Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De bevolking vergrijst. Meer en meer ouderen komen door hun toenemende zorgbehoeften in hun laatste levensfase terecht in een woonzorgcentrum. Gezien de soms hoge dagprijzen in verhouding tot het beschikbaar inkomen is het geen verrassing dat het voor zorgbehoevende ouderen niet altijd evident is de factuur van het woonzorgcentrum te betalen. Ouderen die betalingsmoeilijkheden ondervinden tijdens hun verblijf in het woonzorgcentrum, kunnen zich richten tot het OCMW voor financiële ondersteuning. Ook vragen woonzorgcentra steeds vaker een borgstelling van het OCMW aan nieuwe bewoners, als garantie dat het OCMW zal tussenkomen in de kosten wanneer de eigen middelen van de oudere onvoldoende blijken te zijn. Ook deze groep van ouderen, die niet noodzakelijk al moeilijkheden heeft met het betalen van hun facturen, komt dus terecht bij het OCMW. Het wettelijk kader voor de tussenkomsten van het OCMW voor bewoners in een woonzorgcentrum is beperkt. Dat betekent ook dat de discretionaire beslissingsruimte van het OCMW groot is, wat niet altijd evident is in de praktijk. Dit cahier vertrekt van het wettelijke kader, en tracht invulling te geven aan hetgeen niet in de wetgeving geregeld is. Aan de hand van voorbeelden wordt aangetoond waarmee het OCMW in de praktijk geconfronteerd kan worden De tips en opdrachten geven stof tot nadenken om de eigen werkwijze van het OCMW onder de loep te nemen.
Age group sociology --- Social policy --- Social policy and particular groups --- Social security law --- Flanders --- 665.1 Woonzorgcentra --- 665 Ouderen --- 661.2 OCMW --- books --- 661.2 OCMW. --- 665 Ouderen. --- 665.1 Woonzorgcentra.
Choose an application
Choose an application
De bevolking vergrijst. Meer en meer ouderen komen door hun toenemende zorgbehoeften in hun laatste levensfase terecht in een woonzorgcentrum. Gezien de soms hoge dagprijzen in verhouding tot het beschikbaar inkomen is het geen verrassing dat het voor zorgbehoevende ouderen niet altijd evident is de factuur van het woonzorgcentrum te betalen. Ouderen die betalingsmoeilijkheden ondervinden tijdens hun verblijf in het woonzorgcentrum, kunnen zich richten tot het OCMW voor financiële ondersteuning. Ook vragen woonzorgcentra steeds vaker een borgstelling van het OCMW aan nieuwe bewoners, als garantie dat het OCMW zal tussenkomen in de kosten wanneer de eigen middelen van de oudere onvoldoende blijken te zijn. Ook deze groep van ouderen, die niet noodzakelijk al moeilijkheden heeft met het betalen van hun facturen, komt dus terecht bij het OCMW. Het wettelijk kader voor de tussenkomsten van het OCMW voor bewoners in een woonzorgcentrum is beperkt. Dat betekent ook dat de discretionaire beslissingsruimte van het OCMW groot is, wat niet altijd evident is in de praktijk. Dit cahier vertrekt van het wettelijke kader, en tracht invulling te geven aan hetgeen niet in de wetgeving geregeld is. Aan de hand van voorbeelden wordt aangetoond waarmee het OCMW in de praktijk geconfronteerd kan worden. De tips en opdrachten geven stof tot nadenken om de eigen werkwijze van het OCMW onder de loep te nemen.
Centres publics d'aide sociale (Belgium) --- Old age homes --- Public welfare
Choose an application
Choose an application
Age group sociology --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social security law --- Belgium
Choose an application
From the observation that population ageing goes together with an increasing importance of age specific social risks, like financial and (long-term) care dependency, this dissertation investigates how elderly protection themselves against the financial and physical dimensions of old age dependency. This PhD investigates the sources used by the Belgian elderly population to protect themselves against the financial and physical dimensions of old age dependency. Based on thenbsp;perspective, developed by Rainwater et al. (1986), the clustering of income and care sources into resp. income and care packages is investigated. Particular attention is paid to differences (inequalities) amongnbsp;elderly population, and to the reproduction of inequalities from one package to another. To put it differently, we investigate whether inequalities in the old age income package are reflected in inequalities in the old age care package. ing and Retirement in Europe (SHARE) are used. The research population is limited to individuals aged 60 and over living in private households in Belgium. A quantitative research design isnbsp;up to investigate the research questions that arose from the literature review including amongnbsp;the main results from earlier research on the social protection of the elderly population. Cluster analysis was the main technique used to investigate the existance of clusters of income and care sources in the data. For the income package, different techniques are used to calculate the contribution of the different sources available to the elderly population. For example, financial assets, like savings, stocks and bonds, are transposed to fictitious annuities and added to the available income from other sources. sources more often have anbsp;generous old age income package, and, in addition, elderly with a more generous personal income package overall also have a more generous asset package. Similar results were found for the direct contribution of the asset package, including the direct revenues fromnbsp;assets and secondary residence, and fornbsp;simulated contribution of the asset package, that includes simulated annuities based on the wealth accumulated in financial assetsnbsp;secondary residence as well as a reverse mortgage on home ownership. installed in Belgium and that covers a wide range of health and social care services protecting the older population against the negative consequences of functional dependency in old age.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|