Narrow your search

Library

KU Leuven (2)


Resource type

dissertation (2)


Language

Dutch (1)

English (1)


Year
From To Submit

2016 (1)

2014 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
Consumentenbescherming in B2C-relaties op online marktplaatsen: de online verkoop
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Rechtsgeleerdheid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De voorbije twee decennia werden gekenmerkt door een massale opkomst en ontwikkeling van het verkopen van goederen via online marktplaatsen. Deze marktplaatsen zijn de laatste jaren geëvolueerd van websites waar voornamelijk particulieren objecten aankochten en verkochten, naar platformen waar steeds meer en meer kleine en grote ondernemingen goederen te koop aanbieden aan consumenten. De richtlijnen e-commerce en consumentenrechten voorzien in extra bescherming voor consumenten wanneer zij online goederen kopen van een handelaar. In het eerste deel van deze masterscriptie wordt onderzocht of dit huidige consumentenbeschermingsrecht eveneens geldt t.a.v. de driepartijenverhouding handelaar-marktplaats-consument. Al snel zal blijken dat dit het geval is. Vervolgens wordt bekeken of de consumentenbescherming wel behoorlijk kan worden toegepast in deze bijzondere verhouding. De relevante regelgeving gaat immers nog grotendeels uit van de traditioneel tweepartijenverhouding waarin consumenten goederen rechtstreeks aankopen op de website van de professionele verkoper zelf.In het tweede deel staat één van de voorwaardelijke aansprakelijkheidsvrijstellingen voor als tussenpersoon optredende dienstverleners, meer bepaald het regime voorzien voor host providers, centraal. Het arrest L'Oréal vs. eBay van het Hof van Justitie, waarin het Hof wat meer uitleg geeft over hoe dit regime dient toegepast te worden t.a.v. beheerders van online marktplaatsen, wordt uitgebreid besproken. Vervolgens wordt met dit arrest in het achterhoofd bekeken of, en zo ja onder welke voorwaarden de beheerder van een online marktplatform aansprakelijk kan worden gesteld voor schendingen van het consumentenbeschermingsrecht op zijn platform. Naast het regime van de makelaardij wordt vanuit dat perspectief ook aandacht besteed aan het buitencontractueel aansprakelijkheidsrecht. Tegelijk wordt aangegeven of en waar er wijzigingen nodig zijn in het huidige reglementair kader.

Keywords


Dissertation
Tax me if you can - a classical conditioning approach to food purchase behavior and taxation effectiveness
Authors: --- --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

On 1 January 2016, a sugar tax was implemented in Belgium, as one aspect of the much debated tax shift. The introduction of this tax is the motivation of our study. Research suggests that health taxes do not always produce the anticipated results, as consumers still buy the targeted products even though they became more expensive. This thesis investigates the role of conditioning processes and food cues in this process of food purchasing. The aim of this thesis is twofold. Firstly, we study whether food cues have an effect on participants’ willingness-to-pay (WTP). We carried out an experiment during which participants underwent a Pavlovian training. Analyses of the WTP questionnaire, that participants were requested to fill out after this training, show that they were not willing to pay more for unhealthy nor neutral food products presented with the CS+ (compared to products presented with the CS- or no cue). Secondly, we measure the effect of conditioning on effort. After a second Pavlovian training phase, participants received a voucher with which they could collect a food reward. The voucher contained the CS+, the CS- or no cue, and instructed participants to pick up their reward either one (small effort) or three (big effort) floors up. Participants with a CS+ voucher did not make a big effort more often, compared to participants with a CS- or no cue voucher.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by