mee voor zowel leraren als leerlingen. De leerkracht verbetert zijn methode van lesgeven en de leerling voelt zich gewaardeerd omdat zijn mening ertoe doet. 'Sst, de leerkracht leert' bestaat uit twee delen. Het eerste deel bevat een visietekst en een stappenplan, en maakt het hoe en waarom van feedback duidelijk. Het tweede deel bevat vijfentwintig praktische fiches met mogelijke manieren om feedback in de klas of op school vorm te geven: van vragenlijsten en klasdiscussies tot schrijfgesprekken en stellingenspelen. In bijlage werd het bijbehorend werkmateriaal toegevoegd. De fiches en het werkmateriaal zijn op de site www.knooppunt.net ook digitaal beschikbaar mits opgave van de unieke code die in elke map werd toegevoegd.
Choose an application
De Vlaamse Scholierenkoepel heeft een gratis en online feedbacktool gemaakt zodat elke leerkracht betrouwbare en zinvolle feedback kan verzamelen bij zijn/haar leerlingen. Inspraak in de klas, om samen tot het beste onderwijs te komen. De feedbacktool is gebaseerd op internationaal onderzoek én eigen onderzoek. Gebruik ervan is gratis. Op de website vind je instructievideo's en methodieken om de resultaten van je bevraging terug te koppelen naar de leerlingen en er met hen in gesprek over te gaan.
Didactics of social education --- Secondary education --- Orthopedagogics
Choose an application
Leerlingenraden kunnnen met behulp van IDEA aan de slag gaan om een originele, haalbare, gevarieerde jaarplanning op te stellen.In IDEA gaan de spelers op stap in een winkel die ze zelf mee vorm moeten geven. De leerlingenraad is op zoek naar ideeën voor het komende schooljaar. De IDEA-winkel beloont originaliteit en enkel de beste ideeën komen in het winkelkarretje terecht.doelgroep: leerlingenraden uit de tweede, derde en vierde graad secundair onderwijs
Leerlingenraad --- Jaarplan --- Leerlingenparticipatie --- Organisatie --- Onderwijs --- Participatie --- Secundair onderwijs
Choose an application
Pedagogiek en onderwijskunde --- Sociale agogiek --- handboeken en inleidingen. --- jeugdwerk- en beleid. --- School management --- inspraak --- onderwijs --- leerlingenraden --- #A0103A --- 742 Scholieren en studenten --- 183.2 Participatie - Methode en praktijk --- 483 --- Leerlingenraad --- Secundair onderwijs --- 458.1 --- Onderwijsstructuur --- Vernieuwing van het secundair onderwijs --- Organisatie - Management --- Handboeken en inleidingen. --- Jeugdwerk- en beleid.
Choose an application
Heeft het apart organiseren van levensbeschouwelijke vakken in het leerplichtonderwijs nog een toekomst in de seculiere en diverse samenleving van vandaag? Patrick Loobuyck vindt van niet. Voor hem mag dit reliek van het Schoolpact (1958) dringend geactualiseerd worden. Ons onderwijs heeft op het vlak van levensbeschouwing nieuwe doelen en dus zijn nieuwe middelen nodig, vindt Loobuyck. Zijn pleidooi voor de invoering van LEF, een algemeen vormend vak Levensbeschouwing, Ethiek & burgerzin en Filosofie voor alle leerlingen in alle scholen van het leerplichtonderwijs, is resoluut en volhardend maar onderbouwd. Al zijn velen het om diverse redenen niet met hem eens. In het boek ‘Levensbeschouwelijke vakken. Nieuwe doelen, nieuwe middelen?' schetsen we de historiek van de huidige organisatie van de levensbeschouwelijke vakken en de actuele spanningsvelden. We laten een aantal belanghebbende actoren uit het onderwijs en enkele andere krachtige stemmen aan het woord over levensbeschouwelijk onderwijs en de visie van Patrick Loobuyck. Met verrassend resultaat. Dit boek biedt nieuwe inzichten, originele invalshoeken en mogelijk zelfs ingrediënten om de huidige regelgeving op losse schroeven te zetten. Met bijdragen van Eric Corijn, De Vlaamse Scholierenkoepel, Ann Dejaeghere, Lore Deweerdt, Sven Gellens, Patrick Loobuyck, Bruno Vanobbergen en An Verlinden.
Research on teaching --- onderwijs --- levensbeschouwing --- Onderwijs --- Godsdienst --- Leerinhoud --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Ethiek --- Opvoeden tot burgerzin --- Filosofie --- Levensbeschouwelijke vorming --- 000.0
Choose an application
In dit boek wordt de historiek geschetst van de huidige organisatie van de levensbeschouwelijke vakken en de actuele spanningsvelden. Aan het woord komen een aantal belanghebbende actoren uit het onderwijs en enkele andere krachtige stemmen over levensbeschouwelijk onderwijs en de visie van Patrick Loobuyck. Hij vind dat het apart organiseren van levensbeschouwelijke vakken in het leerplichtonderwijs geen toekomst heeft in de seculiere en diverse samenleving van vandaag. Zijn pleidooi voor de invoering van LEF, een algemeen vormend vak Levensbeschouwing, Ethiek & burgerzin en Filosofie voor alle leerlingen in alle scholen van het leerplichtonderwijs, is resoluut en volhardend maar onderbouwd. Al zijn velen het om diverse redenen niet met hem eens. Het boek biedt nieuwe inzichten, originele invalshoeken en mogelijk zelfs ingrediënten om de huidige regelgeving op losse schroeven te zetten. Met bijdragen van Eric Corijn, De Vlaamse Scholierenkoepel, Ann Dejaeghere, Lore Deweerdt, Sven Gellens, Patrick Loobuyck, Bruno Vanobbergen en An Verlinden. Heeft het apart organiseren van levensbeschouwelijke vakken in het leerplichtonderwijs nog een toekomst in de seculiere en diverse samenleving van vandaag? Patrick Loobuyck vindt van niet. Voor hem mag dit reliek van het Schoolpact (1958) dringend geactualiseerd worden. Ons onderwijs heeft op het vlak van levensbeschouwing nieuwe doelen en dus zijn nieuwe middelen nodig, vindt Loobuyck. Zijn pleidooi voor de invoering van LEF, een algemeen vormend vak Levensbeschouwing, Ethiek & burgerzin en Filosofie voor alle leerlingen in alle scholen van het leerplichtonderwijs, is resoluut en volhardend maar onderbouwd. Al zijn velen het om diverse redenen niet met hem eens.In het boek ́Levensbeschouwelijke vakken. Nieuwe doelen, nieuwe middelen? ́ schetsen we de historiek van de huidige organisatie van de levensbeschouwelijke vakken en de actuele spanningsvelden. We laten een aantal belanghebbende actoren uit het onderwijs en enkele andere krachtige stemmen aan het woord over levensbeschouwelijk onderwijs en de visie van Patrick Loobuyck. Met verrassend resultaat. Dit boek biedt nieuwe inzichten, originele invalshoeken en mogelijk zelfs ingrediënten om de huidige regelgeving op losse schroeven te zetten.
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|