Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
In opdracht van de Vlaams-Nederlandse Schelde Commissie onderzochten het Waterbouwkundig Laboratorium en de Universiteit Gent, afdeling Maritieme Techniek de toegankelijkheid van het Kanaal Gent-Terneuzen voor bulk carriers en windgevoelige tankers met afmetingen 240 m x 38.5 m. De te onderzoeken ladingscondities betroffen de maximale kanaaldiepgang (TA = 12.5 m; TF = 12.5 m) en een heavy ballast ladingsconditie (TA = 8.8 m; TF = 7.7 m). Het onderzoek bestond enerzijds uit een theoretische analyse van de bodemprofielen van het Kanaal Gent-Terneuzen en de bijhorende impact op het vaargedrag van de studieschepen en anderzijds uit een driedaagse simulatiestudie op een Full Mission Bridge Simulator (FMBS). Op basis van het gevoerde onderzoek worden de meest kritische secties langsheen het kanaal inzichtelijke gemaakt en worden de verwachte oevereffecten op de studieschepen begroot. De ontwikkelde oevereffecten-modellering werd toegepast in de impactstudie van de bodemsecties zowel als in de realtime simulaties met kanaalloodsen. De vaarsimulaties lieten toe om de randvoorwaarden voor proefvaarten met de studieschepen te bepalen. Hierbij werden ten opzichte van de bestaande regelgeving voor 37.0 m brede schepen bijkomende beperkingen opgelegd wat betreft de vaarsnelheid op het kanaal en de beloodsing en werden voor de windgevoelige tankers bijkomende beperkingen opgelegd met betrekking tot de windcondities en de sleepbootvereisten. Tenslotte werden ook aanbevelingen geformuleerd met betrekking tot het gebruik van de Full SNMS PPU, de beloodsing en inzet van wielmannen op de grotere schepen op het kanaal en de uitvoering van bijkomend onderzoek naar oevereffecten op de maatgevende schepen op het Kanaal Gent-Terneuzen.
Choose an application
Op vraag van DAB Loodswezen werd een simulatieomgeving ontwikkeld voor de All Weather Terminal op het Kanaal Gent-Terneuzen. Behalve de omgeving werden ook twee ontwerpschepen voor de terminal gemodelleerd bij twee verschillende ladingscondities. Een eerste versie van de simulatieomgeving werd beschikbaar gesteld in september 2021. Na uitvoering van een validatiedag door DABL Kanaalloodsen werden in oktober 2021 enkele verbeteringen aangebracht die leidden tot de finale oplevering.
Choose an application
Choose an application
De studie streeft naar een zo nauwkeurig mogelijke voorspelling van de maximale squat van een cape size bulkcarrier (290 m x 45 m x 16.5 m) tijdens het traject tussen de Wandelaar en Vlissingen- Sloehaven. Hiertoe werd zowel gebruik gemaakt van sleeptankproeven op modelschaal als van waregroottemetingen. In het kader van het project werden zeven waregroottemetingen – waarvoor de scheepsmetingen uitgevoerd werden door het Nederlands Loodswezen – verwerkt tot dynamische en stationaire (squat) verticale scheepsbewegingen ten opzicht van het wateroppervlak. Bovendien werden de relevante omgevingsparameters zoals getij, bodemdiepte, blockage, golven, wind en ander scheepvaartverkeer gereproduceerd. Verschillende verzamelingen squatgegevens (zowel uit sleeptankproeven als waregroottemetingen) werden toegepast in een regressieanalyse op basis van drie formules. Waarbij de bekomen squatmodellen getoetst werden op nauwkeurigheid en toepasbaarheid. Uiteindelijk werd een formule met vorm ontleend aan Verwilligen et al. (2007), gecombineerd met regressiecoëfficiënten bepaald op basis van sleeptankproeven, geselecteerd als meest gunstige voor de voorspelling van de maximale squat van een cape size bulkcarrier.
Choose an application
Op 10/04/2017 werd het Waterbouwkundig Laboratorium per mail gevraagd naar de mogelijkheid om een snelle en indicatieve berekening uit te voeren naar de vereiste bodemprofielen om te voldoen aan onderstaande klantenwensen: Tankvaart Kieldrechtsluis bij diepgang 16.5 m en minimale tijpoortlengte gelijk aan 2 uur: - Opvaart (scenario 1a en 1b) - Afvaart (scenario 2) Containervaart Deurganckdok bij diepgang 18.0 m en minimale tijpoortlengte gelijk aan 1 uur: - Opvaart (scenario 3) - Afvaart (scenario 4) Bulkvaart Vlissingen Sloehaven bij diepgang 17.0 m en een minimale tijpoortlengte gelijk aan 30 minuten - Opvaart met stroomcriterium [-15 minuten SvH;+15 minuten SvH] in 90% van de tijen (scenario 5). In het kader van voorliggende opdracht ontwikkelde WL een rekenmethodiek die toeliet om uitgaande van een vooropgestelde toegankelijkheid een minimaal vereist diepteprofiel te berekenen. Hierbij wordt iteratief een gelijkwaardige verdieping toegepast op de openings- en sluitingsdrempels van een tijpoortberekening. Per drempel kon bovendien een maximale diepte gedefinieerd worden waaronder de drempel niet verdiept mocht worden. De rekenmethodiek werd toegepast op bovenvermelde klantenwensen en resulteerde voor elk in een geoptimaliseerd diepteprofiel. Op basis van de resultaten is een inschatting mogelijk van de vereiste inspanningen om te voldoen aan de klantenwensen.
Choose an application
De bouw van nieuwe elektrische binnenvaartschepen op de lijn Budel (NL) - Antwerpen vergt een aftoetsen van de maximale afmetingen (specifiek de scheepsbreedte) voor deze schepen bij passage van de sluizen 17 en 18 op de Zuid-Willemsvaart. Er werd door de Afdeling Algemene Technische Ondersteuning (ATO) een opmeting van de sluiskolken van deze sluizen uitgevoerd. Hieruit blijkt dat de sluizen in breedte variëren en dat de speling tussen sluismuur en scheepszijde met fender beperkt is (uitgedrukt in centimeters). Aangezien de beschikbare sluisbreedte en de maximale scheepsbreedte die ook nu al toegelaten is, weinig van elkaar verschillen en dus reeds extreem zijn ten opzichte van elkaar, kunnen enkel ervaringsgegevens gebruikt worden voor de evaluatie. Mits een aantal aandachtspunten (verbreden van de sluis waar mogelijk, goede geleiding tussen schip en sluismuur, onder controle houden van windinvloeden) kan het nieuw type schip de sluizen aanlopen.
Choose an application
Het rapport bevat het advies van het Waterbouwkundig Laboratorium met betrekking tot de mogelijke realisatie van afmeersteigers op twee locaties op de Dender: 1. Linkeroever van het bovenpand te Stuwsluis Aalst 2. Rechteroever ter hoogte van sporthal Erembodegem
Choose an application
In March 2017 Flanders Hydraulics Research released version 2.0 of their probabilistic accessibility tool ProToel, dedicated to the calculation of tidal windows to the port of Zeebrugge. The major new developments in ProToel v2.0 concern: - separation of client module and solver module allowing to perform the calculations both on a local machine (stand alonestandalone mode) or on a remote server (server mode); - implementation of an sql-database; - synchronization functionality with remote server; - licensing mechanism based on different roles (user, power user, administrator); - optimized web service processing; - fall back functionality for environmental data; - independent reduction point (rdp) definition for each datatype; - independent conditions for squat and RAO calculation; - optimized performance; - new GUI-platform.
Choose an application
This work investigates the discharge capacity of a side conveyance structure located at lock No. 3 in the Dessel‐Schoten canal. A first level of analysis involves the use of classical semi‐empirical techniques available from hydraulics. A second level of analysis involves the use of Computational Fluid Dynamics (CFD), in an effort to reduce the uncertainties associated with the use of the aforementioned techniques. This work also focuses on reducing the impact of side flows for navigation through locks, associated with the operation of the side drainage structure. Different alternatives for safe navigation are proposed, and studied using CFD.
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|